handdator

Visa fullständig version : Några frågor ang träning!


hästärbäst
2013-03-24, 19:59
Zup brahs!

1. Hur kan man dela upp kroppen om man vill träna så ofta som möjligt. (skulle vilja träna nästan varje dag om det går).

2. Rotatorcuffar, Hur ofta bör man träna dessa och hur?

3. Vilotider mellan set? Vad är vettiga vilotider, antar att det skiljer sig om man kör lågreps & högreps osv :)


:)

ceejay
2013-03-24, 20:01
1 och 3

Det beror på vad dina mål är såklart.

hästärbäst
2013-03-24, 20:07
1 och 3

Det beror på vad dina mål är såklart.

Bli stooor :D

Brukar börja passen med typ 5*5 i nån tung övning, sen lite högre reps resten av passet :)

Fugly
2013-03-24, 21:06
Börja med SL 5x5 säger jag med tanke på fråga 1 och 3.

Angående 2:an (hehe), har du för närvarande något problem med axeln (eller någon annan kroppsdel överhuvudtaget)?

nitz
2013-03-24, 21:11
Hur länge har du tränat?

hästärbäst
2013-03-24, 21:40
Börja med SL 5x5 säger jag med tanke på fråga 1 och 3.

Angående 2:an (hehe), har du för närvarande något problem med axeln (eller någon annan kroppsdel överhuvudtaget)?

SL 5x5.. not even once.. *slap*


Nope har inga problem med axeln eller nått :)

hästärbäst
2013-03-24, 21:40
Hur länge har du tränat?

öhm...på 1 års tid så har jag kört typ 7-8 månader, haft uppehåll.. kört lite till, började för 1 månad sen igen. Å vill bli seriös med träningen nu :)

mikaelj
2013-03-24, 21:41
öhm...på 1 års tid så har jag kört typ 7-8 månader, haft uppehåll.. kört lite till, började för 1 månad sen igen. Å vill bli seriös med träningen nu :)

Stronglifts 5x5.

hästärbäst
2013-03-24, 21:49
Stronglifts 5x5.

Meh.. :( Har inget emot basövningar osv, men jag har inte som mål å bli stark + att jag vill träna bra mycket oftare än 3ggr/vecka ju :)

r1kkie
2013-03-24, 21:51
Meh.. :( Har inget emot basövningar osv, men jag har inte som mål å bli stark + att jag vill träna bra mycket oftare än 3ggr/vecka ju :)

Stark muskel = Stor muskel ;)

mikaelj
2013-03-24, 21:53
Meh.. :( Har inget emot basövningar osv, men jag har inte som mål å bli stark + att jag vill träna bra mycket oftare än 3ggr/vecka ju :)

Hur stark kan man bli utan att lägga på sig muskler? Ta bänkpress och marklyft, t ex. Hur många kilon kan man lyfta i de två övningarna och fortfarande vara lika stor som när man började träna?

50 kg/ 100 kg marklyft? 75 kg bänk / 125 marklyft? Kan du ge mig en siffra.

hästärbäst
2013-03-24, 21:54
Stark muskel = Stor muskel ;)

Orkar inte argumentera för nått annat, för jag har ingen aning :D


Men jag gillar o köra t.ex. chins,latsdrag,dips.. hantelpress, bicepscurls(såklart) osv... så jag skulle dö av uttråkning + att jag känner inte att det är optimalt o ha ett färdigt schema. Då jag tränar på Sats där de bara har 1 bänk, 1 böjrack. Så man måste vara flexibel :D

hästärbäst
2013-03-24, 21:55
Hur stark kan man bli utan att lägga på sig muskler?

Jag vet att man kommer lägga på sig massa med stronglifts såklart. Men jag har ju lust o vara på gymmet hela tiden typ. Varför bara köra 3x i veckan då? :p

mikaelj
2013-03-24, 21:56
http://www.criticalbench.com/images/powerlifting/powerlifting-chalk2.jpg

Klen grabb.

nitz
2013-03-24, 22:10
Orkar inte argumentera för nått annat, för jag har ingen aning :D


Men jag gillar o köra t.ex. chins,latsdrag,dips.. hantelpress, bicepscurls(såklart) osv... så jag skulle dö av uttråkning + att jag känner inte att det är optimalt o ha ett färdigt schema. Då jag tränar på Sats där de bara har 1 bänk, 1 böjrack. Så man måste vara flexibel :D
Då väntar du på att bänken blir ledig.
Hatta runt och gå till gymmet och göra lite vad man känner för när man är helt ny tycker jag låter som en ganska dålig idé.
Vill du absolut inte köra SL (vilket jag tycker är ett bra program) kan du köra z_bumbis schema:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454.

Hade jag gått tillbaka till när jag var nybörjare och gjort något annorlunda så hade det främst varit att ha ett vettigare program från början, då hade jag fått helt andra resultat på en helt annan tid.

Blindguard1
2013-03-24, 22:13
öhm...på 1 års tid så har jag kört typ 7-8 månader, haft uppehåll.. kört lite till, började för 1 månad sen igen. Å vill bli seriös med träningen nu :)

SL 5x5.

hästärbäst
2013-03-24, 22:16
Då väntar du på att bänken blir ledig.
Hatta runt och gå till gymmet och göra lite vad man känner för när man är helt ny tycker jag låter som en ganska dålig idé.
Vill du absolut inte köra SL (vilket jag tycker är ett bra program) kan du köra z_bumbis schema:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454.

Hade jag gått tillbaka till när jag var nybörjare och gjort något annorlunda så hade det främst varit att ha ett vettigare program från början, då hade jag fått helt andra resultat på en helt annan tid.

Hmm alrajt! Well... Om du lovar mer gainz denna vägen så ska jag köra *hug*

svenbanan
2013-03-24, 23:58
Anledningen att bara köra 3ggr/v är väl främst att du behöver vila för att få ut nåt av träningen. Utan vila blir du bara söndertränad.

Någon gång längre fram kommer du förmodligen inte fortsätta lägga på dig så mycket med SL5x5, och då blir du kanske tvungen att göra nån slags split så vissa muskler får vila medans du tränar andra. Då blir det fler pass i veckan. Men så länge man är nybörjare (vilket inte riktigt går att svara på hur länge man är) så behövs inte detta, och man får lika bra resultat av 3 pass.

Men om det nu är så att du är desperat och absolut vill häcka på gymet 24-7 så kanske det är möjligt också om du lägger upp nåt riktigt smart schema. Du kommer troligen inte få bättre resultat än SL5x5, men kanske ungefär lika bra (beroende på hur pas bra program du lyckas fila ihop). Men det verkar ju tämligen meningslöst.

Määng
2013-03-25, 00:07
Proxy la väl upp sin syn på träning nåt tag sen. Där var det sex dagar träning per vecka, det kan du ju kolla på.

Jeml
2013-03-25, 00:17
Då väntar du på att bänken blir ledig.
Hatta runt och gå till gymmet och göra lite vad man känner för när man är helt ny tycker jag låter som en ganska dålig idé.
Vill du absolut inte köra SL (vilket jag tycker är ett bra program) kan du köra z_bumbis schema:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454.

Hade jag gått tillbaka till när jag var nybörjare och gjort något annorlunda så hade det främst varit att ha ett vettigare program från början, då hade jag fått helt andra resultat på en helt annan tid.

+9387261

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hästärbäst
2013-03-25, 12:36
Vad tycker ni är lämpliga vilotider mellan seten i stronglifts då?

Samt;
Kan jag hoppa in i programmet på lite högre vikter? Vet ungefär vart jag ligger o känns dumt o börja om från stången när man tränat ett tag + har koll på tekniken rättbra :)

Jeml
2013-03-25, 12:54
Vad tycker ni är lämpliga vilotider mellan seten i stronglifts då?

Samt;
Kan jag hoppa in i programmet på lite högre vikter? Vet ungefär vart jag ligger o känns dumt o börja om från stången när man tränat ett tag + har koll på tekniken rättbra :)

har du kört böj/mark/bänk/mp under dom månader du tränat?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hästärbäst
2013-03-25, 13:06
har du kört böj/mark/bänk/mp under dom månader du tränat?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Yep.. körde ju stronglifts aldelles i början.. nötte otroligt mkt teknik då, filmade osv. Så allt för dålig är inte tekniken :)

Jeml
2013-03-25, 13:07
Yep.. körde ju stronglifts aldelles i början.. nötte otroligt mkt teknik då, filmade osv. Så allt för dålig är inte tekniken :)

vad lyfter du i dom övningarna med snygg teknik då?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hästärbäst
2013-03-25, 13:23
vad lyfter du i dom övningarna med snygg teknik då?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Har inte sagt att jag är stark :d

Men asså jag har ingen aning om 1RM men kanske nått så här;

Böj 5*70kg - förmodligen lite mer
Bänk 5*47,5kg - tror ungefär det.
Militärpress 5*30kg - fna ingen aning egentligen, fick aldrig till nån fin teknik här.
Rodd: 5*45-50kg
Marklft: 5*70 - kanske mer ,vet ej.

Nu har jag gissat rätt villt här hehe :D

mikaelj
2013-03-25, 14:44
Vad tycker ni är lämpliga vilotider mellan seten i stronglifts då?

Precis så mycket att du klarar av dina set för dagen. Hellre mer än för lite, alltså.

Kan jag hoppa in i programmet på lite högre vikter? Vet ungefär vart jag ligger o känns dumt o börja om från stången när man tränat ett tag + har koll på tekniken rättbra :)

Böj: 50 kg
Bänk: 30 kg
Militärpress: stången
Rodd: stången.
Marklyft: 50 kg.

Filma gärna dina lyft och lägg upp här någonstans.

Ta en dagsformbild nu och notera vikt och mått. Gör samma sak när du gör 100x5 i knäböj.