handdator

Visa fullständig version : Tränings hjälp behövs.


club13
2013-03-21, 13:40
Tjena!
Är en kille på 13 snart 14 år och jag vill bli vältränad. Jag är lite småmullig men ganska normal. Vill bli av med fettet och skaffa mer muskler. Men ska jag börja konditions träna eller bygga först? Hur ska jag göra? Kan nån ge ett tips på träningsschema? (Har skivstång och hantlar).

9109
2013-03-21, 16:30
Alltså, som du beskriver det så behöver du nog inte tänka särskilt mycket på att "bli av med fettet". Utan mest fortsätta äta som du gör, kanske försöka tänka lite extra på att en större del av ditt dagliga intag består av protein, och bara köra på styrketräning!

Konditionsträna har egentligen ingenting att göra med att "bli av med fett" även om det givetvis bidrar till att du gör av med mer kalorier än om du inte springer. Annars är det bara att dra ner lite på portionerna om du ligger på balans för att gå ner lite i vikt.

Som träningsschema typ push/pull/ben, brukar jag köra efter, tex

Push:
Bänkpress, Militärpress, lutande hantelpress hantellyft åt sidan

Pull: Marklyft, Chins, skivstångsrodd, eventuellt bicepscurl

Ben: Knäböj, Utfall, stela marklyft

Det där täcker det mesta, och allting borde gå att utföra

Payter
2013-03-21, 16:40
Kan vara att du har kvar lite av "valpfettet".

club13
2013-03-22, 07:41
9109: Ska köra de övningar du sa men på vilka dagar ska jag träna?? Tränar innebandy måndag och onsdag fast den är snart slut.

Shakemynuts
2013-03-22, 09:48
Tjena!
Är en kille på 13 snart 14 år och jag vill bli vältränad. Jag är lite småmullig men ganska normal. Vill bli av med fettet och skaffa mer muskler. Men ska jag börja konditions träna eller bygga först? Hur ska jag göra? Kan nån ge ett tips på träningsschema? (Har skivstång och hantlar).

I din ålder behöver du inte tänka speciellt mycket på att bli av med fettet.
Se till att inte äta för mycket, tänk på att inte småäta hela tiden mellan måltider, dra ner lite på godis/läsk/skräpmat om du äter mycket sånt.
Om du tänker på dessa saker och samtidigt tränar kommer allt gå jättebra.
Gå in på kost & näring eller Diet, deff & viktminskning-delarna här i forumet om du vill vara lite noggrannare med maten och dina föräldrar är öppna för det.

När det kommer till träning är det trevligt att kombinera kondition & styrketräning & jag skulle tro att ni värmer upp väldigt mycket på innebandyn, gör samma när det gäller jogging & styrketräning.
Här kan du läsa om träningsscheman t ex:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Och om du undrar över vad en övning är för något kan du alltid googla och få enkla bilder där du ser hur det ska gå till, en skivstång och några hantlar kommer man långt på.
Fortsätt gärna med innebandyn eller någon annan sport & så provar du på lätt styrketräning emellanåt.

Men var inte orolig, vid 13-14 & uppåt förändras kroppen väldigt mycket bara av hormoner & att man växer.

Eira
2013-03-22, 10:06
Och kör på väldigt låga vikter i början så du får in en bra teknik!
Finns en del videor på youtube för varje övning ifall du inte har nån som kan visa.

Att börja tidigt är asnajs! blir lite avis faktisk att man inte hade samma tanke som dig när man va 13

club13
2013-03-22, 14:26
Tack så mycket!! Men ska jag ligga på kalori överskott? Som tex till frukost åt jag havregryns gröt med en skiva limpa och ägg(blev asmätt) ska jag äta mycket medans jag bygger (nyttig mat) eller bara äta normalt?

Eira
2013-03-22, 14:31
Ät mycket kött/fisk/fågel/ägg/mejeriprodukter.
Och självklart kolisar och fett :) Träna på ät på sov på :)

club13
2013-03-22, 14:34
Okej ja gör så! :)