handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater på morgonen, träna senare på dagen.


Feelgood
2013-03-24, 13:49
Tja,

Jag deffar just nu och har inte plats med så mycket kolhydrater i kosten som jag egentligen skulle vilja, så försöker att få i mig tillräckligt med långsamma kolhydrater innan träning. Tänkte så att istället för att äta 200-225g pasta (okokt) över hela dagen alltså 100 efter o 100 före, så ska jag äta 200-225g pasta på morgonen med kött för att sedan på kvällen efter träning äta resten av proteinerna. Är detta till någon fördel då? Tänkte mer att jag vill kunna prestera bra på gymmet och ha en bra laddning till dess. Eller är 200 g pasta för mycket och skulle räcka med 100g? Positivt/Negativt?

Reaper123
2013-03-24, 13:56
Rent generellt verkar dom flesta förespråka att intaget av kolhydrater bör vara som störst efter passet, för att bla fylla på glykogenet snabbt och däremed snabba på återhämtningen.

Läsvärt:
http://traningslara.se/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-2-kolhydrattiming-for-uthallighetstraning/

Men egentligen finns det väl inget rätt eller fel, men jag hade föreslagt större del protein+fett måltiderna långt innan träningen och ev. lite snabba kolhydrater precis innan och sen ett stort mål med kolhydrater efter avslutat pass! :)

Feelgood
2013-03-24, 14:12
Rent generellt verkar dom flesta förespråka att intaget av kolhydrater bör vara som störst efter passet, för att bla fylla på glykogenet snabbt och däremed snabba på återhämtningen.

Läsvärt:
http://traningslara.se/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-2-kolhydrattiming-for-uthallighetstraning/

Men egentligen finns det väl inget rätt eller fel, men jag hade föreslagt större del protein+fett måltiderna långt innan träningen och ev. lite snabba kolhydrater precis innan och sen ett stort mål med kolhydrater efter avslutat pass! :)

Ah okej, det jag tänkte mer på var att ha kolhydrater i kroppen till passet då jag vill prestera så bra som möjligt. Kan va värt att säga att jag äter mitt mål runt 06.15 och tränar sedan runt 16.30-17.00 och äter inget emellan. Kan det vara värt att köra första målet i form av bara protein nästan för att sedan ta snabba kolydrater iform av malto eller så innan passet och efter ösa på med typ 200g pasta?

Kamp
2013-03-24, 14:44
Ah okej, det jag tänkte mer på var att ha kolhydrater i kroppen till passet då jag vill prestera så bra som möjligt. Kan va värt att säga att jag äter mitt mål runt 06.15 och tränar sedan runt 16.30-17.00 och äter inget emellan. Kan det vara värt att köra första målet i form av bara protein nästan för att sedan ta snabba kolydrater iform av malto eller så innan passet och efter ösa på med typ 200g pasta?

Jag hade gjort så istället.

Feelgood
2013-03-24, 15:05
Jag hade gjort så istället.

Hm, är det inte lite fel att trycka i sig 160g kolhydrater på kvällen efter träning? eller spelar det absolut ingen roll om du ska sova någon timme efter?`Annars verkar ju det ändå bra, att maxa kolhydraterna till kvällen efter träning för optimal återupphämtning

begt
2013-03-24, 15:09
160 g kolhydrater är bebismängder hur som helst.

Feelgood
2013-03-24, 15:26
160 g kolhydrater är bebismängder hur som helst.

Ah okej men hur mycket ska man kunna äta på kvällen före det blir negativt?

Feelgood
2013-03-24, 15:44
Och vad ska jag dricka för snabba kolhydrater? Vet att maltodextrin finns billigt vid de stora leverantörerna, men funkar dextros lika bra?

z_bumbi
2013-03-24, 16:28
*Det är inget konstigt att äta kolhydrater på kvällen och om det inte gör att du får i dig mer energi än vad du gör av med så kommer du inte att gå upp i vikt av det.
*Äter du lite kolhydrater vid viktnedgång så är det antagligen vettigast att lägga merparten av dem i samband med träningen och då primärt efter för att återladda musklerna till nästa träningspass.
*Att dricka kolhydrater i form av malto är inget jag skulle fundera på om jag äter lite kolhydrater totalt och ligger på kaloriunderskott. Mat mättar mer och är oftast också godare.
*Det är inte någon sorts katastrof om du äter hälften av kolhydraterna på morgonen och hälften efter träningen och om du inte vill äta merparten av kolhydraterna på kvällen finns det inget som tvingar dig. Däremot så skulle jag fundera en hel del innan jag la alla kolhydrater på morgonen om du tränar på kvällen.

Feelgood
2013-03-24, 18:02
*Det är inget konstigt att äta kolhydrater på kvällen och om det inte gör att du får i dig mer energi än vad du gör av med så kommer du inte att gå upp i vikt av det.
*Äter du lite kolhydrater vid viktnedgång så är det antagligen vettigast att lägga merparten av dem i samband med träningen och då primärt efter för att återladda musklerna till nästa träningspass.
*Att dricka kolhydrater i form av malto är inget jag skulle fundera på om jag äter lite kolhydrater totalt och ligger på kaloriunderskott. Mat mättar mer och är oftast också godare.
*Det är inte någon sorts katastrof om du äter hälften av kolhydraterna på morgonen och hälften efter träningen och om du inte vill äta merparten av kolhydraterna på kvällen finns det inget som tvingar dig. Däremot så skulle jag fundera en hel del innan jag la alla kolhydrater på morgonen om du tränar på kvällen.

Aa okej tack så mycket!

miaz
2013-03-24, 18:21
jag hade käkat alla kolhydraterna kvällen innan,
sen inga den dan, innan passet.

så gör jag, och upplever inga problem alls.
äter inte ens särskilt mycke kolhydrater

Feelgood
2013-03-24, 18:56
jag hade käkat alla kolhydraterna kvällen innan,
sen inga den dan, innan passet.

så gör jag, och upplever inga problem alls.
äter inte ens särskilt mycke kolhydrater

Okej tacksam för svar, ska testa detta nu i 1-2 veckor och utvärdera! :)