handdator

Visa fullständig version : Mjölk=Sämre proteinupptag?


Dr.Stein
2004-02-21, 16:11
Pratade med en till synes kunnig läkare om kost mm.

Han sa bla att mjölk slemmar igen tarmluddet så att man tar upp protein sämre.

Han sa också att det kunde göra så att man blev piggare och kunde äta mer, (piggare pga att kroppen får mindre protein att smälta.)

Tycker det här verkar lite konstigt eftersom jag aldrig hört nåt liknande nån annan stanns ifrån, och att de verkar som om många här dricker relativt mkt mjölk utan någon negativ effekt.

Mavve
2004-02-21, 17:58
Jag har faktiskt fått höra likadant

mini2
2004-02-21, 18:23
väntar ivrigt på grubs kontring...

Sverker
2004-02-21, 20:09
Verkar mycket mysko.....?

Finns inget i mjölk som skulle klara sig hela vägen ned i tunntarmen utan att brytas ned: protein till peptider och aminosyror, fettet till fettsyror och monoglycerider väl förpackade i en bubbla av gallsalter, mjölksockret delas i tarmluddet till glukos och glaktos.

Visst, äter man fet och proteinrik mat så leds en större del av blodet till magen och tarmarna, från övriga kroppen och man blir lite slö.

Dr.Stein
2004-02-21, 22:02
Originally posted by Sverker

Visst, äter man fet och proteinrik mat så leds en större del av blodet till magen och tarmarna, från övriga kroppen och man blir lite slö.

Då hade han ju rätt på en punkt åtminstone....

Dr.Stein
2004-02-22, 18:20
Originally posted by mini2
väntar ivrigt på grubs kontring...


Jag med..;)

King Grub
2004-02-22, 18:21
Varför skulle jag ha något annat att säga än Sverker?

Dr.Stein
2004-02-22, 18:35
Originally posted by King Grub
Varför skulle jag ha något annat att säga än Sverker?


Kanske du hade något att tillägga:rolleyes:

Jäkligt skumt att det inte kan vara möjligt eftersom han verkade så jvla kunnig.....

Mavve: var hade du hört det ifrån??

King Grub
2004-02-22, 19:10
Originally posted by Dr.Stein

Kanske du hade något att tillägga:rolleyes:

Jag är ingen frågelåda; har jag inget att tillägga så skriver jag inget bara för syns skull. Och det går inte att provocera fram ett inlägg.

Dr.Stein
2004-02-22, 19:15
Originally posted by King Grub


Jag är ingen frågelåda; har jag inget att tillägga så skriver jag inget bara för syns skull. Och det går inte att provocera fram ett inlägg.


Hehe, jo tydligen:D du svara ju nu

Men du håller alltså med om att det är helt omöjligt?

King Grub
2004-02-22, 19:16
Hehe, jo tydligen du svara ju nu

Jag svarade att jag inte har något att tillägga, eftersom det tydligen inte räcker att bara låta bli att svara.

Men du håller alltså med om att det är helt omöjligt?

Jag har inte hört eller läst något annat.

bubbleman
2004-02-22, 19:17
Haha... King Grubs svar är ju de ända riktiga menar jag ;)

King Grub
2004-02-22, 19:20
Originally posted by bubbleman
Haha... King Grubs svar är ju de ända riktiga menar jag ;)

Det har du definitivt fått om bakfoten. Ställ t ex en fettfråga, och jag bugar mig direkt för Sverkers kunskaper.

z_bumbi
2004-02-22, 19:59
Originally posted by King Grub


Det har du definitivt fått om bakfoten. Ställ t ex en fettfråga, och jag bugar mig direkt för Sverkers kunskaper.

Sverker :bow:

bubbleman
2004-02-22, 20:19
Originally posted by King Grub


Det har du definitivt fått om bakfoten. Ställ t ex en fettfråga, och jag bugar mig direkt för Sverkers kunskaper.

Det var menat ironiskt....

Sverker
2004-02-22, 20:22
hmm....

Du får komma med fler ledtrådar Dr. Stein så skall vi nog alla nysta ut påståendena. King Grub och z_bumbi har även de goda kunskaper och erfarenheter.

Mjölk är trots allt avsett som en ren näringslösning som skall vara lätt för barnet / kalven att ta upp.

Laktos är en unik lösning för att endast ungarna skall kunna dricka mjölken och andra vuxna inte skall kunna göra det. Folk som under många generationer hållit kor för mjölkens skull har anpassat sig till att kunna dricka mjölk genom att behålla enzymet laktas till vuxen ålder.

Den enda koppling jag har till att mjölk " slemmar igen " är att man inte skall låta krupp-barn dricka mjölk när de har hostat. Mjölken förvärrar hostan och gör att barnet hostar längre.
Det är snarare en effekt av mjölkens ytspänning och att den ligger kvar i svalget länge och irriterar.

pneumatic
2004-02-22, 20:44
Originally posted by Sverker
hmm....

Du får komma med fler ledtrådar Dr. Stein så skall vi nog alla nysta ut påståendena. King Grub och z_bumbi har även de goda kunskaper och erfarenheter.

Mjölk är trots allt avsett som en ren näringslösning som skall vara lätt för barnet / kalven att ta upp.

Laktos är en unik lösning för att endast ungarna skall kunna dricka mjölken och andra vuxna inte skall kunna göra det. Folk som under många generationer hållit kor för mjölkens skull har anpassat sig till att kunna dricka mjölk genom att behålla enzymet laktas till vuxen ålder.

Den enda koppling jag har till att mjölk " slemmar igen " är att man inte skall låta krupp-barn dricka mjölk när de har hostat. Mjölken förvärrar hostan och gör att barnet hostar längre.
Det är snarare en effekt av mjölkens ytspänning och att den ligger kvar i svalget länge och irriterar.

Det är sådant här som får mig att verkligen älska det här forumet.
Ni besitter sådan kunskap så att det nästan blir pinsamt för en att bläddra i forumet.

Gents, I bow for your endless knowledge.

We aren't worthy. :bow:

Mvh
/Henrik

King Grub
2004-02-22, 20:44
Originally posted by bubbleman


Det var menat ironiskt....

Vad är det? :booty: :D

bubbleman
2004-02-22, 22:26
Laktos är en unik lösning för att endast ungarna skall kunna dricka mjölken och andra vuxna inte skall kunna göra det. Folk som under många generationer hållit kor för mjölkens skull har anpassat sig till att kunna dricka mjölk genom att behålla enzymet laktas till vuxen ålder.

Vuxna bör inte drick mjölk eller? Kan du förklara det närmare? Jag dricker minst 2 liter mjölk om dagen, är kanske inte riktigt vuxen än, fyller 18 snart...

Dr.Stein
2004-02-22, 22:36
Originally posted by Sverker
hmm....

Du får komma med fler ledtrådar Dr. Stein så skall vi nog alla nysta ut påståendena. King Grub och z_bumbi har även de goda kunskaper och erfarenheter.

Mjölk är trots allt avsett som en ren näringslösning som skall vara lätt för barnet / kalven att ta upp.

Laktos är en unik lösning för att endast ungarna skall kunna dricka mjölken och andra vuxna inte skall kunna göra det. Folk som under många generationer hållit kor för mjölkens skull har anpassat sig till att kunna dricka mjölk genom att behålla enzymet laktas till vuxen ålder.

Den enda koppling jag har till att mjölk " slemmar igen " är att man inte skall låta krupp-barn dricka mjölk när de har hostat. Mjölken förvärrar hostan och gör att barnet hostar längre.
Det är snarare en effekt av mjölkens ytspänning och att den ligger kvar i svalget länge och irriterar.


Tyvärr har jag inte fler ledtrådar, han förklara sig inte närmare på den punkten än att man inte ska dricka mjölk eftersom mjölken slammar igen tunntarmen så att man därför inte kan ta upp all näring.

Jag ska försöka snacka med läkaren igen och se om han har några argument för sitt påstående.

Nu har jag iaf några argument för att de inte är så :)

z_bumbi
2004-02-22, 23:25
Originally posted by bubbleman


Vuxna bör inte drick mjölk eller? Kan du förklara det närmare? Jag dricker minst 2 liter mjölk om dagen, är kanske inte riktigt vuxen än, fyller 18 snart...

Sverker skrev
"Laktos är en unik lösning för att endast ungarna skall kunna dricka mjölken och andra vuxna inte skall kunna göra det. Folk som under många generationer hållit kor för mjölkens skull har anpassat sig till att kunna dricka mjölk genom att behålla enzymet laktas till vuxen ålder. "


I Sverige har minst 95% av alla människor en förmåga att producera laktasenzymet så risken att du ska utveckla en laktosintolerans är inte så stor så njut du av din mjölk.

Klein
2004-02-23, 01:25
Det är kaseinet som är boven i dramat. Kasein är långt ifrån lättsmält och komjölken innehåller mycket mer kasein än modersmjölk som vi är anpassade för att smälta. Läste en intressant artikel om detta på följande adress:

http://www.fortius.ca/wheyandmilk.htm

Jag postar hela artikeln här också:

Mixing whey with dairy milk does not provide optimal results

At first, it may seem strange to learn that whey protein should not be mixed in milk or milk products like yogurt and ice cream. After all, most whey protein supplements taste better in milk than in water and whey protein is obtained by collecting the clear fluid (called whey) produced during the processing of cheese.

But let’s consider some of the following facts:

The enzymes necessary to break down and digest milk are renin and lactase. They are all but gone by the age of three in most humans.
There is an element in all milk known as casein and there is three hundred times more casein in cow’s milk than in human’s milk. Casein coagulates in the stomach and forms large, tough, dense, difficult-to-digest curds that are adapted to the four-stomach digestive apparatus of a cow. Once inside the human system, this thick mass of goo puts a tremendous burden on the body to somehow get rid of it.
Unfortunately some of this gooey substance hardens and adheres to the lining of the intestines and prevents the absorption of nutrients into the body.
The most serious difficulty with milk consumption is the formation of mucus in the system. This mucus coats the mucous membranes and also seriously affects absorption.
To fully understand why whey protein supplements should not be mixed with milk, this knowledge should be combined with a review of the technology that goes into high quality whey protein supplements. Whey protein isolate, a highly separated fraction found only in top quality products, is very expensive and has an extremely high bioavailability (meaning it is very easily utilized by the body) because its particle sizes are so small. Whey protein concentrate has also gone through a huge amount of separation from the original starting material and the major waste product in this procedure is casein. This casein is then sold to other companies which produce low grade products. If you were to check out the ingredients on your favourite pudding desert, for example, you will likely see sodium caseinate because it is a cheap product that provides substance.

The idea behind a high quality whey protein is particle size. Digestion is most effective when particles are small enough to be taken up by the cells of the intestine. If food is not broken down into small enough pieces the body will simply NOT be able to use it. All research on the absorption of food reaches the same conclusion: the bigger the molecule, the more difficulty it has penetrating the mucus barrier lining the intestines.

So, why not mix milk and whey protein? Milk contains a lot of casein which adheres to the intestinal wall and blocks the absorption of the smaller whey protein molecules. Also, it generates a barrier of mucus internally which not only drives down the absorption of protein, but also the absorption of other vital nutrients.

The solution? Mix your whey protein in water, your favorite juice or a non-lactose beverage such as soy milk and benefit as much as possible from your protein supplement.

Dr.Stein
2004-02-23, 02:22
Originally posted by Klein
Det är kaseinet som är boven i dramat. Kasein är långt ifrån lättsmält och komjölken innehåller mycket mer kasein än modersmjölk som vi är anpassade för att smälta. Läste en intressant artikel om detta på följande adress:

http://www.fortius.ca/wheyandmilk.htm

Jag postar hela artikeln här också:



Mkt intressant! Orkade iofs inte läsa särskilt noggrant (sent :sleep: Ska ta och göra ett seriöst försök till att läsa den imorrn istället) men det verkade iaf som om läkarn kanske inte hade helt fel ändå:cool:

Sverker
2004-02-23, 07:20
Vinklad men informativ artikel Klein :thumbup:



Vad artikeln skriver om är att kasein är ett protein med långsam nedbrytning i tarmarna.
Kaseinet klumpar ihop sig och vill inte alls lösa sig i tarmsaften. Ytan ut mot enzymerna blir därmed mindre och nedbrytningstiden till peptider blir längre.

Det är ju det hela ide´n med att sälja ett långsamt protein bygger på.

Det finns inget som säger att proteinet inte skulle brytas ned alls.
Tvärtom så finns det ju forskning om att kasein är antikatabolt just därför att det har en långsam nedbrytning i tarmarna.

Sverker
2004-02-23, 07:27
Att jämföra komjölk med mycket kasein med modersmjölk som innehåller en större andel vassleprotein haltar lite.
Jag vet inget om kalvar men jag antar att de har ett större proteinbehov än spädbarn, möjligen eftersom de diar en kortare tid.

Ett dibarn behöver ca 2 g protein / kg kroppsvikt. Vilket inte är speciellt mycket för någon som dubblar sin kroppsvikt på ett år.
Energin komer istället från fett och laktos som därmed sparar proteinet till kroppsprotein.
Eftersom proteinbehovet är lågt så kommer istället andelen av vassleproteinerna istället att öka.

Vassleproteinernas uppgift i modersmjölken är ju att vara aktiva. Att fungera som antibiotika, att stimulera utsöndringen av mjölken från bröstkörtlarna, verka som aktiva enzymer etc.

mini2
2004-02-23, 10:39
Om man e för slö för o gå igenom allt, e det då fel o fråga vad kontentan blev? Får jag fortsäta dricka min kära mjölk(2-3liter om dagn) eller...?

Fatalist
2004-02-23, 18:32
Originally posted by bubbleman


Det var menat ironiskt....


Sarkasm menar du nog.

Ironi är när du köper en lott och slänger den utan att skrapa den. Senare hittar någon den och det är en vinstlott.