handdator

Visa fullständig version : High pulls och squats


Kvark
2013-03-23, 12:26
http://www.youtube.com/watch?v=7w--dIvN9_I

http://www.youtube.com/watch?v=yoUrqTg0VsE&feature=youtu.be


Jag har lurkat här ett tag nu, och jag kan väl säga att jag inte är ny till att träna.
Så därför blir jag fundersam på dessa videos. Vad är det jag ser? Jag ser inte en enda squat och ingen high pull heller. Det enda jag ser är en liten knäflex och en axel/rotatormuskel/ryggskada som väntar på att hända.

Att hon dessutom verkar ha en personlig tränare som instruerar henne till att göra som hon gör får mig att fundera på om snubben vet vad han sysslar med?:smash:

Någon som har andra tankar? Jag tycker för övrigt att hon verkar vara en bra atlet, men fan om hon ska gå sönder av skitsaker.

Loke
2013-03-23, 12:51
Det är väl inget fel på de där knäböjarna? Det enda jag skulle ifrågasätta är så tunga vikter med ostabila skor och att hon skriker en massa när hon står med stången innan lyftet börjar. Sen är det för de flesta rätt onödigt att lasta på så mycket vikt istället för att bara gå djupare, men det är ju inte direkt fel att göra så, vill man bli stark i halva böjar så vill man. Någon enorm knäskaderisk ser jag inte.

Men det är klart, säger man "squats" istället för knäböj så är man nog den sorten som tycker att knäböj måste se ut precis som Rippetoe lär ut, annars är det fel :)

Den andra övningen kan jag inget om, ser harmlös ut, dock.

rogerQ
2013-03-23, 14:15
hon är bara rädd att tjånga i titsen. armbågarna ska väl ha mer häng osv.

Honken
2013-03-23, 14:49
Hon försöker böja SL-stil genom att stå bredare och skjuta bak höften. Problemet är att stången är placerad för OL-stil vilket gör det omöjligt att böja sig frammåt, därutav bristen på djup och stabilitet.

Ett stötdrag är tekniskt identiskt med första och andra draget i en frivändning. Det hon gör på videon ser mer ut som ett spastiskt upright row/face pull hybrid.

"Tränaren" verkar inte besitta kunskapen att lära ut dessa övningar korrekt.

Frantic
2013-03-23, 15:16
Han skriver ju att de har modifierat High pullsen och att de är till för att bygga djup i ryggen och att det inte är OL-lyften de håller på dem.

rooz
2013-03-23, 15:19
Hon försöker böja SL-stil genom att stå bredare och skjuta bak höften. Problemet är att stången är placerad för OL-stil vilket gör det omöjligt att böja sig frammåt, därutav bristen på djup och stabilitet.

Ett stötdrag är tekniskt identiskt med första och andra draget i en frivändning. Det hon gör på videon ser mer ut som ett spastiskt upright row/face pull hybrid.

"Tränaren" verkar inte besitta kunskapen att lära ut dessa övningar korrekt.

This.

Bra läten dock!

Honken
2013-03-23, 15:45
Han skriver ju att de har modifierat High pullsen och att de är till för att bygga djup i ryggen och att det inte är OL-lyften de håller på dem.

Då finns det bättre övningar. Med deras 'teknik' blir det omöjligt att öka belastningen eftersom utförelsen går förbi all lyftarlogik.

Hela övningen går ut på att generera kraft från höften och att aktivt hålla stånga nära kroppen för att omvandla energin uppåt för att få så högt drag som möjligt.

Vill man träna ryggen så finns där rodd, chins, mark ect.

R-JcXw6IlaY

major Pectoralis
2013-03-23, 16:30
den s.k. high-pullen såg ut som något antingen en nybörjare eller någon som tränat länge och tänkt för mycket gör. Förevisaren håller dessutom inte sin ryggrad stabil utan den sviktar, vilket inte är bra. Detta kombineras med en lång hävarm för ryggraden eftersom hon skjuter skivstången långt från kroppen.
Övningen påminner/liknar annars en vanlig swing.

rogerQ
2013-03-23, 18:22
Ja precis stången måste vara nära kroppen oavsett tits eller ej.

jasonmago
2013-03-23, 18:35
http://www.youtube.com/watch?v=7w--dIvN9_I

http://www.youtube.com/watch?v=yoUrqTg0VsE&feature=youtu.be


Jag har lurkat här ett tag nu, och jag kan väl säga att jag inte är ny till att träna.
Så därför blir jag fundersam på dessa videos. Vad är det jag ser? Jag ser inte en enda squat och ingen high pull heller. Det enda jag ser är en liten knäflex och en axel/rotatormuskel/ryggskada som väntar på att hända.

Att hon dessutom verkar ha en personlig tränare som instruerar henne till att göra som hon gör får mig att fundera på om snubben vet vad han sysslar med?:smash:

Någon som har andra tankar? Jag tycker för övrigt att hon verkar vara en bra atlet, men fan om hon ska gå sönder av skitsaker.

Den där bruden tränar på mitt gym! Mina pass brukar inte bli så bra när hon är där:em:

Lite OT: Hennes coach är ju Joachim Bartoll, han besitter väl en ganska stor kunskap? (på snudd till överdrivet av det jag sett och hört)

rogerQ
2013-03-23, 18:45
Syftet med tråden är att ol bevhöver mer titties och mindre bartoll.

ceejay
2013-03-23, 18:47
vad fasiken är det där

bigbellybob
2013-03-23, 18:53
Bartoll den gamla skojaren är i farten igen

filmjölk
2013-03-23, 19:14
Hon kanske sysslar med friidrott? (Jag tror inte det, men möjligheten finns) de brukar ju köra med rätt underliga lyft och tekniker när de befinner sig på gymmet.

pezrulezhaakon
2013-03-23, 19:49
Ja, mycket ska man se innan ögonen ramlar ur skallen....

rogerQ
2013-03-23, 19:54
Ja, mycket ska man se innan ögonen ramlar ur skallen....

Då skulle du komma till gymmet jag för tillfället tränar på...:d

Kendouy
2013-03-23, 19:58
What in the actual fuck?

Tomas W
2013-03-23, 20:09
Hon kanske sysslar med friidrott? (Jag tror inte det, men möjligheten finns) de brukar ju köra med rätt underliga lyft och tekniker när de befinner sig på gymmet.

Haha, stämmer rätt bra :d. Tränade på Bosön lite då och då för en del år sedan och fick se en hel del roliga och intressanta varianter på övningar.

Bryggan
2013-03-23, 20:51
Vilken låt/grupp var det i andra filmen...bra ju!

filmjölk
2013-03-24, 00:06
Haha, stämmer rätt bra :d. Tränade på Bosön lite då och då för en del år sedan och fick se en hel del roliga och intressanta varianter på övningar.

haha fascinerande. Någon speciell variant som etsat sig fast i hornhinnan? jag har några personliga friidrottarsvarianter. En övning som närmast kan beskrivas som en ilsken hustrumisshandlar-backhand där man tar i från tårna i kabelhiss samt liggande fotbollsinkast med stång, rövlyft och sving, och dubbel boxningsuppercut med hantlar i utfallsgång.

Tomas W
2013-03-24, 12:56
haha fascinerande. Någon speciell variant som etsat sig fast i hornhinnan? jag har några personliga friidrottarsvarianter. En övning som närmast kan beskrivas som en ilsken hustrumisshandlar-backhand där man tar i från tårna i kabelhiss samt liggande fotbollsinkast med stång, rövlyft och sving, och dubbel boxningsuppercut med hantlar i utfallsgång.

Tyvärr ingen på rak arm nu som kan väga upp emot det du beskriver, men såg en hel del fina varianter på ryck/frivändning och framför allt överstöt.

bigtraps
2013-03-24, 16:02
Mothopp med skivstång från bänk är en fin friidrottsövning.
Kan nog vara rätt slitsam för knäna

major Pectoralis
2013-03-24, 16:07
var det inte inom friidrotten alla (nästan) skadade sig? Vill minnas att det var något sådant TV-program för en tid sedan.

mikaelj
2013-03-24, 16:10
Lite OT: Hennes coach är ju Joachim Bartoll, han besitter väl en ganska stor kunskap? (på snudd till överdrivet av det jag sett och hört)

Kost i så fall, och alla hans favoritgrejer har han gått numera gått ifrån.

Vill man lära sig korrekt teknik i tekniskt svåra lyft gör man det hos en styrkelyftartränare eller tyngdlyftaretränare. Inte en "PT" på ett gym eller en kostrådgivare...

Rickard
2013-03-24, 16:12
http://www.youtube.com/watch?v=7w--dIvN9_I

http://www.youtube.com/watch?v=yoUrqTg0VsE&feature=youtu.be


Jag har lurkat här ett tag nu, och jag kan väl säga att jag inte är ny till att träna.
Så därför blir jag fundersam på dessa videos. Vad är det jag ser? Jag ser inte en enda squat och ingen high pull heller. Det enda jag ser är en liten knäflex och en axel/rotatormuskel/ryggskada som väntar på att hända.

Att hon dessutom verkar ha en personlig tränare som instruerar henne till att göra som hon gör får mig att fundera på om snubben vet vad han sysslar med?:smash:

Någon som har andra tankar? Jag tycker för övrigt att hon verkar vara en bra atlet, men fan om hon ska gå sönder av skitsaker.

Visst är det en form utav high-pulls som utförs. Men formen är minst sagt tvivelaktig och helt fel muskler som jobbar.
Så här ska dom se ut:
Lny5dF4z228

Rickard
2013-03-24, 16:14
Vilken låt/grupp var det i andra filmen...bra ju!

Unstoppable (Celldweller edit) av White line allstars, står i slutet utav videon.

rogerQ
2013-03-24, 17:15
Visst är det en form utav high-pulls som utförs. Men formen är minst sagt tvivelaktig och helt fel muskler som jobbar.
Så här ska dom se ut:
Lny5dF4z228

Ja, precis. Satt och letade lite igår men hittade inget vettigt. Viktigt att poängtera är att det är ett snatch pull och inget clean pull.

mikaelj
2013-03-24, 17:17
Ja, precis. Satt och letade lite igår men hittade inget vettigt. Viktigt att poängtera är att det är ett snatch pull och inget clean pull.

Och för de ytterst få svenskar som läser här på forumet heter det alltså "ryckdrag" och "stötdrag", där skillnaden utgörs av hur brett man håller händerna på stången.

rogerQ
2013-03-24, 17:26
Och för de ytterst få svenskar som läser här på forumet heter det alltså "ryckdrag" och "stötdrag", där skillnaden utgörs av hur brett man håller händerna på stången.

Det är nog fler skillnader om du vill börja peta i det.

mikaelj
2013-03-24, 17:36
Det är nog fler skillnader om du vill börja peta i det.

Det är det säkerligen. Jag kan inte tyngdlyftning. Däremot kan jag svenska...

Tomas W
2013-03-24, 17:41
Den största skillnaden är dock bredden på greppet. Är träning för att bli starkare i första faserna i ryck/stöt.

filmjölk
2013-03-24, 17:43
Vill man lära sig korrekt teknik i tekniskt svåra lyft gör man det hos en styrkelyftartränare eller tyngdlyftaretränare. Inte en "PT" på ett gym eller en kostrådgivare...

+1. Jag betvivlar inte att Bartoll kan väldigt mycket om styrketräning, kost, upplägg etc. men med den här typen av träning/övningar blir det rätt tydligt att det finns en lucka i kunskapen. Varför inte träna sina atleter med den typen av styrketräning han faktiskt har koll på istället för att försöka sig på något han inte har koll på alls? Det får han att framstå som pantad, istället för väldigt kompetent (som han säkerligen är när det kommer till "vanlig styrketräning")

(Stenkastning i glashus kanske efter mina fina OL-lyft i filmtråden, men jag har inget rykte eller namn att tänka på heller)

rogerQ
2013-03-24, 18:02
Ja, precis. Kompetenta tränare borde sammarbeta med andra tränare inom olika dicipliner för kunna ge sina atleter bästa möjliga träning. Det tjänar alla på.

Exdiaq
2013-03-24, 18:07
Tycker det ser rent efterblivet ut och fick samma respons från ett antal på Facebook när jag frågade vad det var för hittepo'.

Begriper inte varför man ska göra en "egen version" av OL-övning när man kan ägna sig åt sin egna fitness-styrketräning. Känns som man får väldigt lite "bang for the buck". Å andra sidan har jag sett ett par utav Bartolls program och förstår inte, eller ser nyttan med, fyra femtedelar utav alla procentsatser, prioriteringsgraderingar, konstiga benämningar med mera.

mikaelj
2013-03-24, 18:10
Tycker det ser rent efterblivet ut och fick samma respons från ett antal på Facebook när jag frågade vad det var för hittepo'.

Begriper inte varför man ska göra en "egen version" av OL-övning när man kan ägna sig åt sin egna fitness-styrketräning. Känns som man får väldigt lite "bang for the buck". Å andra sidan har jag sett ett par utav Bartolls program och förstår inte, eller ser nyttan med, fyra femtedelar utav alla procentsatser, prioriteringsgraderingar, konstiga benämningar med mera.

Ett program som har många siffror och ordningar ser ut att vara mer avancerade jämfört med andra. Man tror då att det ger bättre effekt än det simplare.

dluddeckens
2013-03-24, 19:19
Hade högre tankar om vår gode Bartoll faktiskt :)

Halva squats måste inte vara dåligt, beror på vad man vill åstakomma.. High pull varianten ser jag ingen som helst mening med dock :D