handdator

Visa fullständig version : Trafikfråga, vem har företräde?


Fredszky
2013-03-24, 18:19
http://img705.imageshack.us/img705/9416/37672901.jpg

Vem har företräde och varför?

Finns ingen "lämna företräde"-skylt eller så.

dauit
2013-03-24, 18:21
eftersom den gröna bilen förmodligen kör på en huvudled behöver inte han lämna företräda för den röda bilen,

jag antar att det är en huvudled den gröna bilen åker på!

Fuark
2013-03-24, 18:21
Ögonkontakt och hänsyn är väl det som gäller? Eller kan man applicera störst går först här?

miaz
2013-03-24, 18:26
jag skulle säga gröna, eftersom den rödas går in i den grönas,
och inte tvärtom

StarkaUlf
2013-03-24, 18:27
Man får helt enkelt köra på kugghjuls-principen.
Men det var nog världens kortaste påkörningsfält :P

Fredszky
2013-03-24, 18:27
http://img577.imageshack.us/img577/6331/43749725.jpg

Sådär ser det ut IRL.

begt
2013-03-24, 18:27
"Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller."

http://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/

Fredszky
2013-03-24, 18:30
"Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller."

http://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/

Spännande.
Jag har tyckt att de som ska in i "min" fil från acc-fältet får anpassa sig. Men då har jag haft fel då.

Exdiaq
2013-03-24, 18:48
Rätta mig om jag har fel, men visst heter det att ingen har företräde, däremot finns det situationer där man ska lämna företräde?

Baskagge
2013-03-24, 18:50
Spännande.
Jag har tyckt att de som ska in i "min" fil från acc-fältet får anpassa sig. Men då har jag haft fel då.

Nja, fel skulle jag inte säga att du har. Ingen har som sagt företräde utan den som kör på motorvägen ska underlätta för den som kommer från accelerationsfilen. Den som kör från accelerationsfilen ska däremot anpassa hastigheten så att det är lämpligt att köra in på motorvägen. Skulle det vara fullt med trafik i båda filerna på motorvägen så är det ju ett måste att bilen från accelerationsfilen anpassar sig in i en lucka och inte som många gör och kör ut på 110-väg i 90 km/h och så ska andra skapa en lucka genom att byta till vänsterfil.

baggard
2013-03-24, 18:55
Ja, dom får acc-fälten kan ju inte bara dundra in hursomhelst såklart. Men när man själv kör på motorvägen, iallafall jag, och jag ser att någon är påväg in så lägger jag mig ju såklart ut i en fil till på en gång, alternativt, saktar ned eller kör på lite fortare beroende på situationen

Fredszky
2013-03-24, 18:57
Nja, fel skulle jag inte säga att du har. Ingen har som sagt företräde utan den som kör på motorvägen ska underlätta för den som kommer från accelerationsfilen. Den som kör från accelerationsfilen ska däremot anpassa hastigheten så att det är lämpligt att köra in på motorvägen. Skulle det vara fullt med trafik i båda filerna på motorvägen så är det ju ett måste att bilen från accelerationsfilen anpassar sig in i en lucka och inte som många gör och kör ut på 110-väg i 90 km/h och så ska andra skapa en lucka genom att byta till vänsterfil.

Säg att jag ligger 100 konstant, lugnt och fint. Sen kommer det någon trallgök från accelerationsfilen och ska in. Tamigfan 9 gånger av 10 så känns det som att hen anstränger sig för att ligga precis i fas med mig så att jag måste ändra hastigheten för att inte kollidera. Och då är det alltså en mil till närmsta bil framåt och bakåt i alla filer man kan tänka sig.

Det är lite därifrån frågan har sitt ursprung. Vad händer om jag bara ligger kvar i samma hastighet i ren trots, och vi krockar.

Baskagge
2013-03-24, 18:59
Håller man hastighetsbegränsningen i högerfilen på en i övrigt tom motorväg så ska man inte behöva byta fil för att någon från accelerationsfältet inte kan anpassa hastigheten utan kör ut framför en i 90. På min körskola var de i alla fall noga med att man inte slöade på påfarterna.

Baskagge
2013-03-24, 19:03
Säg att jag ligger 100 konstant, lugnt och fint. Sen kommer det någon trallgök från accelerationsfilen och ska in. Tamigfan 9 gånger av 10 så känns det som att hen anstränger sig för att ligga precis i fas med mig så att jag måste ändra hastigheten för att inte kollidera. Och då är det alltså en mil till närmsta bil framåt och bakåt i alla filer man kan tänka sig.

Det är lite därifrån frågan har sitt ursprung. Vad händer om jag bara ligger kvar i samma hastighet i ren trots, och vi krockar.

Hur försäkringsbolagen resonerar är inte alltid logiskt utan det kan förstås bli delat ansvar. Min gissning är dock att den som kommer från accelerationsfältet har största ansvaret eftersom han gör ett filbyte och inte lyckats anpassa hastigheten.

Dyrgripen
2013-03-24, 19:06
Grundregeln.