handdator

Visa fullständig version : EAA som allround proteinpulver?


moralmuskler
2013-03-17, 23:54
Hej, jag har bestämt mig för att ta tag i det här med träning och mat igen. Då min kropp sedan jag slutade träna för några år sedan långsamt, genom för mkt godis och för lite aktivering förfallit till någon slags smalfetma börjar jag med en deff för att gå ner 10 kg innan jag börjar bygga muskler.

Är numer vegetarian och då jag i möjligaste mån försöker undvika mjölkprodukter är det lite besvärligt att komma upp i 2g protein per kg enbart genom linser och bönor utan att överträda min kaloribudget. Har därför tittat runt efter proteinpulver baserade på vegetabilier. Det finns en del som verkar gå att svälja; sojaprotein, ärtprotein, risprotein men är lite skeptisk till tillverkningsprocessen. De flesta vegetariska proteinkällor har en tendens att innehålla en hel del olustiga ämnen ifall man inte tillagar dem på rätt sätt, och jag har svårt att föreställa mig att man blötlägger sojabönorna 24-48 timmar innan man gör proteinpulver av dem.

Fick häromdagen reda på att EAA generellt (eller kanske alltid?) tillverkas genom en process utan animaliska källor. I princip alla verkar ju ta EAA vid specifika tillfällen för dess effekter på proteinsyntesen, men jag undrar om det kunde vara en vettig idé att köra EAA som mitt allroundprotein tillskott nu under deffen?Det handlar om kanske 30 g protein per dygn som vore soft att få i sig genom tillskott så jag slipper äta enbart linser och bönor.

Skulle det funka? Vad jag spontant tänker är att EAA väl går ut i blodet väldigt snabbt, och vad jag förstått att det även följer ett insulinpåslag av EAA. Gör dessa egenskaper EAA till ett dåligt val vid andra tillfällen än träning eller duger det lika bra som vassle? Förstår att det inte mättar som kasein, men mättnaden har jag inget bekymmer med...bönor och linser ger bra bukfylla.

tacksam för alla svar!

Blindguard1
2013-03-18, 00:30
Skulle det funka? Vad jag spontant tänker är att EAA väl går ut i blodet väldigt snabbt, och vad jag förstått att det även följer ett insulinpåslag av EAA. Gör dessa egenskaper EAA till ett dåligt val vid andra tillfällen än träning eller duger det lika bra som vassle? Förstår att det inte mättar som kasein, men mättnaden har jag inget bekymmer med...bönor och linser ger bra bukfylla.

tacksam för alla svar!

Har jag aldrig märkt, EAA smakar bajs också.

Edit: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5823699&postcount=25 där lever man på eaa och kasein.

AronP
2013-03-19, 09:15
Skulle det funka? Vad jag spontant tänker är att EAA väl går ut i blodet väldigt snabbt, och vad jag förstått att det även följer ett insulinpåslag av EAA. Gör dessa egenskaper EAA till ett dåligt val vid andra tillfällen än träning eller duger det lika bra som vassle? Förstår att det inte mättar som kasein, men mättnaden har jag inget bekymmer med...bönor och linser ger bra bukfylla.

tacksam för alla svar!

Det gör alla proteiner, itne bara eaa.

Om jag inte missminner mig så minskar inte eaa muskelnedbrytningen, vilket långsammare proteinsorter gör, vilket kan ses som negativt.

moralmuskler
2013-03-19, 13:14
Om jag inte missminner mig så minskar inte eaa muskelnedbrytningen, vilket långsammare proteinsorter gör, vilket kan ses som negativt.

Aha, ja det har jag nog också läst ja. Men det borde väl vara lugnt så länge som jag får protein i mig på annat håll, dvs via maten?

moralmuskler
2013-03-19, 13:17
Har jag aldrig märkt, EAA smakar bajs också.


Jag verkar vara en av få som tycker att EAA generellt smakar mycket bättre än mjölkproteiner.

Löpsko
2013-03-19, 13:30
Jag verkar vara en av få som tycker att EAA generellt smakar mycket bättre än mjölkproteiner.



Är beredd att hålla med dig.

King Grub
2013-03-19, 14:40
Aha, ja det har jag nog också läst ja. Men det borde väl vara lugnt så länge som jag får protein i mig på annat håll, dvs via maten?

Ja.

moralmuskler
2013-03-19, 15:40
Ja.

Vad bra! Och det här med att man kan räkna 10 g EAA som 20 g protein i sin proteinbudget, som en del påstår att man kan, stämmer det? Jag tycker omedelbart det låter som ett missförstånd eftersom att även icke-essentiella aminosyror kan omvandlas till muskelmassa. Är det inte så att det enbart är vad beträffar EAA:s effekter på proteinsyntesen som man kan säga att 10 g motsvarar 20 g vassle?

King Grub
2013-03-19, 15:41
Är det inte så att det enbart är vad beträffar EAA:s effekter på proteinsyntesen som man kan säga att 10 g motsvarar 20 g vassle?

Det är korrekt.