handdator

Visa fullständig version : 1 liter svett 580 kcal?


AJO
2004-02-21, 20:16
"Då en liter svett avdunstar från huden måste 2,4 MJ (580 kcal) tillföras"

citat från Bra Böcker Läkar Lexikon.


1.Innebär detta att enbart genom att svettas 1 liter så förbränner man 580 kcal?

2.Det lär ju inte ta allt för lång tid att basta bort 1 liter svett,
denna metoden är ju extremt lågintesiv..., Vilket betyder att fettet i princip rinner av en i bastun;) !?

Dymion
2004-02-21, 20:24
Det tycker jag låter för bra för att vara sant men drömma kan man ju alltid ;)

kharon
2004-02-21, 20:25
Javisst! Bara att sitta i bastun ett tag så är man nere på önskad fettprocentnivå på nolltid! ;)


Om man utövar nån form av sport och svettas ett liter har man nog säkert förbrukat 580kcal under tiden...

Björn S
2004-02-21, 21:26
Känns som om jag skall börja gå med ett par hundra lager kläder nuförtiden då ;)
Då lär man gå ner som fan ;)
:thumbup:

näfan, tror inte ett skit på den ordboken såfall...

Sverker
2004-02-21, 21:51
Ni får skilja på varifrån värmen kommer.


Tränar man hårt så tar svetten med sig värme inne från de varma musklerna och låter vattnet avdunsta från huden.

Sitter man i en bastu kommer värmen utifrån, från bastuaggregatet och kroppen leder ut vattten genom öppna porer i huden så att värmen kan ledas bort från huden som annars skulle grillas.


Vattens ångbildnings energi är 2 300 kJ / kg så 2.4 MJ stämmer.

Dymion
2004-02-21, 21:59
Hmm så det innebär alltså att teorin stämmer om man svettas pga av ansträngning?

Sverker
2004-02-22, 07:53
Ja.

Viveqa
2004-02-22, 08:04
Det finns någon gammal teori om att man kan bränna fett genom att lägga sig i ett kallt bad efterom kroppen måste värma upp sig då, fast jag motioner nog hellre behagligare...

kharon
2004-02-22, 09:23
Originally posted by Viveqa
Det finns någon gammal teori om att man kan bränna fett genom att lägga sig i ett kallt bad efterom kroppen måste värma upp sig då, fast jag motioner nog hellre behagligare...

Visst ökar ju energiförbrukningen..., men det är ju knappast rätta vägen att gå.

Garnax
2004-02-22, 15:33
Högst osannolikt då en del svettas betydligt betydligt betydligt mer än andra.

Så för en som springer och gör av med 1 liter svett har kanske förbrukat 580kcal medans en som svettas 2 liter på samma tid och sträcka kanske också ligger runt 580 kcal.

Vad man får hoppas är att båda dricker ordentligt under denna
löpning :)

//garnax

hangatyr
2004-02-22, 19:16
detta låter helt otroligt: under ett hårt sparringbaserat BJJ-pass går jag ner ungefär 2 kilo. Då har jag under tärningen fyllt på med en liter vatten,s å i praktiken har jag blivit av med ungefär tre liter vätska (ja, jag vet, ajg svettas lätt). Innebär detta att jag bränt över 1500 kalorier på 1.5 timma?? Och detta bara på att svettas??

Eller har jag misstuppfattat något här?

King Grub
2004-02-22, 19:18
Originally posted by hangatyr
detta låter helt otroligt: under ett hårt sparringbaserat BJJ-pass går jag ner ungefär 2 kilo. Då har jag under tärningen fyllt på med en liter vatten,s å i praktiken har jag blivit av med ungefär tre liter vätska (ja, jag vet, ajg svettas lätt). Innebär detta att jag bränt över 1500 kalorier på 1.5 timma?? Och detta bara på att svettas??

Eller har jag misstuppfattat något här?

Det är inte svettningen som i sådana fall har fått dig att förbruka 1500 kcal, utan aktiviteten. Aktiviteten bidrar naturligtvis också till svettning, och denna vätskeförlust innebär en (temporär) viktminskning.

AJO
2004-02-25, 15:49
Under vilka omständigheter stämmer det?

Om jag cyklar en runda på några mil med en varm jacka kommer jag svettas en del....
men om jag hade cyklat samma runda naken:mallan: hade jag kanske inte svettat överhuvud taget...

Vad ska det vara för yttertemperatur för att det ska stämma(1 liter temporär viktnedgång genom svettning=580 kcal)?

mangs
2004-03-01, 12:01
Jag tror nog att man skall ta alla dessa siffror med en nypa salt och kanske mer se dem som ungefärliga värden som kan skilja en hel del från individ till individ. Dock borde det vara ungefär så att om du under liknande förutsättningar (värme kläder etc) utför två pass och du på ena passet svettas dubbelt så mycket som det andra har en högre förbränning pga högre intensitet. Vet dock inte om man kan säga att den är fördubblad?

Viveqa
2004-03-01, 12:22
Hur lätt man har för att svetta har väl knappast så mycket att göra med hur lätt man har för att förbränna fett nej...

bosse_brutal
2004-03-04, 21:19
Om du t.ex tar en liter vatten och häller över kroppen, så behövs det ochså 2,4MJ, eller 580kcal energi för att det ska avdunsta.
det är samma sak om du häller en liter vatten i en gryta och kokar bort det, då har det ochså gått åt 2,4MJ.

så det beror inte på att du svettas ut en viss mängd, men att den mängden avdunstar från kroppen, och att det går åt en viss mängd energi i form av värme för att avdunsta svetten, som tas från kroppsvärmen.