handdator

Visa fullständig version : Börja på ny kula som vuxen - utan direkt utbildning


Skön
2013-03-19, 12:18
Har harvat för länge på mitt jobb nu, och 23 år gammal(pojk) så vill jag göra något annat. Men med mediokra betyg och stukad självkänsla så känns inte alternativen så många. Så kära vänner, upplys mig om idéer på vad man kan tänkas hitta på. Jag är mest sugen på någon form av utbildning som leder till ett säkert jobb.
KOMVUX, KY, eller hur gör man?

Jag är sugen på att bli ambulansförare eller liknande. Det som går bort är hantverksjobb och ja frisör och dylikt.

Tack vänner!

feyin
2013-03-19, 12:40
23 år... Världen är öppen! Mitt råd är inte att ta den första bästa utbildningen du hittar för i panik över att man tror det är bråttom. Ha tålamod och välj det du tycker verkar intressant och rimligt. Sedan får du jobba upp den behörighet som krävs till just detta om det är något du inte redan har.

Sandra81
2013-03-19, 12:57
Har harvat för länge på mitt jobb nu, och 23 år gammal(pojk) så vill jag göra något annat. Men med mediokra betyg och stukad självkänsla så känns inte alternativen så många. Så kära vänner, upplys mig om idéer på vad man kan tänkas hitta på. Jag är mest sugen på någon form av utbildning som leder till ett säkert jobb.
KOMVUX, KY, eller hur gör man?

Jag är sugen på att bli ambulansförare eller liknande. Det som går bort är hantverksjobb och ja frisör och dylikt.

Tack vänner!

Läs upp dina betyg på komvux/distans? NTI skolan tex är bra. då kan du ju välja hur mycket du vill plugga kvartstid tex och fortfarande jobba. Sen har du ju tid på och fundera på någon högskoleutbildning du vill gå framöver.

Dav0d
2013-03-19, 13:18
23 år? Fortfarande barnrumpa med massor av möjligheter! Högskoleprovet minst 2 gånger ska göras. Köp högskoleprovboken när du ska studera för det, det räddade mitt liv vid 25 års ålder.

Mental
2013-03-19, 13:22
Som sagt, 23 är inget, 33 funkar, 43 är tufft 53 är snudd på självmord och 63 är kaxigt ;-)

Vinter
2013-03-19, 14:26
Folkhögskola, bo på deras internat gå klart allmänt program ett år, du flyttar bort och träffar nytt folk. Sedan söker du in på en lämplig linje nästa höst. Det är öppet intag. Kostar 4000kr månad som täcks av CSN och då ingår allt.

Sjuksköterska låter kanske som ett jobb för dig? Inriktining mot akutsjukvård och anestesi.

spas
2013-03-19, 15:18
Det känns inte som att rubriken matchar innehållet. =)

Halva min klass på högskolan vart nog fan runt 25 när de började.

Har du barn och dyra huslån blir det lite snårigt. Om inte så läs upp betyg, gå någon KY utbildning som intresserar dig eller bara testa nått annat jobb ett tag.

"The world is yours" känns passande.

G_lund
2013-03-19, 15:21
Kör bara!

Mvh 25åring som siktar på tekniskt basår till hösten.

BlötSnö
2013-03-19, 15:27
Lokförare KY 60 veckor. Bra jobb. Bra betalt. Dåliga arbetstider (beroende på var man arbetar). Beroende på var du bor så är det en viss brist inom den yrkeskategorin, så arbete lär du kunna få. En del pensionsavgångar av efterkrigstidsbarnen nu.

Ambulansförare måste väl vara utbildade sjuksköterskor eller liknande förresten?
Inte bara köra dit fort och sedan sitta och löka i bilen medan andra jobbar. :)

Skön
2013-03-19, 15:30
Lokförare KY 60 veckor. Bra jobb. Bra betalt. Dåliga arbetstider (beroende på var man arbetar). Beroende på var du bor så är det en viss brist inom den yrkeskategorin, så arbete lär du kunna få. En del pensionsavgångar av efterkrigstidsbarnen nu.

Ambulansförare måste väl vara utbildade sjuksköterskor eller liknande förresten?
Inte bara köra dit fort och sedan sitta och löka i bilen medan andra jobbar. :)

Tack för bra förslag, man får inte vara kräsen men som många sagt så är jag väl inte körd än och lokförare är kanske inte riktigt något jag skulle vilja jobba som ändå:)

BlötSnö
2013-03-19, 15:38
Tack för bra förslag, man får inte vara kräsen men som många sagt så är jag väl inte körd än och lokförare är kanske inte riktigt något jag skulle vilja jobba som ändå:)

Nej, du är definitivt inte körd än. Det finns en väldig massa möjligheter och man brukar kunna få en del förslag via sådana här trådar, samt fråga bekanta osv.
Enda anledningen att jag kör tåg är för att en polare gör det och jag inte kom på något vettigare att syssla med som hade en kort utbildning, genererade en vettig inkomst och inte hade höga betyg som antagningskrav (det är antagningstester som gäller).

Annars vette fasen vad du skulle kunna syssla med. Det beror ju på hur man är som person. Jag skulle till exempel aaaaaaaldrig kunna tänka mig att vara cykelbud eller knacka dörr och sälja saker, medan min polare har gjort dessa saker med glädje, men vägrar köra tåg.

Det borde väl finnas lite olika hemsidor där man kan få inspiration. Även mässor och liknande.
Hitta en vettig utbildning och se till att den innefattar ett utbytesår utomlands. Det är guld att få komma iväg och se världen lite och vara produktiv samtidigt.

Kan förresten tillägga att jag inte har för avsikt att stanna kvar i mitt arbete fram till pension. Jag letar hela tiden efter nya vägar att gå. Det lär jag fortsätta med fram till pension. Man måste prova nya saker. Lite omväxling håller en nog ung i både kropp och sinne.

Skön
2013-03-19, 15:43
Nej, du är definitivt inte körd än. Det finns en väldig massa möjligheter och man brukar kunna få en del förslag via sådana här trådar, samt fråga bekanta osv.
Enda anledningen att jag kör tåg är för att en polare gör det och jag inte kom på något vettigare att syssla med som hade en kort utbildning, genererade en vettig inkomst och inte hade höga betyg som antagningskrav (det är antagningstester som gäller).

Annars vette fasen vad du skulle kunna syssla med. Det beror ju på hur man är som person. Jag skulle till exempel aaaaaaaldrig kunna tänka mig att vara cykelbud eller knacka dörr och sälja saker, medan min polare har gjort dessa saker med glädje, men vägrar köra tåg.

Det borde väl finnas lite olika hemsidor där man kan få inspiration. Även mässor och liknande.
Hitta en vettig utbildning och se till att den innefattar ett utbytesår utomlands. Det är guld att få komma iväg och se världen lite och vara produktiv samtidigt.

Kan förresten tillägga att jag inte har för avsikt att stanna kvar i mitt arbete fram till pension. Jag letar hela tiden efter nya vägar att gå. Det lär jag fortsätta med fram till pension. Man måste prova nya saker. Lite omväxling håller en nog ung i både kropp och sinne.


Nej säljjobb går bort för mig också. Du får säga till om du kommer på något mer:)

Skön
2013-03-19, 15:45
Läs upp dina betyg på komvux/distans? NTI skolan tex är bra. då kan du ju välja hur mycket du vill plugga kvartstid tex och fortfarande jobba. Sen har du ju tid på och fundera på någon högskoleutbildning du vill gå framöver.

Hur fungerar det där? tyckte det var svårt att orientera sig på hemsidan. Är det en hemsida som samlar alla utbildnigar som inte är högskola/universitet? hur står det sig gentemot t.ex. plugga liknande saker på universitet?

eternallord
2013-03-19, 15:46
1) Läs tekniskt basår. Flera ingenjörslinjer har låga intagningspoäng (relativt sett) pga svårighetsgraden och har mest tuffa behörighetskrav (återigen, relativt sett). Du kan även passa på att göra HP vilket förstorar dina chanser avsevärt.

2) Flytta till Kina. Busenkelt att få jobb som engelskalärare här med en lön på cirkus 8000 i månaden, vilket man kan leva som en kung på :)

Treyman
2013-03-19, 15:57
Satsa på något eget?

Sandra81
2013-03-19, 16:25
Hur fungerar det där? tyckte det var svårt att orientera sig på hemsidan. Är det en hemsida som samlar alla utbildnigar som inte är högskola/universitet? hur står det sig gentemot t.ex. plugga liknande saker på universitet?

NTI är komvux..gymnasial utbildning eller va det kallas. dom har en del yrkesutbildningar också inom vård tror jag (som du är intresserad av) men kanske är det bara vissa städer.

Här ser du vilka distansutbildningar som finns. http://www.nti.se/Distans/Hittadindistansutbildning.aspx

Dock måste man ha en jäklar anamma och självdiciplin om man ska lyckas med distans. bara en liten varning. :) om du känner att du inte har det så finns ju klassrum. Jag tycker absolut du ska plugga upp dina betyg så kommer du ha det enklare framöver att söka dit du vill. gör högskoleprovet också.

Här har du en bra sida om utbildningar. http://www.studentum.se/

Gober
2013-03-19, 16:44
Jag var en cooling i högstadiet och gymnasiet som sket totalt i skolan. I vuxen ålder läste jag upp alla betyg plus en massa extra ämnen på Komvux. Med ny vilja och motivation, och faktiskt fantastiska lärare på skolan så blev det toppbetyg i allt. Det är aldrig försent, tror dock att kvalitén på vuxenutbildningar kan variera väldigt mycket.

Men herregud, 23år! Det är ju som andra skrivit ingeting, du har ju massa år på dig att testa olika jobb, fundera på olika utbildningar, eller resa till Tibet och finna dig själv.

z_bumbi
2013-03-19, 16:58
Om man funderar på att plugga något så kan man testa att plugga högskola på deltid samtidigt som man jobbar. Det finns kurser som går på 25% och det är sällan en extremt hög arbetsbelastning, i alla fall inte på de lättare kurserna som man får läsa i början.
Fördelarna som jag ser det är att man får prova på, man behöver inte ta lån eller bidrag, man lär sig saker och medan man bestämmer sig för vad man vill bli så samlar man "gratis"poäng.
25% per termin är 7,5 högskolepoäng (hp) vilket inte är så mycket, efter två år med en kurs per termin och en sommarkurs så har man helt plötsligt 37,5-45 hp vilket är ganska mycket.
Det hela förutsätter självklart att man kommer in och att man har aningens eget driv.

MrBoris
2013-03-20, 01:39
Rätt kul att du skriver 23år, det var min ålder när jag "började" min vändning i livet. Gick 3år naturliglinje, varav jag gick om ett år (totalt 4år) för att jag var så skoltrött. Fick 14.5 i snittbetyg. Därefter gick jag arbetslös ett år utan några som helst ambitioner i livet. Så, vid 23års ålder, sökte jag in till högskoleingenjör på ett passande program. Det var min stora nya utmaning i livet, att slutföra den utbildningen. Därefter fick jag mycket luft o fortsatte till civilingenjör, och nu forskar jag utomlands till doktor i en världsledande forskningsgrupp. Summa summarum, det går att vända detta:)

Diomedea exulans
2013-03-20, 02:10
Jag är 29 år, jobbar på ett "skitjobb". Funderar på att börja ta tag i livet när jag är 35-40, typ.

Skön
2013-03-20, 08:52
Rätt kul att du skriver 23år, det var min ålder när jag "började" min vändning i livet. Gick 3år naturliglinje, varav jag gick om ett år (totalt 4år) för att jag var så skoltrött. Fick 14.5 i snittbetyg. Därefter gick jag arbetslös ett år utan några som helst ambitioner i livet. Så, vid 23års ålder, sökte jag in till högskoleingenjör på ett passande program. Det var min stora nya utmaning i livet, att slutföra den utbildningen. Därefter fick jag mycket luft o fortsatte till civilingenjör, och nu forskar jag utomlands till doktor i en världsledande forskningsgrupp. Summa summarum, det går att vända detta:)

Fick också 14,5! Dessvärre klarade jag inte matte B och detta har jag fått lida av plus att jag haft det som ursäkt.

speedy83
2013-03-20, 10:47
Om du tycker du har det jobbigt tänk då på mig. 29 år har bra jobb men väldigt sugen på att läsa mer samt har ej behörighet till varken ekonom eller ingenjörs studier....

spoon
2013-03-20, 10:52
1) Läs tekniskt basår. Flera ingenjörslinjer har låga intagningspoäng (relativt sett) pga svårighetsgraden och har mest tuffa behörighetskrav (återigen, relativt sett). Du kan även passa på att göra HP vilket förstorar dina chanser avsevärt.

2) Flytta till Kina. Busenkelt att få jobb som engelskalärare här med en lön på cirkus 8000 i månaden, vilket man kan leva som en kung på :)

Måste man inte kunna kinesiska då?

Milad
2013-03-20, 10:55
Har harvat för länge på mitt jobb nu, och 23 år gammal(pojk) så vill jag göra något annat. Men med mediokra betyg och stukad självkänsla så känns inte alternativen så många. Så kära vänner, upplys mig om idéer på vad man kan tänkas hitta på. Jag är mest sugen på någon form av utbildning som leder till ett säkert jobb.
KOMVUX, KY, eller hur gör man?

Jag är sugen på att bli ambulansförare eller liknande. Det som går bort är hantverksjobb och ja frisör och dylikt.

Tack vänner!

Om du bortser från dina betyg en sekund så fråga dig själv. Vad vill du?
Agerade sedan därefter.
Själv hade jag mediokra betyg. Jag hade dock bestämt mig. Jag skall bli läkare. Jag skrev högskoleprovet ca 8 gånger. IQ testet här på KI 2 gånger. Till slut kom jag in fem år senare. Allt är möjligt bara du är enträgen. Det enda som krävs av dig.

Ame
2013-03-20, 10:57
Är det en unviversitetesutbildning du är sugen på så skulle jag satsa på Högskoleprovet framför att läsa upp betyg annat än för att skaffa behörighet(Ma B är ju rätt bra att ha t ex).
Vad är du intresserad av?

MrBoris
2013-03-21, 00:46
Om du bortser från dina betyg en sekund så fråga dig själv. Vad vill du?
Agerade sedan därefter.
Själv hade jag mediokra betyg. Jag hade dock bestämt mig. Jag skall bli läkare. Jag skrev högskoleprovet ca 8 gånger. IQ testet här på KI 2 gånger. Till slut kom jag in fem år senare. Allt är möjligt bara du är enträgen. Det enda som krävs av dig.

Kloka ord, i 99% av fallen handlar det bara om att vara envis så kommer man hur långt som helst på det.

drakfelt
2013-03-21, 01:00
Hur är dessa yrkesutbildningar? Hur ser det ut med jobb när man slutfört det? Ex, redovisningsekonom.


Postat via en mobil enhet

BlötSnö
2013-03-21, 01:10
Hur är dessa yrkesutbildningar? Hur ser det ut med jobb när man slutfört det? Ex, redovisningsekonom.


Postat via en mobil enhet

Jag vet inte om det gäller alla, men ofta startas de om det finns behov av folk inom vissa områden. Så var det med den jag gick.
Annars får man inte resurser m.m och det gäller även om en alltför stor kvantitet av deltagarna inte klarar utbildningen.

tjing
2013-03-21, 01:21
Det går ju att läsa upp betyg t ex på folkhögskola. Dessutom kan söka in på utbildningar i en annan kvot.

Det gjorde jag i två år och bodde på stället. Skitbra del av mitt liv.

Sandra81
2013-03-21, 11:43
Man kan väl ändra sitt liv när man vill bara man ger sig fan på det.. vet en som började plugga upp sina betyg på komvux när han var 33 för att bli läkare efter att ha harvat runt på en industri i massa år. idag jobbar han på sjukhus med sitt drömjobb och är närmare 40.