handdator

Visa fullständig version : Macaroni&Cheese!


kharon
2004-02-21, 20:21
Idag återupptäckte jag en maträtt jag försummat i flera år, nämligen macaroni&cheese!

I Amerika är ju mac&cheese omåttligt populärt, och det vimlar av olika recept. Konceptet är alltså maträtter baserade på pasta och ost.

Detta är ju också egentligen förnämlig byggarmat! Ost innehåller rikligt med protein, pastan ger fina kolhydrater!

Jag tog den enkla vägen idag och kokade pasta med buljong och rev ner ett block Polar5%! Gott, enkelt, snabbt! Men man kan ju också göra mer sofistikerade rätter!

Dymion
2004-02-21, 20:39
Hehe det var vad jag kallar en spartansk rätt, tror inte att jag skulle klara av att äta en rätt bestående av endast ost och pasta:booty:

kharon
2004-02-21, 21:07
Jag älskade detta då jag var ung!

Man kan ju variera mac&cheese på hur många sätt som helst!

Man kan ju ha i kött, bacon, kyckling, grönsaker, ja vadsomhelst

Går ju att laga finfina gratänger i ugnen också! Makaronilåda är ju i princip en mac&cheese-rätt, men ostandelen kanske är väl liten för att va riktigt macaroni and cheese!


En googlesökning på macaroni and cheese gav 78 resultatsidor!! :D
http://www.google.se/search?q=macaroni+and+cheese&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&meta=


Fanns t.o.m en hit med keto-macaroni&cheese :)
http://www.lowcarbsonline.com/shop/product_info.php/products_id/251

Lite av en nationalrätt i USA...

mr.jeppe
2004-02-21, 22:14
En snabb och god maträtt är pasta, stekt bacon eller något annat flottigt kött och en par stora skedar mjukost.
Bara att röra ihop allt och :eating:

Dymion
2004-02-21, 22:18
Inte vad jag klassar som "nyttig" byggarmat :smash:

mr.jeppe
2004-02-21, 22:22
Bortsett från det "flottiga" köttet är det inget fel på den maträtten!
Osten kan ju vara fettsnål, pastan är ju bra kolhydrat källa och med ett magert kött är det en bra måltid.

SeWs
2004-02-21, 23:09
Hum hur smakar sån där råmager ost egntligen, aldrig smakat typ västan 5%, tycker om mild ost mest inte så kräsen tror jag äter iofs inte så mycket ost, men man kanske borde tvinga morsan att köpa hem lite västan:D, för pasta är riktigt gott .:love:

mr.jeppe
2004-02-22, 00:25
Västan är helt ok!

Dymion
2004-02-22, 07:42
Finns Västan i vanliga butiker? Det finns då inte på ICA här iaf :cryout:

Cilia
2004-02-22, 08:55
Västan finns i vanliga butiker.
du får väl fråga efter den så att dom vet att det finns en efterfrågan.

kharon
2004-02-22, 09:25
Originally posted by SeWs
Hum hur smakar sån där råmager ost egntligen, aldrig smakat typ västan 5%, tycker om mild ost mest inte så kräsen tror jag äter iofs inte så mycket ost, men man kanske borde tvinga morsan att köpa hem lite västan:D, för pasta är riktigt gott .:love:

en smaksak. jag gillar alla 5%:iga...

Ludvig
2004-02-22, 21:14
pasta tonfisk å riven ost är GREJT!

spettsat med lite ketchup då förstås :eating:

Garnax
2004-02-23, 04:40
kanon gott...pasta tonfisk och riven ost...mycket ost.

både 5% och 10% smakar helt okey. :thumbup:

Fartman
2004-02-23, 19:38
men godast är ändå "Gouda", satan vilken god jävla ost.. och fettsnål också bara 30% ;)