handdator

Visa fullständig version : Springa med vikter?


Marygirl
2013-03-24, 12:11
Är det någon som har kört på löpbandet med hantlar?
Jag testade i fredags o det kändes som det gav väldigt mycket. (2x3 kg)Var dock jäkligt jobbigt så tog 30 sekunder med, o så la jag ner dom, körde 30 sekunder utan, sedan 30 sekunder med osv.

*Nöjd!!!!*

tjing
2013-03-24, 12:12
You go girl!

Låter intressant, men spontant skulle jag oroa mig lite för leder och allmänt slitage.

Diomedea exulans
2013-03-24, 12:13
Har hört (för flera år sedan av en öron-näsa-hals-läkare, ta det för vad det är) att det är farligt för knäna att jogga med vikter över knänivå (typ hantlar i händerna), men ofarligt att jogga med vikter under knänivå (typ tunga skor).

Kendouy
2013-03-24, 12:13
Vad du alltid måste fråga dig när du tränar är följande:

Till vilket syfte?

KevinWest
2013-03-24, 19:13
Har hört (för flera år sedan av en öron-näsa-hals-läkare, ta det för vad det är) att det är farligt för knäna att jogga med vikter över knänivå (typ hantlar i händerna), men ofarligt att jogga med vikter under knänivå (typ tunga skor).

Tänk på att militärer brukar springa runt med tunga ryggsäckar en bit ovanför knähöjd. Det handlar nog mest om att man belastar rätt muskler och har korrekt hållning för att inte skada sig.

Personligen tror jag inte det är farligt att hålla i er par hantlar så länge man har en naturlig rörelse i armarna.

Sen så brukar väl militärer dra på sig en och annan skada..

Everest
2013-03-24, 19:15
Sen är ju ofta syftet med militärträning att det bara ska vara riktigt j*vla jobbigt. Om det är effektivt eller inte är fullständigt ointressant

mikaelj
2013-03-24, 19:44
Sen är ju ofta syftet med militärträning att det bara ska vara riktigt j*vla jobbigt. Om det är effektivt eller inte är fullständigt ointressant

Nu har du fel.

rooz
2013-03-24, 19:47
Ja, det tog 2 sekunder innan skiten stannade för att totalvikten var för hög (200kg)...

Exdiaq
2013-03-24, 20:00
Sen är ju ofta syftet med militärträning att det bara ska vara riktigt j*vla jobbigt. Om det är effektivt eller inte är fullständigt ointressant

Skitsnack.

Tolkia
2013-03-24, 20:09
Ang. referensen till vad militärer gör, så är det ju inte direkt ovanligt att folk får olika överbelastningsskador när de ligger inne, så jag vet inte om det är så eftersträvansvärt att träna som de gör.

Jag skulle löpa när jag löper, och styrketräna när jag styrketränar; jag tror att det ger mer i längden, både för kondition och styrka.

Everest
2013-03-24, 20:40
Nu har du fel.

Skitsnack.

Det är möjligt. Jag utgår från mina 15 månader i lumpen. Mycket av träningen var jobbig och byggde kring attityden om att det skulle smaka blod i käften vid varje pass. Trots detta var det väldigt få gjorde några framsteg vare sig styrke- eller konditionsmässigt och många blev skadade och fick hoppa av. Undantaget var de som var något överviktiga och gick ner i vikt och därigenom förbättrade sin marschkapacitet etc.

Wzup2u
2013-03-24, 20:50
när jag var löpare förr hade jag alltid st 1 kg hantlar i var näve när jag sprang i skogen. perfekt att hälla om med tyglar på dessa med.[avsedda för löpning].
kändes bra.

Exdiaq
2013-03-24, 22:51
Det är möjligt. Jag utgår från mina 15 månader i lumpen. Mycket av träningen var jobbig och byggde kring attityden om att det skulle smaka blod i käften vid varje pass. Trots detta var det väldigt få gjorde några framsteg vare sig styrke- eller konditionsmässigt och många blev skadade och fick hoppa av. Undantaget var de som var något överviktiga och gick ner i vikt och därigenom förbättrade sin marschkapacitet etc.

Samma sak för mig i lumpen. Men lumpen är en grundutbildning och det man gjorde i lumpen/GMU gör man inte som anställd nästkommande år.

z_bumbi
2013-03-25, 07:30
Att det känns mer beror antagligen på att du får mjölksyra i armar och axlar men någon vidare förbättring av konditionen får du inte bara för att du lägger till vikt. Vill du känna mjölksyra så bör du nog göra det separat på gymmet och om målet är bättre kondition kanske se över hur du springer.

Macroman
2013-03-25, 09:59
Om detta skulle vara bra på ngt sätt för kondioton/uthållighet skulle elitlöpare använda sig av vikter i sin löpträning. Det gör dom inte.

Om denna träning skulle ge några styrkemässiga fördelar skulle både bodybuilders/styrkelyftare/olympiska lyftare etc. använda sig av detta. Det gör dom inte.

Sokrates696
2013-03-25, 11:29
Av diskusionen att döma är viktväst inget att ha?

Oavsett om man förflyttar vikt horisontellt eller vertikalt borde det väl ge något?

Tex. träna inför Nijmegen-marschen utan packning skulle då ge samma resultat som att träna med full packning?

/Tommy.

Diomedea exulans
2013-03-25, 11:31
Av diskusionen att döma är viktväst inget att ha?

Oavsett om man förflyttar vikt horisontellt eller vertikalt borde det väl ge något?

Tex. träna inför Nijmegen-marschen utan packning skulle då ge samma resultat som att träna med full packning?

/Tommy.

Oavsett om den är bra eller dålig för att löpa eller gå med, så kan den ju göra kroppsviktsövningar tyngre. :)

z_bumbi
2013-03-25, 11:40
Av diskusionen att döma är viktväst inget att ha?

Oavsett om man förflyttar vikt horisontellt eller vertikalt borde det väl ge något?

Tex. träna inför Nijmegen-marschen utan packning skulle då ge samma resultat som att träna med full packning?

/Tommy.

Om du behöver träna på att gå eller springa med packning kan en väst vara något att ha och det ökar också ansträngningsgraden vid en given tid och sträcka. Frågan är bara hur mycket och om den ökade belastningen på kroppen motsvarar vinsten.
En viktväst är också, om den är vettig och rätt lastad, antagligen den skonsammaste formen av viktbelastning vid gång och löpning.

För att gå med packning så bör du träna med packning i alla fall en del av tiden.