handdator

Visa fullständig version : Ännu en sån där tråd som efterfrågar kommentarer på ens träningsupplägg


gemalto
2013-03-22, 13:34
För tillfället är jag nöjd med mitt schema då det passar bra i vardagen. Jag brukar gå runt på 3-5 pass i veckan. Däremot vet jag att det är väldigt många här som har bättre kunskaper kring övningar och upplägg av schema än vad jag har. Tänkte därför höra med er ifall ni har några synpunkter på mitt upplägg. Är det ett bra upplägg? Behöver jag ta bort några övningar eller lägga till någon? Har jag missat något väsentligt? Hur bör jag förhålla mig med träningen med baksida axlar på axeldagen och ryggpasset?

Pass 1: Rygg och biceps (3 x 7-8)
1. Chins
2: Baksida axlar i kablar
3. Marklyft (lätt vikt – har skadat ländryggen lite lätt tidigare)
4. Stångrodd
5. Sittande rodd – smalt handtag (stilla med ryggen för att koppla bort ländryggen)
6. Latsdrag till bröstet (ifall jag känner mig riktigt pigg)
7. Hantelcurl
8. Stångcurl
9. Underarmar

Pass 2: Bröst och triceps (3 x 7-8)
1. Bänkpress
2. Lutande bänk
3. Cable cross over - liggandes (som en blandning med peckdeck)
4. Dips
5. Pushdown med stång
6. Pushdown med kabel
7. Bröstpress

Pass 3: Axlar och mage (3 x 7-8)
1. Baksida axlar i kablar (om det är tillräckligt med tid efter och innan nästa ryggpass. Kör extra baksida axlar då jag har märkt att mina axlar har skjutits fram alldeles för mycket. Fick råd att lägga mer energi på baksida axlar och inleda passen med just de övningarna)
2. Stående militärpress
3. Hantellyft åt sidan
4. Hantelshrugs
5. Baksida axlar i maskin
6. För mage kör jag tabata där jag går runt på chrunches, rotationer, v-chrunch och dragonflyes.

Som ni märker har jag lämnat fenomenet ben. Anledningen är att jag upplever att jag för tillfället har för liten överkropp i förhållande till min underkropp.

Tacksam för svar

arthax
2013-03-22, 13:49
Du blev nyss medlem, så jag passar på att välkomna dig hit!
Om du använder sökfunktionen så kommer du hitta flera trådar som behandlar din frågeställning. Det finns mycket att läsa! :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=17457

gemalto
2013-03-22, 14:08
Du blev nyss medlem, så jag passar på att välkomna dig hit!
Om du använder sökfunktionen så kommer du hitta flera trådar som behandlar din frågeställning. Det finns mycket att läsa! :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=17457

Tack för välkomnandet men jag har figurerat under ett tidigare användarnamn. Varit en daglig läsare sedan 2011. Ifall det har någon betydelse så är jag:
24 år gammal
man
177 cm lång
76 kg

Utöver styrketräning så kan jag klämma in något fotbollspass i veckan

arthax
2013-03-22, 14:25
Då torde du ha än större vetskap om sökfunktionen. Hur du ser ut är inte relevant.

gemalto
2013-03-22, 15:25
Då torde du ha än större vetskap om sökfunktionen. Hur du ser ut är inte relevant.

Använde sökfunktionen och hittade inget relevant som gav mig svar på just mitt schema. Det som skiljer schemaupplägg är att det är alldeles för många variablar än till skillnad från kost och diet forumet. Vidare, om du hänvisar till en länk som ger tips på att man ska skriva in information om sig själv (såsom vikt) så kan du inte dissa en sådan komplettering.

Sen så tror jag ordet torde dog med Strindberg

nitz
2013-03-22, 15:29
Skulle jag vara du skulle jag förmodligen ha något benpass iaf.
Köra mer överkropp, men inte helt sluta träna ben.

gemalto
2013-03-22, 15:52
Skulle jag vara du skulle jag förmodligen ha något benpass iaf.
Köra mer överkropp, men inte helt sluta träna ben.

Tack för tipset, men vad menar du exakt med mer överkropp?

dluddeckens
2013-03-22, 15:59
Ben bör man träna även om de är för "stora", man kan alltid förbättra teknik (med lättare vikt), testa nya övningar (overhead squats, front squats etc?). Att köra lättare vikter med full ROM ger smidighet osv.

nitz
2013-03-22, 16:03
Tack för tipset, men vad menar du exakt med mer överkropp?
Det jag menar är att du kan splita det så att du oftare kör överkropp men tränar en del ben iaf.
Överkropp - Underkropp - Överkropp kan du köra rätt och slätt.
Eller så kan du köra som nu och slänga in ett benpass på 4e dagen så det blir en 4-split.
Jag tycker bara att helt strunta i benträningen är väldigt onödigt :)

gemalto
2013-03-22, 16:09
Tack för tipsen angående ben. Jag ska se till att träna ben oftare.

Det ...
Hur tycker du schemaupplägget ser ut för varje pass?

r1kkie
2013-03-22, 17:05
http://sotontab.co.uk/wp-content/uploads/2013/02/skip-leg-day.jpg

Blindguard1
2013-03-22, 17:52
http://sotontab.co.uk/wp-content/uploads/2013/02/skip-leg-day.jpg

Kan inte bli mer rätt än så :P

Tyrwing
2013-03-22, 18:11
Borde man inte träna ben EXTRA mycket om man kör fotboll? Typ, skaffa explosiv styrka och uthållighet osv?

stromming
2013-03-22, 19:26
Ett tips är att använda google och skriva något i stil med "kolozzeum split nybörjare inge ben eheheh" så får man ganska bra träffar

gemalto
2013-03-23, 19:47
För att göra de kvasiintellektuella skribenterna tillfredsställda, utgå från att det finns ett fjärde pass vars innehåll berör ben och vader.

Macroman
2013-03-24, 09:56
http://sotontab.co.uk/wp-content/uploads/2013/02/skip-leg-day.jpg

Han blev tydligen svårt skadad i Irakkriget vilket medfört vissa problem att träna benen...

Pepz
2013-03-24, 10:25
nummer 1
när ska folk förstå att hur ett veckoschema är upplagt(dvs val av övningar och i vilken ordning) är typ 0,1% av resultaten. ändå postas det lika mycket scheman här som frågor om kosttillskott i den delen. vilka har lika litet påverkan på det faktiska resultatet..

vart är progressionen? vart är variationen? vart är periodiseringen?
Har du tänkt på syftet med varje enskild övning?
Vad är målsättningen?
....med 10tals fler frågor....


nummer två.
jag har tametusan aldrig sett någon kunnat bevisa att denne "har stora ben jämfört med överkroppen"
det är alltid andra skäl att man utesluter benträningen, om man står för det så respekterar jag det men alla andra "jag springer/spelar fotboll etc så jag behöver inte träna ben" "redan stora ben" är BS

ja jag har vaknat på fel sida idag...

pwnyou
2013-03-24, 10:26
Han blev tydligen svårt skadad i Irakkriget vilket medfört vissa problem att träna benen...Men har TS det?

+1 på Pepz förresten

gemalto
2013-03-25, 14:50
nummer 1
när ska folk förstå att hur ett veckoschema är upplagt(dvs val av övningar och i vilken ordning) är typ 0,1% av resultaten. ändå postas det lika mycket scheman här som frågor om kosttillskott i den delen. vilka har lika litet påverkan på det faktiska resultatet..

vart är progressionen? vart är variationen? vart är periodiseringen?
Har du tänkt på syftet med varje enskild övning?
Vad är målsättningen?
....med 10tals fler frågor....

Vill du hjälpa till med information kring de frågorna? För att vara helt ärlig, trots en hel del sökningar och läsandet under en längre tid så finns det enligt mig inte mycket information kring det.



nummer två.
jag har tametusan aldrig sett någon kunnat bevisa att denne "har stora ben jämfört med överkroppen"
det är alltid andra skäl att man utesluter benträningen, om man står för det så respekterar jag det men alla andra "jag springer/spelar fotboll etc så jag behöver inte träna ben" "redan stora ben" är BS

ja jag har vaknat på fel sida idag...

Tack för att du respekterar min åsikt om att jag står för att mina ben inte behöver lika mycket träning som övriga delar av kroppen.

Pepz
2013-03-25, 16:57
Vill du hjälpa till med information kring de frågorna? För att vara helt ärlig, trots en hel del sökningar och läsandet under en längre tid så finns det enligt mig inte mycket information kring det.




Tack för att du respekterar min åsikt om att jag står för att mina ben inte behöver lika mycket träning som övriga delar av kroppen.

finns massvis med artiklar och böcker i ämnet.


jag respekterar de som säger att det är jobbigt/tråkigt att träna ben/bryr mig inte om benen etc
De som skyller på att de redan har stora ben kan gärna lägga upp en bild och bevisa det, hittills ingen som gjort det. du får gärna vara den första :)

Macroman
2013-03-25, 17:26
nummer 1
när ska folk förstå att hur ett veckoschema är upplagt(dvs val av övningar och i vilken ordning) är typ 0,1% av resultaten. ändå postas det lika mycket scheman här som frågor om kosttillskott i den delen. vilka har lika litet påverkan på det faktiska resultatet..

vart är progressionen? vart är variationen? vart är periodiseringen?
Har du tänkt på syftet med varje enskild övning?
Vad är målsättningen?
....med 10tals fler frågor....


nummer två.
jag har tametusan aldrig sett någon kunnat bevisa att denne "har stora ben jämfört med överkroppen"
det är alltid andra skäl att man utesluter benträningen, om man står för det så respekterar jag det men alla andra "jag springer/spelar fotboll etc så jag behöver inte träna ben" "redan stora ben" är BS

ja jag har vaknat på fel sida idag...

Håller med. Folk är sjukt lata och letar genvägar och orkar inte ta reda på ngn information själva utan allt ska serveras. Helst på silverfat också.

Men har TS det?

+1 på Pepz förresten

Nej, garanterat inte.