handdator

Visa fullständig version : Korrelationen mellan intelligens och att vara välformulerad på Internet


Diomedea exulans
2013-03-24, 09:30
Hej!

Jag är nyfiken på era åsikter och insikter angående korrelationen mellan att skriva bra på Internet, och intelligens i övrigt.

När jag började hänga på Internet, så drog jag ganska starka likhetstecken mellan "skriver som en åtta-åring" och "fungerar i övrigt som en åtta-åring". Dock har jag fått revidera den åsikten på senare år, då jag har märkt att ett par bekanta till mig som är riktigt smarta när man pratar med dem, skriver som om de vore hjärnskadade. En av dem har diagnosticerad dyslexi.

Jag tror att motsatsen är mer ovanlig. Så vitt jag vet har jag aldrig träffat någon som skriver som en poet men som inte kan knyta sina egna skor.

Vad tycker och tror ni? *popcorn*

Stefan J
2013-03-24, 09:39
Jag tror det finns en korrelation mellan bildningsnivå och formulering.

Galt
2013-03-24, 09:44
Jag tror det är lättare att framstå som smart på nätet än vad man egentligen är.

Stefan J
2013-03-24, 09:45
+1 för att undvika att formulera mej avslöjande;-)

Haha, jag editerade inte snabbt nog. Nåväl, låt stå. :)

Diomedea exulans
2013-03-24, 09:47
Jag tror det är lättare att framstå som smart på nätet än vad man egentligen är

Ja, eftersom man har lång betänketid och kan formulera om sig tills man är nöjd. Plus att man kan googla saker.

Mantus
2013-03-24, 09:52
Det finns ofta, enligt mina empiriska eftersökningar, en korrelation mellan utbildning och att skriva vårdat på internet men inte i närheten av någon kausalitet. Något samband med intelligens tycker jag mig däremot generellt sett inte se.
Själv tycker jag att diskussion över internet är ett utmärkt tillfälle att släppa lite på syntax och disposition. Jag håller dock fortfarande stenhårt på andra grammatiska delar - som morfologin - och kommer alltid att göra det (jag ber om ursäkt om jag använt språkvetenskapliga termer aningen svepande; jag är språkpolis men inte språkvetare).

Aningen högtravande svar men jag tyckte tråden krävde det. Här ta en smiley så folk fattar att jag inte är övermåttan seriös.:)

Stefan J
2013-03-24, 09:53
Ja, eftersom man har lång betänketid och kan formulera om sig tills man är nöjd.

Fast just att man får lite tid på sig kan ju göra att det är först då som det man vill ha sagt kommer fram. Alla har inte förmågan att omedelbart omsätta tankar i tal. Talets gåva kan vara ännu mer vilseledande när det kommer till intelligens än skrift tycker jag. Finns ju gott om folk som snackat omkull både den ene och den andre och fått anställningar och höga poster för att sedan visa sig vara fullständiga katastrofer och helt inkompetenta. :)

pwnyou
2013-03-24, 09:56
Att formulera sig väl på internet har mycket att göra med ens ålder, ens språkliga intelligens och ens bildningsnivå.

Men att kunna formulera sig kort och korrekt har mer att göra med ens IQ, tror jag.

Se ett inlägg av King Grub så förstår ni vad jag menar.

Diomedea exulans
2013-03-24, 09:59
Att formulera sig väl på internet har mycket att göra med ens ålder, ens språkliga intelligens och ens bildningsnivå.

Men att kunna formulera sig kort och korrekt har mer att göra med ens IQ, tror jag.

Se ett inlägg av King Grub så förstår ni vad jag menar.

Har det verkligen så mycket med ålder att göra? De jag känner som är bra på att skriva, var virtuoser med pennan redan när de var 15.

Ja, alltså, är man under 15 har det såklart med ålder att göra, enligt vad jag skriver här. Men jag antar att en väldigt liten andel av nätdebattörerna tillhör det spannet.

Olegh
2013-03-24, 09:59
Det är ovanligt att man lyckas framstå som särskilt smart om man skriver dåligt. Så mycket tycker jag nog man kan säga. Däremot behöver inte ett bra skriftspråk säga alls särskilt mycket om kvalitén på innehållet.

pwnyou
2013-03-24, 10:02
Har det verkligen så mycket med ålder att göra? De jag känner som är bra på att skriva, var virtuoser med pennan redan när de var 15.

Ja, alltså, är man under 15 har det såklart med ålder att göra, enligt vad jag skriver här. Men jag antar att en väldigt liten andel av nätdebattörerna tillhör det spannet.Mitt språk har utvecklats mycket från 16 till 20 års ålder, och kommer säkerligen att göra det ytterliggare nåra snäpp tills jag är 24 år.

Men min IQ har varit konstant hög.

Diomedea exulans
2013-03-24, 10:03
Det är ovanligt att man lyckas framstå som särskilt smart om man skriver dåligt. Så mycket tycker jag nog man kan säga. Däremot behöver inte ett bra skriftspråk säga alls särskilt mycket om kvalitén på innehållet.

Sedan är det ju skillnad på att skriva dåligt, och att skriva dåligt. En text kan vara ganska dåligt stavad och ha mycket särskrivningar, medan ämnet, orvalet, styckeindelningen m.m. gör att den ändå är väldigt intressant att läsa. En person som skriver så, skulle jag inte döma ut som korkad.

pwnyou
2013-03-24, 10:07
Äldre människor brukar vara mycket bättre på den verbala delen av högskoleprovet. IQ:n är den samma, men de har hunnit läsa mer under årens gång.

Mantus
2013-03-24, 10:08
Att formulera sig väl på internet har mycket att göra med ens ålder, ens språkliga intelligens och ens bildningsnivå.

Men att kunna formulera sig kort och korrekt har mer att göra med ens IQ, tror jag.

Se ett inlägg av King Grub så förstår ni vad jag menar.

Hur menar du då? " Nej, det påverkar inte. Se Tipton etcetc pub med" (obs låtsascitat) är säkerligen ett helt korrekt svar på en fråga men jag tycker verkligen inte att man kan utläsa något om King grubs intelligens baserat på ett sådant svar.

Notera att jag inte ifrågasätter KGs intelligens utan enbart din teori.

Diomedea exulans
2013-03-24, 10:08
Äldre människor brukar vara mycket bättre på den verbala delen av högskoleprovet. IQ:n är den samma, men de har hunnit läsa mer under årens gång.

Om du säger det så. Jag utgick bara från personer i min omedelbara närhet, så n-värdet är inte så stort i min "undersökning".

pwnyou
2013-03-24, 10:12
Hur menar du då? " Nej, det påverkar inte. Se Tipton etcetc pub med" (obs låtsascitat) är säkerligen ett helt korrekt svar på en fråga men jag tycker verkligen inte att man kan utläsa något om King grubs intelligens baserat på ett sådant svar.

Notera att jag inte ifrågasätter KGs intelligens utan enbart din teori.Nu är jag ute på okänd mark här, men jag tror kort sagt att ointelligenta människor snackar mycket skit.

Oxe
2013-03-24, 10:17
Vad är anledningen att formulera sig helt korrekt när dom du försöker förklara nåt för ändå inte ser eller förstår vad du skriver ? (vad är meningen att skriva nåt överhuvudtaget)

Sen är ju internet en ganska bred uppsamlingsplats, och på de flesta ställen "som jag befinner mig på" är grammatiken sekundärt och kunskapen om ämnet det primära.

Diomedea exulans
2013-03-24, 10:17
Hur menar du då? " Nej, det påverkar inte. Se Tipton etcetc pub med" (obs låtsascitat) är säkerligen ett helt korrekt svar på en fråga men jag tycker verkligen inte att man kan utläsa något om King grubs intelligens baserat på ett sådant svar.

Notera att jag inte ifrågasätter KGs intelligens utan enbart din teori.

Jag tycker ändå pwnyou har en poäng här. Att veta vad man inte bör säga är en egenskap som tyder på intelligens. En ointelligent person hade kanske lagt till "men lol, är du go eller, tror du det påverkar?", eller nåt.

Olegh
2013-03-24, 10:18
Sedan är det ju skillnad på att skriva dåligt, och att skriva dåligt. En text kan vara ganska dåligt stavad och ha mycket särskrivningar, medan ämnet, orvalet, styckeindelningen m.m. gör att den ändå är väldigt intressant att läsa. En person som skriver så, skulle jag inte döma ut som korkad.

Jo, bra skriftspråk är ju en väldigt vag benämning. Som skribent kan man ju ha olika stora problem med vissa delar av skrivandet. Det kan hända att jag lägger för stor vikt vid det, men även om det "bara" rör sig om särskrivningar och stavfel så ligger det till last för innehållet. Det torde finnas en koppling mellan intelligens och att inse vikten av att underlätta för läsaren genom att skriva korrekt ;)

Diomedea exulans
2013-03-24, 10:19
Vad är anledningen att formulera sig helt korrekt när dom du försöker förklara nåt för ändå inte ser eller förstår vad du skriver ? (vad är meningen att skriva nåt överhuvudtaget)

Självklart är det isåfall meningslöst (om man inte tycker det är kul att skriva och bara gör det för sin egen skull). Men när jag skriver något på nätet så utgår jag från att andra kommer läsa det. Jag har väldigt sällan problem med att folk inte förstår vad jag skriver, men å andra sidan så skriver jag väl inte om krångliga saker speciellt ofta.

Duran
2013-03-24, 10:25
Jag tror att skrivspråket i informella sammanhang, med vissa undantag, mer speglar viljan att framstå som intelligent än faktisk intelligens.

Okej
2013-03-24, 10:27
Nja. Jag tycker det är rätt genomskinligt när någon försöker framstå smartare än vad h*n egentligen är. Jag har x antal vänner som är (läs: tror att dem är) politiker, och det är skrattretande att se deras försök till sofistikerade meningar. Jag tycker givetvis att jag själv skriver bra, men då har jag också varit en bokmal hela mitt liv, och jag försöker inte slänga mig med "svåra ord" bara för att framstå som smartare.

Exempel, så här kan det se ut i min feed:
"Blablabla jag tycker det är besynnerligt och otroligt beklagligt att [x motståndare] har en sådan ståndpunkt att denne inte kan divergera från sitt tidigare uttalande enbart på grunder av blabla"

Ditt skitnödige fan, akta så du inte råkar dra armen ur led när du klappar dig själv på ryggen över hur duktig du är på att formulera dig "intelligent", att du är en jävla WT som aldrig öppnat en bok lyser igenom.

Mantus
2013-03-24, 10:35
Jag tycker ändå pwnyou har en poäng här. Att veta vad man inte bör säga är en egenskap som tyder på intelligens. En ointelligent person hade kanske lagt till "men lol, är du go eller, tror du det påverkar?", eller nåt.

Det är en absolut en egenskap som tyder på ett mått av eftertänksamhet och kan även tyda på att man är bra på att känna av andra människors kunskapsnivå och anpassa sig därefter. Den andra sidan av myntet är att det även är en bra egenskap att kunna uppfatta vad man bör säga dvs när man borde utveckla sina tankegångar för att göra inlägget mer pedagogiskt för läsaren. Jag ser fortfarande ingen direkt korrelation till IQ dock.

I exemplet du tog upp ovan så är utvecklingen av svaret snarare ett försök till härskarteknik och självhävdelse än ett försök att hjälpa frågeställaren.

Mantus
2013-03-24, 10:39
Jag gillar för övrigt humorn i den här tråden (jag hoppas jag inte är den enda dom uppfattar den). Det är lätt den tråd i allmänt som har störst andel grammatiskt välformulerade svar. Lite uppfriskande är det allt att slippa folk som skriver med caps lock och tre hundra utropstecken efter.

Felixflobby
2013-03-24, 10:39
Complexity is the language of simple minds säger jag bara.

Pajaser.

difeddy
2013-03-24, 10:43
Ditt skitnödige fan, akta så du inte råkar dra armen ur led när du klappar dig själv på ryggen över hur duktig du är på att formulera dig "intelligent", att du är en jävla WT som aldrig öppnat en bok lyser igenom.

:laugh:

pwnyou
2013-03-24, 10:44
Jag gillar för övrigt humorn i den här tråden (jag hoppas jag inte är den enda dom uppfattar den). Det är lätt den tråd i allmänt som har störst andel grammatiskt välformulerade svar. Lite uppfriskande är det allt att slippa folk som skriver med caps lock och tre hundra utropstecken efter.Jag tänkte precis nämna detta :d

Felixflobby
2013-03-24, 10:45
omg xD

Diomedea exulans
2013-03-24, 10:45
Nja. Jag tycker det är rätt genomskinligt när någon försöker framstå smartare än vad h*n egentligen är. Jag har x antal vänner som är (läs: tror att dem är) politiker, och det är skrattretande att se deras försök till sofistikerade meningar. Jag tycker givetvis att jag själv skriver bra, men då har jag också varit en bokmal hela mitt liv, och jag försöker inte slänga mig med "svåra ord" bara för att framstå som smartare.

Exempel, så här kan det se ut i min feed:
"Blablabla jag tycker det är besynnerligt och otroligt beklagligt att [x motståndare] har en sådan ståndpunkt att denne inte kan divergera från sitt tidigare uttalande enbart på grunder av blabla"

Ditt skitnödige fan, akta så du inte råkar dra armen ur led när du klappar dig själv på ryggen över hur duktig du är på att formulera dig "intelligent", att du är en jävla WT som aldrig öppnat en bok lyser igenom.

Complexity is the language of simple minds säger jag bara.

Pajaser.

Hold your horses nu. Det är skillnad på att uttrycka sig onödigt krångligt, och att uttrycka sig bra.

Läs texter av Douglas Adams eller Terry Pratchett, så ser vad jag menar med att uttrycka sig bra, men inte krångligt. Att komma med kluriga, roliga och vackra formuleringar, som är behagliga att läsa.

(Förresten, Okej: Jag är ganska säker på att det ska vara "de" och inte "dem" i det fetmarkerade.)

Yes
2013-03-24, 10:54
Hur och vad man skriver har ett mycket starkt samband med intelligens. Skrift är unikt i hur det ger en väldigt direkt åtkomst till en människas tankar.

TorbjornFred
2013-03-24, 11:01
Nja. Jag tycker det är rätt genomskinligt när någon försöker framstå smartare än vad h*n egentligen är. Jag har x antal vänner som är (läs: tror att dem är) politiker, och det är skrattretande att se deras försök till sofistikerade meningar. Jag tycker givetvis att jag själv skriver bra, men då har jag också varit en bokmal hela mitt liv, och jag försöker inte slänga mig med "svåra ord" bara för att framstå som smartare.

Exempel, så här kan det se ut i min feed:
"Blablabla jag tycker det är besynnerligt och otroligt beklagligt att [x motståndare] har en sådan ståndpunkt att denne inte kan divergera från sitt tidigare uttalande enbart på grunder av blabla"

Ditt skitnödige fan, akta så du inte råkar dra armen ur led när du klappar dig själv på ryggen över hur duktig du är på att formulera dig "intelligent", att du är en jävla WT som aldrig öppnat en bok lyser igenom.

Hahah! Jag kan inte begripa hur en politiker (om denne nu var det) använder såna ord. Ser för mig ut som de medvetet försöker låta sig vara för mer än den är, något som enbart skapar irritation för denne personen....
Om något bör man väll försöka hålla sig till dagligt språk så den stora massan begriper vad man säger... Divergera från sitt uttalande, riktigt vasst. Han borde försöka konvergera mot folket istället :)

Okej
2013-03-24, 11:05
Hold your horses nu. Det är skillnad på att uttrycka sig onödigt krångligt, och att uttrycka sig bra.

Läs texter av Douglas Adams eller Terry Pratchett, så ser vad jag menar med att uttrycka sig bra, men inte krångligt. Att komma med kluriga, roliga och vackra formuleringar, som är behagliga att läsa.

(Förresten, Okej: Jag är ganska säker på att det ska vara "de" och inte "dem" i det fetmarkerade.)

Det kan mycket väl vara så, precis som att du missbrukar kommatecken (sök hjälp http://www.socialstyrelsen.se/missbrukochberoende). Om du läste vad jag skrev istället för att dreggla över chansen till att påpeka ironin i min post hade du insett att jag syftade på samma personer som postar "djupa" latinska texter på Facebook. Personer som spenderade sin ungdom på att dricka ljummen folköl och pissa på polisbilar lite lagom rebelliskt för att sedan tatuera in sitt efternamn över ryggen. Dessa har nu på något vänster gått och blivit litterära mästare med en hel skara av unga mammor som hejar på mellan blöjbyten och egna statusuppdateringar om hur man bäst tar tillvara på sitt liv. Där mitt tips för övrigt är att inte skaffa barn när du är 19 med en enligt egen utsago "tungt kriminell". Eller ja... cykeltjuv enligt oss vanliga dödliga. Som aldrig kommer kunna försörja varken dig eller din avkomma. Där har vi något som får mig att höja på ögonbrynen.

The värld is uppochner *mini

Du får gärna använda hur många kommatecken du vill, skojar bara lite såhär på morgonkvisten ; )

Sheogorath
2013-03-24, 11:18
:laugh:

Okej, din post är värd att bli en egen statusuppdatering på Facebook. Måste bara hitta ett bra sammanhang. Jag lovar att du ska få cred i så fall. :D

Yes
2013-03-24, 11:22
Mitt arbete består till stor del av att kunna förklara svåra saker på ett lättbegripligt sätt. Människor tenderar att reagera negativt när språket avviker för mycket från deras eget. Pratar jag likadant med Advokat Beritz som Carita från Ullared kommer det inte gå bra. Är inte språket anpassat efter mottagaren kan det lätt uppfattas som nedlåtande.

Att faktiskt kunna hantera ett svårare språk är dock ett klart tecken på intelligens. Jag kan tycka det har blivit allt för vanligt att dumma ner språket och att ett rikt språk ses som högfärdigt. Däremot är det inte bra att göra det onödigt svårt och pretentiöst.

filmjölk
2013-03-24, 11:45
Jag tror att det finns ett visst samband. Kalla mig fördomsfull, men ser jag ett inlägg i stil med: "A d e bra cheyen e niiiice!!?!" följt av tre smileys så drar jag slutsatsen om att skribenten inte är den skarpaste kniven i lådan.

Ser jag väldigt mycket nedlåtande pretention och fackspråk i ett inlägg drar jag slutsatsen om att det rör sig om en ganska smart person, som tror sig vara väldigt smart, och sätter ett överdrivet värde i att framstå som smart. tex. "Vad vet du om bicepscurls? Vet du ens vad ballistisk komposition är? Luthersk horisontaldepression? Humerus samt Alces alces infästning i L3? Du kanske skulle ta och läsa på lite innan du låter pajhållet fladdra helt promiskuöst i ett ämne du uppenbarligen vet föga om. "

Diomedea exulans
2013-03-24, 12:10
Det kan mycket väl vara så, precis som att du missbrukar kommatecken (sök hjälp http://www.socialstyrelsen.se/missbrukochberoende).

Hehe. ;)

:laugh:

Okej, din post är värd att bli en egen statusuppdatering på Facebook. Måste bara hitta ett bra sammanhang. Jag lovar att du ska få cred i så fall. :D

Menade du mig eller personen precis ovanför? (Antar att du menade mig eftersom du inte citerade någon, men jag är för ödmjuk för att riktigt våga acceptera dina vänliga ord.)

rogerQ
2013-03-24, 12:14
Jag tror att det är bra att kunna uttrycka sig på olika sätt i olika sammanhang. Det som flera redan har skrivit om, här i tråden. Sen som jag känner blir det problem när man sitter på bussen och försöker hänga med i en tråd, skriva nåt på pekskärm på 20 s., pekskärmen jävlas, och ut kommer något halvdant. Sen måste jag ju tillägga att det är lättare att skriva något som låter korkat när du har nån form av bildning/begåvning än att skriva något riktigt vasst när du är oförmögen att göra så. Det är liksom omöjligt. Sen kanske man kan lura vissa att man har skrivit något riktigt vasst, medan andra genomskådar hela bluffen. Nu blev det rörigt, men det här är ett ganska rörigt ämne, men ändå intressant.

benya
2013-03-24, 12:15
jag skulle definitivt tycka att en person som kan anpassa sitt språk efter sammanhang och mottagare, samt har ett vokabulär att hantera detta så brett som möjligt, är ganska så intelligent.

Diomedea exulans
2013-03-24, 12:19
Jag tror att det är bra att kunna uttrycka sig på olika sätt i olika sammanhang. Det som flera redan har skrivit om, här i tråden. Sen som jag känner blir det problem när man sitter på bussen och försöker hänga med i en tråd, skriva nåt på pekskärm på 20 s., pekskärmen jävlas, och ut kommer något halvdant. Sen måste jag ju tillägga att det är lättare att skriva något som låter korkat när du har nån form av bildning/begåvning än att skriva något riktigt vasst när du är oförmögen att göra så. Det är liksom omöjligt. Sen kanske man kan lura vissa att man har skrivit något riktigt vasst, medan andra genomskådar hela bluffen. Nu blev det rörigt, men det här är ett ganska rörigt ämne, men ändå intressant.

Jag fattade vad du menade (skriver ej detta inlägg i syfte att skryta om min intelligens).

Sheogorath
2013-03-24, 12:25
Hehe. ;)



Menade du mig eller personen precis ovanför? (Antar att du menade mig eftersom du inte citerade någon, men jag är för ödmjuk för att riktigt våga acceptera dina vänliga ord.)

Tur att du var ödmjuk. Jag menade Okej. ;)

(men din frågeställning funderade jag på så sent som igår så cudos till dig för att du startade en tråd)

stolpskott
2013-03-24, 13:38
Om en person konstant uttrycker sig så välformulerat (läs: Försök till välformulerat) som möjligt så är det rätt uppenbart att det rör sig en imiterad förmåga/intelligens.
Jag tror förmågan att skriva korrekt när man behöver det, men mer laidback i andra sammanhang, alltså att per automatik anpassa sin skrift efter läsaren, visar kanske inte på en intelligens men däremot en bildning.

Latissimus Dorsi
2013-03-24, 13:53
Tycker ålder spelar stor roll, men i vissa fall stämmer det inte på vissa som skriver utan varken punkter, stora bokstäver eller någon slags grammatik alls. Dessa är oftast vuxna, förstår inte riktigt det fenomenet.

stolpskott
2013-03-24, 13:58
Tycker ålder spelar stor roll, men i vissa fall stämmer det inte på vissa som skriver utan varken punkter, stora bokstäver eller någon slags grammatik alls. Dessa är oftast vuxna, förstår inte riktigt det fenomenet.

De är cyniker och har gett upp.

Robbmeister
2013-03-24, 14:25
värst är personer som skriver med månmga punkter äfter varje mening.... bara för att.... och det är ofta vuxna.... som gör dett.... och det är jätte störande..... sen skippar man också gärna stora bok stäver..... sen inne håller texten ofta stav fel o sär skrivning.... vuxna personer somm skriver så verkar inte jätte smarta.....

Latissimus Dorsi
2013-03-24, 14:25
värst är personer som skriver med månmga punkter äfter varje mening.... bara för att.... och det är ofta vuxna.... som gör dett.... och det är jätte störande..... sen skippar man också gärna stora bok stäver..... sen inne håller texten ofta stav fel o sär skrivning.... vuxna personer somm skriver så verkar inte jätte smarta.....

lol +1 :D

filmjölk
2013-03-24, 14:52
Haha, det var väl ett träningsforum från förr (glömt vilket, inte exhale iaf) som rageade så över folk som skrev tre punkter att det medförde ban?

ChrisRiddick
2013-03-24, 15:07
sms och msn har förstört en hel generation.

rogerQ
2013-03-24, 15:37
värst är personer som skriver med månmga punkter äfter varje mening.... bara för att.... och det är ofta vuxna.... som gör dett.... och det är jätte störande..... sen skippar man också gärna stora bok stäver..... sen inne håller texten ofta stav fel o sär skrivning.... vuxna personer somm skriver så verkar inte jätte smarta.....

De svarta punkterna far runt i huvudet och ställer till oreda. De svarta punkterna är outforskad terräng på en i övrigt utforskad karta. Bokstäverna är svarta får som betar på vita ängar och nu har jag en känsla i kroppen som rör sig med 30.000 mil i sekunden...

filmjölk
2013-03-24, 15:41
Jag gillar "...", det kan ge tillfälle till eftertänksamhet och emfas i en text om det inte utnyttjas för mycket.

Blaine
2013-03-24, 15:49
Jag försöker undvika att kasta pärlor till svin.

Duran
2013-03-24, 15:56
Jag gillar "...", det kan ge tillfälle till eftertänksamhet och emfas i en text om det inte utnyttjas för mycket.

Jag gillar "..." när det används sparsamt och med vett! Annars tycker jag dock att det lätt kan låta hotfullt/sexuellt/anklagade. Det blir lite "fill in the blanks" som jag tycker är bäst att använda vid tillfällen då man tror att det är tydligt vad som ska fyllas i.

benya
2013-03-24, 16:02
jag skulle våga påstå att de som bedömer en annan skribents intelligens efter enbart grammatisk korrekthet - är de som i själva verket är mindre intelligenta.

Okej
2013-03-24, 16:13
Tur att du var ödmjuk. Jag menade Okej. ;)

(men din frågeställning funderade jag på så sent som igår så cudos till dig för att du startade en tråd)

*cupid*

Latissimus Dorsi
2013-03-24, 16:16
Sen så blir det bara irriterande när vissa ska vira in de enklaste meningarna i en facksvenska on steroids.

Tyrwing
2013-03-24, 16:20
Det jag har lärt mig från onlinespel är att folk skriver som idioter men kan vara hur smarta och välformulerade i verkligheten som helst. Oftast är det bara lathet.

Okej
2013-03-24, 16:35
Spin-off, är förmågan att kunna formulera sig en färskvara? Jag själv har börjat uppleva det åtminstone (eller så har jag en hjärntumör), förr var jag rätt vass på svenska men nu kan jag som sagt inte ens skilja på de/dem (tack Diomedea exulans *grr*). Min egen förklaring är att jag helt enkelt knappt använer svenska längre, jag pluggar allt på engelska och läser bara böcker på engelska och pratar bara engelska i skolan. Jag vet att jag låter som någon chick hemmafru i Hollywood som bott där 3 år och glömt hur man böjer på den svenk språk :D, men kan det ligga någonting i det? Jag växlar över till google för att se hur ord stavas minst en gång varannan mening

Diomedea exulans
2013-03-24, 18:23
Spin-off, är förmågan att kunna formulera sig en färskvara? Jag själv har börjat uppleva det åtminstone (eller så har jag en hjärntumör), förr var jag rätt vass på svenska men nu kan jag som sagt inte ens skilja på de/dem (tack Diomedea exulans *grr*). Min egen förklaring är att jag helt enkelt knappt använer svenska längre, jag pluggar allt på engelska och läser bara böcker på engelska och pratar bara engelska i skolan. Jag vet att jag låter som någon chick hemmafru i Hollywood som bott där 3 år och glömt hur man böjer på den svenk språk :D, men kan det ligga någonting i det? Jag växlar över till google för att se hur ord stavas minst en gång varannan mening

Jag upplevde att min stavning blev sämre när jag började hänga på Internetcommunities.

spoon
2013-03-24, 19:02
Spin-off, är förmågan att kunna formulera sig en färskvara? Jag själv har börjat uppleva det åtminstone (eller så har jag en hjärntumör), förr var jag rätt vass på svenska men nu kan jag som sagt inte ens skilja på de/dem (tack Diomedea exulans *grr*). Min egen förklaring är att jag helt enkelt knappt använer svenska längre, jag pluggar allt på engelska och läser bara böcker på engelska och pratar bara engelska i skolan. Jag vet att jag låter som någon chick hemmafru i Hollywood som bott där 3 år och glömt hur man böjer på den svenk språk :D, men kan det ligga någonting i det? Jag växlar över till google för att se hur ord stavas minst en gång varannan mening

Min svenska är kraftigt försämrad efter att jag har bott i Norge i många år samt skrivit på kolo i många år. Brukar bli bättre om jag är hemma i Sverige i några veckor. Jag blir helt enkelt influerad av det som jag hör och läser.