handdator

Visa fullständig version : Obliques vid breda höfter


Slinge
2013-03-22, 01:18
Jag är förvisso ganska otränad just nu men jag kan känna att mina höftben sticker ut en bit som gör att jag mest troligen kommer ha kvar min timglasform när jag har gått ner vad jag ska, ca 10kg till. Varit smått överviktig innan.

Trycker jag upp fläsket som sitter på höfterna nu mot midjan ser det mycket bättre ut och jag funderar därför på att fokusera mycket på att träna obliques så att midjan blir bredare för att kompensera för kärringhöfterna.

Har läst alla trådar här nu om vad man kan göra åt breda höfter och 50% säger att obliques is the way to go om man föredrar snygg midja framför v-form. Den andra hälften säger att både höfterna och v-formen blir lidande. Jag själv tycker att det verkar rätt logiskt att om jag blir större ovanför höfterna så kommer det inte synas alls lika mkt.

Ni som vet - vad är det som gäller?

Fuark
2013-03-22, 01:21
obliques, men det är svårt att få så pass mycket massa att du blir helt rak

rogerQ
2013-03-22, 01:30
Felet sitter antagligen i självbilden, satsa på att bli grov upptill, pecs, traps, delts och lats.

LillisJ
2013-03-22, 02:02
Felet sitter antagligen i självbilden, satsa på att bli grov upptill, pecs, traps, delts och lats.

Det här. Stora lats och breda axlar döljer breda höfter galant!

Sheogorath
2013-03-22, 05:46
Jag är förvisso ganska otränad just nu men jag kan känna att mina höftben sticker ut en bit som gör att jag mest troligen kommer ha kvar min timglasform när jag har gått ner vad jag ska, ca 10kg till. Varit smått överviktig innan.

Trycker jag upp fläsket som sitter på höfterna nu mot midjan ser det mycket bättre ut och jag funderar därför på att fokusera mycket på att träna obliques så att midjan blir bredare för att kompensera för kärringhöfterna.

Har läst alla trådar här nu om vad man kan göra åt breda höfter och 50% säger att obliques is the way to go om man föredrar snygg midja framför v-form. Den andra hälften säger att både höfterna och v-formen blir lidande. Jag själv tycker att det verkar rätt logiskt att om jag blir större ovanför höfterna så kommer det inte synas alls lika mkt.

Ni som vet - vad är det som gäller?

Tränar du obliques kommer dom främst att växa över höfterna, inte ovanför. Du kommer alltså försämra symmetrin. Jämför de här två bilderna:

http://www.bodybuilding.com/fun/images/2011/absolutely-perfect-abs_2.jpg

http://www.bodybuilding.com/fun/images/2011/absolutely-perfect-abs_1.jpg

Det främsta problemet brukar dock vara fett, men bortsett från det hade du alltså för att få bort en kvinnlig timglasform behövt en bredare bröstkorg eller grövre muskulatur över revbenen. Sistnämnda är ett döfött projekt (som specifik satsning) utan du får satsa på att bli större över bröst, rygg och axlar för att skapa illusionen av smalare midja. Och än en gång, viktigast i sammanhanget är oftast ett för högt kroppsfett.

På den här bilden blir det uppenbart varför man inte vill fylla ut med massa i obliquerna.

http://anytimeyoga.files.wordpress.com/2011/03/internal-obliques.jpg

pezrulezhaakon
2013-03-22, 07:05
Slinge, kanske måste göra ett val. (om du nu överväger att utesluta magträning) Att ha ett klent mittparti, muskulärt sett, i jämförelse med överkroppen kanske varken är snyggt eller skaderiskförebyggande.

Sheogorath
2013-03-22, 07:37
Slinge, kanske måste göra ett val. (om du nu överväger att utesluta magträning) Att ha ett klent mittparti, muskulärt sett, i jämförelse med överkroppen kanske varken är snyggt eller skaderiskförebyggande.

Det är en viktig poäng. Vill man t.ex. träna raka bukmuskeln (till trådskaparen: "sexpacket") kommer man också att aktivera obliques. Men man behöver ju inte lägga in specifika övningar (bålrotationer eller sidoflexioner) för obliques om man tränar främst för estetik och har anlag för breda höfter.