handdator

Visa fullständig version : keso


potte
2004-02-21, 15:38
såg just på pauluns hemsida att keso inte alls är så nyttigt som jag länge trott

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=458

var det bara jag som var helt ovetande om detta?

King Grub
2004-02-21, 16:00
Och vad skulle det vara för fel på keso?

Proteinet är högst fullvärdigt.

Som han själv skriver, den innehåller ju bara 4 gram fett per 100 gram. Det är väl lätt att hålla koll på hur mycket man får i sig?

Om energiprocenten fett råkar vara hög i ett enskilt av måltidens livsmedel - so what? Man äter väl oftast inte bara keso. Tillsammans med en kolhydratkälla med låg fetthalt som bröd eller pasta blir energiprocenten i målet totalt sett betydligt lägre.

Insulinindexet hos keso är högt, men det gäller alla mjölkprodukter.

Har man riktig fettfobi finns det ju Valios grynost.

emlo
2004-02-21, 16:46
Originally posted by King Grub


Insulinindexet hos keso är högt, men det gäller alla mjölkprodukter.



Så bra, då kan jag passa bra att ställa en fråga som jag har funderat ett tag på! :)

Vad jag har förstått så mäts II på en energimängd om 1000 kJ, dvs knappt 240 kcal. Detta motsvarar ju ca 250 g keso. Nu kanske man inte alltid petar i sig så mycket keso. Så frågan är hur stort insulinpåslaget blir vid intag av ex 100 g keso. Är skillnaden direkt proportionell, så att 100 g keso ger 40 % av påslaget som man får av 250 g? Och hur mycket kan man äta av ex keso innan insulinpåslaget blir stort? En matsked kan ju inte "göra" så mycket, men var går gränsen? :confused:

potte
2004-02-21, 17:17
Originally posted by King Grub
Och vad skulle det vara för fel på keso?

Proteinet är högst fullvärdigt.

Som han själv skriver, den innehåller ju bara 4 gram fett per 100 gram. Det är väl lätt att hålla koll på hur mycket man får i sig?

Om energiprocenten fett råkar vara hög i ett enskilt av måltidens livsmedel - so what? Man äter väl oftast inte bara keso. Tillsammans med en kolhydratkälla med låg fetthalt som bröd eller pasta blir energiprocenten i målet totalt sett betydligt lägre.

Insulinindexet hos keso är högt, men det gäller alla mjölkprodukter.

Har man riktig fettfobi finns det ju Valios grynost.

precis ett sånt svar jag trodde och hoppades på att jag skulle få.

blev bara lite paff när kostgurun paulun skriver att man ska "lyfta bort nyttighetsstämpeln från keso". <----- starka ord

King Grub
2004-02-21, 17:32
Originally posted by emlo


Så bra, då kan jag passa bra att ställa en fråga som jag har funderat ett tag på! :)

Vad jag har förstått så mäts II på en energimängd om 1000 kJ, dvs knappt 240 kcal. Detta motsvarar ju ca 250 g keso. Nu kanske man inte alltid petar i sig så mycket keso. Så frågan är hur stort insulinpåslaget blir vid intag av ex 100 g keso. Är skillnaden direkt proportionell, så att 100 g keso ger 40 % av påslaget som man får av 250 g? Och hur mycket kan man äta av ex keso innan insulinpåslaget blir stort? En matsked kan ju inte "göra" så mycket, men var går gränsen? :confused:

II:t är ganska direkt överensstämmande med energin du får från livsmedlet i fråga. I alla fall nedåt, som du beskriver. Däremot finns det naturligtvis en övre gräns för hur mycket insulin som kan produceras inom en viss tid efter målet.

Alcazara
2004-02-21, 19:23
Hur kan egentligen hårdost och mjukost ha lågt insulin påslag när de innehåller mjölk som har så höööögt? ;)

King Grub
2004-02-21, 19:31
Originally posted by Alcazara
Hur kan egentligen hårdost och mjukost ha lågt insulin påslag när de innehåller mjölk som har så höööögt? ;)

I min korrespondens med professor Jeanie Brand-Miller på University of Sydney, som utfört de största och bästa studiera på GI och II frågade jag samma sak, och fick svaret:

I honestly don't know why cheese and milk have such a different Insulin- and Glycemic scores. Maybe because of the way galactose is metabolized, maybe protein, maybe the fat, maybe all of them. I'm not sure. When it comes to milk, cottage cheese, and yoghurt, we are sure that it is bovine proteins that cause the massive insulin secretion, but why it differs so much in cheese is as of yet unknown. We know that it is so, but not why.

Alcazara
2004-02-21, 19:35
Alright! De kanske forskar fram något svar så småningom...
Jag älskar ost så för mig är det bara toppen!

Björn S
2004-02-21, 21:28
Keso to the world baby!
Inget ont om keso! Då får ni med mig att göra!
Keso rockar skinkan av er alla!:furious: :eating:

Dymion
2004-02-21, 22:03
Är det någon markant skillnad smakmässigt mellan naturell keso och Valios Cottage Cheese?
Jag är på jakt efter Valios Cottage Cheese men den finns inte i mitt närköp

AFanatic
2004-02-21, 23:01
Originally posted by Dymion
Är det någon markant skillnad smakmässigt mellan naturell keso och Valios Cottage Cheese?
Jag är på jakt efter Valios Cottage Cheese men den finns inte i mitt närköp

Nej inte på själva bitarna...däremot har Keso en lätt smak av grädde...

Efter att KIRE berättade för mig (ta åt dig nu hehe) om 40E% för Keson så har jag kört med Valios grynost och Kesella...faktiskt godare än Keso...enligt mig dårå.. ;)

Garnax
2004-02-22, 04:44
Ända felet med keso är nog att det är det smakar runk.

//garnax

King Grub
2004-02-22, 06:17
Originally posted by Dymion
Är det någon markant skillnad smakmässigt mellan naturell keso och Valios Cottage Cheese?
Jag är på jakt efter Valios Cottage Cheese men den finns inte i mitt närköp

Det är just avsaknaden av fett i Valion som gör den mindre smakrik.

AFanatic
2004-02-22, 10:30
Originally posted by Garnax
Ända felet med keso är nog att det är det smakar runk.

//garnax

...Vilket säger mer om dig än Keson. :D

rdnzl
2004-02-24, 10:40
Originally posted by Garnax
Ända felet med keso är nog att det är det smakar runk.

//garnax

För egen del har jag bara testat Keso:-) Och det är för jävla gott.

JAM
2004-02-24, 10:55
Originally posted by AFanatic
...Vilket säger mer om dig än Keson. :D Haha, jag vet inte om jag vill veta vad herr'n har för smakreferenser... ;)