handdator

Visa fullständig version : Träna med skadad rygg?


Tomydreams
2013-03-20, 10:48
Jag har i hela min vuxna ålder haft problem med ryggen(är 29 nu). Har vart sjukskriven från och till för att ryggen helt enkelt inte pallar. Jag har ganska så stora bröst vilket jag tror påverkar rätt mycket, plus att jag är ganska överviktig (160 cm, 95 kg).

Men jag kämpar på med träningen och är nu inne i ett riktigt bra flow sen några månader tillbaka. Är helt inställd på att denna gång ska jag lyckas gå ner till en hälsosammare vikt. Har fått in bra rutiner när det kommer till kosten. Börjat äta mycket bättre och mer regelbundet, även om jag ännu kämpar med att minska portionerna mer. Försöker hålla mig till 1500 kalorier om dagen(lyckas inte alla dagar dock).

Men för att komma till ämnet, jag är nu sjukskriven igen för att nacke och axlar inte pallar trycket. Käkar Pronaxen och Tramadol(när det är som värst) för smärtan. Men jag vet inte hur jag ska ställa mig till träning. Jag vet inte hur jag ska lägga upp min träning nu.

Tränar 4-5 gånger i veckan. Mina pass brukar delas upp i ca 45 minuter motion och sedan 20 minuter med olika styrke övningar. Får inte överanstränga ryggen något, men får ju absolut inte bli stillasittandes.

Någon som kan hjälpa mig?

Blindguard1
2013-03-20, 15:25
Hjälp med vad? Träning behövs inte för att gå ner i vikt, det är underskottet som är det avgörande.

Loke
2013-03-20, 16:01
Har du pratat med någon sjukgymnast? I min erfarenhet är det sällan man lyckas vila sig frisk i tex axlar och nacke. Det måste gå att fastställa vad som är fel och vilka övningar du ska göra för att det ska bli bättre. Generellt skulle jag säga att om en övning inte gör ont så är det bara att träna på.

Promenader brukar vara skonsamt och är ett effektivt sätt att gå ner i vikt, förutsatt att de är låååånga (minst en timma) och man gör dem ofta. Funkar promenader för dig?

StorEric
2013-03-20, 17:24
Cykla/Spinning borde funka?

simma om du nu inte spänner dig och får ont i nacke, axlar.

mini
2013-03-20, 17:28
Om/hur du ska träna är helt beroende på skadan du har. Vad är det för skada?