handdator

Visa fullständig version : fundering över Tri-Phase Training


whuddafuks
2013-03-18, 17:22
Kör just nu tri-phase: http://www.scivationbooks.com/books/TriPhaseVol2.pdf

Och har funderat om jag bör ta bort axelpress på bröst/axel-dagen. Är inne på första fasen, och kör då bänk, lutande hantelpress, kabel-flies, militärpress, sidolyft (och så lade jag till omvända flyes för bakre axlar).

Efter passen så blir jag riktigt öm om främre axlarna, och detta sitter i kanske 2-3 dagar. Det jobbiga är att jag kan inte urksilja om det är träningsvärk, eller något dåligt. Det känns väl på ett sätt som träningsvärk, men samtidigt känns det som att jag har en stor blåmärke där (typ som att någon har slagit till mig riktigt hårt).

Så min fråga är om jag kanske borde ta bort militärpressen (tänker mest på om axlarna får alldeles för dålig träning och blir således för undertränade)? Tänker på att jag får så mycket redan av de två pressövningarna på brösten, och de två andra axelövningarna. Sen kör jag också smalbänk på tricepdagar.

Blindguard1
2013-03-18, 17:29
Testa ta bort militärpressen och ersätt den med någon annan övning, t.ex. arnold presses, kabellyft, hantelpress, sittande militärpress (utan stöd!). Kör helst baksida axlar på ryggdagen, det är i alla fall mitt tips.