handdator

Visa fullständig version : Kommer för djupt i knäböj


MackeJuve
2013-03-19, 14:56
Jag lider av det prekära problemet att jag ibland kommer på tok för djupt när jag knäböjer. Det är inget problem säger väl vissa, djupa böj är bra böj. Men det är rätt så frustrerande när man har som mål att bli stark i övningen när jag kommer så pass djupt ibland att jag nästan sitter på backen och tappar liksom spänningen i kroppen. Idag skulle jag göra en 2:a på 160 kg, kändes bra i kroppen. Men på första rep:et kom jag så djupt att jag dunsade i racketen, och den hade jag satt till lägsta möjliga nivå, så blev ett rep med mycket rygghjälp...

Tycker det är svårt att "vända", jag vill gärna hela vägen ner och sen vända. Kan min fotplacering ha något med detta att göra? Min favoritposition är med fötterna lätt utåtvinklade, står allt som oftast ganska brett. Kan raka fötter och axelbred ståposition hjälpa?


Tack :)

ceejay
2013-03-19, 14:58
Att gå för djupt och tappa spänningen är 2 skilda saker.

MackeJuve
2013-03-19, 15:05
Att gå för djupt och tappa spänningen är 2 skilda saker.

Jag är dålig på att beskriva.

Jag kommer så pass djupt att jag nästan sitter ner. Det blir liksom inte ner och sen upp, utan ner, sitta, upp. Och jag vill kunna hantera tunga vikter, vilket jag känner att jag inte kan just nu. Komma ner en bit under 90 grader bara. Har min fotplacering och stans någonting att göra med hur djupt jag kommer?

ceejay
2013-03-19, 15:07
Fotplaceringen har definitivt med saken att göra. Står du brett och med fötterna utåt blir det väldigt svårt att få med sig kraften från botten till skillnad från om du skulle stå axelbrett och fötterna mer rakt framåt. (en liten studs m.a.o)
Hur skulle du vilja böja? Kör du hög eller låg stångplacering?

MackeJuve
2013-03-19, 15:12
Fotplaceringen har definitivt med saken att göra. Står du brett och med fötterna utåt blir det väldigt svårt att få med sig kraften från botten till skillnad från om du skulle stå axelbrett och fötterna mer rakt framåt. (en liten studs m.a.o)
Hur skulle du vilja böja? Kör du hög eller låg stångplacering?

Okej då ska jag nog testa den fotplaceringen nästa pass, se om jag märker någon skillnad. Gjorde det lite på 140 kg idag, kändes väl okej.

Jag skulle vilja böja explosivt och med ett mer än godkänt djup, men inte överdrivet djupt. Jag tror jag kör hög stångplacering. Eller aa, jag kör hög stångplacering.

ceejay
2013-03-19, 15:13
Det är svårt att böja explosivt om du inte kan få med dig en liten studs från botten. Det är hela vägen ned tills det tar stopp mellan lår och vad som gäller då :)
Filma gärna när du böjer så.

emi23j
2013-03-19, 15:14
Jag förstår inte riktigt problemet. Det är väl bara att träna på att vända innan du är nere i botten?

Tränar du med någon så är det ju bara att du går ned i ett kontrollerat tempo tills personen säger stopp, explodera då uppåt. Alternativt stanna där i en stopp böj för att känna efter var du är i rörelsen så du kan vänja dig var du vill/bör vända för att kunna hantera tyngre vikter.

Nilzeen
2013-03-19, 15:19
För djupt? Dela med dig av din rörlighet så är du söt!

MackeJuve
2013-03-19, 15:22
Det är svårt att böja explosivt om du inte kan få med dig en liten studs från botten. Det är hela vägen ned tills det tar stopp mellan lår och vad som gäller då :)
Filma gärna när du böjer så.

Det kan jag kanske göra. Tack för hjälpen.

Jag förstår inte riktigt problemet. Det är väl bara att träna på att vända innan du är nere i botten?

Tränar du med någon så är det ju bara att du går ned i ett kontrollerat tempo tills personen säger stopp, explodera då uppåt. Alternativt stanna där i en stopp böj för att känna efter var du är i rörelsen så du kan vänja dig var du vill/bör vända för att kunna hantera tyngre vikter.

Ja men jag har tänkt mycket på det där, om det är något man bara gör eller något man får träna sig till. För det känns så onaturligt att vända "för tidigt".

Men jag testar att ändra fotplaceringen på fredag när jag ska böja igen, och återkommer då. Eventuellt fixar en film.

ceejay
2013-03-19, 15:24
kolla på de här böjarna, exempelvis :)
SR6ty8Z-GiA

det är omöjligt att gå djupare :)

Snömannen
2013-03-19, 15:25
Tycker det är svårt att "vända", jag vill gärna hela vägen ner och sen vända. Kan min fotplacering ha något med detta att göra? Min favoritposition är med fötterna lätt utåtvinklade, står allt som oftast ganska brett. Kan raka fötter och axelbred ståposition hjälpa?


Tack :)

Ronnie Coleman sade någonstans att man (i tanken) bör vara på väg upp redan innan man kommit hela vägen ner. Antar att det blir lättare att få extra kraft att explodera upp om hjärnan ligger ett snäpp före.

MackeJuve
2013-03-19, 15:27
kolla på de här böjarna, exempelvis :)
SR6ty8Z-GiA

det är omöjligt att gå djupare :)

Svårt att jämföra men jag tror helt seriöst att min 160-böj var i paritet med det där. Imponerande böj, men inte så jag vill böja :)

MackeJuve
2013-03-19, 15:28
Ronnie Coleman sade någonstans att man (i tanken) bör vara på väg upp redan innan man kommit hela vägen ner. Antar att det blir lättare att få extra kraft att explodera upp om hjärnan ligger ett snäpp före.

Mm tror helt klart att det finns en liten psykisk spärr hos mig någonstans. Tack för tipset.

svenbanan
2013-03-19, 15:46
Svårt att jämföra men jag tror helt seriöst att min 160-böj var i paritet med det där. Imponerande böj, men inte så jag vill böja :)

Hur kan du inte villa böja så?!?! Perfektare är ju inte vara möjligt.

MackeJuve
2013-03-19, 15:57
Hur kan du inte villa böja så?!?! Perfektare är ju inte vara möjligt.

Redan förklarat, och jag har inte hans studs, så jag fastnar typ där nere istället.

stromming
2013-03-19, 16:03
Svimmade nästan när jag läste rubriken. OnT: testa annan stance

MackeJuve
2013-03-19, 16:46
Will do, Friday it is!

emi23j
2013-03-19, 17:23
Att vända i ett sånt där djupt bottenläge är också något du kan träna dig till. sätt dig ned på en lättare vikt som du är bekväm med och träna sen på att göra studsa och vända.

Om man ändå har rörligheten för att böja som snubben i videon så är det ju nästan bortkastat att inte göra det;).
Men visst, ska man tävla i SL så är det nog ingen fördel.

MrAndersson3
2013-03-19, 18:18
Redan förklarat, och jag har inte hans studs, så jag fastnar typ där nere istället.

Tror nog de ligger i tekniken då! Grabben på filmen kör ju djupare än dig tror jag, tyngre och han har ju studen där nere. Pröva sänka till en vikt du känner dig bekväm med och sedan öva tekniken för studsen, sedan så nöter du in den med små viktökningar!

Niklan
2013-03-19, 18:42
Inte vanligt att man ser detta problem!

Testa stå smalare med benen då får jag det svårare att gå djupt i alla fall, värt ett försök! :)

bigbellybob
2013-03-19, 19:02
Så för att optimera sin stuts gäller det att stå i en relativt rakfotat och axelbredd stans. Finns det fler tips för att då till denna studs?

Jappse
2013-03-19, 19:08
Så för att optimera sin stuts gäller det att stå i en relativt rakfotat och axelbredd stans. Finns det fler tips för att då till denna studs?

Undrar också. ÄR relativt långsam i vändningarna.

MackeJuve
2013-03-19, 20:09
Tack för alla tips. Ska testa nästa gång med smalare stans och raka fötter, funkar inte det får jag börja öva på att vända tidigare helt enkelt.

bigbellybob
2013-03-19, 20:19
Undrar också. ÄR relativt långsam i vändningarna.

Samma här, fast jag kör på runt 70% av mitt 10rm på högvolym har jag knappt någon explosivitet påväg upp, hur mycket jag än försöker.

svenbanan
2013-03-19, 22:41
Vad är det som gör att du tappar anspänningen i musklerna och inte får till "studsen" då?

Tappar du bålen/ryggen sista biten kanske? Det borde ju vara någorlunda enkelt att åtgärda isåfall...

Men de troligaste är väl att du inte kan "skruva ner" höfterna och benen och skapa förspänning i röven. Detta blir lättare om fötterna pekar mer framåt (annars är ju benen redan utåtroterade). Jag tror det är denna förspänning som kan hjälpa dig med studsen i bottenläget (förutom att den håller ut knäna). Själv tror jag inte jag någonsin varit så rörlig att jag varit i närheten av att kunna böja på detta sätt. Så jag är väldigt avis.

Matsa
2013-03-19, 22:58
Så för att optimera sin stuts gäller det att stå i en relativt rakfotat och axelbredd stans. Finns det fler tips för att då till denna studs?

Att stå lite smalare kan hjälpa, de flesta kan böja med mer fart om de står smalt än om de står brett. Att inte vinkla ut fötterna för mycket kan säkert också hjälpa.

Bäst tror jag att det är att försöka sluta tänka på det som en studs, det ska gå att göra en snärtig vändning där man utnyttjar vävnadens elasticitet utan att man bottnar. Visst får man säkert en större studs om man dyngar rätt ned i ligamenten för kung och fosterland men det känns lite onödigt. (Jag vet att somliga klarar att göra så men mina egna knän har tagit något enormt med stryk när det har hänt.) Jag tror det är bra att inte ha för bråttom utan börja med att böja i lugnt tempo och försöka hitta någon sorts rytm i rörelsen. Då lär man sig hur man mycket kan accelerera vikten nedåt och vart i rörelsen man ska börja göra sig redo för att vända. Tänker man för mycket på fart och explosivitet i början blir det lätt bara slarvigt.

Med reservation för att jag är oduglig på knäböj. Och man måste nog inte ha en väldigt "studsig" vändning heller för att böja effektivt, men många duktiga böjare har det.