handdator

Visa fullständig version : Volymträning under deff? Era erfarenheter!


Lance Uppercut
2013-03-24, 11:31
HEJ!

Är just nu inne i mitt livs andra deffperiod. Den allmänna uppfattningen på forumet brukar vara att det viktigaste är att behålla styrkan under deff och därför behålla repsantalet lågt och vikterna höga. Jag är för tillfället ganska less på den typen av träning då jag ägnat mig åt den under ett par år nu och vill gärna köra lite mer volymträning, högre repsantal, lite rest-pause och ett och annat superset. Jag har gjort detta nu i några månader och hittils har jag tillräckligt med energi för att genomföra den här typen av träning.

Jag är nyfiken om det finns folk på forumet som genomfört en deff där majoriteten av träningen har varit volyminriktad och vad ni anser att resultatet har varit. Har ni förlorat mycket styrka? Har ni lyckats bygga massa trots underskott? Är intresserad av allt ni kan berätta.

Tack på förhand.

Asdf
2013-03-24, 11:34
Har alla ggr tappat styrka och massa men träningen i sig har alltid gjort att man känt sig upppumpad och spänstig hela tiden, vlket psykologiskt hjälpt en del

Donner
2013-03-24, 11:34
Ligger i deff just nu och varierar väldigt mycket mellan låga och höga reps. Har gått bra hittills. Kör det du tycker är roligt.

z_bumbi
2013-03-24, 11:44
Om du kör 4rm, 8rm eller 15 rm tvivlar jag på går att märka vid några mätningar om totalvolymen är något så när liknande. Du belastar musklerna och kroppen har ett skäl att ha dem kvar.

Tisu
2013-03-24, 11:46
Tycker det är jobbigare med högrep under deff. Kör reversed pyramid training nu och det fungerar ypperligt. Progression trots kaloriunderskott.

Lance Uppercut
2013-03-24, 11:47
Om du kör 4rm, 8rm eller 15 rm tvivlar jag på går att märka vid några mätningar om totalvolymen är något så när liknande. Du belastar musklerna och kroppen har ett skäl att ha dem kvar.

Ok, anser du att det finns någon substans i påståendet att man primärt ska köra styrka under deff om ens mål inte är just styrka?

frekar3
2013-03-24, 12:20
Under min 6,5 månads deff körde jag enbart 12-20 reps i princip. (Ibland ned till 6-8 reps).
Blev även 20-100 reps på benträningen ibland (Benpress, Benspark, Vader).
Resultatet blev -12kg, varav 0kg muskler enligt kaliper.
Så någonting stämde ju i alla fall ;)

Oavsett repsspann. Gör allt för att inte minska antalet reps på en given vikt (dvs. bli INTE svagare).

z_bumbi
2013-03-24, 14:11
Ok, anser du att det finns någon substans i påståendet att man primärt ska köra styrka under deff om ens mål inte är just styrka?

4rm, 8rm och 15rm är styrka så ja det verkar ju vettigt.

mycketbrännvin
2013-03-24, 14:18
Man skall endå inte göra det misstaget att man tränar för lätt. Oavsett repsantal så skall ma sträva att behålla styrkan. Jag skulle egentligen köra som jag gör vid bulk lite mindre totalvolym bara

Barbastark
2013-03-24, 14:42
Tänker att anledningen till denna rekommendation under deff är tvåfald:

- Lågreps =stimulerar den myofibrillära hypertrofin i högre grad än högreps aka de faktiska muskelfibrerna. Och det är ju dem du vill komma åt och spara på i så hög grad som möjligt under deffen.

- Många inte lika välfyllda glykogendepåer under deff vilket gör att man tar slut snabbare under setet om man lägger sig på högre repantal, och då inte lyckas stimulera muskeln lika mycket

Fugly
2013-03-24, 14:44
Kör på som vanligt. Blir du trött så kör du bara något set mindre, men att köra ett helt nytt schema bara för att man deffar är ju bara korkat. Fortsätt försöka öka i styrka etc. även när du deffar.

Lance Uppercut
2013-03-26, 10:38
Under min 6,5 månads deff körde jag enbart 12-20 reps i princip. (Ibland ned till 6-8 reps).
Blev även 20-100 reps på benträningen ibland (Benpress, Benspark, Vader).
Resultatet blev -12kg, varav 0kg muskler enligt kaliper.
Så någonting stämde ju i alla fall ;)

Oavsett repsspann. Gör allt för att inte minska antalet reps på en given vikt (dvs. bli INTE svagare).

Intressant! Hur såg antal set/setvila ut?

lillgrabben1
2013-03-26, 10:44
Man skall endå inte göra det misstaget att man tränar för lätt. Oavsett repsantal så skall ma sträva att behålla styrkan. Jag skulle egentligen köra som jag gör vid bulk lite mindre totalvolym bara

+1
Största misstaget jag gjorde vid min senaste deff var att söka kontakt och få pump.

Eira
2013-03-26, 10:53
Har testat högreps på lchf och tappade inte styrka på en hel del viktmisnkning men när jag körde rpt och mycket kolisar så ökade styrkan på viktminskning.

Kanske variera då och då beroende på vad man känner för.

frekar3
2013-03-26, 11:04
Intressant! Hur såg antal set/setvila ut?

Snittet var omkring;
Bröst - 12-14 set
Rygg - 16-18 set + 4 set baksida axlar
Axlar - 10-12 set (mest sidolyft)
Armar - 8-10 set
Framsida lår - 12-14 set
Baksida lår - 6-10 set
Vader - 9 set

Vilan var längre på basövningar, kortare på isolationsövningar.
Men i regel 1-2 min vila på isolationsövningar och 3-4 minuter på basövningar.

Tränade enligt 4-split 90% av tiden, enligt 2-1-2-1 osv. (Dvs. att varje muskelgrupp gås igenom var 6e dag)