handdator

Visa fullständig version : Knäböj(Squat)-röv


uuzimaki94
2013-03-20, 20:16
Hejsan,
som ni säkert vet tränar man ju röven och låren när man gör knäböj. Är en kille på 18 barre som tränat lite över ett år. Jag har gått upp ca 20 kg i muskler och fett, väldigt mycket styrka, exempelvis stången till över 100kg i bänk, aja de är en annan femma. Har på senaste tiden märkt att jag har fått en typ ankröv, eller hockeyröv eller vafan man kallar det, typ en tjej gött, tror ni det beror på squatsen? har NI upplevt detta eller har ni det? Jag gissar på att många har det, dock vet jag att alla inte har den "genetiken" att röven växer lika mkt...
Om man går djupt så tar de mer på skinkorna då eller? jag skulle gissa på att mitt mått ligger på ca 100 cm eller något, kanske borde börja deffa..

Mvh

ceejay
2013-03-20, 20:28
Du kanske är lite fet bara. Det är bra svårt att få en för stor röv pga muskelmassa :)

pwnyou
2013-03-20, 20:30
Du har nog hög fettfördelning på rumpan bara.

Eller jag vet inte. Upp med bild, vill se hur en "ankröv" ser ut.

Blindguard1
2013-03-20, 21:45
Jag har också dat ass av knäböj och jag har mestadels av mitt fett på magen, röven är ganska hård, men inte så hård som man vill, så en del fett fyller ut den också, jag har min deff om en dryg vecka, får se hur det blir när man är tio kg lättare!

Rakanichy
2013-03-20, 22:34
beror på.

Är det fett/muskler som skapar denna "hockeyröv" så är det p.g.a. muskeltillväxt och fettinlagring (en effekt av bulken)

Är det å andra sidan din hållning som gör att din röv putar bakåt så kan du lida av Anterior Pelvic Tilt (googla för åtgärder) som antagligen är ett resultat av ett sämre träningsupplägg.

specs
2013-03-20, 23:02
haha jag tyckte fan precis samma idag på benpasset

Snömannen
2013-03-20, 23:08
Har också fått antydan till ankröv. Tycker dock att röven var mer hård när jag hade benpress på schemat. Är inte uppe i riktigt de vikterna längre nu när jag bytt till knäböj och drabbats av akut röv-atrofi.

cero
2013-03-20, 23:21
Om man går djupt så tar de mer på skinkorna då eller? jag skulle gissa på att mitt mått ligger på ca 100 cm eller något, kanske borde börja deffa..

Ja.

Gissar på att 10-15 KG av det du har gått upp bara är fett, och som någon nämde ovan kan det vara så att du har en hög fettfördelning på baken, så detta löser sig säkerligen med en deff. Vid 10 % kroppsfett kommer du nog klaga över att röven är för liten.

Tänk också på att utvecklingen stagnerar väldigt snabbt så fort man är förbi nybörjarstadiet, så nu kan det vara dags att ta det lite lugnt med viktuppgången.

uuzimaki94
2013-03-27, 22:50
Mätte mitt kroppsfett idag, har 9% kroppsfett och mätte med en maskin man tar på 3 ställen i kroppen, ingen våg. Så hur kan röven fortfarande va stor? :)

Ponde
2013-03-27, 22:55
Mätte mitt kroppsfett idag, har 9% kroppsfett och mätte med en maskin man tar på 3 ställen i kroppen, ingen våg. Så hur kan röven fortfarande va stor? :)

Har du 9% kroppsfett, har gått upp 20kilo på 1 år så har du antagligen genetiskt i dig att massan samlas runt benen/röven. Antar dock att någondera av dina påståenden inte stämmer, så lite allmänna tips: desto djupare du böjer, desto mera aktiveras quadriceps. Därför böjer t.ex. styrkelyftare bara paralellt, de får röven mer aktiverad och röven är ju typ kroppens starkaste muskel.

Sättet du mätt kroppsfetts % på är dessutom dåligt. Posta bilder före/efter så kan vi utvärdera, annars är det bara nonsens att du gått upp 20kilo på 1 år utan att få fett på dig (om du nu inte växt massor på längd under denna tid).

andrejc
2013-03-27, 23:20
Mätte mitt kroppsfett idag, har 9% kroppsfett och mätte med en maskin man tar på 3 ställen i kroppen, ingen våg. Så hur kan röven fortfarande va stor? :)

Din röv är stor för att många av de maskiner på gymmet inte är att lita på. Det finns ett test man kan göra med elektroder som har 99,7% säkerhet i sitt svar brukar kosta runt 500-800kr/test eller med kalipper som görs av läkare. Jag hade också fått relativt stor röv av en bulk då låg jag på 17% underhuds fett med ett midjemått på 87cm. Efter att jag hade deffat och tappat ca:7-8cm runt midjan, hade min röv blivit mycket mindre och jag kunde ha alla mina tidigare jeans igen... win!! Jag tror helt enkelt att du har stor fettlagring på röven, samma här, men på låg BF har jag inte det problemet.

PureWhey
2013-03-28, 11:52
9% och stor röv efter squats i ett år? Upp med bild

blaaargh
2013-03-28, 13:23
Jag har ganska stor röv, tycker det är ganska najs! Bättre det än att vara rövlös.
Har någon tips på var man kan köpa inte skitfula byxor som passar feta lår och rövar så säg!

vicarious
2013-03-28, 13:30
Beror nog främst på att du har gått upp 20kg. Det har nog satt sig både lite muskler och fett på din ändalykt.

Röda Björnen
2013-03-28, 15:27
Hejsan,
som ni säkert vet tränar man ju röven och låren när man gör knäböj. Är en kille på 18 barre som tränat lite över ett år. Jag har gått upp ca 20 kg i muskler och fett, väldigt mycket styrka, exempelvis stången till över 100kg i bänk, aja de är en annan femma. Har på senaste tiden märkt att jag har fått en typ ankröv, eller hockeyröv eller vafan man kallar det, typ en tjej gött, tror ni det beror på squatsen? har NI upplevt detta eller har ni det? Jag gissar på att många har det, dock vet jag att alla inte har den "genetiken" att röven växer lika mkt...
Om man går djupt så tar de mer på skinkorna då eller? jag skulle gissa på att mitt mått ligger på ca 100 cm eller något, kanske borde börja deffa..

Mvh

Jag ser inget negativt här.

MVH

cero
2013-03-28, 15:41
Mätte mitt kroppsfett idag, har 9% kroppsfett och mätte med en maskin man tar på 3 ställen i kroppen, ingen våg. Så hur kan röven fortfarande va stor? :)

Gå in på "gissa min fettprocent"-tråden och jämför. Min gissning är att du har mycket mer än 9%. På 9% så är man riktigt jävla rippad.