handdator

Visa fullständig version : behöver Er hjälp!


victoria3
2013-03-19, 18:55
Hej vänner!

Skrev förut ett inlägg angående mina käkben som "försvunnit", svullnad i ansiktet. Har inte blivit av med problemet och för att sammanfatta mitt problem nu kort är att jag tror att jag är lite övertränad, stressad samt äter för nyttigt. Fick för ca en månad sen diagnos av min läkare att jag led av näringsbrist. Var konstant trött, svimfärdig och helt orkeslös. Har även obehaglig känsla ovanför naveln, strax under brösten pga pulserande åder som läkaren berättade och detta pga att jag har väldigt låg fettprocent och då känner man tydligen av detta.

Har lagt till lite mer fett i min kost men behöver nog lägga till lite mer då jag nu upplevt att dessa symtom som jag fick i samband med näringsbristen kommit tillbaka fast inte lika starkt så jag vill komma till bukt med detta och skulle behöva er hjälp!

Upplever att jag lätt blir andfådd, har väldigt låg vilopuls (vilket läkaren konstaterade) samt känner mig svajig på benen.

Aktivitet per dag:
Hundpromenad 1,5 timme
Powerwalk (väldigt högt tempo samt lite intervall såsom springer i uppförsbackar) 60 min
Butiksarbete 8 tim
Aktiv i övrigt, såsom städning, trädgårdsarbete etc.
Kör 200ggr lyft med 2kg hantlar

Vikt 54kg
Längd 175cm

Har räknat lite med hjälp av hemsidors kcalförbrukning och tror jag gör av med ca 1500kcal med denna dagsaktivitet. Kan det stämma?

Så till kosten.

Frukost: 2 dl rågflingsgröt, 50g cashewnötter samt 1 dl minimjölk.

Mellanmål: 2 st bröd (sammanlagt 200kcal) med ett par skivor mager kalkon samt gurka.

Lunch: 5 plommon, 100g jordgubbar med 2dl miniyoughurt (35kcal/100g).
18 st finncrisp med lite kikärtsröra (hackade kikärtor ca 50kcal) samt 10 kalkonskivor och gurka och paprika. 3 st clementiner.

Mellanmål: 1 corny bar (67kcal)

Middag: 1 färdig maträtt från Findus (360kcal) med pasta och räkor.
1 dl burkräkor. Mycket isbergssallad, 1 tomat samt lite champinjoner. 2 dl äggvita (80kcal). 200g kokt broccoli. 150g halalköttbullar (114kcal/100g).

Kvällsmål: 2 små glassar. 1 minidaimstrut (180kcal). 1 minimagnum (160kcal)


Så vad säger ni? Bör jag lägga till mer mat eller bör detta ge balans? Jag har nu lagt till cashewnötterna, kikärtorna och köttbullarna och hoppas jag ska få balans i kroppen.

Tack för Er tid!

Vunnis
2013-03-19, 18:59
Du kan nog utan problem lägga till mer mat om du mår dåligt av din nuvarande situation pga för låg kv.
Vad är syftet med powerwalken? Vad är det för lyft med hantlar?

baguette
2013-03-19, 19:09
Jag tror att det här är en sida som kan hjälpa dig bättre:

http://www.abkontakt.se/

Wzup2u
2013-03-19, 19:35
amör grädde och fett e ju livet som man ska käka mkt av speciellt med din vikt och längd...
verkar som du har tvångstankar mer kanske? isf sök hjälp hos en dietist kanske...
sedan frågar du vad du behöver lägga till???? mer kolhydrater,fett och generelltmkt mer mat du lever ju på diet ala superdeff mat och intag.

ät mer och kcaltätare och vafan skit i alla light produkter du kör med herre.........
så kommer du se att du kommer prestera mer fysiskt och pryskitskt allmänt och
med träning...

Bryggan
2013-03-19, 19:41
Victoria3; starkt att du uppmärksammar dina "problem". Hoppas det löser sig!

victoria3
2013-03-19, 19:51
Oj vad snabba svar, Tack!!!

Ja jag har lidit av ätstörningar men är betydligt bättre idag och äter så gott som allt men inte så ofta. Dock har det väl slagit över till att träna och "göra av med kalorier" på olika sätt därav powerwalk och konstant göra något. Men jag övar på det också, att varva ner och koppla av och ta det lugnt.

Lyften med hantlarna är för att bygga lite muskler tänkte jag, har väldigt smala armar.

Skulle verkligen uppskatta om ni kunde ge lite mer handfasta råd som lägg till detta vid lunch/middag eller liknande! Upplever att jag äter mycket och hela tiden men det är väl för att mängderna är ganska stora men ganska kalorifattiga.

Vunnis
2013-03-19, 20:05
Dock har det väl slagit över till att träna och "göra av med kalorier" på olika sätt därav powerwalk och konstant göra något.

Lyften med hantlarna är för att bygga lite muskler tänkte jag, har väldigt smala armar.

Skulle verkligen uppskatta om ni kunde ge lite mer handfasta råd som lägg till detta vid lunch/middag eller liknande! Upplever att jag äter mycket och hela tiden men det är väl för att mängderna är ganska stora men ganska kalorifattiga.
Det kan vara ett lätt sätt att komma upp lite i vikt igen; att sluta hetsröra sig.

Har du övervägt att ta dig till ett gym och få hjälp med styrketräningen?

Lätta sätt att få din nuvarande kost att bli energitätare är ju att byta ut mejeri- och köttprodukterna till fetare alternativ. Fullfet yoghurt, kor istället för mager kyckling etc. Eventuellt mindre frukt och grönt och mer mat-mat istället.

Har du varit under behandling?

En journal på forumet du skulle kunna kika på lite
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=189108

adlan
2013-03-19, 20:20
Tips: använd smör/bregott eller nått på smörgåsen o crispen om du inte redan gör det.
Drick mjölk,

Wzup2u
2013-03-19, 20:27
sitt människa... du står upp p¨å jobb 8h, sen tränar du massa... kör styrketräning efter jobb sen koppla av ät och bulka hela kvällen nomnom, funkar... ätit upp mig hitils 15 kg efter en incident.

du äter allt för lite för att lyckas.kommer knappt hjälpa med fettet. dock häll 40procent grädde i allt mat, bregott, nötter, avokado, räa ägg över varm mat ex vis potatismos med ägg smör, osv. olja i pastan, mycket kolhydrater ska du satsa på med de gör susen.

sen finns ju gainer med

Pretorian
2013-03-20, 08:10
Det var mycket frukt (om jag jämför med mig själv) och ganska lite "mat". Jag tycker du kan försöka göra mer lagad mat och skippa den färdiga rätten.

victoria3
2013-03-20, 11:49
Ni är Guld värda!

Ja för mycket frukt och grönt kanske och lite lite riktig mat.. Ska ärligt erkänna att jag är väldigt rädd för att gå upp i vikt så därav träning och ständig rörelse.. Vill berätta och vara ärlig för ni ger mig kloka, uppriktiga svar och är ju "riktiga människor" inte läkarprat och prata över huvudet utan människor med samma lust för bra kost och träning som jag fast jag är väl lite extrem och då inte i positiv mening!

Nu vill jag även dela med mig av något som jag är genuint orolig för och det är att jag slarvat enormt med återhämtning och vila. Jag tränar inte tunga styrkepass på gymmet men jag är som jag skrev i konstant rörelse. Efter jag ätit middag och glass på kvällen så svettas jag, vaknar på morgonen nu senaste veckan och knappt orkat gå upp ur sängen och dusha. Extremt trött, orkeslös, lite apatisk, låg puls och väldigt andfådd av minsta ansträngning. Läste en artikel angående överträning och där ges dessa symptom samt att jag även upplever minskad aptit men jag tvingar i mig maten iaf.

Får otrolig ångest av att inte röra mig så skulle jag kunna återhämta mig och fungera som vanligt igen genom kanske mer näringsrik mat, lugnare dagar (förutom pw då)såsom sitta ner och äta och slöa i soffan på kvällarna istället för att aktivera mig eller göra sysslor hemma? Har varit hemma från jobb denna vecka då jag inte orkat ens ta mig till affären, gick powerwalk igår men det var också det ända men jag åt ordentligt och trodde jag skulle känna mig pigg och full av energi idag men precis tvärtom.

Kan det vara så att nu när jag gjort ändringar i kosten och lagt till mer så tar det ett par dagar innan kroppen kommer upp i någorlunda balans igen? Kan jag köra mina pw för att stilla oron och ångesten som kommer om jag inte går och sedan ta det lugnt bara jag äter mer näringsrikt?

Många frågor.. Men uppskattar verkligen att ni tar er tid att ge mig tips och råd! Är verkligen en amatör vad gäller träning och även kost fast jag har järnkoll på kcal;-)

Tack!!!!

Pretorian
2013-03-20, 12:41
Kan jag köra mina pw för att stilla oron och ångesten som kommer om jag inte går och sedan ta det lugnt bara jag äter mer näringsrikt?

Ahh,,, tänkte först säga att du självklart ska gå PWs eftersom du verkar gilla det men det låter som om det ligger något annat bakom.

Det första du ska göra är att äta lite mer så får du mer energi så du kan ta dig upp ur sängen.

Ät med gott samvete då din kropp verkar behöva det.

victoria3
2013-03-20, 14:32
Klokt! Äta mer för att få energi! Har precis pratat med min läkare (han är guld värd som ringer upp på sin lediga tid samt är rak och ärlig men på ett bra sätt!) som sa att jag kan fortsätta mina pw men Måste äta mer för annars riskerar kroppen att kollapsa. Behöver höra detta från utomstående (ni och min läkare) för att det sätter som positiva krav på mig att lyckas vända detta, så även om det är jobbigt att höra att jag "misshandlar" min kropp så är det ju precis det jag gör genom att inte ge kroppen nog med bränsle.

Min puls var oroväckande låg, ligger på vilopuls 45. Men hoppas detta värde ska bli bättre såklart samt att han förklarade att jag har en rubbning av mina hormoner i kroppen som bidrar då till svullnaden i ansiktet, eller de mer maskulina och grova dragen.

Känner mig fortfarande såklart matt och trött (detta vänder ju inte på en dag) men så glad och självförtroendet får sig en push i rätt riktning att det finns folk som tror på en även om jag själv inte har så höga tankar om mig själv.

begt
2013-03-20, 14:48
Du verkar ha en del mer eller mindre allvarliga symptom/sjukdomar som du bara bör ta med din läkare och ingen annan.

Skippa powerwalken. Intervaller kan du köra hårt en gång i veckan när du är frisk (eller om läkaren säger att det är ok).

Du rör på dig för mycket för att få en effektiv träning, vilar man inte blir nettoeffekten nedbrytande. Du får ju i princip den mängdträning du behöver bara genom att gå med hunden och butiksjobbandet. Först så är det viktigt att din kropp har tillräckligt med näring.

Sen ger din kost inte tillräckligt med järn och det kan mycket väl förklara varför du är trött, förutom den bristande mängden fett. Ät avokado istället för 5 plommon (du har redan tillräckligt på frukt och gröntfronten egentligen, men avokado innehåller bra fetter). Blodpudding ett par gånger i veckan för järnbehovets skull. Använd olivolja i maten; grönsakerna smakar mycket godare om du gör en slags wok. Fet fisk bör du äta 2 gånger i veckan. Makrill i tomatsås är billigt och bra, då får du i dig en massa omega 3 och D-vitamin. Skippa minimjölken och ta mellanmjölk eller standardmjölk som alla andra. Ät något annat till middag; förslagsvis spaghetti och köttfärsås; då får du lite extra järn också.

Att lyfta 2 kg hantlar 200 ggr gör dig inte ett dugg starkare utan du bränner mest bara energi av en sån övning. Tyngre hantlar med ~8-15 reps är att föredra.

AronP
2013-03-20, 14:55
Ät mer eller kaloririkare.
Ät nyttigare.
Träna mindre.
Träna på ett annat sätt, rejält styrketräning istället för fjösande med lätta hantlar, du kommer må sämre först och sen oerhört mycket bättre.
Du gillar att göra saker hemma, spendera den tiden på att laga god rejäl mat åt dig själv istället för färdigmaten.
Om möjligt, släpp kontrollen.

Bra att du har läkaren att prata med. Kolo är också bra, många som ger bra råd och kan stötta så länge du är beredd att jobba för att förändra dig. Nojar du över småfrågor så ställ dom istället för att gå och fundera på dom (men poängtera varför du ställer dom, vi ser på tok för mycket ätstörningar här och folk skriker gärna till, i alla välmening).

Eversmooth
2013-03-20, 15:15
ät mer eller kaloririkare.
ät nyttigare.
Träna mindre.
Träna på ett annat sätt, rejält styrketräning istället för fjösande med lätta hantlar, du kommer må sämre först och sen oerhört mycket bättre.
Du gillar att göra saker hemma, spendera den tiden på att laga god rejäl mat åt dig själv istället för färdigmaten.
Om möjligt, släpp kontrollen.

Bra att du har läkaren att prata med. Kolo är också bra, många som ger bra råd och kan stötta så länge du är beredd att jobba för att förändra dig. Nojar du över småfrågor så ställ dom istället för att gå och fundera på dom (men poängtera varför du ställer dom, vi ser på tok för mycket ätstörningar här och folk skriker gärna till, i alla välmening).

+1

victoria3
2013-03-20, 15:38
Har tagit prover och alla värden är bra. Äter duroferon (järn) samt b12 extra på läkarens inrådan. Är fullt frisk i övrigt vill jag tillägga!

Kunde fortsätta med mina pw men förbättra kosten såsom ni skriver med mer fett, kolhydrater. Trodde ju jag skulle känna mig piggare med de förändringar jag gjorde igår men som jag skrev tvärtom men det tar tydligen tid för kroppen att ta upp näringen, återfå balansen samt hormonerna.. Är så less på att vara så svag o orkeslös hela tiden.. Så har full fokus nu på att bli frisk, suger åt mig er feedback som en svamp!!!

begt
2013-03-20, 15:44
Tänk på att fett är ett måste för att kroppen ska kunna reglera hormonerna. Ät avokado, olivolja/rapsolja, ägg och andra bra fettkällor.

Äter du kött, ägg och blodpudding kan du sluta med både b12 och järntillskott om ett tag.

Wzup2u
2013-03-20, 21:07
följ de 2 senaste inläggen ovan victoria...
all din träning är viktminskning.
tänk såhär ist nu ska jag bulka och äta och lyfta tyngre och visa att stälkvinnan finns.
chocka folket lite ist. bygg och ät. muskulösa och stora kvinnor e respekt...

victoria3
2013-03-21, 11:54
Igen Tack!!!

Har idag trots låg energi varit på affären i en timme och plockat nya varor, läst innehåll, haft era tips och råd i tankarna då jag valt ut en ny och förbättrad kost! Känns toppen! Så skulle ni kunna ge era synpunkter på de tillägg jag gjort vore jag mer än tacksam! Bör tillägga att jag har oro och nojor över att gå upp i vikt men som jag skrev denna livsstil jag haft är otänkbar så om jag går upp ett par kilo på detta men samtidigt återfår hälsan så kan jag börja leva igen! Försöker lägga dumma tankar åt sidan men att gå från 0-100 är inte lätt för mig rent psykiskt.. Ville bara tillägga det!

Så till frukosten så äter jag nu
2 dl rågflingor
0,5 dl kikärtor
0,5 dl gröna linser
1msk kvarg
1 dl minimjölk
samt 1 rågkuse (160 kcal) med mosad banan o paprika (ev två rågkusar kanske?)

Till lunch minskar jag på frukten till 2 plommon. Bort med clementinerna och tillsätter istället
1 dl mer youghurt
1 dl musli (365kcal)
1 dl flingor med havre (350kcal)
samt mosad avokado på 10 finncrispen med kalkon och gurka
8 finncrisp med kikärtsröra och kalkon samt paprika

Middagen samma fast 100g mer köttbullar

Mellanmål innan middag
2 st marabou chokladbitar 235kcal/st

Vad tror ni om detta upplägg?

tjing
2013-03-21, 12:12
Rörelse aktiverar serotonerga neuroner och ökar upptaget av tryptofan till hjärnan.

Jag ser inte promenader som ett problem utan det är alltså någonting positivt och är förebyggande för mental hälsa. Det sagt kanske du ska minska på intensiteten och helt enkelt gå ut och gå, inte ösa på i maxfart.

Testa att ta bort mini- och lättprodukter. Dessutom behöver man inte alltid äta så nyttigt. Lite av problemet är förmodligen att du räknar kalorier och har en sådan koll på ditt matintag.

En idé är att sluta räkna på maten utan äta när du känner dig hungrig.

begt
2013-03-21, 12:24
Fortfarande alldeles för lite järn och vad ska du med så mycket choklad till? Om du ska äta mycket socker är det bäst om det sker i anslutning till träning. Nästan 100 g choklad om dagen blir en hel del socker och lite näring.

Ät inälvsmat (blodpudding t.ex.) ett par gånger i veckan och fet fisk. Då kommer du slippa tröttheten om du äter tillräckligt mycket och varierat.

Men starkt av dig att ta tag i hälsan! Stressa inte upp dig och ta steg för steg.

victoria3
2013-03-21, 13:18
Ja promenaderna går i rasande fart så ska verkligen försöka ta dom i ett lugnare tempo, njuta mer när jag går iaf nu i början när jag mår/mått dåligt. Promenaderna är ärligt talat enbart för att bränna fett.

Försöker komma ifrån detta kcalräknande men sitter så djupt rotat så även när jag så att säga släpper kontrollen och försöker äta och njuta så dyker dessa tankar om siffror upp ändå. Ska försöka hitta på ett sätt som funkar för mig att distrahera mig med annat när dessa kommer.

Ja chokladen tänkte jag mer som med nötterna att komma upp i kcal och fett. Sen älskar jag choklad och nu när jag inte har så mycket aptit så är det i princip det som jag njuter mest av att äta och njuter av.

begt
2013-03-21, 13:35
Om du gillar choklad så ät helst mörk choklad med minst 70% kakao eftersom andelen socker är mycket lägre. Mörk choklad+ nötter är riktigt gott (och nötter är nyttiga i flera avseenden). Mörk choklad ska ju också ha en del positiva hälsoeffekter.

AronP
2013-03-21, 13:56
Skippa alla dessa sockerprodukter och ta något som mättar istället. Stek på en bit kalkon, kyckling eller liknande.

edasvangen
2013-03-22, 12:40
Skippa alla dessa sockerprodukter och ta något som mättar istället. Stek på en bit kalkon, kyckling eller liknande.

Tänkte samma sak här.. väldigt mycket sött och den enda primära proteinkällan verkar vara kalkon, köttbullar och en sked kvarg.

Dra ner på sötsakerna, det gäller ofta även yoghurt och musli, många av dessa produkter är fullproppade med socker men räknar med att du har koll på det.

Det ser bättre ut med fettmängden men inte bra, byt ut alla lightprodukter med fetare/fullfeta alternativ och lägg till en del protein så kan du skippa chokladen helt eller åtminstone dra ner på det.

victoria3
2013-03-22, 16:06
Okey, så mer "riktiga" produkter med högre fettprocent. Mer riktig mat och mindre godis alltså!

I övrigt ser det bra ut tycker ni? Känns som att jag äter konstant men samtidigt märker jag enorm skillnad i mående både psykiskt och fysiskt! Orkar mer, tänker klarare! Har inte gått upp något i vikt men kanske ligger jag i balans nu eller är det för tidigt att säga?

tjing
2013-03-22, 16:41
Ät mer protein och fibrer. Du kommer få en bättre mättnad.

Sedan hade jag försökt strukturera upp dagen kring 3 huvudmål, t ex frukost, lunch, middag. Ät till mättnad vid dessa mål och skit i resten. Livet går inte ut på att bränna fett och du är bra som du är. Du får ta ett steg i taget.