handdator

Visa fullständig version : Slemsäcksinflammation i armbåge!


puttyz
2013-03-18, 22:32
Hej! tänkte kolla med er här på forumet om det är någon som har erfarenhet av en såkallad armbågsbursit(slemsäcksinflammation) har haft problem med armbågen till och från i cirka 3-4år, tills jag nu bestämde mig i fredags att besöka en Naprapat/Sjukgymnast för att se om det var en tennisarmbåge. Men fick diagnotiserat att det var slemsäcksinflammation och fick rådet att vila från all träning så har med armbågen att göra i 3/4 veckor samt ta en voltaren t (tabletter) kur som jag inte känner funkat överhuvudtaget har nu käkat i 5dagar och enligt förpackningen bara får tas i 5agar i sträck. o sen börja träna lugnt. Detta förstör då hela min "träningsrythm" vet inte om jag pallar sitta i 3/4 veckor utan att träna o riskera att tappa mina gains som jag kämpat för.

Finns det något sätt att påskynda läkningen? kom med tips!

Järvskan
2013-03-18, 22:41
Copypasteat från wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Bursitis

Treatment

Bursae that are not infected can be treated with rest, ice, elevation, physiotherapy, anti-inflammatory drugs and pain medication. Since bursitis is caused by increased friction from the adjacent structures, a compression bandage is contraindicated because compression would create more friction on movement (passive and active). Advanced massage therapy techniques can also be employed to help with the inflammatory process of bursitis.[citation needed]

Bursae that are infected require further investigation and antibiotic therapy. In cases when all conservative treatment fails, surgical therapy may be necessary. In a bursectomy the bursa is cut out either endoscopically or with open surgery. The bursa grows back in place after a couple of weeks but without any inflammatory component.

Sheogorath
2013-03-19, 06:11
Man kan tömma den på vätska, och om vätskan är klar i färgen kan man fylla på med kortison. Det är ett väldigt enkelt, snabbt och effektivt ingrepp. Är vätskan inte klar var det ändå bra att man tömde eftersom det betyder att du ska få antibiotika mot bakterierna i vätskan.

Borde kunna fixas på din vårdcentral tycker jag.

puttyz
2013-03-26, 20:10
Vet inte hur jag ska få bort problemet, var hos ny läkare i förra veckan och förklarade min situation samt de lösningar ni skrivit, enligt henne har jag bara mild bursit och orsakad av mycket datorsittande, grejen är att det är omöjligt för mig att inte sitta vid datorn då vi jobbar endast med dator i skolan samt att jag är också en musikproducent och måste därav sitta mycket vid datorn. Anyways så ville inte läkaren tömma på vätska eller göra nånting åt den vilket är skumt då ja haft detta problem i nu 4år och har fortfarande inte hittat nån som sagt vad jag ska göra, har bara blivit runt skickad på blodprover med mera. Så vad ska jag ta mig till? börjar tappa hoppet om att komma tillbaka till träningen så snabbt som jag trott

Sheogorath
2013-03-26, 20:40
Vet inte hur jag ska få bort problemet, var hos ny läkare i förra veckan och förklarade min situation samt de lösningar ni skrivit, enligt henne har jag bara mild bursit och orsakad av mycket datorsittande, grejen är att det är omöjligt för mig att inte sitta vid datorn då vi jobbar endast med dator i skolan samt att jag är också en musikproducent och måste därav sitta mycket vid datorn. Anyways så ville inte läkaren tömma på vätska eller göra nånting åt den vilket är skumt då ja haft detta problem i nu 4år och har fortfarande inte hittat nån som sagt vad jag ska göra, har bara blivit runt skickad på blodprover med mera. Så vad ska jag ta mig till? börjar tappa hoppet om att komma tillbaka till träningen så snabbt som jag trott

Har du tryck mot området i din vardag?

puttyz
2013-03-26, 21:26
har tänkt på det mycket på senaste tiden, så lutar mig aldrig på armbågarna o belastar så lite som jag kan, det är mer när jag skriver på tangentbordet som jag känner av i muskelfästet vid bursan

Sheogorath
2013-03-26, 22:42
har tänkt på det mycket på senaste tiden, så lutar mig aldrig på armbågarna o belastar så lite som jag kan, det är mer när jag skriver på tangentbordet som jag känner av i muskelfästet vid bursan

Hmm... Om du känner av det när du skriver trots att du inte har tryck mot armbågen låter det mer som medial epikondylit ("golfarmbåge, pitcher's elbow"). Alternativt det du själv varit inne på: lateral epikondylit (tennisarmbåge). Men då provoceras smärtan mer av positionen på handled och fingrar snarare än knapptryckningarna. Bursiter i armbågen är antingen svampiga och svullna eller ilsket röda och sitter rakt över armbågen, varken på ut/ovansidan eller insidan. Var sitter smärtan och hur ser armbågen ut?

puttyz
2013-03-26, 23:05
fick inte till en bra bild men på samma ställa som om man söker på bilder av bursiter förutom att min svullnad är mer avlång och går ut lite på under armen också och inte sån koncentrerad kula som det är på bilderna

Sheogorath
2013-03-27, 06:06
fick inte till en bra bild men på samma ställa som om man söker på bilder av bursiter förutom att min svullnad är mer avlång och går ut lite på under armen också och inte sån koncentrerad kula som det är på bilderna

OK då låter det mer som en bursit igen. Provoceras smärtan av träning?

puttyz
2013-03-27, 07:00
Ja, speciellt i pressövningar och triceps övningar, vilket gör att jag nu lagt ner träningen helt tills problemet är borta, blev tillsagd att svullnaden skulle gå ner efter 2veckor vilket den inte gjort, känner inte nån skillnad sen jag påbörjade vilan

Tolkia
2013-03-27, 07:39
Två veckor för en bursit är nog optimistiskt om du gått med den länge. Om svullnaden är stor och provoceras av många andra saker än tryck direkt mot är det nog inte omöjligt att du har en påverkan även på senfästen eller andra slemsäckar i området, och då kommer det att ta länger tid.

Du kan testa NSAID gel på armbågen; just för klassisk studentarmbåge tycker jag att det kan hjälpa lite. Botar inte, men kan göra de tlite mindre irriterat och därmed mer uthärdligt. Jag skulle undvika att klämma på eller massera skiten, det brukar ofta bara reta mer.

puttyz
2013-03-27, 07:46
Okay tack :) Om jag kör med mycket lättare vikter för att inte tappa den muskelmassa jag byggt upp tror du att det förvärrar skadan?

Tolkia
2013-03-27, 19:51
Okay tack :) Om jag kör med mycket lättare vikter för att inte tappa den muskelmassa jag byggt upp tror du att det förvärrar skadan?
Jag har inte undersökt dig, och jag är långt ifrån någon expert på muskuloskelettala åkommor, så jag kan inte ge dig några personliga råd. Dock tycker jag att du skall använda förnuftet och inte känslolivet när du lägger upp din träning medan du är dålig. Notera att två veckor är i-n-g-e-n-t-i-n-g, varken för en bursa eller för dina s.k. "gains" i ett livsperspektiv. Du tjänar på att ta hand om skadan nu och inte vänta tills den har ballat ur över alla gränser, då den kommer att ta ännu längre tid att bli av med. Att du har haft problem i 3-4- år säger ju att det kanske är dags att lyssna på kroppen.

Sheogorath
2013-03-27, 20:53
Jag har inte undersökt dig, och jag är långt ifrån någon expert på muskuloskelettala åkommor, så jag kan inte ge dig några personliga råd. Dock tycker jag att du skall använda förnuftet och inte känslolivet när du lägger upp din träning medan du är dålig. Notera att två veckor är i-n-g-e-n-t-i-n-g, varken för en bursa eller för dina s.k. "gains" i ett livsperspektiv. Du tjänar på att ta hand om skadan nu och inte vänta tills den har ballat ur över alla gränser, då den kommer att ta ännu längre tid att bli av med. Att du har haft problem i 3-4- år säger ju att det kanske är dags att lyssna på kroppen.

:thumbup: