handdator

Visa fullständig version : Vänster skuldra "glappar"?


Gusken
2013-03-23, 16:33
Hej kolo,

Har lite problem med min över vänstersida av ryggen och tycker de ser ut som om skuldran rör sig annorlunda på vänstern gentemot högern.
Har lagt upp en video och de skulle vara guld värt om ni hade möjlighet att kanske kolla på den och se ifall ni ser vad som kan vara fel.
TPMg2C5X83I
Gör lite olika rörelser men mest syns de enligt mig vid 0:36 när jag gör rodd rörelsen 2ggr. Tycker de ser konstigt ut vid undersidan av skuldran.

Någon som vet vad de kan vara och hur man kan lösa detta?

Mvh Gusken

PS Ledsen för musiken i bakgrunden, glömde ta bort ljudet och orkar inte ladda upp en ny video.

Skön
2013-03-23, 16:54
Jag har exakt samma problem, identisk fysik, lika frisyr å tammejfan likadan hatthylla. Kusligt.

Men stabiliseringövningar för skuldran tror jag skulle vara bra. Har du också problem med typ latsdrag och att det känns som bicepsmuskeln inte vill hänga med? Instabil axel?

Jag brukar massera trapezius och nacke med lite olja i cirka 10 min och det hjälper rätt mycket på kort sikt. Men en sjukgymnast lär nog ge dig råd för fortsätter du lär det bara bli värre.

Gusken
2013-03-24, 03:31
Haha, spännande!

Som du nämner har jag lite problem med att vänster sidan kan kännas ostabil. I tex chins har jag stora problem med att få ner axeln ordentligt. Även känt av de i bänken och andra övningar. Så börjar bli lite less.

Blev de bättre för dig eller är de lika illa nu som innan du börja massera osv?

Sheogorath
2013-03-24, 08:55
Jag tycker det ser ut som ett lättare fall av scapula alata ("vingskapula", "winged scapula") som beror på att muskeln serratus anterior av någon anledning inte kan stabilisera skulderbladet. Det kan vara en naturlig muskulär svaghet eller en medfödd eller förvärvad skada i nerven thoracicus longus. Oavsett vad är behandlingen att träna upp serratus anterior. En sjukgymnast kan hjälpa dig med övningar och du kan säkert hitta mycket av varierande kvalité på YouTube. I din vanliga träning är det mycket viktigt att (när du när du har möjlighet) försöker styra skulderbladet för att "lära om" muskeln; detta gör du utöver de specifika övningarna för serratus anterior. Obehandlat kan vingskapula ge smärta i axel och/eller nacke beroende antingen på sekundära muskelspänningar (större rörelseproducerande muskler försöker stabilisera, har för dålig uthållighet för detta och börjar göra ont) eller inklämning ("impingement") i axelleden.

Gusken
2013-03-25, 20:19
Tack så mycket Sheogorath!

Skall testa och köra övningar specifikt för att träffa Serratus anterior under någon/några månader och se ifall de blir bättre :)

Ristretto
2013-04-01, 09:24
Sheo, vilka specifika övningar för serratus anterior tycker du ger bäst resultat?

Skickat från min Lynx 5900 via Tapatalk 2