handdator

Visa fullständig version : Benträning


bakka
2013-03-19, 20:31
Tja!

Har det nån betydelse i vilken ordning man gör olika benövningar? Alltså är dett nån skillnad om man t ex kör:

Knäböj
Stela marklyft
Utfall
Benspark
Bencurl

eller:

Knäböj
Benspark
Utfall
Stel mark
Bencurl

Jag tänker att om man först tar ut framsida lår helt genom att köra övningar som fokuserar på framsida och sen kör baksida eller kvittar det egentligen??

Nån benexpert som har koll? :D

bigbellybob
2013-03-19, 20:41
Tja!

Har det nån betydelse i vilken ordning man gör olika benövningar? Alltså är dett nån skillnad om man t ex kör:

Knäböj
Stela marklyft
Utfall
Benspark
Bencurl

eller:

Knäböj
Benspark
Utfall
Stel mark
Bencurl

Jag tänker att om man först tar ut framsida lår helt genom att köra övningar som fokuserar på framsida och sen kör baksida eller kvittar det egentligen??

Nån benexpert som har koll? :D
Jag resonerar såhär generellt sett: man kommer kunna lyfta tyngre i alla övningar om man varierar mellan baksida och framsida under träningspasset då musklerna får mer vila innan de ska köras igen.

Tyngre vikt --> mer belastning -->bättre gainz

Sen kan det inte skada o variera ibland

bakka
2013-03-19, 20:47
Jag resonerar såhär generellt sett: man kommer kunna lyfta tyngre i alla övningar om man varierar mellan baksida och framsida under träningspasset då musklerna får mer vila innan de ska köras igen.

Tyngre vikt --> mer belastning -->bättre gainz

Sen kan det inte skada o variera ibland

Absolut, så tänker jag med. Men kom på idag att när man t ex kör bröst så kör man ju övningar som tar på hela muskeln...visst dem kanske tar lite mer på övertsa eller mellersta delen osv, men man blir ju trött i hela muskeln efter varje övning. Fast med ben kör jag varannan framsida, varannan baksida, så jag tänkte om man kanske ska köra 2-3 övningar för framsida och sen 2-3 för baksida.

Men antagligen kvittar det nog.

Fordon
2013-03-19, 20:56
Absolut, så tänker jag med. Men kom på idag att när man t ex kör bröst så kör man ju övningar som tar på hela muskeln...visst dem kanske tar lite mer på övertsa eller mellersta delen osv, men man blir ju trött i hela muskeln efter varje övning. Fast med ben kör jag varannan framsida, varannan baksida, så jag tänkte om man kanske ska köra 2-3 övningar för framsida och sen 2-3 för baksida.

Men antagligen kvittar det nog.

Om du tänker jämföra så, så får du jämföra med bröst/rygg. Det finns ingen framsida eller baksida bröst.

Rawsteel
2013-03-19, 21:01
Det går förmodligen jämnt ut, det klassiska är ju dock att köra klart 1 muskel och sedan gå på den andra i storleksordning.
Jag har dock börjat gilla alternativ A mer och mer för vissa muskler.
När det kommer till bröst och axlar så har jag blivit väldigt förtjust i att köra såhär - Bänk -> Axelpress -> Lutande hantelpress -> Sidolyft.
För ben föredrar jag dock att köra klart framsidan innan jag går på baksidan då jag kan ta en 5-10 min återhämtning emellan vilket jag behöver efter böj och benpress:p