handdator

Visa fullständig version : Förvirrad nybörjare!


Waes
2013-03-24, 15:36
Först och främst ber jag om ursäkt om det redan finns ett ställe att posta dylikt på men jag har kollat runt lite i trådarna och inte hittat något lämpligt ställe att fråga så jag startar en ny tråd.

För ca 6 månader sedan började jag träna thaiboxning rätt intensivt och det blir ca 6-8 pass i veckan (5-7 thaiboxningspass och 1 cirkelträningspass). Jag gick från noll träning på 3-4 år och kände att det tog grymt mycket på hela kroppen. Nu efter 6 månader har jag fått en grym kondition, lättare kropp och lite mer tonade muskler. Men jag har ju inte växt speciellt mycket i massa och känner att det nu är dags att börja gymma, dels av estetiska skäl men också för att lägga på mig mer massa som skydd under sparring. Har alltid varit "smalfet" och tycker att jag har för breda höfter i jämförelse med midja/överkropp (på gränsen till timglasformad). Klart, möjligt att det beror på för hög bf men misstänker också att de musklerna vid höftbenen har fått mest träning och växt lite oproportionerligt (från min tennisträning som jag spelade i 13 år).

Sammanfattning:
22 år
Tränat 6 månader
Under denna period, 6 dagars träning i veckan
Tränar endast thaiboxning just nu

Så fråga nummer 1:
Vad är lättaste sättet att ta reda på detta? Vill ju inte deffa ner för det när jag egentligen vill bygga. Kanske är en bagatellfråga, men för att nå mitt idealmål ändå intressant för mig.

Fråga nummer 2:
Nu till det som gör mig lite mer konfunderad. Jag kan inte bli klok på hur det är att kombinera målet byggande med thaiboxning samtidigt, för det står olika var jag än läser känns det som. Men vad jag hade tänkte mig är att börja väldigt basic, två dagar gym, resterande dagar som innan.
Måndag - Thaiboxning
Tisdag - Gym
Onsdag - Thaiboxning
Torsdag - Thaiboxning
Fredag - Cirkelträning
Lördag - Gym

Nu till frågan, kommer detta funka? Eller borde jag lägga in mer vila? Jag vill ju egentligen inte ta bort alltför mycket av thaiboxningen då det är något jag verkligen tycker är kul, men om jag vill ändra om ett tag till fokus på byggande? Är det då bättre att köra
Måndag - Thai
Tisdag - Gym
Onsdag - Vila
Torsdag - Thai
Fredag - Cirkelträning
Lördag - Gym
?
Eller t.o.m. köra Gym på fredag istället för cirkel och vila hela helgen?

Sist, fråga 3:
Vad för övningar ska jag ha till en början, och hur bör de vara fördelade över de två dagarna? Läste någonstans här på forumet av någon som använde sig av push/pull split, det skulle kanske funka? Jag antar att bra övningar att börja med och som enkelt kan delas in i de kategorierna är marklyft, knäböj, chins, dips men sen vet jag inte mer haha. Och hade gärna haft aningen mer fokus på vader än andra muskelgrupper, då jag känner att detta hjälper en enormt mycket i thaiboxning.

Oj, nu blev detta mycket längre än vad jag tänkte mig och som ni märker är jag helt grön på allt som har med detta att göra så all hjälp uppskattas! :)

Waes
2013-03-24, 18:13
Hittar ingen edit knap och såg precis att fråga 1 blev lite konstig efter för mycket klippning i texten innan postandet. Menar hur man kan kolla om det är oproportion i musklerna gentemot för hög bf? Märkte också att min motivering till varför jag inte vill deffa ner försvann också. Jag är nämligen 198 cm lång och väger för tillfället 81 kg (när jag började med thaiboxningen vägde jag 74 kg) och känner inte alls för att bli spinkigare :P Tycker det är otroligt jobbigt att gå upp i vikt och har fått kämpa för de få kilona som jag har lagt på mig (vilket jag givetvis förstår inte är muskler men det känns mycket bättre iaf) och ser därför helst att jag inte behöver börja om från "scratch" igen.

Oj vad jag längtar tills det är reverse och man ska deffa haha