handdator

Visa fullständig version : Hur köra bröst två ggr i vecka?


Testarozza
2013-03-19, 08:53
Tjenis! Mina bröst sackar mycket tycker jag och jag ökar väldigt segt! Trots överskott, jag vill helt enkelt prova 2 pass i veckan ett tag och se om det blir någon skillnad. Just nu kör jag

Må - bröst bic
Tis - ben mage vader
Ons - vila
Tor - axlar triceps
Fre - rygg baksida axlar mage

Jag kan träna vilka dagar som helst och hur många som helst (förutom 2 per dag). Om det är möjligt att köra två bröstpass per vecka, kan ni gärna ge några tips?

Ps. Vill helst undvika bröst triceps axlar på samma pass om möjligt!

Tack på förhand!

AronP
2013-03-19, 08:54
Glid dit på lördag och kör några set bröst och något mer du tycker sackar efter.

Testarozza
2013-03-19, 09:38
Tack Aron!

Vanish
2013-03-19, 10:06
För min del hade det varit för tight, att köra bröst lördag och måndag. Men du borde känna ditt kropp bäst

z_bumbi
2013-03-19, 10:26
Utan att ha en aning om hur programmet ser ut så går det inte att ge något riktigt konkret tips men utgår jag från någon sorts standardprogram så är det enklaste är att lägga biceps på tisdagen och istället köra axlar/triceps på måndagen. Sedan köra bänk även på torsdagen.

Utgå ett vettigt upplägg för att öka i styrka och se till att du har bra teknik i övningarna.

Om man ska prioritera så är det sällan bara att lägga till saker utan man får "offra" något annat men på det här sättet kan du utan problem få minst lika mycket träning för axlar och triceps som tidigare utan att offra något.

AronP
2013-03-19, 10:28
Utan att ha en aning om hur programmet ser ut så går det inte att ge något riktigt konkret tips men utgår jag från någon sorts standardprogram så är det enklaste är att lägga biceps på tisdagen och istället köra axlar/triceps på måndagen. Sedan köra bänk även på torsdagen.

Utgå ett vettigt upplägg för att öka i styrka och se till att du har bra teknik i övningarna.

Om man ska prioritera så är det sällan bara att lägga till saker utan man får "offra" något annat men på det här sättet kan du utan problem få minst lika mycket träning för axlar och triceps som tidigare utan att offra något.

Nu var dock premissen att bröst inte skulle köras med axlar och triceps. I övrigt håller jag med dig.

Rawsteel
2013-03-19, 10:40
Varför vill du separera axlar och bröst? Du kan inte träna dina bröst utan att träna axlar samtidigt.
Inget illa mot AronP nu men skulle du lägga in bröstpressar på lördagen så skulle dina främre axlar få träning måndag, torsdag och lördag.
Och då du följer en uråldrig BB split där dom mesta musklerna tränas 1 gång i veckan så antar jag även att du använder dig av en rätt hög volym?
Om det är fallet så är det som att be om diverse axelproblem och eventuellt sämre ökningar.
Får inte dina axlar återhämta sig så kommer även bröstpressarna att bli lidande vilket kommer leda till sämre bröstutveckling.
Så det bästa är nog om du kör bröst även på torsdagen eller att du alternativt byter till en split där allt tränas mer frekvent fast med en lägre volym.
Det du måste tänka på när du tränar muskler mer frekvent är hur hårt du tar ut dom per pass, det klassiska 8-12 set per muskel och massa sets till failure kommer inte att hålla.

Testarozza
2013-03-19, 10:41
Tvekar också över att brösten hinner vila på bara 1 dag, så hur ska jag göra det här? :-/ Någon här som kör bröst 2 ggr vecka och kan informera om hur ni kör? Tack för svaren förresten.

PureWhey
2013-03-19, 10:49
Push/Pull/Legs sex dagar i veckan, alt. en 4-split med fokus på bröst =)

Edit; Man får självklart planera vilka övningar man kör smart också.

Stefan J
2013-03-19, 10:49
Tjenis! Mina bröst sackar mycket tycker jag och jag ökar väldigt segt! Trots överskott, jag vill helt enkelt prova 2 pass i veckan ett tag och se om det blir någon skillnad. Just nu kör jag

Må - bröst bic
Tis - ben mage vader
Ons - vila
Tor - axlar triceps
Fre - rygg baksida axlar mage

Jag kan träna vilka dagar som helst och hur många som helst (förutom 2 per dag). Om det är möjligt att köra två bröstpass per vecka, kan ni gärna ge några tips?

Ps. Vill helst undvika bröst triceps axlar på samma pass om möjligt!

Tack på förhand!

Om du ändrar

Må - bröst bic
Tis - ben mage vader
Ons - vila
Tor - axlar triceps
Fre - rygg baksida axlar mage

till

Må - bröst bic
Tis - ben mage vader
Ons - axlar triceps
Tor - vila
Fre - bröst + utrymme för något extra
Lör - rygg baksida axlar mage
Sön- vila

Testarozza
2013-03-19, 10:49
Rawsteel, i grunden körde jag från 5-3-1 och fokuserade på basövningar i helhet och jag känner mig uppenbarligen väldigt klen i militärpress efter jag kört bänkpress. Jag vill kunna ta ut mig till fullo på de 4 basövningarna. Jag kör inte "monsterhög volym" kan jag tycka, jag skulle vilja köra rullande schema och kroppen 2x i vecka, men har inget riktigt bra upplägg.

TACK alla! Stefan J det där såg bra ut! Får prova det nån månad och se hur det funkar!

Ska kolla Push/pull/legs också!

Jappse
2013-03-19, 10:52
Smolov JR körde jag bänkpress 4 ggr i veckan. Det gick bra, krockade lite på söndag,måndag men men. I och för sig så körde jag bara bänkpress med tung och låg volym. Gissar på att du kör BB stuk.

Vet inte men hade nog kört något liknande. Blir meckigt när du inte kör Bröst och triceps på samma dag :P

Måndag - Ben, Vader
Tisdag - Bröst, Biceps
Onsdag - Vila
Torsdag - Rygg, Triceps, Axlar(Bak,fram,sida)
Fredag - Vila
Lördag - Bröst, Mage
Söndag - Vila

AronP
2013-03-19, 10:57
Varför vill du separera axlar och bröst? Du kan inte träna dina bröst utan att träna axlar samtidigt.
Inget illa mot AronP nu men skulle du lägga in bröstpressar på lördagen så skulle dina främre axlar få träning måndag, torsdag och lördag.

Som sagt, jag arbetade utifrån premissen att bröst inte fick kombineras med axlar eller triceps, får dom det så är det ett icke-problem att kombinera. Några set bröst på lördagen kommer inte leda till att axlarna blir övertränade.

Testarozza
2013-03-19, 10:58
Nu när jag tänker efter så blir det fan mycket axlar om man kör bänk en dag, militärpress en dag, sedan bänk ytterligare en dag! Jappse, du har tillåtelse att konstruera ett schema som du vill, tänk inte på det jag skrev.

AronP
2013-03-19, 11:01
Nu när jag tänker efter så blir det fan mycket axlar om man kör bänk en dag, militärpress en dag, sedan bänk ytterligare en dag! Jappse, du har tillåtelse att konstruera ett schema som du vill, tänk inte på det jag skrev.

Då är det bara att lägga till ett par set bröst på torsdagen, behövs ingen större mängd.

Jappse
2013-03-19, 11:02
Nu när jag tänker efter så blir det fan mycket axlar om man kör bänk en dag, militärpress en dag, sedan bänk ytterligare en dag! Jappse, du har tillåtelse att konstruera ett schema som du vill, tänk inte på det jag skrev.

Hehe okay. Annars var Stefans lösning rimlig. Får man fråga varför du splittar axlar i två pass?

Testarozza
2013-03-19, 11:05
AronP: Tack!

Testarozza
2013-03-19, 11:10
Jappse, vad menar du? Jag kör fokus på axlar ett pass.

Jappse
2013-03-19, 11:14
Jappse, vad menar du? Jag kör fokus på axlar ett pass.

Que?

Kanske jag som misstolkar ditt upplägg. rygg baksida, axlar baksida eller mage baksida? *cupid*

Må - bröst bic
Tis - ben mage vader
Ons - vila
Tor - axlar triceps
Fre - rygg baksida axlar mage

z_bumbi
2013-03-19, 11:16
Rawsteel, i grunden körde jag från 5-3-1 och fokuserade på basövningar i helhet och jag känner mig uppenbarligen väldigt klen i militärpress efter jag kört bänkpress.

Det är ju bara att lägga bänken efter militärpressen.

Rawsteel
2013-03-19, 11:28
Rawsteel, i grunden körde jag från 5-3-1 och fokuserade på basövningar i helhet och jag känner mig uppenbarligen väldigt klen i militärpress efter jag kört bänkpress. Jag vill kunna ta ut mig till fullo på de 4 basövningarna.

Det är som sagt för att främre delts redan har tränats i bänken, rent muskelmässigt så är jag övertygad om att båda alternativen kommer ge lika mycket för axlarna.

Testarozza
2013-03-19, 12:49
Jappse, okej jag tränar baksida axlar på ryggdagen efter axeldagen ja. Militärpress före bänk, blir inte bänken drabbad dådå?

z_bumbi
2013-03-19, 12:56
Militärpress före bänk, blir inte bänken drabbad dådå?

Du kör bänken lättare än vad du skulle kunna göra annars men det betyder ju inte att den på något sätt drabbas. Det är träning och du får in bänk/bröst två gånger i veckan.