handdator

Visa fullständig version : Fettprocent vid deff


kozma18
2013-03-21, 20:27
Tjena allihopa!

Det börjar dra ihop sig till sommaren och har tänkt att påbörja deffen nu på måndag!

Har styrketränat under ca 1 år och senaste halvåret även sysslat med crossfit..

Iaf, behöver all tips och råd om vilken fettprocent jag skall satsa på samt kalori-intaget. Ska deffa ordentligt tills mitten av maj och ni får gärna komma med mattips också.

Vem är jag då?

22 år gammal, väger 72,5 kg och ca 178 cm lång
60kg muskler, 15,1% kroppsfett om man ser det på en "atletisk skala".

Kan ärligt säga att jag har muskler men som sagt måste få dem att bli definierade.

Så shoot med alla idéer om vad jag bör satsa på för kaloriintag, vilken vikt man kanske skall ligga på, tips med vilken träning som lämpar sig bäst, och tips inom diet ifall man skall skippa kolhydrater helt m.m.

Min första riktiga deff och har läst deff-guiden här!
Vill nu få råd av professionella forumskrivare härifrån!

GO!

NiklasAlm
2013-03-21, 21:47
Kanske inte riktigt relevant men har du inget blod, inget skelett, hud,organ o.s.v.? För annars får jag inte riktigt ihop hur du kan ha 60 kg muskler...

martinlindberg
2013-03-21, 21:52
Kanske inte riktigt relevant men har du inget blod, inget skelett, hud,organ o.s.v.? För annars får jag inte riktigt ihop hur du kan ha 60 kg muskler...

Hoppas du skojar..?
Dra ner på kolisarna!

NiklasAlm
2013-03-21, 21:58
Hoppas du skojar..?
Dra ner på kolisarna!

Haha vad är det för svar, nu blev jag helt ställd :Virro

martinlindberg
2013-03-21, 21:58
Kanske inte riktigt relevant men har du inget blod, inget skelett, hud,organ o.s.v.? För annars får jag inte riktigt ihop hur du kan ha 60 kg muskler...

Hoppas du skojar..?
Dra ner på kolisarna!

Akada
2013-03-21, 22:21
Hoppas du skojar..?
Dra ner på kolisarna!
TS lär mena att han har 60kg fettfri massa. Fettfri massa är inte = muskler.

Ät lite kolhydrater nu och sov sedan.

MelpaN
2013-03-23, 19:56
hahaha ja du har nog 60 kg muskler

shapemeup
2013-03-23, 20:32
Åh vad bra att du startade en tråd om detta! Jag undrar också lite om fettprocent. Det enda jag har kollat på är livsmedelsverket och dom föreslår 25-35% fett, det låter lite mycket? (Det är ju dock inga deff-anvisningar vad jag vet... Jag äter även mer protein än vad dom föreslår(15%))

Jag är 22 år, 175 cm och väger 62 kg (tjej). :)

abstract
2013-03-24, 08:29
Iaf, behöver all tips och råd om vilken fettprocent jag skall satsa på


Jag undrar också lite om fettprocent.

Satsa på en procent där ni trivs med era kroppar. Jag tror inte ni når skadliga nivåer ändå, men just for the sake of it; dessa är för en man runt 3-4%, och för en kvinna runt 12%. Generellt. På pappret. Typ.

shapemeup
2013-03-24, 09:53
Satsa på en procent där ni trivs med era kroppar. Jag tror inte ni når skadliga nivåer ändå, men just for the sake of it; dessa är för en man runt 3-4%, och för en kvinna runt 12%. Generellt. På pappret. Typ.

Tack, men jag undrar mer hur stor procent fett man ska äta av kaloriintaget? Typ generellt vid en deff. För det går väl inte att direkt räkna om till hur mycket kroppsprocent man vill ha, 12 % låter rätt lite..?

edasvangen
2013-03-24, 19:30
Tack, men jag undrar mer hur stor procent fett man ska äta av kaloriintaget? Typ generellt vid en deff. För det går väl inte att direkt räkna om till hur mycket kroppsprocent man vill ha, 12 % låter rätt lite..?

Andelen kroppsfett har inget alls att göra med hur mycket fett du bör äta, oftast rekommenderas 1g fett per kilogram kroppsvikt här på forumet samt 2g protein per kilogram kroppsvikt sen fylla på med kolhydrater tills önskad kalorimängd uppnås.

Det blir för dig då ungefär 140g protein, 70-75g fett och resten kolhydrater.

Reaper123
2013-03-24, 19:59
Tack, men jag undrar mer hur stor procent fett man ska äta av kaloriintaget? Typ generellt vid en deff. För det går väl inte att direkt räkna om till hur mycket kroppsprocent man vill ha, 12 % låter rätt lite..?

Andelen kroppsfett har inget alls att göra med hur mycket fett du bör äta, oftast rekommenderas 1g fett per kilogram kroppsvikt här på forumet samt 2g protein per kilogram kroppsvikt sen fylla på med kolhydrater tills önskad kalorimängd uppnås.

Det blir för dig då ungefär 140g protein, 70-75g fett och resten kolhydrater.Nu instämmer jag med att ~1g fett per kilo kroppsvikt är ett bra riktvärde, men kan passa på att dela med mig av denna ypperliga länk som åtminstone ger en fingervisning hur "normalsvensson" bör dela upp sina makronutirenter:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-intaget-av-fett-kolhydrater-och-protein/

Så att äta mer fett än tex 70g om man väger 70kg är inte direkt dåligt, speciellt inte om man har ett högre energibehov.

Ps. Men jag själv är av tron att jag personligen har fördelar av plocka så stor del så möjligt av energin från kolhydrater för att prestera bäst (speciellt under deff)! :) Ds.