handdator

Visa fullständig version : Underarmsträning


xoljoh23
2013-03-19, 22:23
Jag har aldrig tränat underarmar separat, men t.ex. när jag kör biceps så får jag en sån otrolig pump i underarmarna att jag tror dom ska sprängas.

I scottcurlen är det som allra mest, jävligt skönt, men jag antar att jag går lite "för djupt"(?) och på så sätt aktiverar jag även underarmarna och inte bara biceps.

Bör man träna underarmarna separat? Hur gör ni?

Tycker mina underarmar är lite "för stora" i förhållande mot mina överarmar, så vet inte om jag vill ha dom större, dock skulle jag gärna vilja få lite fetare armvrister, alltså precis bakom handen.

Möjligt?

Tack på förhand.
Mvh

xoljoh23
2013-03-21, 14:52
Ingen?

Payter
2013-03-21, 15:13
Underarmar kan aldrig vara för stora och ja,givetvis ska man träna underarmar så man slipper skammen att använda dragremmar!

Niklan
2013-03-21, 15:26
Sänk vikten och försök jobba bara med biceps! :)

kelly
2013-03-21, 15:29
Tycker mina underarmar är lite "för stora" i förhållande mot mina överarmar, så vet inte om jag vill ha dom större, dock skulle jag gärna vilja få lite fetare armvrister, alltså precis bakom handen.

Om du menar handleden så får du nog vara nöjd med vad du har. Du kommer inte kunna lägga på dig någon speciell muskelmassa där, tyvärr.

Sänk vikten och försök jobba bara med biceps! :)

Om man ska isolera biceps finns bättre övningar än scottcurls.

Niklan
2013-03-21, 17:46
Om du menar handleden så får du nog vara nöjd med vad du har. Du kommer inte kunna lägga på dig någon speciell muskelmassa där, tyvärr.



Om man ska isolera biceps finns bättre övningar än scottcurls.

Syftade på denna meningen :) "Jag har aldrig tränat underarmar separat, men t.ex. när jag kör biceps så får jag en sån otrolig pump i underarmarna att jag tror dom ska sprängas."

Mina handleder har växt enormt sedan jag började styrketräna, dock så är jag ju bara 18 år så antar att det inte bara har med träningen att göra :)

MackeJuve
2013-03-21, 22:20
Hur djupt ska man gå i en scottcurl?

kelly
2013-03-21, 23:53
Hur djupt ska man gå i en scottcurl?

Det kan vara en bra idé att inte gå riktigt hela vägen ner till utsträckt arm för att undvika skador i leden. Sen ska du inte gärna lasta på en massa vikt och fula upp stången heller, utan satsa på ett strikt utförande istället.

Arnoldski
2013-03-22, 12:35
Är det där sista faktiskt riktigt underbyggt eller gissar du?
Min uppfattning är att man absolut ska sträcka ut armen i bicepscurls för att inte förkorta muskeln, vilket annars kan leda till senare skador.

Knatcharn
2013-03-22, 12:49
Är det där sista faktiskt riktigt underbyggt eller gissar du?
Min uppfattning är att man absolut ska sträcka ut armen i bicepscurls för att inte förkorta muskeln, vilket annars kan leda till senare skador.

Ja men ytterlägena är väl alltid påfrestande för lederna då musklerna "kopplas ur"?

tlk
2013-03-22, 13:07
Ja men ytterlägena är väl alltid påfrestande för lederna då musklerna "kopplas ur"?

Min broscience-mätare blippar för fullt. Varför skulle det vara skadligt för en led att röra sig i sitt naturliga rörelseområde?

hugok
2013-03-22, 13:38
För stora underarmar... Jag antar att du också har svårt att göra av med dina pengar och tycker att det är jobbigt att du inte blir tjock av godis också?

kelly
2013-03-22, 15:53
Är det där sista faktiskt riktigt underbyggt eller gissar du?
Min uppfattning är att man absolut ska sträcka ut armen i bicepscurls för att inte förkorta muskeln, vilket annars kan leda till senare skador.

Jag vill minnas att det var Arne Persson som skrev om det här för ett tag sen, så han kanske kan fylla i om det behövs.

Problemet är iallafall scottbrädan. Ju mer horisontell din arm är under curl-rörelsen desto större är risken att du skadar fossan på baksidan av humerus genom att spetsen på olecranon trycks mot den. Man kan notera att en mer horisontell scottbräda kan öka påfrestningen. Knatcharn är alltså inte helt far off även om det inte handlar om att musklerna "kopplas ur".

Eftersom du vid en vanlig bicepscurl håller överarmarna jäms med kroppen är det alltså inget du behöver tänka på där.

Knatcharn
2013-03-22, 15:56
Min broscience-mätare blippar för fullt. Varför skulle det vara skadligt för en led att röra sig i sitt naturliga rörelseområde?


Jag tänkte skriva (Broscience) men gjorde det aldrig. Så jag tolkat det så belastas allting kring lederna då muskeln inte klarar av jobbet. Förstår du hur jag menar? Är man svag i muskeln i det läget så läggs belastning på leden.

Edit: Som Kelly skrev så är det fortfarande en belastning och om inte muskeln tar hand om den, vart hamnar belastningen? Jo, på leden. Men det är broscience, ja, utifrån mina tolkningar av Arnolds ord i "The New Encyclopedia of Modern Bodybuilding" och den är full av broscience.

watertouch
2013-03-23, 04:57
Tycker mina underarmar är lite "för stora" i förhållande mot mina överarmar, så vet inte om jag vill ha dom större, dock skulle jag gärna vilja få lite fetare armvrister, alltså precis bakom handen.

Möjligt?

Tack på förhand.
Mvh

Grippers skulle jag säga gärna tyngre typ CoC (captains of crush) lr RB.. Det har fått mig att öka säkert 3-4 hål på klockarmbandet... Är mest senorna från lill och ringfingret som sticker ut lite, men själva benet kommer inte bli större/bredare tyvärr...

Arne Persson
2013-03-23, 08:03
Ja men ytterlägena är väl alltid påfrestande för lederna då musklerna "kopplas ur"?

Vill man ha stela muskler och sämre styrka i ytterlägena så kör man med stor fördel med inskränkta rörelsebanor.

filmjölk
2013-03-23, 08:41
I just scottcurl tycker jag att det är ok att fuska lite med längden på rörelsen i botten och inte sträcka ut helt då du kan skada dig lätt där OM du använder dig av en scottcurl som är vinklad snett neråt istället för neråt. Tänk även på att ha lite luft mellan armhåla och dyna, inte hela överarmen tryckt mot dynan.

Ännu bättre är att inte köra scottcurl alls om scottcurlen inte har ett lodrät armstöd.

Arne Persson
2013-03-23, 09:04
I just scottcurl tycker jag att det är ok att fuska lite med längden på rörelsen i botten och inte sträcka ut helt då du kan skada dig lätt där OM du använder dig av en scottcurl som är vinklad snett neråt istället för neråt. Tänk även på att ha lite luft mellan armhåla och dyna, inte hela överarmen tryckt mot dynan.

Ännu bättre är att inte köra scottcurl alls om scottcurlen inte har ett lodrät armstöd.

När det just gäller lodrät armstöd så är det ingen fara att sträcka ut helt... Då kan armbågen inte översträckas heller på ett skadligt vis.

Anders The Peak
2013-03-23, 09:15
I just scottcurl tycker jag att det är ok att fuska lite med längden på rörelsen i botten och inte sträcka ut helt då du kan skada dig lätt där OM du använder dig av en scottcurl som är vinklad snett neråt istället för neråt. Tänk även på att ha lite luft mellan armhåla och dyna, inte hela överarmen tryckt mot dynan.

Ännu bättre är att inte köra scottcurl alls om scottcurlen inte har ett lodrät armstöd.

Det går bra att ordna lodrätt vinkel genom att luta sig över bänken tills man når lodrätt utförande...

HerrCarlsson
2013-03-23, 09:50
Vill man ha stela muskler och sämre styrka i ytterlägena så kör man med stor fördel med inskränkta rörelsebanor.

Finns det studier i ämnet?

Arne Persson
2013-03-23, 09:54
Finns det studier i ämnet?

Det hoppas jag verkligen...:smash:
Annars får du väl lita på mina visdomsord...;)