handdator

Visa fullständig version : Vertikalt drag vs horisontellt drag / drag uppifrån vs drag framifrån.


Melankolius
2013-03-20, 21:54
Hej,

TLDR: läs bara det fetstilta

vad anser ni vara bäst av

Vertikalt drag / Drag uppifrån, d v s exempelvis latsdrag / chins,
och
Horisontellt drag / Drag framifrån, d v s exempelvis skivstångsrodd och sittande rodd och bänkrodd.

RÄKNA BORT "posterior chain"-musklerna som håller kroppen stabil i t ex stångrodd och sittande rodd, eftersom jag tränar andra övningar för dessa muskler som t ex marklyft.

Gällande (på alla frågor: ponera att man kör exakt samma träningsupplägg):

1) allmän muskeltillväxt
2) effekter på rygghälsan
3) allmän styrka, alltså inte styrkeutveckling i respektive övningar utan "funktionell styrka", men eftersom det ordet hatas här inne specificerar jag: funktionell styrka = styrka som kan överföras till t ex brottning/boxning/bära soffor.


I pollen svarar ni vad som generellt är bäst, men i tråden kan ni svara punkt 1-3 punkt för punkt.


Och jag ber er: svara inte "går inte att svara på", utan försök tänka efter lite eller låt bli att svara. Ni som tycker detta får motivera det och inte rösta...


Svara gärna! Baserar mitt träningsupplägg på era svar. Så mkt tacksam för seriösa svar från seriösa kids, bro's och Expertz! Ni är så snälla om ni hjälper en stackars mig

Rakanichy
2013-03-20, 22:26
Jag kör först horisontella dragövningar och sist vertikala dragövningar. Anledningen är att de horisontella rekryterar lats lika bra som de vertikala medans de även rekryterar andra muskelgrupper såsom rhomboids och traps.

" the seated row while recruiting the latissimus dorsi and biceps brachii more or equally effectively as the lat pulldown also recruits the middle trapezius/rhomboid muscle group to a greater extent. " - http://www.dynamic-med.com/content/3/1/4

1) Se ovan

2) Har du problem med nedre rygg så kan vissa horisontella dragövningar där du inte stödjer bröstet mot platta vara väl taxerande.

3) Anser då också att horisontella dragövningar är mer effektiva på grund av aktivering av fler muskler. Dessutom så är rörelsemönster såsom stångrodd väldigt vanliga i t.ex. grappling/brottning och för att flytta på prylar.
De situationer vertikala roddar är funktionellt överförbara till är väl aktiviteter såsom klättring och parkour.

Extra: Jag anser att det är bra att träna allsidigt och belasta kroppens leder och muskulatur så jämnt som möjligt från olika vinklar för att bygga en hälsosam och stark fysik och inte överstimulera vissa delar av kroppen.

pezrulezhaakon
2013-03-20, 22:32
Om jag vill träna latsmuskeln så effektivt som möjligt så väljer jag vertikala dragövningar.
Om jag vill ha bra latsträning tillsammans med andra muskelgrupper bla i övre rygg så blir det horisontala dragövningar, både enhands och tvåhandsövningar.

Valet av övningar styrs av vad man få ut.
Inget är nödvändigtvis bättre eller sämre innan man fastställt syftet.

Effekter på rygghälsan är mest beroende på utförande, än valet av övning.
Alla eller ingen övning kan ha överförbar "funktionell" styrka.

major Pectoralis
2013-03-20, 22:40
allmän muskeltillväxt - för lats: vertikaldrag, för övre rygg i gemen: rodd
rygghälsa - rodd, tränar skulderbladsmusklerna och trapz bättre och ger därmed bättre hållning. vertikaldrag roterar snarare fram än bak axlarna, vilket inte är bra för rygghälsan.
allmän styrka - rodd, tveklöst. I de flesta funktionella moment är det viktigt med stabil bröstrygg och axelled. Det får man av rodd. Dessutom är de flesta funktionella moment extensionsrörelse i axelleden (simning, paddling, skidåkning, brottargrepp m.m. i stort), vilket man får vid rodd.

rodd vinner på poäng, tycker jag, men om målet är en stark och fyllig i latissimus dorsi så skulle jag satsa på vertikaldrag.

Självklart skall man välja en roddövning som fungerar också. Att stå och fjutta 1-2 dm med en skivstång till midjan i mer eller mindre upprätt stående tror inte jag på. Yates körde väl dock så iofs.

Melankolius
2013-03-20, 22:54
allmän muskeltillväxt - för lats: vertikaldrag, för övre rygg i gemen: rodd
rygghälsa - rodd, tränar skulderbladsmusklerna och trapz bättre och ger därmed bättre hållning. vertikaldrag roterar snarare fram än bak axlarna, vilket inte är bra för rygghälsan.
allmän styrka - rodd, tveklöst. I de flesta funktionella moment är det viktigt med stabil bröstrygg och axelled. Det får man av rodd. Dessutom är de flesta funktionella moment extensionsrörelse i axelleden (simning, paddling, skidåkning, brottargrepp m.m. i stort), vilket man får vid rodd.

rodd vinner på poäng, tycker jag, men om målet är en stark och fyllig i latissimus dorsi så skulle jag satsa på vertikaldrag.

Självklart skall man välja en roddövning som fungerar också. Att stå och fjutta 1-2 dm med en skivstång till midjan i mer eller mindre upprätt stående tror inte jag på. Yates körde väl dock så iofs. Min idol är tillbaka efter flera års frånvaro! Hell Dig!

Tack för ett bra svar.

Har dock en fråga angående rodd nu. Jag förstår att den rodd du menar som roterar bak axlarna o s v, är pronerad rodd mot bröstet/övre magen.
(ja, jag vet att greppet är irrelevant egentligen utan snarare hur överarmarna rör sig men det är ju lite småjobbigt att köra brett, supinerat grepp mot övre bröstet)

För en totalt obildad person så verkar dock smal, supinerad rodd att vara ungefär samma sak som vertikalt drag, om man ser till hur armarna/axlarna rör sig. Har jag rätt i detta, eller ger smala, supinerade roddar också dessa bra effekter som breda, pronerade roddar ger?

FRÅGA 2: Märk väl att jag skrev att jag inte vill räkna in de muskler som håller kroppen uppe, alltså posterior chain aka hamstring, erector spinae o s v, utan bara musklerna som drar (här kan t ex trapz räknas in dock, då de kan hjälpa till att dra men ändå räknas som posterior chain). Är rodd fortfarande överlägset, om du får tänka på bänkrodd / hantelrodd (som iofs tränar ryggraden lite men inte alls lika mkt som skivstångsrodd osv)?

Melankolius
2013-03-20, 22:58
Jag kör först horisontella dragövningar och sist vertikala dragövningar. Anledningen är att de horisontella rekryterar lats lika bra som de vertikala medans de även rekryterar andra muskelgrupper såsom rhomboids och traps.

" the seated row while recruiting the latissimus dorsi and biceps brachii more or equally effectively as the lat pulldown also recruits the middle trapezius/rhomboid muscle group to a greater extent. " - http://www.dynamic-med.com/content/3/1/4

1) Se ovan

2) Har du problem med nedre rygg så kan vissa horisontella dragövningar där du inte stödjer bröstet mot platta vara väl taxerande.

3) Anser då också att horisontella dragövningar är mer effektiva på grund av aktivering av fler muskler. Dessutom så är rörelsemönster såsom stångrodd väldigt vanliga i t.ex. grappling/brottning och för att flytta på prylar.
De situationer vertikala roddar är funktionellt överförbara till är väl aktiviteter såsom klättring och parkour.

Extra: Jag anser att det är bra att träna allsidigt och belasta kroppens leder och muskulatur så jämnt som möjligt från olika vinklar för att bygga en hälsosam och stark fysik och inte överstimulera vissa delar av kroppen.

Om jag vill träna latsmuskeln så effektivt som möjligt så väljer jag vertikala dragövningar.
Om jag vill ha bra latsträning tillsammans med andra muskelgrupper bla i övre rygg så blir det horisontala dragövningar, både enhands och tvåhandsövningar.

Valet av övningar styrs av vad man få ut.
Inget är nödvändigtvis bättre eller sämre innan man fastställt syftet.

Effekter på rygghälsan är mest beroende på utförande, än valet av övning.
Alla eller ingen övning kan ha överförbar "funktionell" styrka.

Tack ni båda för seriösa svar! Blir taggad på att köra mer rodd nu när jag drar igång träning igen imorgon bitti.

major Pectoralis
2013-03-20, 23:22
Min idol är tillbaka efter flera års frånvaro! Hell Dig!

Tack för ett bra svar.

Har dock en fråga angående rodd nu. Jag förstår att den rodd du menar som roterar bak axlarna o s v, är pronerad rodd mot bröstet/övre magen.
(ja, jag vet att greppet är irrelevant egentligen utan snarare hur överarmarna rör sig men det är ju lite småjobbigt att köra brett, supinerat grepp mot övre bröstet)

För en totalt obildad person så verkar dock smal, supinerad rodd att vara ungefär samma sak som vertikalt drag, om man ser till hur armarna/axlarna rör sig. Har jag rätt i detta, eller ger smala, supinerade roddar också dessa bra effekter som breda, pronerade roddar ger?

FRÅGA 2: Märk väl att jag skrev att jag inte vill räkna in de muskler som håller kroppen uppe, alltså posterior chain aka hamstring, erector spinae o s v, utan bara musklerna som drar (här kan t ex trapz räknas in dock, då de kan hjälpa till att dra men ändå räknas som posterior chain). Är rodd fortfarande överlägset, om du får tänka på bänkrodd / hantelrodd (som iofs tränar ryggraden lite men inte alls lika mkt som skivstångsrodd osv)?

Även i smalt latsdrag sker en extension i axelleden, ja. Möter man upp med bröstet, vinklar upp gåset och drar bak och ihop skuldrorna så blir den lik en roddövning, ja. Sitter man mer vertikal och drar rakt ner så blir det annorlunda.
Vektorerna i smalt latsdrag och rodd framifrån blir dock annorlunda riktade (horisontellt vs vertikalt). Det påverkar muskelarbetet, skulle jag säga.
trapezius, romboideus (stor och liten) och bakre deltoideus får arbeta mer i "roddövning framifrån".
Personligen föredrar jag roddövningar mot bröstet för övre rygg. Ringrodd är min favorit. Skivstångsövningen ser jag mer som en allmän övning för proximal stabilitet i hela kroppen.
Man får också mer sträck i latsen med en vertikaldragsövning, dvs. längre ROM, vilket blir annorlunda. En övningsvariant man kan göra är rodd i latsdragshissen. Man börjar upprätt och lutar sedan (i lugnt tempo) bak kroppen tills man är parallell med marken, samtidigt drar man räcket till magen ( i högre tempo). Motsvarande övning kan göras i chinsräck eller i belly-back ställning med skivstång. Där får man en roddövning med maximalt ROM för latsen utan att behöva paja ryggen i en allför stor framåtböjning i sittande rodd.

Melankolius
2013-03-20, 23:29
Även i smalt latsdrag sker en extension i axelleden, ja. Möter man upp med bröstet, vinklar upp gåset och drar bak och ihop skuldrorna så blir den lik en roddövning, ja. Sitter man mer vertikal och drar rakt ner så blir det annorlunda.
Vektorerna i smalt latsdrag och rodd framifrån blir dock annorlunda riktade (horisontellt vs vertikalt). Det påverkar muskelarbetet, skulle jag säga.
trapezius, romboideus (stor och liten) och bakre deltoideus får arbeta mer i "roddövning framifrån".
Personligen föredrar jag roddövningar mot bröstet för övre rygg. Ringrodd är min favorit. Skivstångsövningen ser jag mer som en allmän övning för proximal stabilitet i hela kroppen.
Man får också mer sträck i latsen med en vertikaldragsövning, dvs. längre ROM, vilket blir annorlunda. En övningsvariant man kan göra är rodd i latsdragshissen. Man börjar upprätt och lutar sedan (i lugnt tempo) bak kroppen tills man är parallell med marken, samtidigt drar man räcket till magen ( i högre tempo). Motsvarande övning kan göras i chinsräck eller i belly-back ställning med skivstång. Där får man en roddövning med maximalt ROM för latsen utan att behöva paja ryggen i en allför stor framåtböjning i sittande rodd.
Tror du missuppfattade min grundfråga:

Är supinerad, smal vertikal rodd mot magen ungefär likvärdig med bred, pronerad rod mot bröstet, gällande hur den påverkar axelrotationen, o s v, eller är den mer som ett supinerat latsdrag?

major Pectoralis
2013-03-20, 23:48
Tror du missuppfattade min grundfråga:

Är supinerad, smal vertikal rodd mot magen ungefär likvärdig med bred, pronerad rod mot bröstet, gällande hur den påverkar axelrotationen, o s v, eller är den mer som ett supinerat latsdrag?

Jag skulle säga att smal med sup motsvarar rodd mot bröstet

rogerQ
2013-03-21, 00:19
Jag har alltid tyckt att framåtböjd skivstångsrodd ser konstig ut. De flesta som kör den liknar mest en shrug. Jag föredrar T-bar varje dag i veckan. Finns det någon fördel med framåtböjd skivstångsrodd?

pezrulezhaakon
2013-03-21, 06:09
major Pectoralis, ROM i all ära... En roddövning i latsdraget blir dock mindre effektivt än en ren latsdragrörelse.

pezrulezhaakon
2013-03-21, 06:12
rogerQ, ja, framåtlutad stångrodd har sina fördelar.

rogerQ
2013-03-21, 06:28
rogerQ, ja, framåtlutad stångrodd har sina fördelar.

Du syftar på skivstångens tyngdpunkt som kan förflytta sig i hela horisontalplanet?

major Pectoralis
2013-03-21, 08:00
major Pectoralis, ROM i all ära... En roddövning i latsdraget blir dock mindre effektivt än en ren latsdragrörelse.

inte som roddövning...

Arne Persson
2013-03-21, 09:45
Personligen rankar jag roddövningar som långt effektivare på M. latissimus dorsi än latsdrag och chins (framför eller bakom nacken...;)).

Jag tror knappast att det är några vertikala övningar som byggt Kazmaiers rygg...

rogerQ
2013-03-21, 10:07
Ulf Morin gör fina skivstångsrodd i Själen är större än världen. Men jag tror aldrig jag har sett nån ro på det viset IRL.

rogerQ
2013-03-21, 10:17
http://www.youtube.com/watch?v=i22K5J2nu2U&list=PL7F1DC4F3EF5DEB2B från 8:15

frekar3
2013-03-21, 10:37
Jag tror på ett 1:2 Förhållande mellan bröst och rygg/baks. axelträning. (Mer Rygg än Bröst mao)
Varvid Ryggträning bör fördelas med ett 2:1 förhållande mellan Horisontell Rodd och Vertikal Rodd.

Varför? Känns bra åtminstone, har inga problem med Rygg/Axlar numera (hade ont ibland när förhållandet var omkring 1:1 mellan Bröst och Rygg)
Anledningen till mer Rodd i jämförelse med Drag uppifrån är av den enkla anledningen att jag tror att enbart Roddövningar bygger mer rygg än vad enbart vertikala dragövningar skulle göra. :)

pezrulezhaakon
2013-03-21, 10:41
rogerQ, ja den fria stången är fördelaktig i det avseendet. Annorlunda krafter för kroppen att hantera.

pezrulezhaakon
2013-03-21, 10:45
major Pectoralis, inte för latsmuskeln.

pezrulezhaakon
2013-03-21, 10:49
Arne Persson, definitivt inte endast roddövningar heller, så vad menar du?

arthax
2013-03-21, 10:52
Om man skulle ge sig på att rangordna 45 graders stångrodd (smalt grepp, armbågarna mer längs kroppen), pendlay (brett grepp, horisontell bål, armbågarna längs stången), hantelrodd (tydligt sträck i bottenläget, lätt vridning i topp läget) och sälrodd (kontrollerad).
Hur skulle de då fördelas om man tar hänsyn till muskeluppbyggnad, axelhälsa, rygghälsa, hållning, bäst "carry over" till bänk.

Arne Persson
2013-03-21, 11:34
Arne Persson, definitivt inte endast roddövningar heller, så vad menar du?

Där ligger väl även också bakom ett och annat tungt marklyft mm...
Jag menar annars att enbart tunga roddövningar är tillräckligt att bygga en komplett rygg, inkl. fullt utvecklade lats, vilket inte bara latsdrag skulle kunna göra.

pezrulezhaakon
2013-03-21, 12:16
Arne Persson, en komplett rygg med latsdrag har jag aldrig sagt. Mest effektivt för latsmuskeln däremot.

Arne Persson
2013-03-21, 14:40
Arne Persson, en komplett rygg med latsdrag har jag aldrig sagt. Mest effektivt för latsmuskeln däremot.

Anser jag personligen fortfarande att roddöfvningar är med chins som god 2:a...:)

major Pectoralis
2013-03-21, 15:02
Kallades inte latsdrag ibland för "teres major drag" förr i tiden?

Föredrar vertikaldrag för latsen och roddövningar för ryggen som jag tidigare skrivit men skulle vilja påpeka att några av de köttigaste ryggarna jag träffat varit förhållandevis svaga/beskedliga i just vertikaldrag. Många "spetor" brukar däremot ha chins/latsdrag som främsta muskelgrupp. Ett intressant indicium tycker jag.

major Pectoralis
2013-03-21, 15:07
Om man skulle ge sig på att rangordna 45 graders stångrodd (smalt grepp, armbågarna mer längs kroppen), pendlay (brett grepp, horisontell bål, armbågarna längs stången), hantelrodd (tydligt sträck i bottenläget, lätt vridning i topp läget) och sälrodd (kontrollerad).
Hur skulle de då fördelas om man tar hänsyn till muskeluppbyggnad, axelhälsa, rygghälsa, hållning, bäst "carry over" till bänk.

1) hantelrodd
2) bänkdrag/sälrodd
3) stångrodd
4) pendley

alltid lika kul att ranka

arthax
2013-03-21, 15:49
1) hantelrodd
2) bänkdrag/sälrodd
3) stångrodd
4) pendley

alltid lika kul att ranka

Om du har tid och lust får du gärna ge dig i kast med att förklara varför du rangordnar dem som du gör :) all kunskap är bra kunskap!

Två frågor på det;
Jag har själv märkt att jag upplever en bättre kontakt och mer brännande känsla på låt säga 25-30kg när jag kör hantelrodd, men klarar utan större besvar att ro med 40kg, dock så uteblir kontakt och känsla. Borde jag helt sonika använda en vikt där jag känner att kontakten är med, eller bör jag köra på tyngre med samma ROM trots att tekniken svikar?
Man ser ofta folk som ror gristungt, men en till synes halvbra teknik.

I program som ex. Madcow så ingår ju stångrodd som en del i programmet och följer därmed den progressionskurva som finns i programmet. Är ditt råd då att istället köra stångrodd istället för pendlay. Eller kanske rent utav byta ut mot hantelrodd?

pezrulezhaakon
2013-03-21, 15:55
major Pectoralis, det gjorde det säkert. Tack och lov att förståelsen för anatomin blivit något bättre med åren.

Melankolius
2013-03-21, 16:50
Arne Persson, definitivt inte endast roddövningar heller, så vad menar du?

Där ligger väl även också bakom ett och annat tungt marklyft mm...
Jag menar annars att enbart tunga roddövningar är tillräckligt att bygga en komplett rygg, inkl. fullt utvecklade lats, vilket inte bara latsdrag skulle kunna göra.

Kallades inte latsdrag ibland för "teres major drag" förr i tiden?

Föredrar vertikaldrag för latsen och roddövningar för ryggen som jag tidigare skrivit men skulle vilja påpeka att några av de köttigaste ryggarna jag träffat varit förhållandevis svaga/beskedliga i just vertikaldrag. Många "spetor" brukar däremot ha chins/latsdrag som främsta muskelgrupp. Ett intressant indicium tycker jag. Frågar de tre experterna i tråden:

Finns det några fördelar med supinerad, smal rodd vs bred, pronerad rodd? Jag tycker ibland att man kan använda mer vikt i smal supinerad rodd vilket bör innebära att fler muskler används?

Samt så bör ävel även "nedre rygg", d v s lats, användas med i smal supinerad rodd?

pezrulezhaakon
2013-03-21, 17:07
Melankolius

Supinerad smal rodd tar bättre på lats än bred pronerad, eftersom armbågarna oftast hamnar närmare kroppen på det förstnämnda. Dock hjälper biceps med lite mer än vid hammargrepp (semi-sup/pron)

Vid bred pronerad rodd aktiveras inte lats lika mycket, och heller inte biceps. Istället blir detta mest en övning för övre delen på ryggen.

Nja, nedre lats finns inget som heter...

rogerQ
2013-03-21, 17:07
Frågar de tre experterna i tråden:

Finns det några fördelar med supinerad, smal rodd vs bred, pronerad rodd? Jag tycker ibland att man kan använda mer vikt i smal supinerad rodd vilket bör innebära att fler muskler används?

Samt så bör ävel även "nedre rygg", d v s lats, användas med i smal supinerad rodd?

Pratar du när man sitter ner och drar i en vajer?

rogerQ
2013-03-21, 17:32
Alltså inte lats-drag vertikalt, utan vajern löper horrisontelt? Eller skivstång då kroppen är mer eller mindre horisontell och skivstången rör sig vertikalt? Eller med hantel?

major Pectoralis
2013-03-21, 18:26
Om man skulle ge sig på att rangordna 45 graders stångrodd (smalt grepp, armbågarna mer längs kroppen), pendlay (brett grepp, horisontell bål, armbågarna längs stången), hantelrodd (tydligt sträck i bottenläget, lätt vridning i topp läget) och sälrodd (kontrollerad).
Hur skulle de då fördelas om man tar hänsyn till muskeluppbyggnad, axelhälsa, rygghälsa, hållning, bäst "carry over" till bänk.


Om du har tid och lust får du gärna ge dig i kast med att förklara varför du rangordnar dem som du gör :) all kunskap är bra kunskap!

Två frågor på det;
Jag har själv märkt att jag upplever en bättre kontakt och mer brännande känsla på låt säga 25-30kg när jag kör hantelrodd, men klarar utan större besvar att ro med 40kg, dock så uteblir kontakt och känsla. Borde jag helt sonika använda en vikt där jag känner att kontakten är med, eller bör jag köra på tyngre med samma ROM trots att tekniken svikar?
Man ser ofta folk som ror gristungt, men en till synes halvbra teknik.

I program som ex. Madcow så ingår ju stångrodd som en del i programmet och följer därmed den progressionskurva som finns i programmet. Är ditt råd då att istället köra stångrodd istället för pendlay. Eller kanske rent utav byta ut mot hantelrodd?

Till att börja med skall man använda sig av övningar som passar en och som man trivs med. Det är grunden.
hantelrodd rankar jag som etta eftersom den aktiverar skuldrornas retraktion/ihopdragning på ett bra sätt. Det är roddövningarnas stora förtjänst. Man kan hänga ut bra i bottenläget och knipa ihop bra i toppläget. Den är också förtjänstfull då den inte kräver så mycket posturalt arbete. Det lägger fokus på huvudmusklerna. Axelhälsan och hållningen får positiv effekt eftersom övningen tränar ihopdrag av skuldrorna + bakre delta. Därmed motverkar den framåtrotation. Eftersom man drar armen nära kroppen är det också en övning som ger bra vinklar för latsen. Övningen är bra då den väger upp bänken på ett bra sätt (dvs. tränar bröstryggen, bakre delta)
Bänkdrag rankar jag tvåa i nämnda konkurrens. Övningar där man ligger/halvligger är generellt bättre för målmusklerna eftersom det inte måste aktiveras så mycket posturala stödmuskler, typ gastrocnemius mfl. Övningen är strikt och idiotsäker. Beroende på hur man drar kan man få olika effekt. Kan ses som en omvänd bänkpress och är således bra för axel, hållning och rygghälsa. Helst skall man ta minst 80% av bänkpressen i bänkdrag.
Framåtlutad rodd 45:a till magen ser jag primärt som en generell ryggövning. Inte jättebra för något men tar lite här och där, framförallt på trapezius. Den eventuella fördelen är att man kan lasta på många pannor och därmed få en bra överbelastningseffekt. Det man förlorar i väg vinner man i belastning, skulle man kunna säga. Det gör även övningen lite halvfarlig.
Pendleyrow är svår att utföra tekniskt rätt. Det är lätt hänt att man får en "böljande ryggrad" då man drar eftersom de posturala musklerna aktiveras före. Någonstans nedom bröstryggen brukar det vika sig (eftersom de flesta är svaga där i extensorerna), vilket kan åsamka skada (om än inte lika allvarligt som om ryggen hade varit belastad i vertikalled). Helst skall man ha en ordentlig överkapacitet i den stabiliserande musklerna (märk väl: hela kedjan) innan man ger sig på den. Annars är övningen lik bänkdrag i sin rörelse. Jag tycker dock att skall man träna proximal stabilitet så finns det mycket bättre och säkrare övningar och vill man träna dragstyrka, bakre axel och bröstrygg så finns det bättre och säkrare övningar. En sann baddybilder skulle klaga på att muskelspänningen släpper då man gör dödstart mellan varje rep. Jag är inte så övertygad i den frågan men i alla fall.

arthax
2013-03-21, 19:20
Informativ text ..


Tack för ett utförligt svar, Major! Väldigt uppskattat! :)

eulalia
2013-08-14, 19:37
Sälrodd! Jag tränade den övningen idag och då hamnade vi i en diskussion. Jag brukar inte köra den med axlar och armbågar i 90gr vinkel ut från kroppens sidor utan ror upp stången lite längre ned mot magen istället. Det känns skonsamt och behagligt och jag orkar mycket vikt då jag kör med den stilen. Testade sedan alternativ 1 (90gr varianten i axelleden) på vad som brukar vara lätt med min normala stil, det kändes inte alls bra och brännde till lite mellan skulderblad/axel, och rejält mycket jobbigare/tyngre var det ju också.

Det motto jag har försökt att träna efter är att känns en övning kass så är den förmodligen det. Det tyckte inte min träningskamrat, utan att anledningen till att det känns dåligt, kasst och svagt kan bero på att det finns svagheter i skulderbladen så därför ska man träna på just detta. Vad anser ni, har ni några erfarenheter av detta?

Juniper
2013-08-14, 21:30
Sälrodd! Jag tränade den övningen idag och då hamnade vi i en diskussion. Jag brukar inte köra den med axlar och armbågar i 90gr vinkel ut från kroppens sidor utan ror upp stången lite längre ned mot magen istället. Det känns skonsamt och behagligt och jag orkar mycket vikt då jag kör med den stilen. Testade sedan alternativ 1 (90gr varianten i axelleden) på vad som brukar vara lätt med min normala stil, det kändes inte alls bra och brännde till lite mellan skulderblad/axel, och rejält mycket jobbigare/tyngre var det ju också.

Det motto jag har försökt att träna efter är att känns en övning kass så är den förmodligen det. Det tyckte inte min träningskamrat, utan att anledningen till att det känns dåligt, kasst och svagt kan bero på att det finns svagheter i skulderbladen så därför ska man träna på just detta. Vad anser ni, har ni några erfarenheter av detta?

Beredd att hålla med din träningspartner. Nu är jag dock ingen anatomiexpert, så någon får gärna rätta mig om det är mot bättre vetande som jag baserat på ditt inlägg tippar på att din ev. svaghet i skulderbladen i sådana fall bör kunna lokaliseras till rhomboideus.

Som motivation torde ett sådant utförande vara överförbart till bland annat marklyft. Speciellt tunga marklyft, som verkligen utmanar musklerna i ryggen, inte minst rhomboideus, att hålla skulderbladen på plats.

eulalia
2013-08-14, 21:53
Jag upplever samma bekymmer/känsla tex om jag kör flyes el tex repdrag mot halsen eller fejjan. Det känns bra då armarna inte riktigt är i 90gr vinkel utan att jag håller dom lägre men som sagt, svagheter vill man ju inte ha. Förresten, tack för ditt svar Juniper.