handdator

Visa fullständig version : Knäböj, Rör arslet åt vänster på väg upp.


Flippmode
2013-03-18, 23:31
Mja alltså när jag kör knäböj så drar jag gärna arslet åt vänster på vägen upp, går att hålla emot under uppvärmning, men när det blir tungt så är det typ oundvikligt.

Vad kan detta bero på? =)

Snömannen
2013-03-18, 23:42
Ren gissning att du är svagare i ena kroppshalvan.

Määng
2013-03-19, 04:29
Mja alltså när jag kör knäböj så drar jag gärna arslet åt vänster på vägen upp, går att hålla emot under uppvärmning, men när det blir tungt så är det typ oundvikligt.

Vad kan detta bero på? =)

Hade samma problem över ett år. Jag löste det genom att a) skaffa böjskor b) fortsätta mata böj c) träna upp bålstyrkan

944RS
2013-03-19, 07:54
Händer likadant för mig med.

branfeldt
2013-03-19, 08:42
Händer även för mig, i minimalt fall. Inget som syns, men det känns lite

Rahf
2013-03-19, 09:49
Ni som finner att ni har detta problem, hur länge har ni tränat?

z_bumbi
2013-03-19, 10:29
Mja alltså när jag kör knäböj så drar jag gärna arslet åt vänster på vägen upp, går att hålla emot under uppvärmning, men när det blir tungt så är det typ oundvikligt.

Vad kan detta bero på? =)

T ex
*Svag eller inaktiverad häck och bål.
*Att du är starkare i ena benet.
*Rent teknikslarv.

Det finns en del testa som kan ge en ledtråd men då måste man se personen och det är inte säkert att man hittar det då heller utan man får göra en förändring och se om det blir bättre.

branfeldt
2013-03-19, 10:37
Ni som finner att ni har detta problem, hur länge har ni tränat?

Någon gång sen skiftet 2011/2012 där. Dock var kanske första benpasset ett par månader senare pga till en början gå till gymmet och lyfta lite hantlar för det var skoj och inte hade en aning vad man gjorde, hehe :)

Määng
2013-03-19, 12:36
Ni som finner att ni har detta problem, hur länge har ni tränat?

Sen maj 2011. Men problemet var inte där från början utan det kom efter att jag tränat 5-6 månader.

-squat-
2013-03-19, 13:58
Du kanske är stel i lår och röv?

Zababa
2013-03-19, 18:47
Samma gäller mig och min ena kroppshalva är svagare än den andra.
Här även lite sämre rörlighet i den svaga delen.

Många verkar ha detta problem, är det ett problem?
Ska man fortsätta böja eller kommer man skada sig?
Hur bör man böja för att undvika skador? Högreps eller lågreps?

Rahf
2013-03-19, 19:28
Man kan gynnas av att försöka pressa jämnt med benen. Ifall höften sticker åt ett håll för mig, så innebär det oftast att vänsterbenet har tagit över majoriteten av vikten.

branfeldt
2013-03-19, 19:45
Kan det ha något att göra med olika längder på benen? Vet med mig att jag hade det i yngre dagar, kanske finns kvar?

Rahf
2013-03-19, 19:47
Nej, det har jag också. Skillnaden bör vara rätt stor i så fall och då är det ortoped som gäller.

don ramon
2013-03-21, 12:43
Min flickvän hade liknande problem. Hon fick rådet av en sjukgymnast att träna upp bålstyrkan + gluteus medius. Hon var obalanserad i musklerna pga en knäskada som förhindrat träning. Ena sidan av kroppen hade försvagats mot den andra.

Exdiaq
2013-03-21, 12:53
Kan bero på så sanslöst många saker, allt från medfödda defekter som kortare ben vilket en vän till mig har, till rent slarv i vardagsställningar, som förmodligen är det som ställt till det för mig. Bästa är att bege sig till en kunnig sjukgymnast eller liknande.

Bryggan
2013-03-21, 18:24
Jag tror lite på teknikslarv och samma sak händer mig när jag börjar bli trött nämligen. Jag slutar då gå ner på "rätt" sätt och försöker istället överböja fotlederna som såklart inte går utan hälarna lättar då från backen, jag böjer fram överkroppen mer så att ryggen får jobba övertid och jag ser i spegeln hur jag börjar "orma" mig upp till stående. När jag slarvar så består det i att jag försöker hålla arslet så högt det går och då kommer de ovan nämnda problemen...kanske har att göra med min besatthet av att alltid köra till fail.

Så där är det för mig men det kanske inte gäller er andra.

exevision
2013-03-21, 20:02
Har även jag detta problem. Tycker det har blivit betydligt bättre sen jag fick en starkare bröstrygg och skulderbladsstabilitet. Har iof lite olika stramheter i benen. Men spänner jag bröstrygg och skuldra rätt i böjen så går allt mycket bättre. Tycker dock att det är lite svårare i marklyft.

Dennis93
2013-03-21, 21:59
Jag hade också ett liknande problem, för mig blev det bara "snett" vid de tyngre setten.

Vad jag gjorde var att gå upp till vikten precis innan det blev "snett" och körde ett antal sett där för att nästa gång ta en lite tyngre vikt osv. tills jag kunde köra lika tungt utan att jag böjde snett.

rememberence
2013-03-21, 22:04
Naim hade en intressant stil :)

jKsT-zG-w0k

Bryggan
2013-03-22, 07:48
Naim hade en intressant stil :)

Intressant! Han "ormade" sig upp också, det syns väl vid 2:25.