handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med att utvecklas vidare!


Hotdoog
2013-03-18, 21:30
Hej
Har läst och postat i andra trådar, men tycker inte att jag har fått det gensvar som jag hoppats på. Jag försöker därför med att skapa en egen tråd nu istället.

Mina stats:
Ålder 27 år
174 cm lång
74 kg

Bakrund:
Jag har kört mycket lågreps och tunga vikter, Max-OT style alltid.
Jag har en väldig grundstyrka kvar men min form är jag inte nöjd med alls och jag skulle vilja att musklerna syntes mer och var mer "välformade", kort sagt mer volym.

Mål:
Jag är lite inriktad mot den typen av kropp som Tom Hardy har inför rollen som Bane i Dark Knight Rises. Bara så ni får bilden av vad jag menar.

Träningsschema:
Efter att surfat runt på forumet lite och hittat SL 5x5, GVT och 531 metoden.
Men blir tveksam på att jag måste köra något helt olikt än vad jag kört förut för att börja växa igen och bli grövre.

Har betalt 4000 kr hos en PT, och fått ett schema med 2 dagars split med ett crossfitpass. Passen tränar sjukt många muskelgrupper per gång och tar väldigt lång tid. Jag hinner bli trött och uttråkad efter att ha nått 3/4 delar av passets längd.

Jag hoppas på att få lite bra input av er om hur ni hade gjort och så gör jag en bedömning sen på det jag tycker verkar vettigt och roligt.

Funkar inte detta så får jag väl nöta på i samma gamla vanliga spår som förut. :smash:

Anders The Peak
2013-03-18, 21:43
Tom Hardy workout (http://uk.askmen.com/sports/bodybuilding/tom-hardy-workout.html)

Han får en del fett i brösten under tiden antagligen lite obalans i hormonssystemet

Hotdoog
2013-03-18, 21:47
Tom Hardy workout (http://uk.askmen.com/sports/bodybuilding/tom-hardy-workout.html)

Han får en del fett i brösten under tiden antagligen lite obalans i hormonssystemet

Mjo, man har ju också googlat, men jag vet inte om jag litar på det man hittar, om det verkligen är samma schema som han har kört med. Dessutom är det ju inte så att just det schemat är det som gäller för att bli grövre och mer muskulös.

Jag är mer ute efter folk som har samma erfarenhet som jag och vad som hjälpt dem att nå sina mål.

Men tack ändå. :)

Bryggan
2013-03-18, 21:56
@Hotdoog: Lyft tyngre och ät mer, addera sedan 4 år av svett och slit och många fails så har du kommit en bra bit på vägen.

Lycka till.


Han får en del fett i brösten under tiden antagligen lite obalans i hormonssystemet*Rofl*

Hotdoog
2013-03-18, 22:08
@Hotdoog: Lyft tyngre och ät mer, addera sedan 4 år av svett och slit och många fails så har du kommit en bra bit på vägen.

Lycka till.

*Rofl*

Jag har redan gjort detta, annars hade jag inte bett andra om hjälp :)

Låt oss ta bänkpress i exempel.

Jag tränar som fan, kommer till 110 kg i bänkpress. Sen tar det stopp och jag försöker i flera månader att komma förbi. Men tappar viljan och motivationen och lägger av. Börjar om 8 månader senare på 60 kg och samma runda igen.
Samma sak gäller resten av träningen...

Bryggan
2013-03-18, 22:12
Intressant...då kan jag bara komma på att det är föda som fattas. Du är ju ganska lätt om man säger så, bulka vetja!

Bryggan
2013-03-18, 22:15
Förresten så ska det vara kul hela tiden. Tycker du att bänka är tråkigt efter ett tag så kör andra övningar som tar liknande, när du känner lusten igen så lägger du dig under stången lägger på 20 kilo mer än du hade sista gången du körde, passare och sedan pressar du så att ögonen poppar ut så många du orkar.

Glöm inte att hålla knäna upp i luften så du inte skadar ländryggen.

Anders The Peak
2013-03-18, 22:18
Jag har redan gjort detta, annars hade jag inte bett andra om hjälp :)

Låt oss ta bänkpress i exempel.

Jag tränar som fan, kommer till 110 kg i bänkpress. Sen tar det stopp och jag försöker i flera månader att komma förbi. Men tappar viljan och motivationen och lägger av. Börjar om 8 månader senare på 60 kg och samma runda igen.
Samma sak gäller resten av träningen...

Det finns olika teorier om hur man tar sig förbi. En bra modell är att sänka vikterna under en period och sedan starta upp igen progressivt. Ett steg tillbaks och två steg framåt. Deload (http://www.askscooby.com/advanced-techniques/debunking-the-de-load-38469/)

Hotdoog
2013-03-18, 22:30
Intressant...då kan jag bara komma på att det är föda som fattas. Du är ju ganska lätt om man säger så, bulka vetja!

Ja, lätt är jag. Men har ändå en del underhudsfett. Så tyvärr hade jag varit ännu lättare om jag hade deffat...Trist.

Förresten så ska det vara kul hela tiden. Tycker du att bänka är tråkigt efter ett tag så kör andra övningar som tar liknande, när du känner lusten igen så lägger du dig under stången lägger på 20 kilo mer än du hade sista gången du körde, passare och sedan pressar du så att ögonen poppar ut så många du orkar.

Glöm inte att hålla knäna upp i luften så du inte skadar ländryggen.

Intressant, många tränare säger att man ska hålla benen ner i marken.

Bryggan
2013-03-18, 22:33
Intressant, många tränare säger att man ska hålla benen ner i marken.Kanske det men jag hade undvikit bryggan om jag vore du ;).

När kroppen får möjlighet genom att man håller fötterna i marken så verkar kroppen vilja vinkla om sig så att man jobbar med nederdelen av bröstet mer vilket resulterar i en brygga. Bryggan anstränger dock ländryggen mycket vilket kan resultera i "dålig" värk.

Hotdoog
2013-03-19, 08:34
Om jag omformulerar frågan då.

Ska jag fortsätta med få reps och tunga vikter,
eller många reps med lättare vikter?

Jag har ju alltid kört förstnämnda och det kanske är
bättre att chocka kroppen med något nytt?

AronP
2013-03-19, 08:56
Har du betalat 4k hos en PT och fått ett schema du inte är nöjd med så skulle jag börja med att glida dit och säga att du vill ha något nytt som du trivs med.