handdator

Visa fullständig version : Trots


newb123
2013-03-23, 19:25
Hur vanligt är trots i uppväxten/utvecklingen psykologiskt hos människor? Vet att mer eller mindre alla har en trotsfas men som sen går över utan att utveckla ett trotssyndrom. Personligen märker jag av ett motstånd att göra något avgörande om jag vet att min far gjorde så.

Vill inte bli som min pappa i nån mening för att jag känner att jag inte lever ett eget och originellt liv då. Min far är värd all beundran då han fick 2.0 på högskoleprovet samt inte kuggade en enda tenta på sin väg till civilingenjör. Det här skriver jag om nån trodde att jag ser ner på honom. Tvärtom. Det ligger väl mycket i att han är en mönstermedborgare i de flesta avseenden. Det här skriver jag trots att jag är 27 och "vuxen".

Sen en annan sak. Har träffat på personer som indikerat att jag är omogen, och det är sannolikt sant. Det kan jag erkänna. Upplever däremot ett motstånd mot att bli "mogen" då personer som påpekar det här ofta är korkade (på pappret). Det är ju så att "korkade" personer kan vara duktiga på det dom gör och faktiskt få större respekt från samhället än "smarta" personer som kanske har tummen mitt i handen eller är dåliga på att uttrycka sig rätt beroende på situation (retorik).