handdator

Visa fullständig version : Frågor om Cirkelträning


Seaztrand
2013-03-20, 23:45
Helloo, jag är ute efter en slimmad, stark och uthållig kropp! en Allround kropp!
Är inte ute efter stora osmidiga muskler, utan mer slimmade, starka och uthålliga muskler. Är för tillfället relativt otränad, Väger 75kg och är 185cm.

Och jag har fastnat lite vid det här med cirkelträning. För det låter som att det både bygger och ger bra cardio träning! Rätt eller fel?

Sitter å försöker klura ut ett cirkeltränings schema för detta syftet just nu, men det jag undrar är:

Skall man träna hela kroppen varje pass? (8 - 12 Övningar, 2-4 cirklar, Vartannan dag.)

Eller ska man träna Överkroppen respektive Benen för sig?

och skall man träna med tunga vikter som man skulle gjort i vanligt styrketränings syfte? dvs så att man precis klarar 6 - 10 repetitioner?

Any ideas? :)

svenbanan
2013-03-21, 00:23
I princip kan man väl säga att ju större musklerna är, ju starkare kan de också bli. Med stark menar jag maxstyrka (kunna lyfta en så tung vikt som möjligt en enda gång). Så om man vill bli stark måste man rimligtvis någon gång lägga på sig muskelmassa, så man får större muskler.

Att man har stora muskler betyder inte att man är osmidig. Man kan vara riktigt muskulös och ändå väldigt smidig, eller så kan man vara spinkig och ovig. Vill man bli vigare/smidigare än man är får man ju se till att försöka träna rörlighetsträning (stretching typ).

Vill du att de musklerna du har ska bli så starka som möjligt (men du vill inte gärna få större muskler) så ska du lyfta så tungt att du inte orkar mer än ett fåtal repetitioner, typ 1-3 reps.

Vill du att musklerna ska växa så mycket som möjligt så bör du nog ha såpass tunga vikter att du orkar mellan 5-15 repetitioner.

Vill du att musklerna ska bli så uthålliga som möjligt får du ju också tänka på att det är skillnad på att orka göra så många knäböj som möjligt med 75% av den vikt du orkar böja en enda gång och att orka så många knäböj som möjligt med 25%. Det är såklart också stor skillnad på bägge dessa uthålligheter och förmågan att springa ett maraton.

Du blir bra på det du tränar helt enkelt. Tränar du på att lyfta tungt kommer du bli starkare på det. Tränar du på att lyfta tungt men med minimal vila mellan seten så kommer du inte kunna lyfta lika tungt, och du kommer säkert inte bli lika stark som om du vilade längre. Å andra sidan kommer du bli bra på att lyfta "rätt så tungt" när du redan är trött.

Det är många olika förmågor som kan förbättras. Tränar man den ena maximalt så kan man inte träna den andra maximalt, och den tredje kanske rent av blir sämre. Så du lär ju knappast kunna konstruera ett schema som gör att du blir bra på allt. Det du kan göra är ju att försöka bli bättre på alla dessa förmågor, vilket väl är vad crossfit vill åstadkomma. Kanske kan nåt liknande crossfit ett par gånger i veckan blandat med vanlig tung styrketräning ett par gånger i veckan vara nåt för dig.

filmjölk
2013-03-21, 06:53
Crossfit låter som ett koncept i din smak.

z_bumbi
2013-03-21, 07:41
Om du vill köra cirkelträning så skulle jag dela upp det på två cirklar per pass och göra en förändring från cirkelkonceptet på den första.

"Cirkel"1
Välj tre större övningar/basövningar och kör dessa som en cirkel förutom att du vilar en stund mellan varje. Här håller du relativt lågt antal reps typ 5-8
Ett exempel kan vara benpress, bänkpress och rodd.

Cirkel2
Kör en rad med mindre övningar runt 10-15 reps.
Ex lårcurl, axelpressar, vader, mage.
Även här börjar du med att ha en kort paus mellan övningarna men målet är att köra utan uppehåll så minska uppehållet från pass till pass.

Om du vill bli rörligare så börja antingen med en sport som kräver rörlighet eller plocka in moment från fysträning för idrottare i det hela. I början väldigt enkla övningar som att hoppa rep, göra upphopp, svinga benet över häckar/andra föremål, springa i skogen etc.

Vill du nå dina mål snabbare så tränar du styrka, muskeluthållighet (inte så mycket i början), kondition och rörlighet i skilda delar under passet/passen.

Jona
2013-03-21, 08:52
Jag har aldrig varit så rörlig som nu när jag tränar tyngdlyftning varje dag. Jag har heller aldrig varit så stark som jag är nu.

espeto
2013-03-21, 10:45
Du vill träna crossfit :)
http://www.youtube.com/watch?v=bMMqESzaGc4
Spana även in http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112746&page=316
(Dock är det en stor tävling i crossfit som håller på just nu, så det är mkt regelsnack där för tillfället)