handdator

Visa fullständig version : Marklyft


Maxtor
2004-02-21, 22:18
Marklyft...hur gör man? stor skaderisk? borde man använde bälte?

Shadow Warrior
2004-02-21, 22:28
Originally posted by Maxtor
Marklyft...hur gör man? stor skaderisk? borde man använde bälte?

Du ska inte använda bälte du ska använda perfekt teknik, börja på 40-50kg och gör 3set x8reps ett par träningar innan du börjar öka vikten.

Generellt sett ska du stå axelbrett med fötterna, fötterna vinklade något utåt, svanka/fixera rygen, böj dej lite frammåt böj på knäna grepp stången något bredare än fotställningen, lyft genom att pressa fötterna "igenom golvet" korsryggen lätt svankad, räta ut dej i toppläget, men luta dej absolut INTE bakåt. Sänk stången kontrolerat med samma form, får du qvassimodo rygg då gör du helt fel och/eller kör för tungt. Ställ ner stången under 1-2sec för varje repetion och återgå till grund formen, nästan som en knäböj faktiskt.

/Shadow Warrior

Jorgen
2004-02-22, 00:55
http://www.exrx.net/AnimatedEx/ErectorSpinae/BBDeadlift.gif
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

//Jörgen

Maxtor
2004-02-22, 10:21
Tack för svaren :bow:

Kreout
2004-02-22, 10:43
Vill inte hijacka, men när jag läste Shadow Warriors svar så började jag undra om alla kör med pauser mellan repetionerna i marklyft? Själv har jag hittills kört utan pauser, men det känns på sista repparna att greppet börjar svika. Så, är det "accepterat" att ställa ner stången mellan repparna? Jag antar att vikten man kan reppa med ökar en aning beroende på denna teknik...

Jorgen
2004-02-22, 10:52
Jag kör inte med paus mellan repsen. Har inte märkt att greppet skulle bli lidande av att göra det. Iofs så använder jag inga jättevikter heller.

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-02-22, 10:56
Originally posted by Kreout
Vill inte hijacka, men när jag läste Shadow Warriors svar så började jag undra om alla kör med pauser mellan repetionerna i marklyft? Själv har jag hittills kört utan pauser, men det känns på sista repparna att greppet börjar svika. Så, är det "accepterat" att ställa ner stången mellan repparna? Jag antar att vikten man kan reppa med ökar en aning beroende på denna teknik...

Det är mycket lättare att behålla en bra form då, så om man är nybörjare och/eller har svårt med formen så bör man pausa i botten läget, gör man inte detta tycker jag nästan att det är bättre att inte ställa ner vikten för att bara nudda vikten i golvet är ju ungefär som att göra knäböj där man slår i stångne i racket för varje reps ;) men det finns så klart många sätt att utföra denna övning på....

/Sahdow Warrior

Kreout
2004-02-22, 10:56
Tack för svaren!