handdator

Visa fullständig version : Vikten hoppar fram och tillbaka, jag förstår verkligen inte varför!!


Mariah Magdalena
2013-03-21, 10:11
Hej!

Jag har deffat i sex veckor och under den här tiden har jag gått ner lite drygt 4 kilo, vilket är precis den takt jag vill att deffen ska föras i.

Jag är 170 cm lång, hade senast i slutet av februari ett bf på 16% (borde ha sjunkit ännu mer nu, ny fettmätning sista veckan i mars) och väger just nu runt 61,3-62 kg.

Jag äter 1000-1200 kalorier per dag. Och sedan tränar jag på det. 5 h tung styrketräning och minst 7 h mycket snabba promenader per vecka.

Jag går ner i vikt, men plötsligt går jag även UPP i vikt! Jag anser själv att det borde vara HELT omöjligt att gå upp i vikt på det här kaloriintaget, så nu behöver jag lite hjälp från er! *hug*

I tisdags hann jag inte äta som jag skulle, och fick endast i mig en burk tonfisk i vatten, en skiva lantbröd med en skiva ost och någon tsk Bregott, samt en skopa protein från WNT.

Igår, onsdag, hade jag när jag ställde mig på vågen gått ner hela 0,7 kg det senaste dygnet. Från 62 kg till 61,3 kg. Inte så konstigt, tänkte jag, jag åt ju nästan ingenting dagen före.

Jag kände mig rätt utmärglad igår när jag vaknade, men var inte hungrig.
Jag tänkte att jag hursomhelst inte skulle kompensera för tisdagens låga kaloriintag, utan fortsätta äta enligt mitt schema.

Så igår, onsdag, åt jag följande:

140 gram tonfisk i vatten
40 g kycklingbröst
10 st hemmagjorda blåbärsplättar, utan socker, men med vanligt vetemjöl
20 g blåbär
40 g kokt sötpotatis
110 g sejfilé
1 clementin
1 äpple
0,5 l Coca-cola light.
2 skopor triple protein från WNT, blandat med vatten.
Och sedan lite rödlök, chili, koriander, vitlök och andra kryddor i maten, samt Omega 3 och D-vitamin.

Maten skulle ha gett mig i runda slängar 1000 kalorier.
Sedan tog jag en rask promenad på en timme på det.

Och vad tror ni vågjäkeln visar när jag väger mig idag.... 62,3 kilo!
Dvs, jag har alltså på den mat jag listat här ovanför lyckats gå UPP ett helt kilo!?

Jag förstår inte detta. Vad gör jag för fel?

Jag äter vanligtvis mellan kl 15-23.

Hjälp!

clavain
2013-03-21, 10:17
Viktnedgång är aldrig linjär. Din vikt påverkas av vätskebalans, salt-inttag med mera. Strunta i dagsvikten, räkna istället ut medel- eller medianvikten på veckobasis istället, så slipper du nojja över topparna och dalarna.

Mariah Magdalena
2013-03-21, 10:20
Viktnedgång är aldrig linjär. Din vikt påverkas av vätskebalans, salt-inttag med mera. Strunta i dagsvikten, räkna istället ut medel- eller medianvikten på veckobasis istället, så slipper du nojja över topparna och dalarna.

Ah, ok!

Smart tänkt. =)

Tack.

begt
2013-03-21, 10:22
Vikten pendlar i regel 1,5-2 kg per dag beroende på när du väger dig (och hur mycket kolhydrater, salt och vätska du fått i dig). Morgonvikten efter toabesök är vad de flesta utgår ifrån, då är man som regel lättast eftersom man inte druckit på ett antal timmar.

Bryggan
2013-03-21, 10:22
Viktnedgång är aldrig linjär. Din vikt påverkas av vätskebalans, salt-inttag med mera.Samt kolhydratintag. Eftersom jag kört LCHF ibland på kul så kan jag slå fast att man snabbt blir "torr" av lågt kolhydratintag...minst två kilo och det är bara vätska! Har du gått ett par dagar på ganska lågt kolis-intag vilket är lätt när man deffar. Sedan välter du ner lite mer socker så ökar du två kilo direkt om du tillgodoser vätskebehovet såklart...men det gör man ju.

J3T69
2013-03-21, 10:24
Hej!

Jag har deffat i sex veckor och under den här tiden har jag gått ner lite drygt 4 kilo, vilket är precis den takt jag vill att deffen ska föras i.

Jag är 170 cm lång, hade senast i slutet av februari ett bf på 16% (borde ha sjunkit ännu mer nu, ny fettmätning sista veckan i mars) och väger just nu runt 61,3-62 kg.

Jag äter 1000-1200 kalorier per dag. Och sedan tränar jag på det. 5 h tung styrketräning och minst 7 h mycket snabba promenader per vecka.

Jag går ner i vikt, men plötsligt går jag även UPP i vikt! Jag anser själv att det borde vara HELT omöjligt att gå upp i vikt på det här kaloriintaget, så nu behöver jag lite hjälp från er! *hug*

I tisdags hann jag inte äta som jag skulle, och fick endast i mig en burk tonfisk i vatten, en skiva lantbröd med en skiva ost och någon tsk Bregott, samt en skopa protein från WNT.

Igår, onsdag, hade jag när jag ställde mig på vågen gått ner hela 0,7 kg det senaste dygnet. Från 62 kg till 61,3 kg. Inte så konstigt, tänkte jag, jag åt ju nästan ingenting dagen före.

Jag kände mig rätt utmärglad igår när jag vaknade, men var inte hungrig.
Jag tänkte att jag hursomhelst inte skulle kompensera för tisdagens låga kaloriintag, utan fortsätta äta enligt mitt schema.

Så igår, onsdag, åt jag följande:

140 gram tonfisk i vatten
40 g kycklingbröst
10 st hemmagjorda blåbärsplättar, utan socker, men med vanligt vetemjöl
20 g blåbär
40 g kokt sötpotatis
110 g sejfilé
1 clementin
1 äpple
0,5 l Coca-cola light.
2 skopor triple protein från WNT, blandat med vatten.
Och sedan lite rödlök, chili, koriander, vitlök och andra kryddor i maten, samt Omega 3 och D-vitamin.

Maten skulle ha gett mig i runda slängar 1000 kalorier.
Sedan tog jag en rask promenad på en timme på det.

Och vad tror ni vågjäkeln visar när jag väger mig idag.... 62,3 kilo!
Dvs, jag har alltså på den mat jag listat här ovanför lyckats gå UPP ett helt kilo!?

Jag förstår inte detta. Vad gör jag för fel?

Jag äter vanligtvis mellan kl 15-23.

Hjälp!

Jag märker också ofta att jag pendlar upp&ner i vikt men det har säkert att göra med vätskeintaget+salter i kroppen att göra.
Jag brukar inte bekymra mig så mycket över det utan istället kolla vikten oftare för det kan diffa beroende på det som sagts.
Mät dig med ett måttband,det händer att jag står still i vikt men ändå tappar i midjeomfång.Då händer det ju nåt i allfall eller hur?:)

Reaper123
2013-03-21, 10:38
Så här kan det se ut trots ett "kroniskt" kcalunderskott:

http://3.bp.blogspot.com/-EB6xacdCfSA/UKNrCyDGaXI/AAAAAAAADE0/O32iAUtVui8/s1600/viktkurva.jpg

Dom värsta topparna är pga rejäl överätning (av kolhydrater), men generellt så är daglig varians något man får leva med och kolla trender (som redan påpekats) är the way to go!

Mariah Magdalena
2013-03-21, 11:04
Så här kan det se ut trots ett "kroniskt" kcalunderskott:

http://3.bp.blogspot.com/-EB6xacdCfSA/UKNrCyDGaXI/AAAAAAAADE0/O32iAUtVui8/s1600/viktkurva.jpg

Dom värsta topparna är pga rejäl överätning (av kolhydrater), men generellt så är daglig varians något man får leva med och kolla trender (som redan påpekats) är the way to go!

Wow, snacka om berg- och dalbana, precis så där som diagrammet ser ut, känner jag mig. Haha.

Tack!

Sheogorath
2013-03-21, 11:09
Ett lysande exempel på varför man:

a) ska väga sig varje dag, men...
b) aldrig bry sig om en enskild dagsvikt, utan...
c) jämföra medianvikten vecka mot vecka!

Mariah Magdalena
2013-03-21, 11:12
Samt kolhydratintag. Eftersom jag kört LCHF ibland på kul så kan jag slå fast att man snabbt blir "torr" av lågt kolhydratintag...minst två kilo och det är bara vätska! Har du gått ett par dagar på ganska lågt kolis-intag vilket är lätt när man deffar. Sedan välter du ner lite mer socker så ökar du två kilo direkt om du tillgodoser vätskebehovet såklart...men det gör man ju.

Ja, jag förstår.

Och nu åt jag ju faktiskt både frukt och vetemjöl igår, vilket jag inte brukar göra i vanliga fall, som adderade kolhydrater...

Men, jag ska ta det lugnt och fortsätta den inslagna vägen. Nu när jag vet att det kan diffa på flera kilo från dag till dag och en tid till en annan. =)

Tack för hjälp!

Mariah Magdalena
2013-03-21, 11:12
Ett lysande exempel på varför man:

a) ska väga sig varje dag, men...
b) aldrig bry sig om en enskild dagsvikt, utan...
c) jämföra medianvikten vecka mot vecka!

Hehe. Bra där. =)

Ska börja göra så.

tjing
2013-03-21, 11:54
Salt binder vatten, glykogen binder vatten + mat i kroppen.

Där har du anledningarna till att vikten fluktuerar på vågen. Det är såklart helt normalt och reflekterar inte förändringar i fettmassa.

Mariah Magdalena
2013-03-22, 21:41
Salt binder vatten, glykogen binder vatten + mat i kroppen.

Där har du anledningarna till att vikten fluktuerar på vågen. Det är såklart helt normalt och reflekterar inte förändringar i fettmassa.


Bra att veta. Ska bli intressant med ny fettmätning nästa vecka. =)