handdator

Visa fullständig version : Känna sig mätt - ändå minska i vikt?


Fff12
2013-03-18, 21:02
Tjena.

Om jag skulle äta bara havregrynsgröt, äta mängder av grönsaker och dricka massor av kaffe så jag känner mig jättemätt under hela dagen, och fyller ut mitt proteinbehov med ägg och tonfiskburkar, skulle jag fortfarande gå ner i vikt om jag låg på kaloriunderskott? Även om jag känner mig fet/mätt av de kalorifattiga grönsakerna och gröten under hela dagen (bukfylld).
Det känns så fel bara! Måste ha ett godkännande:d

raddum
2013-03-18, 21:11
Japp, energiprincipen all the way. Jag skulle rekomendera att du får i dig fett också, för hälsans skull.

raddum
2013-03-18, 21:12
*kom ihåg att det fortfarande går att överskrida kcal-balans på dom där livsmedlen*

Fff12
2013-03-18, 21:29
*kom ihåg att det fortfarande går att överskrida kcal-balans på dom där livsmedlen*

Absolut! Spelar det ingen roll vilken tid på dygnet heller man stoppar i sig sina kalorier? 2000kcal till middag så att man ät mätt i 24 timmar om man vill det, om man har ett behov på 2000/dag?

broman
2013-03-19, 12:19
Absolut! Spelar det ingen roll vilken tid på dygnet heller man stoppar i sig sina kalorier? 2000kcal till middag så att man ät mätt i 24 timmar om man vill det, om man har ett behov på 2000/dag?

Korrekt.

Akada
2013-03-19, 16:47
Var inte orolig för att det känns konstigt. En bit in på deffen så kommer du kunna äta dig mätt på diverse nyttigheter, men ditt hjärta kommer befinna sig någon annanstans. :d

Mättnad är en sak, belåtenhet en annan.

edit: Nej nu lät jag kanske lite väl negativ, kör hårt med deffen!

slimjim10
2013-03-21, 00:20
Var inte orolig för att det känns konstigt. En bit in på deffen så kommer du kunna äta dig mätt på diverse nyttigheter, men ditt hjärta kommer befinna sig någon annanstans. :d

Mättnad är en sak, belåtenhet en annan.

edit: Nej nu lät jag kanske lite väl negativ, kör hårt med deffen!

hahaha så jäkla sant!

Man blir mätt men vill ändå äta något annat bara för att man inte ska gör adet;)

Beemel
2013-03-21, 07:10
Tjena.

Om jag skulle äta bara havregrynsgröt, äta mängder av grönsaker och dricka massor av kaffe så jag känner mig jättemätt under hela dagen, och fyller ut mitt proteinbehov med ägg och tonfiskburkar, skulle jag fortfarande gå ner i vikt om jag låg på kaloriunderskott? Även om jag känner mig fet/mätt av de kalorifattiga grönsakerna och gröten under hela dagen (bukfylld).
Det känns så fel bara! Måste ha ett godkännande:d

Ja
Mätthetskänslan spelar ingen roll, Skulle du dricka ohyggliga mängder vatten skulle du också kunna få mätnadskänsla utan en enda kalori.

shoulder87
2013-03-21, 14:31
Exakt, hunger är INGENTING mot suget som skapas efter div. onyttigheter under deffen.