handdator

Visa fullständig version : Ergonomisk kroppsanalys


Skön
2013-03-19, 11:15
Finns det någon duktig person eller något företag att vända sig till om man skulle vilja testa direkt styrka i olika muskler, utföra en grundlig ergonomisk analys och kanske rentav få hjälp med hur man ska åtgärda det..?

Mental
2013-03-19, 11:20
Va?

Och varför?
Vad är tanken? Ergonomi som i att sitta rätt och ha bra hållning eller något annat?

Skön
2013-03-19, 11:29
Kanske var lite otydlig, ursäkta. Men syftet är väl som så att få det lite på papper vilka muskler som släpar och vad det kan bero på. Är jag för svag i en muskel kontra en annan.
Varför känns det som min högra bicepsmuskel inte vill hänga med.

Ergonomi syftade jag inte till position framför datorn.

rogerQ
2013-03-19, 11:33
Det här hamnar nog i facket alternativmedicin.

Mental
2013-03-19, 11:45
Det här hamnar nog i facket alternativmedicin.


Varför då? Låter som saker som sjukgymnaster, och ev arbetstereapeuter gör hela tiden.

Vinter
2013-03-19, 11:46
Har du testat maxa vikter på gym och skriva ned resultat?

Skön
2013-03-19, 11:50
Har du testat maxa vikter på gym och skriva ned resultat?

Nja inte riktigt men finns det någon mall att använda sig av eller förväntas man ha lite känsla för vad som är bra kontra mindre bra?

Drfg
2013-03-19, 11:52
Lägg upp siffrorna här så får du ett antal expertutlåtanden ;)

rogerQ
2013-03-19, 11:52
Varför då? Låter som saker som sjukgymnaster, och ev arbetstereapeuter gör hela tiden.

Jag får känslan av att en sjukgymnast, ortoped skulle kunna känna igenom styrka svagheter i antagonister/agonister i hel hans kropp, inte hitta några fel. Swami Ayruwasis hittar mystiska energier i hans nerver , inleder fyra månaderbehandling.

Vinter
2013-03-19, 11:53
Nja inte riktigt men finns det någon mall att använda sig av eller förväntas man ha lite känsla för vad som är bra kontra mindre bra?

Tja tar du under 100kg i bänk kan du ju fråga dig själv, "do you even lift?".








:d

Skön
2013-03-19, 12:03
Tja tar du under 100kg i bänk kan du ju fråga dig själv, "do you even lift?".








:d


Tar 15 kg mindre idag än för fem år sedan trots regelbunden träning så; "why do you even lift" frågar jag mig själv.

Jag verkar bara bli sämre med åren i allt.

Tomas W
2013-03-19, 13:28
Jag får känslan av att en sjukgymnast, ortoped skulle kunna känna igenom styrka svagheter i antagonister/agonister i hel hans kropp, inte hitta några fel. Swami Ayruwasis hittar mystiska energier i hans nerver , inleder fyra månaderbehandling.

Nu jobbar väl inte en ortoped med muskelstyrka (de skriver remiss till sjukgymnast om de tycker patienten är svag eller behöver träning).

Att hitta svagheter och obalanser i kroppen jobbar väl flertalet sjukgymnaster med?

Scratch89
2013-03-19, 13:33
Ja, det är väl sånt vi sjukgymnaster sysslar med... Men frågan är vad man får ut av det om du är så pass frisk i övrigt. Det finns ju inte direkt en magisk formula som talar om att du ska ha x% styrka i biceps kontra triceps.

Har du däremot någon form av problem ska det väl gå att titta på det...

killenigrillen
2013-03-19, 13:40
Ja, det är väl sånt vi sjukgymnaster sysslar med... Men frågan är vad man får ut av det om du är så pass frisk i övrigt. Det finns ju inte direkt en magisk formula som talar om att du ska ha x% styrka i biceps kontra triceps.

Har du däremot någon form av problem ska det väl gå att titta på det...

Exakt.
Nån "mall" som nån uttryckte det eller "magisk formula" finns ju inte.
Att analysera hela din kropp in i minsta detalj kommer nog bara resultera i mer frågor än svar antagligen. Dessutom kommer det nog att ta rätt så lång tid i anspråk = cash money.

Har du några direkta besvär med din kropp?
Som sjukgymnast utgår du (oftast) från ett problem och angriper det från olika håll beroende på ditt arbetssätt och erfarenhet. Att bara ta en kropp utan uppenbara besvär och "analysera" den och "hitta fel" låter lite tveksamt.

Exdiaq
2013-03-19, 14:02
Jag tycker då att det är väldigt bra att vara proaktiv istället för att vara reaktiv.

killenigrillen
2013-03-19, 14:07
Det finns ju olika instrument (tex Functional Movement Screen) som ska kunna upptäcka obalanser i kroppen och ge en indikation på vad som behöver jobbas på. Dock får du nog sök dig till privata kliniker med inriktning mot idrottsmedicin för att kunna få sådan hjälp.

Just Functional Movement Screen ar ju fått utstå lite sågning på senare tid, inte minst av Träningslära.se (http://traningslara.se/tag/fms/)

Exdiaq
2013-03-19, 14:12
Performance Matrix är en annan.

http://www.theperformancematrix.com

killenigrillen
2013-03-19, 14:20
Performance Matrix är en annan.

http://www.theperformancematrix.com

Tunga namn i referenserna.

z_bumbi
2013-03-19, 14:22
Performance Matrix är en annan.

http://www.theperformancematrix.com

Utformningen på sidan säger mig att den metoden troligen inte är så validerad. Jag kan ha fel men att upprepa säljmallen för något unikt och "världsledande" som alla halvmysko tillskotts eller "gurusidor" som bara vill sälja inger inte direkt förtroende.

Exdiaq
2013-03-19, 14:28
Utformningen på sidan säger mig att den metoden troligen inte är så validerad. Jag kan ha fel men att upprepa säljmallen för något unikt och "världsledande" som alla halvmysko tillskotts eller "gurusidor" som bara vill sälja inger inte direkt förtroende.

Jag vet inte hur bra/dålig den är. Enda gångerna jag har kommit i kontakt med det är när jag träffat på svenska sjukgymnaster som rekommenderat det. Är inte själv insatt i varken det eller FMS.

StorEric
2013-03-19, 14:52
En enkel bas att börja med är 1-2-3-4 systemet
Strikta rörelsersåklart.

Man utgår från någon av övningarna skivstångscurl, bänk, knäböj eller mark.
Skivstångscurl är x 1
Bänk x 2
Knäböj x 3
Mark x 4

Maxar i någon, den man känner sig stark i eller svag och räknar ut om man släpar i andra.

Exempel 1. (Strikta rörelser såklart)
En person maxar en 1a på strikt skivstångscurl 50kg
50kg skivstångscurl (biceps)
100kg bänk
150kg knäböj
200kg marklyft

Exempel 2.
En person maxar 120 i bänk.
60kgskivstångscurl.
120kg bänk
180kg knäböj
240kg marklyft

Enda kruxet är att det funkar på mellanmotionärer.. sen måste mer advancerade beräkningar tas fram.

Skön
2013-03-19, 15:16
Tack för alla svar hittills samt länkar. Ska läsa dem lite noggrannare nu.

Har nog vart lite otydlig. Men det verkar vara en skicklig sjukgymnast man ska vända sig till.
Varför jag egentligen undrar detta är för att min högra sida av kroppen är väldigt mycket sämre i alla övningar och har också mycket besvär där(högerhänt). Desstom så känns det som att jag aldrig kan få kontakt med de muskler jag vill för att jag på något sätt spänner trapezius, axlar, lats vid många dragövningar men framförallt vid all biceps- och tricepsträning (båda sidor). Nästintill omöjligt att göra en bicepscurl för det blir bara jobb med axlarna. Även om jag har rätt stora armar så är jag brutalt svag i dem. Tror också jag förlorar massa vikt p.g.a. svaga handleder.

Jag vill verkligen veta vad det är jag måste träna upp eller behandla för träningen har gått dåligt så jävla lång tid och det gör mig snudd på deprimerad.

Vill minnas att Robin Söderling jobbade med någon form av kroppsanalys btw.

Exdiaq
2013-03-19, 16:54
Tack för alla svar hittills samt länkar. Ska läsa dem lite noggrannare nu.

Har nog vart lite otydlig. Men det verkar vara en skicklig sjukgymnast man ska vända sig till.
Varför jag egentligen undrar detta är för att min högra sida av kroppen är väldigt mycket sämre i alla övningar och har också mycket besvär där(högerhänt). Desstom så känns det som att jag aldrig kan få kontakt med de muskler jag vill för att jag på något sätt spänner trapezius, axlar, lats vid många dragövningar men framförallt vid all biceps- och tricepsträning (båda sidor). Nästintill omöjligt att göra en bicepscurl för det blir bara jobb med axlarna. Även om jag har rätt stora armar så är jag brutalt svag i dem. Tror också jag förlorar massa vikt p.g.a. svaga handleder.

Jag vill verkligen veta vad det är jag måste träna upp eller behandla för träningen har gått dåligt så jävla lång tid och det gör mig snudd på deprimerad.

Vill minnas att Robin Söderling jobbade med någon form av kroppsanalys btw.

*Skicklig sjukgymnast/kiropraktor/naprapat/osteopat med gedigen idrottsbakgrund.

Gröntvedt
2013-04-01, 10:48
Det finns ju olika instrument (tex Functional Movement Screen) som ska kunna upptäcka obalanser i kroppen och ge en indikation på vad som behöver jobbas på. Dock får du nog sök dig till privata kliniker med inriktning mot idrottsmedicin för att kunna få sådan hjälp.

Just Functional Movement Screen ar ju fått utstå lite sågning på senare tid, inte minst av Träningslära.se (http://traningslara.se/tag/fms/)

Det är sant att Functional Movement Screen varit objekt för kritik, men den är till stor del grundad på att man inte förstått dess syfte. Eller rörelsemönster för den delen heller.

Här bemöts en del av kritiken. (http://x-nutrition.se/functional-movement-screen-ogrundad-kritik/)

Skön
2014-01-30, 19:29
Liten bump.

Har bara skummat igenom tråden lite...många var ju negativa till länkarna ovan..

Finns det någon maskin eller någon fysiskt duktig person som kan se hur mina muskler arbetar i olika övningar. T.ex. att jag bara drar med latsen i latsdrag pga en skada i cuffen eller så. Det är väl en sjukgymnast man bör vända sig till antar jag?

Exdiaq
2014-01-30, 23:53
Gå till sjukgymnast.