handdator

Visa fullständig version : Tankar om deff alternativ!


WilliamPersson1
2013-03-21, 21:01
Hej!

Jag har nu deffat i ca 2 veckor och gått ner 1kg ungefär. Jag väger nu 105kg....

Jag har tränat i ett år och min första bulk nu i höstas var helt åt helv***...! Jag tränade 4-5 dagar i veckan men jag åt och åt... Jag låg nog på 700-800kcal överskott per dag och jag gjorde det under flera månader. Jag la på mig väldigt mycket fett och för lite muskler enligt mig själv.

Vad jag nu funderar på är om jag ska dra ner mitt kcal underskott till 1000kcal per dag (är på 500kcal nu) i drygt 6 veckor för att då gå ner 4-6kg. För att sen ligga på balans i en vecka vilket är 3477kcal för mig och sen veckan efter öka med 200kcal för att göra en lean bulk fram till sommaren där jag min önskan är att lägga på mig muskelvikt och knappt något fett.

Vad har ni för synpunkter på detta? :)

BisonLGcrew
2013-03-21, 21:08
Jag anser att du ska hålla dig till 500 så länge du går ned över huvud taget. Man har svårt att förstå hur lätt det är att tappa muskler när man går ned fort. I början brukar man ju tappa massa vatten första veckan, men efter det är 0,5kg i veckan ganska bra tycker jag. Förra året snitta jag 1,5-2kg/vecka och jag försvann helt och hållet.

WilliamPersson1
2013-03-21, 21:27
Jag anser att du ska hålla dig till 500 så länge du går ned över huvud taget. Man har svårt att förstå hur lätt det är att tappa muskler när man går ned fort. I början brukar man ju tappa massa vatten första veckan, men efter det är 0,5kg i veckan ganska bra tycker jag. Förra året snitta jag 1,5-2kg/vecka och jag försvann helt och hållet.



Okej! Jo jag märkte det då jag flyttade till Norge... Första veckan var det mycket med jobb och jag hann inte med att träna och äta rätt så mina armar försvann helt känns det som.

Anledningen till att jag ville göra detta med är för att jag mår typ kass och känner mig sjuk sen jag började på kcal underskott.... Så tänkte att om jag drar ner på kcal mer och köttar mig igenom 6 tunga veckor så kan jag lyftas upp till skyarna och må bra igen med ett intag som är lite över balans, hehe! :)

NiklasAlm
2013-03-21, 21:39
500 kalorier underskott är inte skrivet i sten och generellt skulle jag säga att det är dumt att säga en siffra när alla har olika mycket kg fett på kroppen.

WilliamPersson1
2013-03-22, 00:28
500 kalorier underskott är inte skrivet i sten och generellt skulle jag säga att det är dumt att säga en siffra när alla har olika mycket kg fett på kroppen.

Jag håller med dig. Men jag ligger på ca: 17-20% fett och jag väger 105kg och är 189cm lång. & jag har märkt att 500kcal underskott egentligen är för lite för mig... Så jag ligger på 600-700kcal underskott genomsnittligt.

Sheogorath
2013-03-22, 06:06
Jag håller med dig. Men jag ligger på ca: 17-20% fett och jag väger 105kg och är 189cm lång. & jag har märkt att 500kcal underskott egentligen är för lite för mig... Så jag ligger på 600-700kcal underskott genomsnittligt.

Du kan utan problem gå ner 1 kg i veckan med de statsen. Men som alla bör du sänka taken successivt ju tightare du blir.

Bryggan
2013-03-22, 07:37
Men som alla bör du sänka taken successivt ju tightare du blir."Minska underskottet" (tror jag Sheo menar), och även det kommer gå automatiskt om du ligger på samma energi-intag ett tag framöver.

Sheogorath
2013-03-22, 07:43
"Minska underskottet" (tror jag Sheo menar), och även det kommer gå automatiskt om du ligger på samma energi-intag ett tag framöver.

Jag skrev som jag gjorde eftersom man aldrig kan veta sitt underskott, däremot kan man hålla koll på hur mycket man går ner i vikt och styra intaget därefter. Sen kan man eventuellt räkna ut sitt underskott i backspegeln, om man känner för det, men det är inte av någon praktiskt betydelse.

z_bumbi
2013-03-22, 08:10
Har du bara tränat ett år så tror jag 0,5 kg i veckan är ganska så lagom, du kommer att kunna lägga på dig en aning mer muskler och bli markant starkare under tiden och det är ju det som du verkar vilja uppnå.
Att bulka för att sedan hårddeffa och sedan börja äta överskott igen ser jag som en riktigt dum idé då du tappar fördelarna som du antagligen har fått av att träna och gå upp i vikt.

Bryggan
2013-03-22, 08:12
Dels hade du skrivit "sänka taken" även att alla förstår att du menar takten.
Hur som helst så menar jag att vi leker med tanken att personen på ett visst intag ligger på -1 kg i veckan...vecka 1. Följande veckor kommer inte att bli -1kg utan för varje kilo och varje vecka kommer ju även viktminskningen att minska...eller. Alltså kommer taken :), takten att minska automatiskt också.

WilliamPersson1
2013-03-22, 14:01
Tack för era synpunkter! Sheo det du skrev om att jag ska minska kcal underskottet allteftersom jag blir tightare. Det kan jag väl göra genom att räkna om min kalori balans och sen dra av 500kcal? :)

Märkte en konstig sak när jag vägde mig innan.... Jag vägde mig för 4 dagar sen och då vägde jag 106.7kg och imorse vägde jag 105.6kg? :O Båda gångerna jag har ställt mig på vågen så har jag varit nypissad och nysketen! Är det vätska jag har gått ner?

vicarious
2013-03-22, 16:37
Tack för era synpunkter! Sheo det du skrev om att jag ska minska kcal underskottet allteftersom jag blir tightare. Det kan jag väl göra genom att räkna om min kalori balans och sen dra av 500kcal? :)


Korrekt.


Märkte en konstig sak när jag vägde mig innan.... Jag vägde mig för 4 dagar sen och då vägde jag 106.7kg och imorse vägde jag 105.6kg? :O Båda gångerna jag har ställt mig på vågen så har jag varit nypissad och nysketen! Är det vätska jag har gått ner?

Väg dig varje dag och kolla medianvikten veckovis. Detta är ett betydligt säkrare sätt att håll kolla på vikten än att väga sig vid t ex ett tillfälle per vecka. Eftersom vikten kan fluktuera på grund av just vätskenivåer, mag- och tarminnehåll så kan en specifik vägning visa sig vara väldigt missvisande.

WilliamPersson1
2013-03-22, 16:46
Korrekt.

Okej gött!

Väg dig varje dag och kolla medianvikten veckovis. Detta är ett betydligt säkrare sätt att håll kolla på vikten än att väga sig vid t ex ett tillfälle per vecka. Eftersom vikten kan fluktuera på grund av just vätskenivåer, mag- och tarminnehåll så kan en specifik vägning visa sig vara väldigt missvisande.


Jo sant. Jag väger mig varje dag på morgonen! :)