handdator

Visa fullständig version : Biceps högg till, vafan hände?


hästärbäst
2013-03-23, 14:04
Sträckte ut armen, med handflatan uppåt. Sedan roterade jag underarmen neråt så högg det typ till i biceps (nere vid armvecket). Sen nu när jag vrider så gör det inte ont alls.

haha vafan hände, slet jag av nånting eller?

:Virro :confused:

Scratch89
2013-03-23, 15:37
Redan svarat i din andra tråd, men... Du sträckte antagligen ut biceps maximalt. Är du inte van vid det kan det hugga till för att du tar ut en rörlighet du normalt inte använder. Inga konstigheter.

hästärbäst
2013-03-23, 15:50
Redan svarat i din andra tråd, men... Du sträckte antagligen ut biceps maximalt. Är du inte van vid det kan det hugga till för att du tar ut en rörlighet du normalt inte använder. Inga konstigheter.

Haha jo men jag började nojja lol :p

Men min biceps ser helt normal ut & gör jag en curl-rörelse så ser man den röra sig som vanligt.

Men vadå, hur sker oftast en bicepsfästeruptur då? Behövs det rejäl överbelastning eller hur funkar det?

Scratch89
2013-03-23, 16:05
Man lastar på för tungt, är dåligt uppvärmd och har otur.

Sheogorath
2013-03-23, 16:08
Haha jo men jag började nojja lol :p

Men min biceps ser helt normal ut & gör jag en curl-rörelse så ser man den röra sig som vanligt.

Men vadå, hur sker oftast en bicepsfästeruptur då? Behövs det rejäl överbelastning eller hur funkar det?

För att biceps ska gå av nere vid armvecket krävs antingen yttre våld (t.ex. att någon tappar något vasst över senan...) eller extrem belastning, typ att man roar sig med att välta traktordäck eller har otur när man maxar i marklyft.

Att biceps långa sena går av på axelnivå är vanligare men är framförallt vanligt hos äldre personer som har sköra senor. Det kan ockskå hända i samband med att man får axeln ur led. Att korta huvudet går av på axelnivå är extremt ovanligt.

hästärbäst
2013-03-23, 16:14
Man lastar på för tungt, är dåligt uppvärmd och har otur.

För att biceps ska gå av nere vid armvecket krävs antingen yttre våld (t.ex. att någon tappar något vasst över senan...) eller extrem belastning, typ att man roar sig med att välta traktordäck eller har otur när man maxar i marklyft.

Att biceps långa sena går av på axelnivå är vanligare men är framförallt vanligt hos äldre personer som har sköra senor. Det kan ockskå hända i samband med att man får axeln ur led. Att korta huvudet går av på axelnivå är extremt ovanligt.


haha tack grabbar! då gick nog inte mitt bicepsfäste av att jag pronerade (vred underarmen innåt) :D

Vad är det som händer om man försöker göra en hantelcurl å har ett trasigt bicepsfäste?

Sheogorath
2013-03-23, 16:17
haha tack grabbar! då gick nog inte mitt bicepsfäste av att jag pronerade (vred underarmen innåt) :D

Vad är det som händer om man försöker göra en hantelcurl å har ett trasigt bicepsfäste?

Om det är helt av nere vid armbågen kommer du vara väldigt mycket svagare och har du en bristning kommer det att göra väldigt ont.

hästärbäst
2013-03-23, 16:19
Om det är helt av nere vid armbågen kommer du vara väldigt mycket svagare och har du en bristning kommer det att göra väldigt ont.

okej bra å veta för framtiden :D

Men om bicepsfästet går av o man försöker göra en curl-rörelse, hur kommer det se ut. Kommer biceps bara ligga stilla?

killenigrillen
2013-03-23, 17:18
Om bicepsfästet går av så kommer du inte att kunna använda biceps, helt enkelt.

Här är lite bilder:
google (https://www.google.se/search?hl=sv&q=bicep+tear&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.44158598,d.bGE&biw=1092&bih=514&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&authuser=0&ei=jNVNUYnFBMbd4QTclYGgBQ)

hästärbäst
2013-03-23, 17:54
Om bicepsfästet går av så kommer du inte att kunna använda biceps, helt enkelt.

Här är lite bilder:
google (https://www.google.se/search?hl=sv&q=bicep+tear&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.44158598,d.bGE&biw=1092&bih=514&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&authuser=0&ei=jNVNUYnFBMbd4QTclYGgBQ)

jevlar, armen blir ju helt förstörd hehe :p

Var tvungen o lägga upp bilder på min egen arm nu;

Ser mycket mindre ut på bild ju :(

Spänd;
http://i.imgur.com/kC1q1Ib.jpg

Utsträckt o avslappnad;
http://i.imgur.com/Z4nxMOx.jpg

hästärbäst
2013-03-24, 10:17
Om man böjer armen, supinerar den (handflata mot kroppen). Så känner man en hård "sena" under huden som går från biceps till armvecket. Är detta bicepsfästet? =)

Sheogorath
2013-03-24, 11:14
Om man böjer armen, supinerar den (handflata mot kroppen). Så känner man en hård "sena" under huden som går från biceps till armvecket. Är detta bicepsfästet? =)

Nej, det är den gemensamma distala bicepssenan (4). Fästet är där senan sitter fast i benet, d.v.s. strax under 4:an.

http://msjensen.cehd.umn.edu/Webanatomy/muscular/musc_skel_arm_1.jpg

hästärbäst
2013-03-24, 11:53
ahaaa men jag läste att om man har en distal bicepsruptur så kan man ej känna senan, vad beror det på? ^^

Sheogorath
2013-03-24, 12:23
ahaaa men jag läste att om man har en distal bicepsruptur så kan man ej känna senan, vad beror det på? ^^

Det kan du väl förstå? Muskeln är uppspänd som ett gummiband mellan underarm och axel. Släpper det nere på underarmen kommer muskeln att krulla ihop sig högre upp. Som ett gummiband som släpper helt enkelt. Men det är som sagt mycket ovanligt. Det är ungefär 1 på 100 bicepsrupturer som sker på armbågsnivå. 99 av 100 sker i långa (yttre) senan på axelnivå.

hästärbäst
2013-03-24, 12:24
Det kan du väl förstå? Muskeln är uppspänd som ett gummiband mellan underarm och axel. Släpper det nere på underarmen kommer muskeln att krulla ihop sig högre upp. Som ett gummiband som släpper helt enkelt. Men det är som sagt mycket ovanligt. Det är ungefär 1 på 100 bicepsrupturer som sker på armbågsnivå. 99 av 100 sker i långa (yttre) senan på axelnivå.

Okey :) Well du ser ju bilder på min arm där uppe, ser normalt ut eller? ..


Fan detta måste vara hypokondri på en ny nivå :cool:

Sheogorath
2013-03-24, 12:26
Okey :) Well du ser ju bilder på min arm där uppe, ser normalt ut eller? ..


Fan detta måste vara hypokondri på en ny nivå :cool:

Ja, det är nästan lite sjukligt hur du oroar sig i det här fallet. Du har inte fått vare sig en partiell eller total ruptur av en aktiv rörelse utan motstånd. Släpp det.

hästärbäst
2013-03-24, 12:28
Ja, det är nästan lite sjukligt hur du oroar sig i det här fallet. Du har inte fått vare sig en partiell eller total ruptur av en aktiv rörelse utan motstånd. Släpp det.

Okey! ska iväg o köra rygg snart! Så äre nått fel märker jag nog ;)

Scratch89
2013-03-24, 16:39
Men. Det är ju inget fel. En ruptur gör AP-ONT. Du är stel och otränad högst troligen.

hästärbäst
2013-03-24, 19:28
Men. Det är ju inget fel. En ruptur gör AP-ONT. Du är stel och otränad högst troligen.

Hehe nej men tycker det är lite intressant ändå, har fan ont i armvecket lol. Trolgien för att jag kännt efter för mycket hehe :D


Well körde i alla fall bröst & biceps idag, no probs. Försöker ändå förstå mig på anatomin i armen.

Lite frågor:

T.ex. hur kommer det sig att biceps "dars ut" när man vänder handflatan ned mot marken?

Min teori är;
Att de två benen i underarmen "snurras ihop" och bicepssenan dras ihop vilket gör att biceps sträcks ut.. eller är jag ute o cyklar?


Vad händer när bicepssenan lossnat, går det inte o curla alls, är man bara svagare, osv.

Hoppas nån kunnig orkar svara, försöker utbilda mig lite ;)

Scratch89
2013-03-24, 22:31
Googla biceps brachii. Det är grundläggande anatomi, inget som du behöver göra en tråd om här. Tyvärr.
Du har redan fått svar på vad som händer om senan går av. Flera gånger.

Sheogorath
2013-03-24, 23:00
T.ex. hur kommer det sig att biceps "dars ut" när man vänder handflatan ned mot marken?

Min teori är;
Att de två benen i underarmen "snurras ihop" och bicepssenan dras ihop vilket gör att biceps sträcks ut..


Stämmer. Men det är inte konstigare än att fästet kommer längre bort från ursprunget när radius går över ulna.

hästärbäst
2013-03-24, 23:05
Stämmer. Men det är inte konstigare än att fästet kommer längre bort från ursprunget när radius går över ulna.

hehe roliga namn på grejer :D

funderar på en grej, behöver man verkligen curla med full ROM, för tittar man på armen ser det ut som att biceps slutar sträckas ut efter ett tag, då är ju frågan vad som händer sista biten av utsträckningen?