handdator

Visa fullständig version : Robin svarar på dina frågor om Styrkelyft


Sidor : [1] 2

Mapa
2013-03-19, 21:19
Eller Mapa och SweetKarolina som vi heter här på brädan. Vi tänkte sätta igång med ett litet vQ&A-projekt där vi svara på lite frågor gällande lyftning. Så om du har några så är det bara skriva här eller i någon av våra journaler.

Lite kort om oss för er som inte vet vilka vi är.

Jag heter Robin Sjögren, tävlar i +120kg klassen. Oftast raw. Mina tävlingspers är 340kg knäböj 202.5kg bänkpress och 330kg marklyft. 340kg böj och 865kg totalt är svenska rekord.

Karro får presentera sig själv. Hon har för mycket meriter för att jag ska orka skriver ner dem alla. Hon är iaf rätt så okej i bänkpress bl.a. ;)

Här har ni dem två första filmerna.

Marklyftsfrågor.
VZGKVNh9ASA

Axelhälsa och tips till tjejer som vill eller precis har börjat med styrkelyft
lEn_Wx8yBiQ

Dreas
2013-03-19, 21:25
Bra tips!

Tanken kring tjejers träning tror jag också på :)

Tiga
2013-03-19, 21:27
Coolt!

Vad klen du är *drool*

Vad tycker ni om frontböj? Är knäböj ett bättre alternativ? Målet med träningen är att bli stark. Volym är där så det räcker.

sweetkarolina
2013-03-19, 21:28
Hehe, jag orkar heller inte skriva ner alla mina meriter men kan ju skryta om ett par iaf. Har tävlat i styrkelyft och bänkpress i snart 9 år, har 2 VM-silver och 3 EM-silver i bänkpress.

Tävlar numera oftast klassiskt när det är styrkelyft men med tröja i bänken, har tävlingspers raw 142,5 kg i böj, 110 kg i bänk och 152,5 kg i mark, och med utrustning i böj 187,5 kg i bänk 160,5 kg som en kort stund var europarekord, och 172,5 kg i marken. Jag är rätt okej i bänkpress, men kan bli bättre.

Och så är jag sambo med Robin. *cupid*

fridalin
2013-03-19, 21:28
Om man som tjej 30 år gammal, väger ca 56, nyss börjat köra marklyft, rekordet är 110 kg. Hur ska man träna för att öka i marklyft, hur ofta ska man maxa? Hur mycket ska man köra? Och om man vill öka i knäböj, vad ska man tänka på. Idag ligger rekordet på 95. Några andra övningar som är bra att komplettera med??

whuddafuks
2013-03-19, 21:37
Har bara en fråga en personlig fråga. Gör du andra övningar än de som du tävlar i när du tränar?

Holmeros
2013-03-19, 21:38
Kul!
Jag har ingen fråga, men vill bara påpeka att ditt skägg är så jävla bra.

-squat-
2013-03-19, 21:49
Trevligt initiativ. :)

Latissimus Dorsi
2013-03-19, 21:51
Riktigt kul initiativ!
Min fråga är, hur mycket anser du dig ha generna på ''din sida''?

edit: uhh fick man ställa personliga frågor? :D äsch

Mouline
2013-03-19, 22:03
Hur kringgår man att man "fastnar" på en vikt?

Hur utvecklar man ett bra tryck i bottenläge på bänkpress?

Hur ser en styrkelyftares nutrition ut?

PrimalAeon
2013-03-19, 22:04
Tack för vblog-svaret på min fråga ang mark & böj.

Har petat in dina förslag på komplement (pausmark och utfall). Återkommer efter några cykler med utlåtande.

Angående grinda mark. Är katastrofal på det i mark. Så din teori var rätt, Robin, har inte lärt mig det ännu.

sweetkarolina
2013-03-19, 22:41
Oj vad roligt med alla frågor! Vi betar igen så många vi orkar på film och svarar på resten i tråden då..

Mapa
2013-03-19, 22:44
Jätte kul med all respons! Mer videos kommer!!!

En fråga från youtube angående olika träningsmetoder.
eqeS8zg0Ejo

rogerQ
2013-03-19, 22:59
Tycker ni att kolozzeum bidrar med något till eran träning och era framgångar? Hur mycket tid spenderar ni på kolozzeum i snitt?

Matsa
2013-03-19, 23:06
Grymt! Jag har bara hunnit titta på ett klipp än men tar resten imorgon, riktigt kul idé och hoppas att ni fortsätter med den ett tag. :)

filmjölk
2013-03-19, 23:10
Vad tar ni båda (var för sig, inte tillsammans) i:

Militärpress
snebänk
Smalbänk
Fu-bänk
max antal pullups
max antal dips

rogerQ
2013-03-19, 23:13
Tror ni att det är viktigt att ha mycket muskler runt skulderbladen för att öka i bänkpress? Kan man öka i bänkpress genom att köra hantelrodd och pullups?

rogerQ
2013-03-19, 23:28
Vad tycker ni om utrustning inom SL? Är det på väg bort? Kan SL bli OS-gren utan utrustning? Kan raw-lyftning locka fler deltagare på tävling? Hur fort slits utrustningen?

G_lund
2013-03-20, 00:41
Väger ni maten för att få i er exakt rätt kalorier och makronutrienfördelning eller kör ni mer på känsla och rutin?

Lillpajken94
2013-03-20, 00:56
Om man som tjej 30 år gammal, väger ca 56, nyss börjat köra marklyft, rekordet är 110 kg. Hur ska man träna för att öka i marklyft, hur ofta ska man maxa? Hur mycket ska man köra? Och om man vill öka i knäböj, vad ska man tänka på. Idag ligger rekordet på 95. Några andra övningar som är bra att komplettera med??

Riktigt bra..
http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/DeadliftStandardsKg.html

Kolla i listan :)

Hackenschmidt
2013-03-20, 06:43
Vilket jävla skägg!

aijou
2013-03-20, 08:41
Mycket bra! Ser fram emot att se mer.

Raschmus
2013-03-20, 08:50
Hur länge har Robin odlat sitt skägg?
Vad tycker Karro om skägget?
Hade Karro lämnat Robin om han rakade av sig skägget?
Vad kom först; styrkan eller vänligheten (som luktar genom internet till Varberg)?
Var i helvete köper du kläder Robin?
Kan/brukar ni träna ihop? (Vet flera träningfrälsta som inte kan träna med sin partner, blir osams etc)
Ungefär hur mycket äter ni?
Vem är starkast i chins?

SteelPulse
2013-03-20, 09:01
Varför håller man på med styrkelyft när tyngdlyftning finns?

bustz0rz
2013-03-20, 09:24
Jag har lite tilläggsfrågor på filmen om axelhälsa: hur mycket press i veckan pallar egentligen axlarna? hur mycket dragövningar bör man köra i kontrast till bänkpressen? Bör man köra specifika övningar för rotatorkuffen? Kommer inte på flera frågor just nu, men det på det området jag är nyfiken när jag frågade om axelhälsa förut.

Riktigt grymma videos förresten! Fortsätt med det!

TorbjornFred
2013-03-20, 11:11
Grymt initiativ! Stort av er att dra igång en sånn här idé :)
Inga frågor so far men kommer väll! Keep it up!

crizzan
2013-03-20, 12:21
Bästa sättet (programmet?) att kombinera byggning och styrkelyft?

crizzan
2013-03-20, 13:01
Har två frågor till.
Tränar eller har ni tränat "efter/bortom fail" och vad tyckte/tycker ni om det?
Samt
vad tycker ni om negativa reps (träna på mer vikt än man klarar).

lei
2013-03-20, 13:04
Angående det grund/nybörjarprogram Robin la upp på bloggen förra hösten:

Vid vilka vikter är det vettigt att öka dropp-procenten från den rekomenderade 4-6%? Böjer man 80 är det ca 4 kg dropp efter ett tungt set, medan vid 200 är det 10 kg?

Min tanke var att du mest tränar med starkt folk och inte tänkt så mycket på det men det kanske är jag som måste lära mig grinda bättre bara.

Knatcharn
2013-03-20, 13:29
Schysst tråd!

Fråga: Ponera att man vill tävla i styrkelyft någon gång i framtiden och bänken ligger efter jämfört med böj och mark. Skulle ni lägga större fokus på bänken eller fortsätta lägga lika mycket kraft på alla tre och låta böj och mark plana (någon gång lär det ju hända) och lita på att bänken kommer ikapp?

Alltså, hålla dem i hyfsad balans eller bara köra på och se vad som händer?

Marcuslevin
2013-03-20, 14:18
Vill tugga på skägget <3

Bra initiativ, jag har tyvärr inga frågor just nu, men det kommer kanske senare :)

andeem
2013-03-20, 14:29
En fråga angående pausmark: Ungefär vilken vikt (%1RM) är lämplig?

rogerQ
2013-03-20, 14:39
Finns det lyftare om bänkar med armbågarna utåt? Jag har försökt ett tag att hålla in armbågarna när jag bänkar men får inte till det, lyfter alltid tyngre med armbågarna ut från kroppen.

Mapa
2013-03-20, 23:03
Har kommer några svar. Idag har det tränats. så vi har inte haft så mycket tid. Vi tänkte beta av flera frågor i morgon.
qthtqZlnoqE

Diomedea exulans
2013-03-20, 23:09
Tränar ni vaderna och isåfall hur och varför?

Mapa
2013-03-20, 23:11
Tränar ni vaderna och isåfall hur och varför?

nej :)

sweetkarolina
2013-03-20, 23:24
Robin lägger ut en film med svar på vissa frågor, och sen tänkte vi spela in en imorgon och prata lite om vilka övningar förutom böj, bänk och mark som vi tycker är viktiga och hur vi tränar dem.

Om man som tjej 30 år gammal, väger ca 56, nyss börjat köra marklyft, rekordet är 110 kg. Hur ska man träna för att öka i marklyft, hur ofta ska man maxa? Hur mycket ska man köra? Och om man vill öka i knäböj, vad ska man tänka på. Idag ligger rekordet på 95. Några andra övningar som är bra att komplettera med??

För det första, riktigt bra resultat! Som jag och Robin tränar nu går ut på att ha 3-4 träningsveckor med (oftast) en progression av succesivt högre vikter och lägre reps som avslutas med deload-vecka. Då kör man lite lättare vikter fram till lördagen då man maxar. Sen är det på igen med 3-4 tunga veckor osv.
Svårt att svara på rak arm hur man ska träna men det finns många träningsscheman ute på nätet, jag har själv med stor framgång kört Sheiko och det kan jag rekomendera alla, nybörjare som avancerade.

Vad tar ni båda (var för sig, inte tillsammans) i:

Militärpress
snebänk
Smalbänk
Fu-bänk
max antal pullups
max antal dips

Militärpress : 6 * 40 kg
Kör inte snedbänk
Smalbänk : 90 kg har jag gjort en gång
FU-bänk : 5 * 80 kg
Pullups om du menar typ chins så gör jag 2-3 st
Dips gör jag antagligen runt 15-20 om jag måste, men jag får ont i axlarna så kör inte dips.

Väger ni maten för att få i er exakt rätt kalorier och makronutrienfördelning eller kör ni mer på känsla och rutin?

Robin svarar för sig i film, jag väger inte men registrerar det jag äter i Linkura som räknar ut mina makros. Försöker ligga runt 2000 kcal och ca 100 g protein per dag. Med det går jag långsamt ner i vikt, tävlar i klass 72 men har ett tag vägt uppemot 75 vilket gjort det svårt att väga in rätt. Nu väger jag 72-73.

bear.flowertwig
2013-03-20, 23:26
Sköna ni är :) Trevliga klipp.

Motionären
2013-03-20, 23:39
En mycket schysst idé detta med "frågestund"
En ny medlem i SL-familjen undrar: Ungefär hur ofta går ni på maxvikter i de tre stora? då menar jag inte bara singlar utan också t.ex. 5a i böj @10, och att gå till failure i ett set?
Tacksam för svar, och kör hårt! /Farsan

spoonchest
2013-03-21, 09:37
Haha, man vet att man har växt när man anger kg som mått på tidspann.
"Chins och dips.. det har jag inte kört på 30-40kg" :)

Vad är klockan? Kvart över hekto.
Med det sagt så undrar jag hur mycket Mapa väger?

arthax
2013-03-21, 11:34
Bästa V-loggen på Kollo! :)

antonwiberg
2013-03-21, 11:45
Använder ni er av foam Rolling? Isåfall vilken rulle har ni och vad har ni fått för effekter av den? :)
Bra tråd!

Diomedea exulans
2013-03-21, 12:06
Med det sagt så undrar jag hur mycket Mapa väger?

Han måste väga tusentals timmar.

En mycket schysst idé detta med "frågestund"
En ny medlem i SL-familjen undrar: Ungefär hur ofta går ni på maxvikter i de tre stora? då menar jag inte bara singlar utan också t.ex. 5a i böj @10, och att gå till failure i ett set?
Tacksam för svar, och kör hårt! /Farsan

Nu blev jag nyfiken, är du far till någon av trådstartarna?

mycketbrännvin
2013-03-21, 12:38
Hur gör ni för att ej förstöra axlarna (prerehabövnngar?

Mapa
2013-03-21, 12:39
Svarar på lite kortare frågor här.. video kommer ikväll!!

Haha, man vet att man har växt när man anger kg som mått på tidspann.
"Chins och dips.. det har jag inte kört på 30-40kg" :)

Vad är klockan? Kvart över hekto.
Med det sagt så undrar jag hur mycket Mapa väger?

163-165 väger jag.

Bästa V-loggen på Kollo! :)

stort tack!!!

Nu blev jag nyfiken, är du far till någon av trådstartarna?

Nej det är han inte

Mouline
2013-03-21, 12:40
300-400 gram protein per dag.. Woha!
Tack för svaret!

Mapa
2013-03-21, 12:41
300-400 gram protein per dag.. Woha!
Tack för svaret!

tänk på att jag väger över 160kg

Fastback
2013-03-21, 12:50
Riktigt grymt! Hittade tråden först idag och kollade igenom era videos. Fortsätt så!! :hbang:

Mapa
2013-03-21, 12:53
jag tar mig friheten att tro att dem flesta som ställer frågor här är mer intresserade av raw/klassisk lyftning än med utrustning och eftersom alla kanske inte vet vilka vi är eller sett oss lyfta så tänkte jag passa på att lägga upp våra bästa raw tävlingsresultat i rörligt format.

En liten hint också. Missa inte nästa Body Radio!!!

Här är Karros bästa rawserie 142.5 böj 105kg bänkpress och 152.5kg marklyft
OEbXkoP7AJs


Här är min serie från arnolds med en knäböj på 340kg. 202.5kg bänkpress och 322.5kg
wvVCQgqrtlQ

Mouline
2013-03-21, 13:24
tänk på att jag väger över 160kg

väldigt sant!
Grym hamburgertävling, vart var det? (en av vidsen)

Motionären
2013-03-21, 14:29
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Nu blev jag nyfiken, är du far till någon av trådstartarna?
Nej det är han inte
__________________

Aldrig får man skoja till det, suck. Jag skrev Farsan för att göra tydligt att jag inte är någon ungdom, då min fråga hade med maxlyft och indirekt återhämtning att göra.
/Daddy*gah!*

Mapa
2013-03-21, 22:22
väldigt sant!
Grym hamburgertävling, vart var det? (en av vidsen)

Enellys i örebro! Den finns tyvärr inte kvar :(

Mapa
2013-03-21, 22:23
Riktigt grymt! Hittade tråden först idag och kollade igenom era videos. Fortsätt så!! :hbang:

trevligt!!! det ska vi.. ny video på väg NU!

Mapa
2013-03-21, 22:24
Idag pratar vi lite träningsplanering, svagheter och skägg.
ke43Mucttyk

Mapa
2013-03-21, 22:36
Angående det grund/nybörjarprogram Robin la upp på bloggen förra hösten:

Vid vilka vikter är det vettigt att öka dropp-procenten från den rekomenderade 4-6%? Böjer man 80 är det ca 4 kg dropp efter ett tungt set, medan vid 200 är det 10 kg?

Min tanke var att du mest tränar med starkt folk och inte tänkt så mycket på det men det kanske är jag som måste lära mig grinda bättre bara.

jag har iofs aldrig skrivit att det är ett nybörjarprogram om jag inte missminner mig?

Men tanken är ju att volymen och utmattningen ska procentuellt bli den samma oavsett kilon. Jag kör samma procent i böj/mark som i bänk t.ex. Och det är samma procent som Karro kör i alla sina lyft också.

Om 80x3 (t.ex.) är @9 så borde 75/76x3@9 gå imo..

En observation jag gjort är att Karro som ligger runt 100 i bänk klarar oftast fler dropset än vad jag gör trots att hon droppar i regel hälften så mycket vikt som jag, samma sak i böj och mark. Så av vad jag sett så fungerar procenten bra.

sweetkarolina
2013-03-21, 22:41
Vem är starkast i chins?

Jag gör flest, men är inte nödvändigtvis starkast i det.

Schysst tråd!

Fråga: Ponera att man vill tävla i styrkelyft någon gång i framtiden och bänken ligger efter jämfört med böj och mark. Skulle ni lägga större fokus på bänken eller fortsätta lägga lika mycket kraft på alla tre och låta böj och mark plana (någon gång lär det ju hända) och lita på att bänken kommer ikapp?

Alltså, hålla dem i hyfsad balans eller bara köra på och se vad som händer?

Typ bara köra på. Tränar varje gren så mycket som jag känner att kroppen klarar av, varken mer eller mindre. I nya filmen beskriver vi lite hur man väljer övningar efter vart i lyftet man är svag, så är jag svag i botten i bänken så tränar jag bottenläget mer än utlåsningar. Men jag tränar inte mindre böj/mark för det.
Vi vill ju öka i totalen, och oavsett om man blir 1 kg starkare i sin bästa eller sin sämsta gren så ökar ju totalen 1 kg. Helst vill man ju öka 1 kg i alla grenarna samtidigt, då blir det ju 3 kg plus i totalen.

:)

Kål
2013-03-21, 22:57
Grym tråd men fortsätt att bara svara genom videoklipp, mycket roligare :)

Min fråga. Hur gör ni för att inte stagnera i träningen utan att behöva lägga på sig speciellt mycket vikt.

Carcer
2013-03-22, 00:08
Hej Robin & Karro

Jag undrar hur ni skulle lägga upp SL träning ifall ni endast hade en dag i veckan att träna med skivstänger?

Mvh Olof

Diomedea exulans
2013-03-22, 00:18
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Nu blev jag nyfiken, är du far till någon av trådstartarna?
Nej det är han inte
__________________

Aldrig får man skoja till det, suck. Jag skrev Farsan för att göra tydligt att jag inte är någon ungdom, då min fråga hade med maxlyft och indirekt återhämtning att göra.
/Daddy*gah!*

Förlåt.

Ladugårdsdörr
2013-03-22, 08:41
Missa inte nästa Body Radio!!!

Det var på tiden!

Hur lägger ni upp träning inför viktiga tävlingar, dvs. toppning?

Silencer
2013-03-22, 08:46
Vad tycker ni om Prilepins tabell? Har ni använt den och isåfall gav det resultat?

Mapa
2013-03-22, 09:05
Det var på tiden!

Hur lägger ni upp träning inför viktiga tävlingar, dvs. toppning?

vi pratar om det på podcasten!

bustz0rz
2013-03-22, 09:26
Jag hör gärna lite om knähälsa när ni ska prata mer om axeln i helgen :)

filmjölk
2013-03-22, 11:03
Jag skulle vilja se ett YT-klipp dedikerat till:sir! jag har 100% respekt för stora heterosexuella lyftarpojkar sir!" - killen.

vart tog han vägen, vem är det, och blev du inte det minsta nyfiken på att träffa honom för att se om han var lika skruvad face to face?

Knatcharn
2013-03-22, 11:18
Typ bara köra på. Tränar varje gren så mycket som jag känner att kroppen klarar av, varken mer eller mindre. I nya filmen beskriver vi lite hur man väljer övningar efter vart i lyftet man är svag, så är jag svag i botten i bänken så tränar jag bottenläget mer än utlåsningar. Men jag tränar inte mindre böj/mark för det.
Vi vill ju öka i totalen, och oavsett om man blir 1 kg starkare i sin bästa eller sin sämsta gren så ökar ju totalen 1 kg. Helst vill man ju öka 1 kg i alla grenarna samtidigt, då blir det ju 3 kg plus i totalen.

:)

Sant, sant. Tack för svaret. :)

Fastback
2013-03-22, 11:45
Tips på hur tränar in en bra avlyftningsteknik i bänken? Jag har aldrig lyft av själv på de tunga seten någonsin men skulle vilja bli bra på det. Känns som man tappar hela bryggan och trycket när man lyfter av stången själv *cry*

MackeJuve
2013-03-22, 12:44
Jag har en fråga till Robin. Tävlar du i samma klass som CYC? Om du skulle tävla i ett VM, vilken placering vore rimlig att tippa dig på?

replacement
2013-03-22, 12:44
Jag hör gärna lite om knähälsa när ni ska prata mer om axeln i helgen :)

Detta vill jag också väldigt gärna höra er prata om.

Bra och intressanta videos förresten, keep it up!

arthax
2013-03-22, 14:40
Fråga till Vloggen:

Skulle ni kunna prata om och kanske posta ett basic rts-upplägg? Tycker det låter riktigt intressant och har försökt sätta mig in i det, men har lite svårt att få ett grepp om det.
Så ett RTS for dummies där ni kanske ger ett generellt schema för en nybörjare, såväl inom RTS men också inom SL?

Tack för riktigt bra vloggar hittills! :)

sweetkarolina
2013-03-22, 16:19
Fråga till Vloggen:

Skulle ni kunna prata om och kanske posta ett basic rts-upplägg? Tycker det låter riktigt intressant och har försökt sätta mig in i det, men har lite svårt att få ett grepp om det.
Så ett RTS for dummies där ni kanske ger ett generellt schema för en nybörjare, såväl inom RTS men också inom SL?

Tack för riktigt bra vloggar hittills! :)

Robin har lagt upp ett basic RTS för dummies i sin blogg (http://robin.teambodyscience.se/2012/10/28/hur-ska-jag-trana-for-att-bli-stark/). Den är bra att läsa för att lättare förstå, vi är så insnöade när vi pratar om @9 och @10 så man tänker inte på att alla kanske inte är lika insatta. När det gäller att träningsscheman brukar det vara lättare att stylta upp allt i tex Excel än att prata och förklara. Det är rätt sällan man kan säga tex att kör 5 set ā 3 reps på 80% av max varje fredag, för vi ändrar både övningar, repsantal och belastning varje pass.

Men jag skulle inte rekomendera RTS för en nybörjare, då tycker jag ett schema typ Sheiko med fasta vikter är bättre. RTS utgår ifrån att du har en rätt stabil teknik och mycket självkännedom om din egen styrka.

Tycker ni att kolozzeum bidrar med något till eran träning och era framgångar? Hur mycket tid spenderar ni på kolozzeum i snitt?

Ptja, det är ett bra ställe att utbyta tankar, få nya idéer och inspiration av andra lyftare (och annat löst folk såklart). Kanske 1-2 timmar om dagen och då är jag inne ofta på mobilen men korta stunder.

Tror ni att det är viktigt att ha mycket muskler runt skulderbladen för att öka i bänkpress? Kan man öka i bänkpress genom att köra hantelrodd och pullups?

Ja och nej. Jag tycker det är sjukt viktigt att kunna hålla ihop och ner skulderbladen när jag bänkar och för det krävs det ju muskler i trakten. Det är viktigt raw och superviktigt med tröja, eftersom tröjan jobbar åt andra hållet och kommer dra dig ur position om du inte är stark i baksida axlar/skulderblad... Men nej, jag tror inte du ökar i bänkpress endast av att träna baksidan.

Finns det lyftare om bänkar med armbågarna utåt? Jag har försökt ett tag att hålla in armbågarna när jag bänkar men får inte till det, lyfter alltid tyngre med armbågarna ut från kroppen.

Vi försöker prata om det i helgen.

En mycket schysst idé detta med "frågestund"
En ny medlem i SL-familjen undrar: Ungefär hur ofta går ni på maxvikter i de tre stora? då menar jag inte bara singlar utan också t.ex. 5a i böj @10, och att gå till failure i ett set?
Tacksam för svar, och kör hårt! /Farsan

Kolla länken med RTS-basic. Nu är det med en "reps"@10 på 9 veckor, och frekvensen bör nog inte vara högre GENERELLT. Dock finns undantag, Robin kör just nu tävlingsbänken @10 varje vecka. Det beror på behov, kort sagt, får se om vi kan gå in på ämnet i en video så småningom.

Grym tråd men fortsätt att bara svara genom videoklipp, mycket roligare :)

Min fråga. Hur gör ni för att inte stagnera i träningen utan att behöva lägga på sig speciellt mycket vikt.

Varierar träningen, kolla länken ovan.

Hej Robin & Karro

Jag undrar hur ni skulle lägga upp SL träning ifall ni endast hade en dag i veckan att träna med skivstänger?

Mvh Olof

Hej Olof!
Jag skulle träna böj, bänk och mark tävlingslikt den dagen med många arbetsset för att kompensera för den låga frekvensen.

Det var på tiden!

Hur lägger ni upp träning inför viktiga tävlingar, dvs. toppning?

Se länken ovan.

Vad tycker ni om Prilepins tabell? Har ni använt den och isåfall gav det resultat?

Aldrig hört talas om, men blev ju nyfiken nu och det ser väl inte helt dumt ut. Men jag är väldigt nöjd med RTS så blir inte sugen att testa.

Tips på hur tränar in en bra avlyftningsteknik i bänken? Jag har aldrig lyft av själv på de tunga seten någonsin men skulle vilja bli bra på det. Känns som man tappar hela bryggan och trycket när man lyfter av stången själv *cry*

Vi försöker få in en instruktion till helgen, jag har några tips ;)

rogerQ
2013-03-22, 17:30
Tack för svaren! Jag trodde ni glömt mig. *cry**rolleyes*

vasby
2013-03-22, 19:52
vi pratar om det på podcasten!

Menar du bodys kommande eller har ni egen?


///

Skrivet på ajfånen

Milad
2013-03-22, 20:08
Fan vad bra initiativ! Kör hårt säger jag bara!
För övrigt har jag själv tränat styrkelyft ett tag i Umeå. Det var sjukt lärorikt. Tycker att styrkelyftarna har en knivskarp teknik. Styrkelyftningen har gett mig mycket i min så kallade bodybuilding karriär.

Xtronal
2013-03-22, 21:25
Jag hör gärna lite om knähälsa när ni ska prata mer om axeln i helgen :)

knähälsa skulle vara underbart att höra om eftersom jag själv fått det från knäböj.. :)

Mapa
2013-03-22, 22:03
Tack för svaren! Jag trodde ni glömt mig. *cry**rolleyes*

vi kommer inte kunna svara på alla frågor om det fortsätter växa. Men vi gör vårt bästa.

Menar du bodys kommande eller har ni egen?


///

Skrivet på ajfånen

bodys kommande

Fan vad bra initiativ! Kör hårt säger jag bara!
För övrigt har jag själv tränat styrkelyft ett tag i Umeå. Det var sjukt lärorikt. Tycker att styrkelyftarna har en knivskarp teknik. Styrkelyftningen har gett mig mycket i min så kallade bodybuilding karriär.

va kul att du gillart

knähälsa skulle vara underbart att höra om eftersom jag själv fått det från knäböj.. :)

yes. I morgon ska vi göra en om rehab/rörlighet. då tar vi med både knän och axlar

Carcer
2013-03-22, 22:57
Hej Olof!
Jag skulle träna böj, bänk och mark tävlingslikt den dagen med många arbetsset för att kompensera för den låga frekvensen.


Hur många set skulle du kalla många? 4,6,8,10,12? Mellan 80-100%?

Loke
2013-03-22, 23:10
vi kommer inte kunna svara på alla frågor om det fortsätter växa. Men vi gör vårt bästa.

Slit inte ut er bara, bättre att ni kommer med ordentliga svar om saker ni själva tycker är intressanta att ta upp än att ni svarar på varje fråga tycker jag, annars kommer det nog snabbt bli så att ni får hantera snarlika saker flera gånger (även om det iofs inte alltid är fel).

Väldigt intressant att lyssna iaf!

difaren
2013-03-22, 23:58
Har ni blivit erbjudna doping-preparat?

bertbert
2013-03-23, 07:35
För det första tycker jag det här är ett jättebra initiativ och jag tycker videoklippen är bra! :)

Vad tycker ni om Prilepins tabell? Har ni använt den och isåfall gav det resultat?

Aldrig hört talas om, men blev ju nyfiken nu och det ser väl inte helt dumt ut. Men jag är väldigt nöjd med RTS så blir inte sugen att testa.

Kort inflikning om det är OK: RTS eliminerar behovet av riktlinjer likt Prilepins tabell. Den anger hur många repetitioner man bör ligga på som en funktion av intensiteten. Således tas ingen hänsyn till hur sliten man är den dagen eller den generella formen; det görs automatiskt i RTS och är ett av huvudnummerna i systemet. Jag skulle vilja påstå att tabellen är helt irrelevant för de som kör RTS, annat än för anekdotisk bakgrundsinformation.

Wrista
2013-03-24, 14:54
Det är riktigt kul att ni lägger upp filmer på både träningen och svarar på frågor:) Jag är lite nyfiken på vad ni jobbar med. Har ni har fysiska jobb som gör att träningen ibland blir lidande? Hur kommer ni runt det i så fall?

Tyrwing
2013-03-24, 15:03
Jättebra initiativ! Håller på och kollar igenom just nu. :)

baggard
2013-03-24, 18:31
Straight forward.

Hur fan får man fart på böjjäveln? Får inget momentum med mig överhuvudtaget :smash:

Tyrwing
2013-03-24, 19:53
Straight forward.

Hur fan får man fart på böjjäveln? Får inget momentum med mig överhuvudtaget :smash:

Skulle väl ställa samma fråga, fast bänkpressen.

Är en lång och smal och lättbyggd pojk. Varje kilo bänk får jag kämpa som ett as i jämfört med böj och mark som ändå smyger uppåt långsamt.
Men bänk känns alltid vråltungt och ostabilt.

Mapa
2013-03-24, 19:58
Video om hur vi ser på träning av svagheter på väg!!

Mapa
2013-03-24, 20:06
JyeLOKiuYoI

Mapa
2013-03-24, 20:12
Jag har en fråga till Robin. Tävlar du i samma klass som CYC? Om du skulle tävla i ett VM, vilken placering vore rimlig att tippa dig på?

Jag ska tävla på raw vm nu i sommar. vi får se vad jag kommer då. Förra året hade ju inte raw world cup vm-status. Mitt mål är 900kg då. Tror inte jag kommer sämre än femma om jag klarar det. Har ett litet mål att vara med och kriga om guldet 2015 när det är i finland

Har ni blivit erbjudna doping-preparat?

Karro har aldrig blivit det. Jag har blivit det en gång. Men det var inte i Örebro. Utan i Fagersta där jag började träna. Precis efter att jag börjat tävla med utrustning och gjort 345kg i böj med dräkt och var där på besök en sommar. Då var det en som fråga om jag inte skulle börja ta lite grejer för att få ett extra skjut i träning. "om du gör så mycket nu, tänk vad du skulle göra om du använde ????". Kommer faktiskt inte ihåg exakt vad han erbjöd då det var några år sen nu. Har inte träffat honom igen sen dess heller

Mapa
2013-03-24, 20:16
Det är riktigt kul att ni lägger upp filmer på både träningen och svarar på frågor:) Jag är lite nyfiken på vad ni jobbar med. Har ni har fysiska jobb som gör att träningen ibland blir lidande? Hur kommer ni runt det i så fall?

har för mig vi pratade om det i body radio som kommer ut i morgon!!!

annars så är iaf jag lagerarbetare. Kör lite truck och gör en del tunga lyft. Går mycket iaf. Så länge man får sova ordentligt och äta så tycker jag absolut INTE att det går ut över träningen, snarare tvärtom. Träningsvärk osv försvinner snabbare när man rör på sig upplever jag.

Karro jobbar som kemist, så hon är inte så fysiskt aktiv

sweetkarolina
2013-03-24, 20:18
Passar på att flika in filmen från min OL-comeback förresten.

-_5_0QDfW0A

Mapa
2013-03-25, 13:32
Body Radio

http://www.body.se/artiklar/radio/20130325/sveriges-starkaste-par


Sent from my iPhone using Tapatalk

NiklasAlm
2013-03-25, 16:13
Tycker det är väldigt givande att lyssna på det ni har att säga, keep up the good work!

Röda Björnen
2013-03-25, 16:48
Fyfan vad härliga ni två är, man blir bara glad när man ser er två. Tagit en hel del tips och har även själv kört RTS i 2 månader nu, fast med sammanlagt 10 pass i veckan då jag har lite extra tid över.

Liten fråga bara, jag har personligen upplevt att mitt största problemområde nuvarande är marklyft efter jag skadade ryggen förra året, fick inflammation i ländryggen och kunde inte böja, marka eller bibehålla svank i bänk i 4 månader.

Så i mitt schema jag skapade så Böjer jag 4 gånger i veckan [1 tävling tung, 2 assistans tung och 1 repetition], Bänkar 6 gånger i veckan [1 tävling tung, 3 assistans tung och 2 repetition] och marklyfter 2 gånger i veckan [1 tävling, 1 assistans båda tunga] och var 8e vecka ungefär blir det toppning.

Då jag kör med lägre frekvens i marklyft än de andra bör jag öka mängden set jag kör vid varje pass eller ska jag bibehålla samma ? Har experimenterat en del med att öka set [upp till 12 set per pass] men sänka ansträngningsgraden och sänka mängden set samma set men öka ansträngsningsgraden [max 4 set per pass] men är osäker på vilket sätt jag igentligen borde köra. Tar gärna emot tips om ni har några förslag!

MVH

vasby
2013-03-25, 17:48
Trevligt avsnitt på body radio!


///

Skrivet på ajfånen

Mapa
2013-03-26, 19:11
Vi blev inte helt nöjda med pre/rehab videon.. så här kommer Karros bästa bänktips!! enjoy
yrMYhjJlX7I

NiklasAlm
2013-03-26, 20:08
Helt awesome bänktips, här ska genast korrigeras tack!

mini
2013-03-26, 20:18
Bra bänkvideo och bra initiativ, men Robin måste gå en filmkurs. ;)

rooz
2013-03-26, 20:20
Skaffa ett stativ!

Men innehållet är alldeles förträffligt:thumbup:

Silencer
2013-03-26, 20:53
Kanonvideo. Ser redan fram mot nästa bänkpass!

tumme
2013-03-26, 21:11
Tips kan vara att lägga filmerna i en spellista alternativt ett annat konto. Så dom inte blandas ihop med 430 andra filmer du lagt upp (imponerande btw *flex*)

Bra filmer dock! Gillar att ni filmar det i bilen etc. :D

MackeJuve
2013-03-26, 21:18
Jättebra tips ska testas nästa pass. Spänn ryggen som i ett latsdrag, ligga så högt upp på axlarna man kan, dra in röven. Vid avlyft se till att ligga så att det bara är att lätta ut stången, inte lyfta ut den. Lätt att komma ihåg :D

hhhenke
2013-03-26, 23:21
Bra tips, tack!
Ska testas imorgon :)

sweetkarolina
2013-03-27, 08:40
Fniss, jag blir jätteglad att ni gillar't! *cupid*

spoonchest
2013-03-27, 08:50
Jättebra tips ska testas nästa pass. Spänn ryggen som i ett latsdrag, ligga så högt upp på axlarna man kan, dra in röven. Vid avlyft se till att ligga så att det bara är att lätta ut stången, inte lyfta ut den. Lätt att komma ihåg :D

+1. Jag tror jag har löst problemet med min axel tack vare denna video.
Det blir knepigare att omsätta i praktiken då, men denna vecka har jag deload, så jag har då tid över.

PrimalAeon
2013-03-27, 10:42
Vid denna bryggning, vad kan man göra åt att något krampar på sidan av höften? Händer bara när jag försöker styra upp en brygga.

aijou
2013-03-27, 10:59
Instämmer med kören. Bänkpress är min i särklass sämsta gren så jag tar gladeligen emot alla tips jag kan få.

Flikar in med en liten fråga angående bänkpressen också.
Vad anser ni om att ha fötterna en bit ut nedanför bänken? Alltså inte placera fötterna så långt upp emot huvudet som möjligt.

Jag har nämligen det problemet att om jag placerar fötterna upp mot huvudet så kan jag inte få ner hälarna i marken (jag tror att det beror på en kombination av stela fotleder och långa ben/ofördelaktiga proportioner). Placerar jag dem så långt upp jag kan fast med hälarna i marken så känns hela höftpartiet väldigt ostablilt och det blir ofta rövlyft och dålig spänning. Placerar jag istället fötterna en bit nedanför bänken (alltså bort från huvudet) så har jag mycket lättare att få till en stadigare brygga och jag tycker att jag kan pressa på bättre med fötterna utan att få rövlyft då knäna kommer ner lite mer. Det verkar dock inte vara lika vanligt attStyrkelyftare och bänkpressare placerar fötterna på det viset.

Vad tror ni. Borde jag fortsätta med detta eller bör jag istället försöka vänja mig vid att placera fötterna upp mot huvudet?

NiklasAlm
2013-03-27, 11:23
Karro jag skulle vilja veta hur hårt du håller i bänkstången med händerna.

Sen en till fråga, hur vet man var man ska sikta på när man tar ner stången på bröstet är det alltid högsta punkten på bröstet?

Dreas
2013-03-27, 12:46
Karro: Nu körde du ju raw, ligger du lika långt under stången med utrustning?

Fick tipset i somras av norska Herr McColl att ligga långt ut på bänken för att kunna pressa stången mer bakåt vid utrustningslyft. Alltså inte rakt ner och rakt upp. Åsikter?

Bra film, spänna latsen är jag extremt kass på!

Syns på serie 2 *flex*

sweetkarolina
2013-03-27, 13:29
Vid denna bryggning, vad kan man göra åt att något krampar på sidan av höften? Händer bara när jag försöker styra upp en brygga.


Flikar in med en liten fråga angående bänkpressen också.
Vad anser ni om att ha fötterna en bit ut nedanför bänken? Alltså inte placera fötterna så långt upp emot huvudet som möjligt.

Jag har nämligen det problemet att om jag placerar fötterna upp mot huvudet så kan jag inte få ner hälarna i marken (jag tror att det beror på en kombination av stela fotleder och långa ben/ofördelaktiga proportioner). Placerar jag dem så långt upp jag kan fast med hälarna i marken så känns hela höftpartiet väldigt ostablilt och det blir ofta rövlyft och dålig spänning. Placerar jag istället fötterna en bit nedanför bänken (alltså bort från huvudet) så har jag mycket lättare att få till en stadigare brygga och jag tycker att jag kan pressa på bättre med fötterna utan att få rövlyft då knäna kommer ner lite mer. Det verkar dock inte vara lika vanligt attStyrkelyftare och bänkpressare placerar fötterna på det viset.

Vad tror ni. Borde jag fortsätta med detta eller bör jag istället försöka vänja mig vid att placera fötterna upp mot huvudet?

Jag buntar ihop era frågor till ett svar för jag tror de beror på samma "problem". Jag försöker ju ligga med fötterna så nära huvudet som möjligt, delvis för att få så hög anspänning i kroppen som möjligt och delvis för att kunna spänna benen utan att rumpan lättar. Tack vare att jag är så rörlig i höft, ljumskar, fotleder etc så passar det mig. Jag brukar inledningsvis rekomendera nybörjare att försöka sträva åt samma håll, ev så måste de stretcha ovan nämnda kroppsdelar för att kunna ligga krampfritt och med hälarna nere. Men om man inte efter en tids försök får det att fungera så kan man prova att ha fötterna bort från huvudet, många brukar hitta en bra anspänning genom att nästan trycka fötterna ihop och mot benet på bänken (men på tävling får man inte ha kontakt med benet så bara nästan.) Jag tycker att jag lyfter röven lätt där, men det funkar för vissa.

Karro jag skulle vilja veta hur hårt du håller i bänkstången med händerna.

Sen en till fråga, hur vet man var man ska sikta på när man tar ner stången på bröstet är det alltid högsta punkten på bröstet?

När jag började fick jag tipset att hålla så hårt jag kan och fokusera på att nypa stången med lillfingrarna. Nuförtiden går det där på rutin, men jag håller alltid hårt och tar tid på mig att koppla ett bra grepp.

Högsta punkten på bröstet är ett okej utgångsläge, men jag tror också det är indiviuellt. De som har tjock mage kan ju i princip högsta punkten vara nånstans vid naveln. Jag brukar tipsa alla tjejer jag träffar att sikta på underkanten av sportbehån. För killarn då precis under pecsen typ. Sen får man känna sig fram.

Karro: Nu körde du ju raw, ligger du lika långt under stången med utrustning?

Fick tipset i somras av norska Herr McColl att ligga långt ut på bänken för att kunna pressa stången mer bakåt vid utrustningslyft. Alltså inte rakt ner och rakt upp. Åsikter?

Bra film, spänna latsen är jag extremt kass på!

Syns på serie 2 *flex*

Jag försöker ligga lika nära stången med tröja, men jag vet att jag ofta missar/slarvar med det. Inte lika lätt att komma in under stången. Men med avlyft är det inte riktigt lika viktigt att komma så nära som möjligt. Då behöver man ju inte själv jobba för själva transporten ut till ovan bröstet.

Jag brukar också förespråka att pressa stången mot huvudet (alltså rakt ner, snett upp) såväl raw som i tröja. Hamnar man så nära att man då slår i ställningen ligger man för nära :)
Antagligen har jag inte det problemet eftersom jag har typ 10 cm lyftväg. Jag kanske pressar den 2-3 cm mot huvudet. Man får prova sig fram.
Det är inget fel med att ta avlyft, hellre det än att kompromissa med tekniken. I filmen ville jag dock svara på en tidigare fråga som handlade om att göra smidiga avlyft utan hjälp.

Växjö81
2013-03-28, 11:53
Sjukt mycket tack Karro för filmen med dina bästa bänktips!

Bmwtwinturbo
2013-03-28, 21:04
Kanonvideos. Bänk är intressant.
Om du lägger dig helt platt på bänken dvs utan att brygga alls, så lyftvägen blir max lång, hur mycket minskar maxlyftet då?

Fastback
2013-03-28, 22:52
Tack för bänktipsen. Uppskattas mkt! :hbang:

Mackan58
2013-03-28, 23:05
Bra initiativ.


Mapa du har ett riktigt alfaskägg! Mirin!

sweetkarolina
2013-03-28, 23:08
Sjukt mycket tack Karro för filmen med dina bästa bänktips!

Tack för bänktipsen. Uppskattas mkt! :hbang:

You'all very welcome! ;)

Kanonvideos. Bänk är intressant.
Om du lägger dig helt platt på bänken dvs utan att brygga alls, så lyftvägen blir max lång, hur mycket minskar maxlyftet då?

Just det skulle jag aldrig prova att bänka platt. Trycker jag inte bak skuldrorna upplever jag det som vingligt och smärtsamt i axlarna, hah nån gång när jag har provat så har jag automatiskt dragit ihop skuldrorna ändå, det är en instinkt. Och sen är jag naturligt svankryggig. Får inte ner hela ryggen om jag inte kör fötterna uppe. (Och även då är det svårt) Har maxat i smalbänk (typ med händerna strax utanför det glatta) och har då gjort 90, så jag tappar typ 15-20 kg. Och tror jag gjort 85 med axelbred fattning och fötterna i luften. Men inget av det är utan brygga.

difaren
2013-03-28, 23:16
Jag ska tävla på raw vm nu i sommar. vi får se vad jag kommer då. Förra året hade ju inte raw world cup vm-status. Mitt mål är 900kg då. Tror inte jag kommer sämre än femma om jag klarar det. Har ett litet mål att vara med och kriga om guldet 2015 när det är i finland



Karro har aldrig blivit det. Jag har blivit det en gång. Men det var inte i Örebro. Utan i Fagersta där jag började träna. Precis efter att jag börjat tävla med utrustning och gjort 345kg i böj med dräkt och var där på besök en sommar. Då var det en som fråga om jag inte skulle börja ta lite grejer för att få ett extra skjut i träning. "om du gör så mycket nu, tänk vad du skulle göra om du använde ????". Kommer faktiskt inte ihåg exakt vad han erbjöd då det var några år sen nu. Har inte träffat honom igen sen dess heller


Beundrar er styrka och att ni faktiskt är helt rena!
Sjukt bra jobbat, fortsätt även med era videos, hjälper en på gymmet efter era tips osv! :)

Mapa
2013-03-29, 23:09
fler frågor? om vi missat någon så bumpa

Latissimus Dorsi
2013-03-29, 23:14
Riktigt kul initiativ!
Min fråga är, hur mycket anser du dig ha generna på ''din sida''?

edit: uhh fick man ställa personliga frågor? :D äsch

:(

vasby
2013-03-29, 23:38
Kör ni någon konditionsliknande grejer cykling eller farmers walk eller vad som? Om ja, vad? Om nej, ett medvetet val eller att man prioriterar vad som är viktigast på den lilla tid man har?


///

Skrivet på ajfånen

bustz0rz
2013-03-30, 00:12
fler frågor? om vi missat någon så bumpa

Hur går det med knä- och axelhälsofilmen? :)

arthax
2013-03-30, 08:38
Vi blev inte helt nöjda med pre/rehab videon.. så här kommer Karros bästa bänktips!! enjoy
yrMYhjJlX7I

Guld! :)

Något tips om man har svårt att få till bra brygga. Känner mig stel i den positionen, och får lätt kramp i övre låret.

lanzal
2013-03-30, 08:41
Gör en video för mark och böj med vettja? Robin du har ju en speciellt teknik, visa hur du gör det och tänker typ? Vore intressant!

Mapa
2013-03-30, 10:19
:(

Den förträngde jag! det kommer!

Hur går det med knä- och axelhälsofilmen? :)

just det. vi gjorde en film vi inte blev nöjda med! Vi försöker oss på en ny idag

Guld! :)

Något tips om man har svårt att få till bra brygga. Känner mig stel i den positionen, och får lätt kramp i övre låret.

Stretcha höftböjarna! Antagligen där du är stel

Gör en video för mark och böj med vettja? Robin du har ju en speciellt teknik, visa hur du gör det och tänker typ? Vore intressant!

det ska vi göra. så fort jag blir bra i mitt knä

Tyrwing
2013-03-30, 11:10
Kan slänga in en till. Om man är nervös nybörjare som ska provtävla första gången nere på den lokala klubben, har ni några bra tips? :)

svenbanan
2013-03-30, 12:23
Kanontråd!!

beerbear
2013-03-30, 12:27
Tränar ni underarmar? Hur ofta och vilka övningar?

Vunnis
2013-03-30, 12:33
Kör ni någon konditionsliknande grejer cykling eller farmers walk eller vad som? Om ja, vad? Om nej, ett medvetet val eller att man prioriterar vad som är viktigast på den lilla tid man har?


///

Skrivet på ajfånen

Mapa crossfitkonditionstränar ju ibland. Kika i ytkanalen. :D

Nilzeen
2013-03-30, 12:53
Har ni alltid haft lätt att utföra ATG böjar och marklyft? Om inte, vilka är era favorit stretchövningar för de?

Mapa
2013-03-30, 22:17
Några stretchar som hjälpt vår axelhälsa
JWqh4fJCBUo

ChrisDEFC
2013-04-12, 10:23
Väntar med spänning på ett klipp om knähälsa. Då jag själv senaste veckorna börjat få lite problem med knäna efter 10-15års tränande utan att någonsin haft minsta lilla problem med knäna. Jag böjer 1-3gånger/vecka och får nog säga att böj är min favoritövning. Så att inte kunna köra böj som jag vill är ytterst tråkigt. Kan inte riktigt lokalisera vart jag har ont utan det känns mest som hela knäna är ömma. Började med höger men nu är det samma känsla i båda knäna. Känner av det när jag ska sätta mig ner eller ställa mig upp från sittande position. Kan väl tillägga att mina knän går ihop lite när det börjar bli riktigt tungt i övrigt har jag nog en rätt skaplig teknik. Alla tips är välkomna och jag älskar era tidigare videos!

ChrisDEFC
2013-04-21, 16:33
Väntar med spänning på ett klipp om knähälsa. Då jag själv senaste veckorna börjat få lite problem med knäna efter 10-15års tränande utan att någonsin haft minsta lilla problem med knäna. Jag böjer 1-3gånger/vecka och får nog säga att böj är min favoritövning. Så att inte kunna köra böj som jag vill är ytterst tråkigt. Kan inte riktigt lokalisera vart jag har ont utan det känns mest som hela knäna är ömma. Började med höger men nu är det samma känsla i båda knäna. Känner av det när jag ska sätta mig ner eller ställa mig upp från sittande position. Kan väl tillägga att mina knän går ihop lite när det börjar bli riktigt tungt i övrigt har jag nog en rätt skaplig teknik. Alla tips är välkomna och jag älskar era tidigare videos!

Skulle va kul med en film om ni inte laggt ner. Men för att sammanfatta vad jag själv kommit från till angående mina knäproblem. Rörligheten i knät/framsida lår har nog varit lite dålig. En stretch där man sitter på golvet med ena benet framför sig och andra böjt på sidan om en för att stetcha framsida lår och sen försöka lägga ner ryggen i backen har hjälpt mycket. Sen tror jag att mina fötter börjat peka för mycket utåt när jag kört böj vilket gör att knäna går innanför fötterna när jag tar i (knäna åker ihop när jag tar i). En lösning har varit att återgå till en med neutral stands där tårna pekar rakt fram och när jag böjer på benen så försöker jag trycka ut knäna åt sidan och verkligen hålla dem på plats när jag trycker upp vikten. För detta har det krävts endel stretchöningar för att "öppna upp" höften men nu börjar jag bli bättre och knäna krånglar inte lika mycket längre. Sen är detta ett långtidsprojekt så stretcha gör jag numer nästan varje gympass för att behålla rörligheten.

Mapa
2013-04-21, 18:49
vi har inte lagt ner, det har bara varit mycket sista tiden. Ska försöka göra ett par videos under veckan som kommer

maattee10
2013-04-22, 12:56
kör ni med smalt/brett grepp vid sittande rodd/latsdrag?

Mapa
2013-05-05, 20:55
17min böj. Hoppas ni orkar kolla
rPX-FVaU2Rc

Mapa
2013-05-05, 20:56
kör ni med smalt/brett grepp vid sittande rodd/latsdrag?

varierar. Vi kör just nu övre rygg två gånger i veckan. Oftast facepulls och någon form av rodd. Inte alls noga med vilken. Jag gillar dock "chest supported row" en maskin som finns på många gym

maattee10
2013-05-05, 21:16
varierar. Vi kör just nu övre rygg två gånger i veckan. Oftast facepulls och någon form av rodd. Inte alls noga med vilken. Jag gillar dock "chest supported row" en maskin som finns på många gym

ok tack så mycket:)

Spikmattan
2013-05-05, 21:25
17min böj. Hoppas ni orkar kolla

Bra grejer!

filmjölk
2013-05-05, 22:27
Om man vill bli stark men bara vill/kan träna 2ggr i veckan, hur hade ni gjort då?

maattee10
2013-05-23, 17:25
när min polare kör knäböj så händer det något märkligt:/ stången ligger rak på övre rygg/nacke men sedan när han böjer så åker vänster sidan av stången fram och högern bak. varför? samma sak händer med enbart stången:/

Mapa
2013-05-23, 17:52
ett par frågor till så gör jag en video ikväll eller i morgon!

Ungkarlsliv
2013-05-23, 18:13
Har hört er prata om Sheiko då och då vilken nivå skulle du/ni säga att man borde vara på för att ge sig på dessa program ? Sugen på att testa att köra Sheiko här i sommar då främst Sheiko 29 vilket ska vara det lättaste programmet har tränat i cirkus 2 år så fortfarande rookie i träningssammanhang.

frassekatt
2013-05-23, 19:08
Vill bara tacka för 17 minuter prima knäböjsvideo. Här en en som lärt sig nåt: tack!

/F

Jappse
2013-05-23, 19:23
Fråga: Generellt sett, vilket brukar gemene lyftare vara starkast i? Sumo-mark eller normal-mark?

Mapa
2013-05-23, 20:11
Bar över för alla bears där ute! Fixar en till i morgon!
J-UNUJ93IXw

arthax
2013-05-23, 21:31
Tack för riktigt bra videos!

Två frågor, som jag inte vet om de avhandlats än;

Jag har märkt att när jag böjer och börjar närma mig botten (parallellt i mitt fall) så har jag en tendens att omedvetet dra åt höger. Jag har kollat i spegel, och överkroppen glider över åt höger. Jag arbetar medvetet mot detta, men tänkte höra om ni har någon aning om vad, var och varför det är på det viset? Antar att det handlar om en stramhet, men var?

Dagarna efter mina böjpass så får jag alltid en brutal träningsvärk i insida lår (adduktor magnus gissningsvis) samt gluteus, men mycket sällan i/på lårets fram/utsida. Är detta ett tecken på att jag missar att aktivera någon del i böjen, eller är det normalt?

maattee10
2013-05-24, 07:54
tack snälla för videon:) får höra med honom om olika slags sporter;)

Swearengen
2013-05-26, 18:24
Hej!

Jag planerar att köra en vända Smolov JR i bänkpress och marklyft. I och med att jag har haft inklämning i ena axeln förut funderar jag över hur jag ska balansera upp bänkpressandet som är 4 gånger i veckan(precis som marklyften).

Hur skulle ni lägga upp ryggövningar som t.ex roddar och latsdrag för att undvika axelskador? Jag tänker främst på frekvens och volym, men alla tankar ni har kring detta skulle uppskattas att ta del av. Jag såg att ni endast kör övre rygg två gånger i veckan men jag har själv funderat på att köra lätta hantelroddar och baksida axlar 4 gånger i veckan men det kanske endast sliter mer än det hjälper?

Jag har sett klippen där när pratar om axelhälsa och jag kommer såklart att stretcha mycket.

Mora spöket
2013-06-17, 18:33
I Body Radio avsnittet nämner Karro att man ska nypa med lillfingrarna i bänken, vad är tanken bakom det? :)

maattee10
2013-06-25, 06:46
Hur utnyttjar jag benen i bänkpress?

RobbanColeman
2013-06-25, 12:25
Prenumeration på denna, klart bra initiativ!

Jag undrar lite över greppvidd i bänkpressen, är det ngt man bara helt enkelt provar sig fram till eller är det så att man bör sikta på maxbrett grepp pga lyftsträckan?

Tack för en mycket rolig och enormt intressant och lärorik tråd med kanonfilmer! :)

Niorna
2013-06-25, 12:49
Några stretchar som hjälpt vår axelhälsa

Tack för sista tipset om att utåtrotera vid stretch av bröstet! :thumbup:

VoDaresVins
2013-06-25, 21:07
Skulle vilja höra era tankar och erfarenheter kring "pelvic tilt / ass dip / ryggen dras under arslet vid böj". Vet inte officiella benämningen. Jag märkte för nån månad sen att jag fått det här problemet. När jag börja träna igen efter rygg problem fick jag det rätt snabbt åtgärdat. I fredags när ja körde böj filma jag min form för första gången på ett tag och fick se att problemet smygit sig tillbaka. Körde igen på sönda med tanken "så fan heller", då hölls formen bra igen. Det som oroar är att jag inte på nåt sätt kände av att tilten kommit tillbaka så skulle inte märkt utan videon.
Tack annars för en bra tråd. Ny favorit. :)

Niorna
2013-06-25, 23:30
skulle vilja höra era tankar och erfarenheter kring "pelvic tilt / ass dip / ryggen dras under arslet vid böj". Vet inte officiella benämningen.

+1

Mapa
2013-06-28, 08:24
Ska bila ner till Malmö från Örebro ikväll, så det kommer svaras på alla frågor då! Videon kommer då upp i morgon kväll när jag kommer hem

arthax
2013-06-28, 08:43
Ska bila ner till Malmö från Örebro ikväll, så det kommer svaras på alla frågor då! Videon kommer då upp i morgon kväll när jag kommer hem

Tack! :)

sweetkarolina
2013-06-28, 12:16
I Body Radio avsnittet nämner Karro att man ska nypa med lillfingrarna i bänken, vad är tanken bakom det? :)

Om ni inte vill vänta på Robins videosvar, så tar jag den här frågan här.

Hehe, det är råd jag fick i min första klubb Borlänge som jag bara alltid följt. Man nyper så hårt man kan i stången för att bygga upp anspänning i armarna, jag upplever att jag spänner triceps när jag nyper med lillfingrarna. Det är antingen en fysiologiskt reaktion eller en psykisk. Eftersom jag alltid nyper med lillfingrarna när jag bänkar så kanske jag automatiskt spänner triceps då. Vem vet. Det har funkat för mig iallafall.*whatever*

Mapa
2013-06-28, 22:15
Gör massa videos idag och imorgon. Så har ni några frågor passa på nu!!

Grottmannen
2013-06-28, 23:11
Till Karro:
När du träffar nya människor och du berättar att du tävlar i styrkelyft (och är jävligt stark också) är det då vanligt att folk "ser ner på dig" som om det vore något fult att vara tjej och stark eller är det något som är i det förgångna? Hur hanterar du det isåfall?
Hoppas det inte blev för flummigt nu..

BigIron
2013-06-28, 23:27
Hur mycket vikt tror ni det ligger i tekniken, eller är tekniken mest till för domarna och för att lyftet ska bli godkänt? Hur många kilon ger en bra brygga i bänk t.e.x.

whuddafuks
2013-06-29, 00:14
Tror ni att "vem som helst" kan tävla bland proffsen i styrkelyft?

maattee10
2013-06-29, 06:22
hur mycket äter ni per dag, enkelt?

kolhydrater?
protein?
fett?
kcal?

O_Wao
2013-06-29, 09:30
Jättetrevligt initativ och bra tips för nybörjare, här ska bänkas! :thumbup:

Mapa
2013-06-30, 22:21
Okej, nu har jag en hel hög inspelade. Här kommer första. Fler i morgon!

Fotplacering och greppbredd i bänkpress
ojQC_N_l2Y4

Mapa
2013-06-30, 22:34
Funderar du på att prova styrkelyft?
NAtZ7mXa4b8

RobbanColeman
2013-06-30, 22:41
Tack för svar! :)

Upplever som här nämndes att botten e lite knepigare men sen e de lugna gatan som sagt. Har stretchat mycket sista tiden, framförallt höftböjarna och det börjar ta sig mer o mer med att involvera benen och tajta till hela lilla mig och få till en liten brygga. :)

Fan 175kg som 18-åring e galet bra men jag ska försöka mig på det som 38-åring iaf eller nåt. :)


Förresten, om jag "reppar" en trea t ex i marklyft, hur lång tid mellan varje repetition kan jag ha men få det till att kallas ett set med en 3:a?

Återigen tack!

mikaelj
2013-06-30, 23:06
Förresten, om jag "reppar" en trea t ex i marklyft, hur lång tid mellan varje repetition kan jag ha men få det till att kallas ett set med en 3:a?

Återigen tack!

Det avgör du helt själv. Så länge du är konsekvent med hur länge du vilar mellan varje repetition, bara. Så att du kan avgöra om du blivit starkare eller inte.

Personligen vilar jag inte alls, d v s tar bara nytt tag och nästa repetition. Det blir kanske 1-2s.

bustz0rz
2013-06-30, 23:12
Jag har lite problem med min högra skuldra, när jag tränar bänkpress. Den verkar på något vis svag och stel. Det är lite svårt att förklara. Men under ett set så är det alltid den högra skuldran som ger upp först, så att jag inte kan pressa klart, istället för pressmuskulaturen. Är det något problem ni har stött på och har något tips för att åtgärda?

maattee10
2013-07-01, 06:54
tack snälla robin för klippen:) ska börja med att ha fötterna lite bredare när jag bänkar, är också modell längre (190cm) ;)

sweetkarolina
2013-07-01, 07:35
Till Karro:
När du träffar nya människor och du berättar att du tävlar i styrkelyft (och är jävligt stark också) är det då vanligt att folk "ser ner på dig" som om det vore något fult att vara tjej och stark eller är det något som är i det förgångna? Hur hanterar du det isåfall?
Hoppas det inte blev för flummigt nu..

Har jag aldrig stött på. De flesta blir snarare nyfikna och imponerande och frågar mycket om sporten.

Mora spöket
2013-07-01, 12:27
I Body Radio avsnittet nämner Karro att man ska nypa med lillfingrarna i bänken, vad är tanken bakom det? :)

Om ni inte vill vänta på Robins videosvar, så tar jag den här frågan här.

Hehe, det är råd jag fick i min första klubb Borlänge som jag bara alltid följt. Man nyper så hårt man kan i stången för att bygga upp anspänning i armarna, jag upplever att jag spänner triceps när jag nyper med lillfingrarna. Det är antingen en fysiologiskt reaktion eller en psykisk. Eftersom jag alltid nyper med lillfingrarna när jag bänkar så kanske jag automatiskt spänner triceps då. Vem vet. Det har funkat för mig iallafall.*whatever*

Ah okej! :) Tack!

Supermicke
2013-07-20, 19:48
fråga till robin om knäböj. Hur vet jag vart jag har min svaghet? Hur vet man om det är hamstrings, röv eller quads t ex?

Har för mig du sagt att låren var din svaghet, hur går det och hur gjorde du för att stärka det? :)

björne92
2013-07-24, 13:37
har också en fråga till mästarna.
Nu är de så att jag kört 5x5 madcows intermediate schema i några månader där ja ökar vikten med 2,5kg varje vecka , har börjat om en gång. men känns som jag inte kommer kunna fortsätta så länge med der programmet, kanske en månad till.
Jag skulle vilja fortsätta bygga upp styrka i styrkelyfts grenarna mark, bänk och knäböj men vet inte vilket schema ja ska fortsätta på.
Mina stats nu är :
bänk: 132,5x5
knäböj: 137,5x5
marklyft: 170x5
inte provat att maxa.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Extremen
2013-07-24, 17:35
Jag har 2 frågor till robin:)
Hur länge ska man vila mellan varje marklyft/knäböj/bänk pass för minimal överträning?
Hur många set och reps ska man köra om man kör 2 gånger i veckan?

gymjander
2013-08-01, 17:43
Ville bara titta in och berömma Karro för videon som avhandlar set-upen i bänkpress bland annat. Just den biten med att brygga upp sig osv som jag haft mest problem med, senaste passet hade jag tipsen i åtanke och det kändes genast mycket bättre. Keep up the good work!

Mapa
2013-09-06, 14:29
Bänkpress?
IXGPlgbCfMA

maattee10
2013-09-06, 14:41
tack snälla robin för tipsen:) ska definitivt börja kör TNG.

Mapa
2013-09-06, 14:44
Lite snack om framtiden för den här tråden och böj
DqpMOVT9-gI

Mapa
2013-09-06, 14:45
tack snälla robin för tipsen:) ska definitivt börja kör TNG.

med väldigt mjuk touch skulle jag säga för dig. Du ska knappt nudda tröjan

maattee10
2013-09-06, 14:56
med väldigt mjuk touch skulle jag säga för dig. Du ska knappt nudda tröjan

aha ok:)

andeem
2013-09-06, 15:44
Fan nu blev man ju ledsen till helgen. :(

Xtronal
2013-09-06, 16:40
Bra videos! :)

Mapa
2013-09-06, 20:50
Fan nu blev man ju ledsen till helgen. :(

varför?

Bra videos! :)

tack! har spelat in några till. Dem kommer i morgon eller söndag

andeem
2013-09-06, 23:30
varför?För att ni var så sjukt gulliga tillsammans och jag blev glad av att se er tillsammans och nu är ni inte tillsammans längre.

Edit: men det är förstås OT.

Mapa
2013-09-07, 12:49
och nån mod ser detta kan dem väl byta namn på tråden och ta bort "och Karro" ur rubriken

Mapa
2013-09-07, 12:53
har också en fråga till mästarna.

Lite segt svar, men

sDfD8FZvZIY

Röda Björnen
2013-09-07, 15:17
Stort tävlingsintresse, jag har bara många frågor men ska inte ta upp för mycket tid.

Nu! Jag har problem med hur jag ska lägga upp mitt schema, mitt nuvarande schema ser ut såhär:

Måndag:
Morgon: Simning (Fastande)
EM: Teknik i Bänk, Mark och Böj.
Kväll: Genomblödningsträning.
Natt: Maxa kcal intag.

Tisdag:
Morgon: Hemsysslor
EM: Marklyft, Brutalbänk, Farmers walk, Högrep stockpress, Lårcurl, Mage
Kväll eller Natt: Genomblödningsträning

Onsdag:
Morgon: 1 Mil Marschträning [30-50 kg packning] (fastande)
EM: Teknik i Bänk, Mark och Böj.
Kväll: Genomblödningsträning.
Natt: Hemsysslor

Torsdag:
Morgon: Simning
EM: Tävlingsbänk, styrkeryck, Explosiv knäböj, Greppträning, Hammercurl, Tricepsextension
Kväll/Natt: Hemsysslor

Fredag:
Morgon: 1 Mil Marschträning [30-50 kg packning] (fastande)
EM: Hemsysslor
Kväll: Hemsysslor
Natt: Genomblödningsträning.


Lördag:
Morgon: Hemsysslor
EM: Tävlingsböj, Hantelpress, Axle Clean & Press högrep, Snatch högrep, Latsdrag

Söndag:
Morgon: Simning (Fastande)
EM: Teknik i Bänk, Mark och Böj. [8 set x 2 Rep]
Kväll: Genomblödningsträning.
Natt: 1 Mil Marschträning [30-50 kg packning]


Det funkar bra och jag ökar bra i styrka och tekniken blir bättre och bättre i allt förutom Marklyft.

Marklyft har jag ett jätteproblem!, jag tror jag använder ryggen alldeles för mycket. Jag vet inte exakt men för varje vecka som går så är det som att ryggen .. kläms ihop och ryggmuskulaturen känns spänd och sliten.. om du förstår hur jag menar därifrån. Jag ska slänga upp ett klipp på tisdag nu när jag kör mark så kan du få örfila mig i rätt riktning men är det något du känner igen ?

Edit; Bänkpress fråga! jag är starkare i stopp bänk än i light touch bänk, det känns konstigt men det kanske ska vara så ?
Edit; Fråga till dig, i dina senaste videos repeterar du väldigt mycket. Hur kommer det sig ?

Mapa
2013-09-07, 17:51
Stort tävlingsintresse, jag har bara många frågor men ska inte ta upp för mycket tid.

Nu! Jag har problem med hur jag ska lägga upp mitt schema, mitt nuvarande schema ser ut såhär:



Det funkar bra och jag ökar bra i styrka och tekniken blir bättre och bättre i allt förutom Marklyft.

Marklyft har jag ett jätteproblem!, jag tror jag använder ryggen alldeles för mycket. Jag vet inte exakt men för varje vecka som går så är det som att ryggen .. kläms ihop och ryggmuskulaturen känns spänd och sliten.. om du förstår hur jag menar därifrån. Jag ska slänga upp ett klipp på tisdag nu när jag kör mark så kan du få örfila mig i rätt riktning men är det något du känner igen ?

Edit; Bänkpress fråga! jag är starkare i stopp bänk än i light touch bänk, det känns konstigt men det kanske ska vara så ?
Edit; Fråga till dig, i dina senaste videos repeterar du väldigt mycket. Hur kommer det sig ?

vad är ditt mål? ser väldigt splittrat ut imo.. satsar du på lyftning så är det väldigt mycket annat som stör.

jag repeterar mig för att det ska fastna. Kommer inte ihåg vart jag hört de, men nånstans var det någon som sa att när man talar inför en grupp/publik så upprepa det du vill ska fastna tre gånger, minst

dream_theater_
2013-09-07, 17:58
Jag har tittat på "so you think you can squat", och jag gör flera saker som Tate påstår att man inte ska göra.

1. Jag får arslet under mig när jag böjer. Alltså en svankning, fast tvärtom. Är jag för stel för det djup jag försöker få? Tate verkar vilja att svanken ska vara redan vid utlyftet, och den ska man hålla under hela lyftet. Vad är din åsikt?

2. jag har inte huvudet upptryckt som han tycker att man ska ha, men blicken uppåt. Jag kan ha svårt att "brösta upp" mig. Känns som att stången vill rulla av mig. Kör stången väldigt lågt. Så, huvudets position?

3. Jag fäller ryggen väldigt mycket, och får ofta kommentarer om att jag inte borde göra det. Jag ser i dina lyft att du också bryter upp stången, om jag får uttrycka mig så. Vad säger du?

Bra tråd, tack på förhand.

Röda Björnen
2013-09-07, 19:05
vad är ditt mål? ser väldigt splittrat ut imo.. satsar du på lyftning så är det väldigt mycket annat som stör.

jag repeterar mig för att det ska fastna. Kommer inte ihåg vart jag hört de, men nånstans var det någon som sa att när man talar inför en grupp/publik så upprepa det du vill ska fastna tre gånger, minst

Mitt mål är maximal styrka men då jag jobbar inom säkerhet&bevakning och även planerar en framtid inom militären så satsar jag starkt även på uthållighet, god kondition och maxstyrka, kastar även in lite OL & strongman då jag gillar rörelserna och känner att jag får bättre rörlighet!

Så jag har breda mål men att tävla inom styrkelyft är en dröm så man kan säga att jag undrar på svaret, är det möjligt att kombinera framtidsplanera + styrkelyfts planer ?

MVH

Ungkarlsliv
2013-09-07, 19:08
Jag har tittat på "so you think you can squat", och jag gör flera saker som Tate påstår att man inte ska göra.

1. Jag får arslet under mig när jag böjer. Alltså en svankning, fast tvärtom. Är jag för stel för det djup jag försöker få? Tate verkar vilja att svanken ska vara redan vid utlyftet, och den ska man hålla under hela lyftet. Vad är din åsikt?

2. jag har inte huvudet upptryckt som han tycker att man ska ha, men blicken uppåt. Jag kan ha svårt att "brösta upp" mig. Känns som att stången vill rulla av mig. Kör stången väldigt lågt. Så, huvudets position?

3. Jag fäller ryggen väldigt mycket, och får ofta kommentarer om att jag inte borde göra det. Jag ser i dina lyft att du också bryter upp stången, om jag får uttrycka mig så. Vad säger du?

Bra tråd, tack på förhand.

Bara flikar in för att vara anal och säger att "so you think you can squat" är Matt Wenning som instruerar i inte Dave Tate :)

Mapa
2013-09-07, 19:22
Josef Eriksson är på väg hit, så om ni vill att jag frågar honom något så ställ den frågan snabbt!.. kan dock inte lova att det blir någon video, men kanske ^^

Josef har bänkat 200kg på träning vägandes typ 90kg då tror jag
EZ5uTfy9s5A

ceejay
2013-09-07, 19:29
Hur lägger han upp en veckas bänkträning? %av 1rm, set, reps etc.

MackeJuve
2013-09-07, 19:42
1. Tekniktips för militärpress?

2. Jag kör just nu någon sorts variant på RSR, två böjpass i veckan. Varje pass innehåller 2 set med 5 reps på bestämd vikt som ökar med 2,5 kg varje vecka, övriga 2 set kör jag så tungt och med det antal reps som jag känner för för dagen. Så här såg det ut sist:

130x5
130x5
120x8@8
120x8@8

Passet innan det:
130x5
130x5
140x4@8
140x4@9,5

Hur ofta kan det tänkas rimligt att gå tungt (@9-10) i de 2 egenbestämda seten? Frågar eftersom jag inte vill sabba min progression genom att gå för tungt för ofta.

Mapa
2013-09-07, 22:03
Ceejay, vi har tyvärr druktigt ett glas, när vi svarar på din fråga.. hboppas det är okej ändå. Josef är en bra kille ädnå. fast det kan man inte tro alltid. han har svårt att få upp den ibland med vissa tjejer
DAVOGLG3sgA

Jappse
2013-09-07, 22:11
Ett glas, går att diskutera :P

ceejay
2013-09-07, 22:15
Haha men vad i jävulen :D:D

Tack för svar, lol. Ska träna på bane-rösten.

svenbanan
2013-09-08, 00:52
Hahaha! Vicken jävla instruktionsvideo. :laugh:

Mapa
2013-09-08, 07:56
Det vart ju en jävligt bra video det där! :D Vi kanske skulle göra tråden till Robin och Josef svarar på frågor istället

bCXTu5jE-Ng

Hreidmar
2013-09-08, 08:46
Ceejay, vi har tyvärr druktigt ett glas, när vi svarar på din fråga.. hboppas det är okej ändå. Josef är en bra kille ädnå. fast det kan man inte tro alltid. han har svårt att få upp den ibland med vissa tjejer
DAVOGLG3sgAUnderbart ^_^

filmjölk
2013-09-08, 11:31
Bra tips:D Sa du: "100 reps på 100% då ökar man i bänk!" ? :D

PureWhey
2013-09-08, 11:33
Hahahahaha


Le iPhone

björne92
2013-09-08, 14:14
Lite segt svar, men

sDfD8FZvZIY

trodde jagcaldrig skulle få svar men tack som fan! riktigt coolt :-D
eftersom de var ett tag sen som jag skrev så hann jag börja med ett schema (extended russian sqaut routine) vilket är 9 veckor och jag ska börja med tredje nu. är det något du hört något om, bra/dåligt?
så i slutet av de ska jag maxa, tycker du jag ska hoppa på 5x5 igen sen alltså och trycka ut de sista( kanske advanced variationen)?
Mitt namn är iaf Björn, tack som fan för svar, made my day :thumbup:
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

de_dave
2013-09-08, 16:27
Du nämner ofta Sheiko som ett bra schema att följa.

Har du några av de olika programmen (29,30,31 osv) som du brukar rekommendera?

björne92
2013-09-08, 17:47
Bra tips:D Sa du: "100 reps på 100% då ökar man i bänk!" ? :D

Det är min standard metod!

dream_theater_
2013-09-08, 19:10
Bara flikar in för att vara anal och säger att "so you think you can squat" är Matt Wenning som instruerar i inte Dave Tate :)

Jaså, är det så. Tack för rättningen :)

filmjölk
2013-09-08, 19:27
Mapa, du brukar ju inte redovisa så noga vad du gör när du tränar tex. lats och biceps, om du orkar får du gärna berätta lite mer utförligt vilken träning du kör som inte är huvudövningar eller komplement till dina huvudövningar. övningsval, vikter, set, reps och sånt.

Mapa
2013-09-10, 21:00
Det kommer mer under veckan..
TfjS-Y9k-fQ

crizzan
2013-09-10, 21:03
Underbart att du startat denna tråd och att du lägger ner tid på detta!

Tack för allt! :)

maattee10
2013-09-10, 22:49
oj de viste jag inte:/ jag spänner mitt bälte så mycket jag bara pallar, är det helt fel?

Birkharju
2013-09-10, 23:19
oj de viste jag inte:/ jag spänner mitt bälte så mycket jag bara pallar, är det helt fel?

Det rekommenderas som Robin säger att man lämnar lite utrymme för att man ska ha något att spänna ut magen mot. Då kan du generera mycket högre internt tryck i de involverade bukmusklerna.

crizzan
2013-09-11, 11:40
Det rekommenderas som Robin säger att man lämnar lite utrymme för att man ska ha något att spänna ut magen mot. Då kan du generera mycket högre internt tryck i de involverade bukmusklerna.

Problemet är väl att de flesta inte kan eller har inte lärt sig köra utan bälte så de kan inte skapa högt tryck i buken. Och därför gör folk på detta viset.

Jag visste inte detta heller innan jag såg videon men förstår varför nu efter.

maattee10
2013-09-11, 11:46
Det rekommenderas som Robin säger att man lämnar lite utrymme för att man ska ha något att spänna ut magen mot. Då kan du generera mycket högre internt tryck i de involverade bukmusklerna.

ok, blir att lämna 1 hål till godo;)

Problemet är väl att de flesta inte kan eller har inte lärt sig köra utan bälte så de kan inte skapa högt tryck i buken. Och därför gör folk på detta viset.

Jag visste inte detta heller innan jag såg videon men förstår varför nu efter.

jag har nästan alltid kört utan, senaste månaden har jag kört med bälte;) 200kgx4 utan och 220kgx2 med i marklyft:)

björne92
2013-09-11, 11:46
tänkte höra, ska se efter extended russian squat routine hur mycket jag ökar, om det går bra så fortsätter jag såklart med programmet men om jag inte får så bra ökningar börjar jag med något nytt. men jag ligger så långt före i bänken jämfört med mark och böj, så därför tänkte jag om det går att köra stronglift med mark och böj för att ta ut de sista medan ja kanske kör mm2k i bänk eller något annat schema bara för bänk för jag kände att bänken blev för tung för att höja varje vecka.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Mapa
2013-09-11, 11:49
Problemet är väl att de flesta inte kan eller har inte lärt sig köra utan bälte så de kan inte skapa högt tryck i buken. Och därför gör folk på detta viset.

Jag visste inte detta heller innan jag såg videon men förstår varför nu efter.

ja precis. Då blir det ju kryckeffekten som jag pratade om.

tänkte höra, ska se efter extended russian squat routine hur mycket jag ökar, om det går bra så fortsätter jag såklart med programmet men om jag inte får så bra ökningar börjar jag med något nytt. men jag ligger så långt före i bänken jämfört med mark och böj, så därför tänkte jag om det går att köra stronglift med mark och böj för att ta ut de sista medan ja kanske kör mm2k i bänk eller något annat schema bara för bänk för jag kände att bänken blev för tung för att höja varje vecka.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


jag har faktiskt väldigt dålig koll på mm2k. Men tror du på det så kör! Jag vill inte behöva säga vad varje person ska göra, utan försöka ge er mitt synsätt på olika saker och få er att fatta bättre beslut sjävla

hoppas jag inte tappade för mångas respekt efter videon med mig och Josef. Jag tänkte först ta bort den, men man ska väl bjuda på sig själv också :D det är så jäkla sällan jag dricker så man får passa på att föreviga det när det händer

björne92
2013-09-11, 12:13
ja precis. Då blir det ju kryckeffekten som jag pratade om.




jag har faktiskt väldigt dålig koll på mm2k. Men tror du på det så kör! Jag vill inte behöva säga vad varje person ska göra, utan försöka ge er mitt synsätt på olika saker och få er att fatta bättre beslut sjävla

hoppas jag inte tappade för mångas respekt efter videon med mig och Josef. Jag tänkte först ta bort den, men man ska väl bjuda på sig själv också :D det är så jäkla sällan jag dricker så man får passa på att föreviga det när det händer

ne men jag tänkte mer princip att de går att köra 5x5 på mark och böj för att kräma ut det sista medan man kan köra ett annat schema/program för bänkpressen. att de går att blanda mellan två program alltså.

det var en grym video ;-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

newb123
2013-09-11, 12:48
hoppas jag inte tappade för mångas respekt efter videon med mig och Josef. Jag tänkte först ta bort den, men man ska väl bjuda på sig själv också :D det är så jäkla sällan jag dricker så man får passa på att föreviga det när det händer

Nej tvärtom, du höjde stämningen i tråden med den! :D Nu är jag ett ökänt fyllo själv så vet inte om min åsikt har någon vikt i frågan men det var bra gjort! En annan sak är att din respekt tvärtom ökar i mina ögon då alkohol påverkar träningen negativt och du fortfarande är så stark som du är. Det bevisar att man kan vara apstark utan att vara nykterist (om nån nu fortfarande tror att det är omöjligt).

Mapa
2013-09-11, 19:32
Det där va andra gången jag va full på typ 3 år..... Så jag är väl så nära nykterist man kan vara utan att vara det :)

O_Wao
2013-09-11, 20:10
hoppas jag inte tappade för mångas respekt efter videon med mig och Josef. Jag tänkte först ta bort den, men man ska väl bjuda på sig själv också :D det är så jäkla sällan jag dricker så man får passa på att föreviga det när det händer

Äh, det var ju kul ju. Fnissigt värre. :D

whuddafuks
2013-09-11, 22:52
Mapa, du brukar ju inte redovisa så noga vad du gör när du tränar tex. lats och biceps, om du orkar får du gärna berätta lite mer utförligt vilken träning du kör som inte är huvudövningar eller komplement till dina huvudövningar. övningsval, vikter, set, reps och sånt.

Är också nyfiken på detta :)

crizzan
2013-09-12, 11:04
Vet inte om du kanske svarat på detta någonstans men...

Handposition under böj.

Det jag fått lära mig och tränar på är att just komma in med händerna för att tajta till ryggen.

Eller klarar du att hålla bredare pga stark övre rygg eller liknande?

MVH!

Mapa
2013-09-12, 19:48
SUCK. Spelade in två stycken videos idag i bilen.. Men hade fönstret nere så det lät för illa.... provar igen i morgon

lei
2013-09-12, 19:50
Härligt att du orkar lägga tid på sånt här! Uppskattas!

Appropå ovanstånde fråga om handposition i böj, vilken sida om stången tycker du man ska ha tummen på vid lowbar?

Mapa
2013-09-12, 19:52
Eftersom jag ändå åker drygt 30min till jobbet så är det ju perfekt att ta det då :) så egentligen lägger jag inte så mycket tid.. Men jag vet bara själv när jag började, det va faktiskt inte så länge sen.. Då hade en sån här grej betytt väldigt mycket. Så att föra att det uppskattas är trevligt

Huzz3in
2013-09-12, 19:57
Hej! Jag undrar vad ska man köra för schema/övningar om man vill få lean body? Typ en sån kropp: http://drugline.org/img/term/lean-body-mass-8581_0.jpg

Btw, jag är 172cm lång och väger 47kg.

deadmeat
2013-09-12, 20:00
En riktig SL-kropp det där...

Mapa
2013-09-12, 20:01
Hej! Jag undrar vad ska man köra för schema/övningar om man vill få lean body? Typ en sån kropp: http://drugline.org/img/term/lean-body-mass-8581_0.jpg

Btw, jag är 172cm lång och väger 47kg.

INtressant att du frågar mig. Sen skulle jag väl säga att du lär vara ganska lean med dina 47 pannor. Men det där har iofs mer med dieten att göra en träning. Om du bygger massa och sen dietar så lär du väl komma dit. Men om du nu inte är ett troll så behöver du äta lite mer än du gör nu..

Huzz3in
2013-09-12, 20:23
INtressant att du frågar mig. Sen skulle jag väl säga att du lär vara ganska lean med dina 47 pannor. Men det där har iofs mer med dieten att göra en träning. Om du bygger massa och sen dietar så lär du väl komma dit. Men om du nu inte är ett troll så behöver du äta lite mer än du gör nu..

Tack! Jo jag väger faktiskt bara 47kg :P Har kört i -47kg i kick-boxning därför jag väger som jag gör... Jo, jag har fått lite koll på det där med maten men den svåra biten för mig är, vad och hur jag ska träna för att nå mitt mål... Finns så jävla mycket schemor, program, övningar osv... Finns det något du kan rekommendera? Om mitt mål är och få typ en sådan kropp:
http://drugline.org/img/term/lean-body-mass-8581_0.jpg

whuddafuks
2013-09-12, 20:57
Tack! Jo jag väger faktiskt bara 47kg :P Har kört i -47kg i kick-boxning därför jag väger som jag gör... Jo, jag har fått lite koll på det där med maten men den svåra biten för mig är, vad och hur jag ska träna för att nå mitt mål... Finns så jävla mycket schemor, program, övningar osv... Finns det något du kan rekommendera? Om mitt mål är och få typ en sådan kropp:


Du kommer inte kunna bygga just den kroppstypen han har med ett speciellt schema. Antingen så får du muskler eller inte. Övningar spelar ingen roll hur du kommer se ut när du har lagt på dig muskler.

Det du vill är att ha en del muskler på kroppen med låg fettprocent. Så leta inte reda på något schema som gör att din kropp kommer att bli si eller så, för du kommer inte kunna forma din kropp att se exakt ut som hans.

Så hitta ett schema gjort för nybörjare, ÄT mycket (var inte rädd att gå upp i vikt, du är inte NÄRA på att vara det minsta överviktig) och sov. Låter klyschigt men det är vad majoriteten av alla byggare gör.

:hbang:

Mapa
2013-09-13, 05:02
Tack! Jo jag väger faktiskt bara 47kg :P Har kört i -47kg i kick-boxning därför jag väger som jag gör... Jo, jag har fått lite koll på det där med maten men den svåra biten för mig är, vad och hur jag ska träna för att nå mitt mål... Finns så jävla mycket schemor, program, övningar osv... Finns det något du kan rekommendera? Om mitt mål är och få typ en sådan kropp:


Den här tråden handlar om styrkelyft och hur man blir bättre i böj, bänk och marklyft. Jag ser verkligen inte ut så där, det är heller inte mitt mål. Så fråga någon som är närmare ditt mål istället.

Mapa
2013-09-13, 09:26
Jag kommer åka till Stockholm i morgon med Josef. Så om ni har någon mer fråga till honom och/eller mig då så kommer vi svara på en hög då, den här gången kommer vi va nyktra :D.. Ska försöka spela in den om biceps/lats och handplacering på stången i böj idag

björne92
2013-09-13, 09:37
när jag kör mark och böj ska jag spänna öcerkroppen på något speciellt sett, hur brett dka man stå med benen i mark och böj :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

N_N
2013-09-13, 10:53
En fråga till Josef, I videon pratade ni bara om reps men inte hur många set han tyckte man skulle köra på de olika procenten?

Mapa
2013-09-13, 13:43
d-IAabKGTmY

Jappse
2013-09-13, 14:19
Vad är det du rehabar Robin?

bustz0rz
2013-09-13, 14:20
Jag skulle vilja höra lite tips på magövningar, för att få en stark mage till böj och mark då.

crizzan
2013-09-13, 14:48
Trevlig helg på dig med och tack för svar!

joseferiksson
2013-09-13, 15:03
Önskas inte en video om brutala trapz?

Mapa
2013-09-15, 14:25
Det blir alltid seriösa videos när Josef är med! Nu beta vi av ett par!
naoRvl8126o

björne92
2013-09-15, 14:47
Det blir alltid seriösa videos när Josef är med! Nu beta vi av ett par!
naoRvl8126o

skönt svar, för som ni sa så har jag svårt att spänna magen jag svankat mest och kör på, ska försöka fixa det!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

dmoller
2013-09-15, 15:02
haha fan va skön kombo ni är, grym underhållning :d

maattee10
2013-09-15, 15:54
haha fan va skön kombo ni är, grym underhållning :d

+1 hahahah:D

sellergren84
2013-09-15, 17:29
Min fundering passar nog inte in riktigt här, men ni som tränar mycket vet också mycket om just träning och kost :)

Är en kvinna på 29år, 163cm & 65kg..

Jag vill förändra min kropp. Bygga muskler och tappa fett %.

Vad jag har förstått är det bättre att bygga först och deffa sedan.
Men vad är en lagom mängd kcal att äta under bulk?
Jobbar på lager där vissa dagar är stillasittande i truck och vissa är fysiskt krävande.
Styrketränar på gymmet: helkropp onsdag/fredag/söndag ca:60min
tränar med kroppen som vikt: (underkropp tisdag) (överkropp onsdag) ca 20-30min
Långpromenad med stavar: Lördag.
Alltså är måndag vilodag.

Låter det ok?

Har gjort en mätning av min kropp om det hjälper mig till bra svar?

lei
2013-09-15, 18:06
Appropå ovanstånde fråga om handposition i böj, vilken sida om stången tycker du man ska ha tummen på vid lowbar?

Bumpar min fråga. Den dynamiska duon med bänk-Bane får tummen upp för fler samarbetsvideos också!

Mapa
2013-09-15, 18:13
Bumpar min fråga. Den dynamiska duon med bänk-Bane får tummen upp för fler samarbetsvideos också!

bra att du bumpar det som missas. Det är inte avsiktligt.

Tack för det! Det kommer bli mer nästa helg! Se bara till att det kommer in fler frågor. Nu har vi inte jätte många på lager

Mapa
2013-09-15, 18:15
Min fundering passar nog inte in riktigt här, men ni som tränar mycket vet också mycket om just träning och kost :)

Är en kvinna på 29år, 163cm & 65kg..

Jag vill förändra min kropp. Bygga muskler och tappa fett %.

Vad jag har förstått är det bättre att bygga först och deffa sedan.
Men vad är en lagom mängd kcal att äta under bulk?
Jobbar på lager där vissa dagar är stillasittande i truck och vissa är fysiskt krävande.
Styrketränar på gymmet: helkropp onsdag/fredag/söndag ca:60min
tränar med kroppen som vikt: (underkropp tisdag) (överkropp onsdag) ca 20-30min
Långpromenad med stavar: Lördag.
Alltså är måndag vilodag.

Låter det ok?

Har gjort en mätning av min kropp om det hjälper mig till bra svar?

Jag tänker inte svara på den här frågan då det inte är min grej att räkna kalorier. Men jag ska prata med en tjej på gymmet i morgon som är dietist, så får vi se om hon vill vara med på det här

Mapa
2013-09-15, 18:42
sellergren84, du kommer få svar på din fråga

PrimalAeon
2013-09-15, 19:13
Du har rekommenderat sheiko en del. Tycker du att man skall dela upp dagen i två pass eller köra ett större pass?

björne92
2013-09-15, 19:53
om ni vill ha frågor kan jag fortsätta, är student så har inte massor med pengar men vad rekomenderar ni för tillskott i allmänhet, just nu kör jag gainer vilket man får med kreatin monohydrat till sen även protein. gainer använder jag mest för annars blir jag så hungrig och de kan gå lång tid mellan lunchen och träningen så jag tar det emellan. Jag har även funderat på att köpa in aminosyror men har inte så bra koll på vad jag ska ha eaa el bcaa? kanske även pwoo är bra innan maxningspass? så vilka tillskott använder ni?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

crizzan
2013-09-15, 19:56
om ni vill ha frågor kan jag fortsätta, är student så har inte massor med pengar men vad rekomenderar ni för tillskott i allmänhet, just nu kör jag gainer vilket man får med kreatin monohydrat till sen även protein. gainer använder jag mest för annars blir jag så hungrig och de kan gå lång tid mellan lunchen och träningen så jag tar det emellan. Jag har även funderat på att köpa in aminosyror men har inte så bra koll på vad jag ska ha eaa el bcaa? kanske även pwoo är bra innan maxningspass? så vilka tillskott använder ni?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det är billigare att köpa malto för sig, proteinpulver för sig och kreatin för sig.

Om du är fattig lägg inte pengarna på PWO eller fria aminosyror (om du ej ersätter proteinpulver med detta då).

björne92
2013-09-15, 20:08
Det är billigare att köpa malto för sig, proteinpulver för sig och kreatin för sig.

Om du är fattig lägg inte pengarna på PWO eller fria aminosyror (om du ej ersätter proteinpulver med detta då).

vad menar du, när jag köprr star nutrition gainer får man med 1 kg kreatin :-) för 400 spänn sen köper jag proteinet för sig?:-) okej aminosyror är inte nödvändigt då? finns de bågot annat inför ett tungt pass som kan tagga en lite och inte kaffe för de dricker jag inte :-D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tobbey
2013-09-15, 20:33
vad menar du, när jag köprr star nutrition gainer får man med 1 kg kreatin :-) för 400 spänn sen köper jag proteinet för sig?:-) okej aminosyror är inte nödvändigt då? finns de bågot annat inför ett tungt pass som kan tagga en lite och inte kaffe för de dricker jag inte :-D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Viljan att bli större och starkare borde vara tillräcklig motivation inför ett tungt pass. Aminosyror är inte nödvändigt, käka proteinpulver istället. Om du verkligen måste ha något innan "ett tungt pass" köp koffeinpiller, det är ändå det som är huvudingrediensen i alla dessa PWO's.

björne92
2013-09-15, 20:51
Viljan att bli större och starkare borde vara tillräcklig motivation inför ett tungt pass. Aminosyror är inte nödvändigt, käka proteinpulver istället. Om du verkligen måste ha något innan "ett tungt pass" köp koffeinpiller, det är ändå det som är huvudingrediensen i alla dessa PWO's.

fast ibland blir man ju trött i skallen efter skolan då blir de jobbigt att maxa :-) kanske ska fixa såna kofeinpiller :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

de_dave
2013-09-16, 05:20
Har du något tips för att få bättre fästa med skorna vid bänkpress.

När jag bänkar tungt och skjuter ifrån med fötterna glider de iväg lite för varje rep, vilket gör att kraften försvinner.

Detta händer pga ett glatt golv..,

Någon erfarenhet av detta?