handdator

Visa fullständig version : immunförsvar


jenni
2013-03-20, 21:57
finns det något kosttillskott som stärker/bygger upp immunförsvaret?
något kosttillskott som verkligen fungerar på riktigt

Anders The Peak
2013-03-20, 22:13
finns det något kosttillskott som stärker/bygger upp immunförsvaret?
något kosttillskott som verkligen fungerar på riktigt

Antagligen är en bra kost och lagom träning en bra grund att stå på samt se till att få i sig 2000-4000 ie/dag d-vitamin under vinterhalvåret.

länk (http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar)

J3T69
2013-03-20, 22:17
finns det något kosttillskott som stärker/bygger upp immunförsvaret?
något kosttillskott som verkligen fungerar på riktigt

Multivitamin kanske fungerar.
Annars är ju antioxidanter att rekommendera:)
Bra kost och sömn och god hygien ex att tvätta händerna oftadet va det jag kom på

Anders The Peak
2013-03-20, 22:20
Multivitamin kanske fungerar.
Annars är ju antioxidanter att rekommendera:)
Bra kost och sömn och god hygien ex att tvätta händerna oftadet va det jag kom på

Antioxidanter (http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/antioxidanter-snarare-farliga-%C3%A4n-nyttiga-6064)

En liten drös artiklar (http://www.lakemedelsvarlden.se/search/site/mult%C3%ADvitamin)

J3T69
2013-03-20, 22:24
Antioxidanter (http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/antioxidanter-snarare-farliga-%C3%A4n-nyttiga-6064)

En liten drös artiklar (http://www.lakemedelsvarlden.se/search/site/mult%C3%ADvitamin)

Aj då.

mattilainen
2013-03-20, 22:29
Har man ingen sjukdom som sätter ned immunförsvaret så borde det inte "behövas" att ta kosttillskott för att bygga upp det. Kroppen är väldigt duktig på det själv. Men som sagt kan ju lite vitaminer/mineraler och antioxidanter inte skada i normala mängder. Förvänta dig inga mirakel.

King Grub
2013-03-20, 22:31
Högkolhydratkost.

jenni
2013-03-21, 00:26
Har man ingen sjukdom som sätter ned immunförsvaret så borde det inte "behövas" att ta kosttillskott för att bygga upp det. Kroppen är väldigt duktig på det själv. Men som sagt kan ju lite vitaminer/mineraler och antioxidanter inte skada i normala mängder. Förvänta dig inga mirakel.

mitt immunförsvar sattes helt ur spel efter en medicinering under en period så nu blir jag sjuk bara någon nyser en meter bort från mig:(

jenni
2013-03-21, 00:30
Antagligen är en bra kost och lagom träning en bra grund att stå på samt se till att få i sig 2000-4000 ie/dag d-vitamin under vinterhalvåret.

länk (http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar)

Multivitamin kanske fungerar.
Annars är ju antioxidanter att rekommendera:)
Bra kost och sömn och god hygien ex att tvätta händerna oftadet va det jag kom på

Försöker äta mat utifrån just näringsämnen och har helt struntat i "onyttig" skräpmat (även om det kan vara gott) :em:. Dock fortfarande samma hälsotillstånd
Multivitamin har inte gjort någon påverkan tyvärr, tror jag skulle behöva något mycket starkare än så, men frågan är finns det något sånt?

jenni
2013-03-21, 00:32
Högkolhydratkost.

:confused: är det verkligen att föredra?

tjing
2013-03-21, 00:45
Ja, en högkolhydratskost är bra för immunförsvaret.

Högkolhydratskost
Lagom mängd omega-3
Antioxidanter
Vitaminer/mineraler/spårämnen
Sömn
Stress
D-vitamin

Allt med måtta. Kolhydrater kan man dock äta en hel del av om man tränar och har sig.

osv.

rogerQ
2013-03-21, 00:48
Det är bra att äta goda mängder kolhydrater, protein och fett. Det förbättrar kropp, immunförsvar och välbefinnande.

King Grub
2013-03-21, 09:24
:confused: är det verkligen att föredra?

Det är i princip det enda som fungerar.

bigbellybob
2013-03-21, 13:11
Det är bra att äta goda mängder kolhydrater, protein och fett. Det förbättrar kropp, immunförsvar och välbefinnande.

Så äta mycket av all mat som existerar med andra ord?

Anders The Peak
2013-03-21, 13:18
Om man äter normalt en god kost så är det fortfarande D-vitaminet (http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar) som avgör om immunförsvaret aktiveras på rätt sätt.

bigbellybob
2013-03-21, 13:19
Vilka livsmedel är rika på D-vitamin?

Fishtank
2013-03-21, 13:30
Vilka livsmedel är rika på D-vitamin?

Inget i de mängder vi egentligen bör inta.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

tlk
2013-03-21, 14:08
Högkolhydratkost.

+1 på den.

Utan att hålla vettigt intag av kolhydrater är det svårt att få i sig tillräckligt med fibrer för att behålla god tarmflora.. och tarmflorans påverkan på immunförsvaret är rätt ordentlig ändå.

Loka
2013-03-21, 14:47
Högkolhydratkost.

Har du någon artikeln som vidareutvecklar detta? Vore väldigt intressant att läsa eftersom jag har vänner som käkar LCHF som menar tvärtom att kolhydrater gör folk sjuka....

Anders The Peak
2013-03-21, 15:10
Har du någon artikeln som vidareutvecklar detta? Vore väldigt intressant att läsa eftersom jag har vänner som käkar LCHF som menar tvärtom att kolhydrater gör folk sjuka....

Länk se referenserna (http://www.sportsinjurybulletin.com/archive/immune-system.html)

Dreas
2013-03-21, 15:26
Har du någon artikeln som vidareutvecklar detta? Vore väldigt intressant att läsa eftersom jag har vänner som käkar LCHF som menar tvärtom att kolhydrater gör folk sjuka....Mjo, men LCHFare har ju sällan direkt koll på läget. Dieten fungerar för dom och sen försvann det kritiska tänkandet.

King Grub
2013-03-21, 15:30
Har du någon artikeln som vidareutvecklar detta? Vore väldigt intressant att läsa eftersom jag har vänner som käkar LCHF som menar tvärtom att kolhydrater gör folk sjuka....

doi: 10.3390/nu4091187

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):115-25.

Sniggel
2013-03-21, 16:10
+1 på den.

Utan att hålla vettigt intag av kolhydrater är det svårt att få i sig tillräckligt med fibrer för att behålla god tarmflora.. och tarmflorans påverkan på immunförsvaret är rätt ordentlig ändå.

Vettigt intag är inte detsamma som högkolhydratskost. Man behöver inte äta mycket kolhydrater för att få i sig tillräckligt med fibrer. Grönsaker kan vara rika på fibrer men kan knappast klassas som högkolhydratsmat, t ex.

ikonane
2013-03-21, 16:11
Har börjat ta "Multivitamin för män", finns på random apotek. Innehåller mycket av det man behöver, speciellt järn och D-vitamin.

tlk
2013-03-21, 16:31
Vettigt intag är inte detsamma som högkolhydratskost. Man behöver inte äta mycket kolhydrater för att få i sig tillräckligt med fibrer. Grönsaker kan vara rika på fibrer men kan knappast klassas som högkolhydratsmat, t ex.

Du har rätt, ofc. Men ofta ser man t.ex. LCHF:are som inte kör på grönsaker ens. Och nå upp till vad mycket forskning pekar på är bra för en bra tarmflora är ju kanske inte vad man når på det dagliga kilot wokmix.

Har du någon artikeln som vidareutvecklar detta? Vore väldigt intressant att läsa eftersom jag har vänner som käkar LCHF som menar tvärtom att kolhydrater gör folk sjuka....

Hade varit kul om de kom med någon bra källa på hur kolhydrater gjorde en sjuk och "församrade immunförsvaret". Vad nu ens försämra immunförsvaret betyder.

monsterek
2013-03-24, 16:12
Högkolhydratkost som King Grub säger och extra viktigt med kolisar efter träningen för immunförsvaret.
Undvik folk som är förkylda och äckliga
_________________

xanan
2013-03-25, 07:53
Multivitamin kanske fungerar.
Annars är ju antioxidanter att rekommendera:)
Bra kost och sömn och god hygien ex att tvätta händerna oftadet va det jag kom på

Tvätta händerna är både för och emot.

Om någon är sjukt så kan det ju vara skönt att tvätta händerna efter att ha varit i dennes närhet.

Men samtidigt så får inte immunförsvaret lika mycket att "träna" emot, en av anledningarna till att vi blir sjuka är också att vi är för noga med hygien så immunförsvaret blir svagare.


Vitlök och antioxidanter från tex frukt och bär är ju en klockrenkombo :)

rogerQ
2013-03-25, 08:15
doi: 10.3390/nu4091187

Det här var ju en tungviktare!:thumbup:

dittan
2013-03-26, 09:21
Tvätta händerna är både för och emot.

Om någon är sjukt så kan det ju vara skönt att tvätta händerna efter att ha varit i dennes närhet.

Men samtidigt så får inte immunförsvaret lika mycket att "träna" emot, en av anledningarna till att vi blir sjuka är också att vi är för noga med hygien så immunförsvaret blir svagare.


Vitlök och antioxidanter från tex frukt och bär är ju en klockrenkombo :)

Fast det där verkar ju inte stämma.
http://illvet.se/fraaga-oss/hygien-forsvagar-overdriven-renlighet-vaart-immunforsvar

tlk
2013-03-26, 10:09
Men samtidigt så får inte immunförsvaret lika mycket att "träna" emot, en av anledningarna till att vi blir sjuka är också att vi är för noga med hygien så immunförsvaret blir svagare.


Hur menar du att immunförsvaret blir svagare av att inte "tränas" ?
Vad menar du med att det blir "svagare" ?

Utsättas för fler patogener ger, som jag ser det, rimligtvis bara lite fler lämpliga minnesceller för framtida immunologiska påfrestningar.. Men att avsaknad av minne av något specifikt skulle innebära att ens immunförsvar är svagare tycker jag låter konstigt. Inte som det är någon muskel direkt...

Barbastark
2013-03-26, 10:55
Vassleprotein verkar kunna ha potential

tex: http://www.innovatewithdairy.com/SiteCollectionDocuments/Mono_Immunity_0304.pdf

tlk
2013-03-26, 11:41
Vassleprotein verkar kunna ha potential

tex: http://www.innovatewithdairy.com/SiteCollectionDocuments/Mono_Immunity_0304.pdf

Intressant läsning. Men frågan här är lite om det är vassleprotein specifikt eller man lika bra kan öka proteinintaget runt träning på andra vis. Jag tycker inte att det framgår av referenserna till den här artikeln om det är just vasslet eller det ökade proteinintaget som är vad som ger den goda effekten.





Laktoferrin däremot verkar ju ha sina användningsområden. eg. link.springer.com/article/10.1007%2FBF01718201



:edit: A newly designed enteral formula containing whey peptides and fermented milk product protects mice against concanavalin A-induced hepatitis by suppressing overproduction of inflammatory cytokines. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22119211) Så passande att jag blandar vassleprotein i min kefir dagligen. Minska överproduktion av proinflammatoriska IL:ar och kompisar är förstås jättebra.. men att det skulle vara ekvivalent med att "stärka immunförsvaret" tror jag då inte. Bra grejer oavsett.

Kefir, och till viss del yoghurt, är förstås ett bra tips till TS för att få positiv modulering av immunförsvaret.

kalle_banan
2013-03-27, 11:18
Hur menar du att immunförsvaret blir svagare av att inte "tränas" ?
Vad menar du med att det blir "svagare" ?

Utsättas för fler patogener ger, som jag ser det, rimligtvis bara lite fler lämpliga minnesceller för framtida immunologiska påfrestningar.. Men att avsaknad av minne av något specifikt skulle innebära att ens immunförsvar är svagare tycker jag låter konstigt. Inte som det är någon muskel direkt...

När urbefolkningar som aldrig har varit i kontakt med den moderna världen kontaktas blir dom ofta dödssjuka eftersom dom inte har utsatts för samma sjukdomar som vi.

tlk
2013-03-27, 11:22
När urbefolkningar som aldrig har varit i kontakt med den moderna världen kontaktas blir dom ofta dödssjuka eftersom dom inte har utsatts för samma sjukdomar som vi.

Det är helt korrekt. Eftersom deras immunförsvar inte har blivit utsatt för de sjukdomarna har de inga minnesceller av det och kan inte snabbt få till ordentlig utsöndring av matchande Ig.

Att från det påstå att deras immunförsvar är svagare på något sätt förstår jag inte. Det fungerar säkerligen minst lika effektivt som vårat.

dittan
2013-03-27, 13:17
Så utifrån att urbefolkningar blir dödssjuka när de träffar på helt nya sjukdomar så ska vi strunta i att tvätta händerna? Låter rätt långsökt

tlk
2013-03-27, 13:25
Så utifrån att urbefolkningar blir dödssjuka när de träffar på helt nya sjukdomar så ska vi strunta i att tvätta händerna? Låter rätt långsökt

Ja. Hur har du dragit den slutsatsen?

dittan
2013-03-27, 13:27
Har du läst vad vi diskuterade???

tlk
2013-03-27, 13:44
Har du läst vad vi diskuterade???

Ja. Det var någon konstig hypotes om att immunförsvaret skulle bli svagare av att man tvätta händerna för att det inte blev tränat. Låter mycket konstigt. Väntar fortfarande på att den som gjorde det inlägget ska förklara vad som ens menas med svagare immunförsvar och hur det skulle bli starkare av att utsättas för mer patogener.. Låter verkligen inte som något man vill göra med någon som har bristande immunförsvar tänker ju jag spontant.

Jävla najs att tvätta händerna.

dittan
2013-03-27, 13:54
Hahahha, tummen upp för att tvätta händerna! Tror jag ska gå och sprita dom nu till och med... ;)

kalle_banan
2013-03-27, 18:32
Det är helt korrekt. Eftersom deras immunförsvar inte har blivit utsatt för de sjukdomarna har de inga minnesceller av det och kan inte snabbt få till ordentlig utsöndring av matchande Ig.

Att från det påstå att deras immunförsvar är svagare på något sätt förstår jag inte. Det fungerar säkerligen minst lika effektivt som vårat.

Min poäng är att om man inte utsätts för patogener så har man inte samma skydd mot dom, k?