handdator

Visa fullständig version : Knölar på smalben


cobydoby
2013-03-23, 16:14
Snörade på löpardojorna för första gången på 4 månader men var tvungen att avbryta ca 10 min in pga smärta i båda smalben. Slog mig ner på en parkbänk och observerade att det uppstått knölar på utsidan av båda smalbenen, till vänster om skenbenet och i mitten höjdmässigt. Vilade ca 5 min och kunde sedan jogga hem i ett slött tempo utan smärta, men knölarna var kvar.

Har under dessa 4 månader kört ett benpass i veckan och spelat fotboll 2 ggr i veckan utan problem. Har lagt på mig ca 5 kg under denna tid och ökat ordentligt i vikter på benpassen.

Någon som vet vad dessa knölar är? Lyckas inte googla fram nåt vettigt. De är inte ömma alls, men uppstod alltså i samband med en rätt intensiv smärta.

Cheerio

King Grub
2013-03-23, 16:15
Låter som kroniskt kompartmentsyndrom. Knölarna är bråck i muskelhinnan så muskeln tränger ut genom fascian.

cobydoby
2013-03-23, 16:31
Tack för den, läste lite om det nu och symptomen stämmer in bra. Vet du om man kan fucka upp någonting ordentligt om man testar sig fram? Har en fotbollsmatch på fredag och skulle ju gärna testa att spela iaf.

King Grub
2013-03-23, 16:37
Nej, kroniskt kompartmentsyndrom är inte farligt. Det är "bara" irriterande för idrottsmannen som inte kan utföra aktiviteten han vill för smärtan som uppstår.

Knölarna är inte farliga alls och påverkar ingenting.

cobydoby
2013-03-23, 16:43
Alright. Tack för hjälpen.