handdator

Visa fullständig version : En oväntad vänskap - SVT recenssion(WTF?)


Jahlunden
2013-03-17, 22:35
http://www.svtplay.se/klipp/304734/gomorron-sverige-filmrecensioner

Jag bara kände mig tvungen att dela detta. En kompis till mig skickade det nyss. För er som har sett filmen: Vad fan snackar hon om? Hon verkar ha kollat på en helt annan film än den jag såg eller är det jag som missat något?

Hon påstår:
- Filmen är rasistisk
- Sexistig
- Ger betyget 1/5
- SÄGER ATT DEN HAR EXAKT SAMMA UPPLÄGG SOM PRETTY WOMAN FAST HON INTE SER DEN MED TONÅRSÖGON LÄNGRE

Personligen vill jag ju ifrågasätta hur hon får vara filmrecensent.

Som sagt, ville bara dela.

Andy.da.wohoo
2013-03-17, 22:40
Trololol, filmen är grym. Recensenten vet inte vad hon pratar om.

Pudzianovski
2013-03-17, 22:40
Filmrecensenter tillför sällan något vettigt.

Jag gillade filmen :)

baggard
2013-03-17, 22:43
Tänker inte läsa recensionen. Att döma av vad du skrev hon sade så verkar hon försöka vara en riktig PK-slyna.


Filmen var vacker på många sätt.

tp_88
2013-03-17, 22:47
Inb4 "NI ÄR VITA MÄN SOM VARKEN FÖRSTÅR ELLER FÅR HA EN ÅSIKT OM DET HÄR!!11"

Tricklew
2013-03-17, 22:50
Den svarta killen är ungefär lika stereotypisk som den vita rika mannen, med andra ord så kan recensenten dö i en eld och världen vore ett bättre ställe.


Jag har inte sett filmen, detta inlägg är helt baserat på fördomar om hur dessa skitfilmer brukar vara. :)

G_lund
2013-03-17, 22:51
Filmen var vacker på många sätt.

Nej, för assistenten är från Senegal i filmen, men egentligen är han från arabvärlden. Det är rasistiskt!!
Att anta att folk från slummen är annorlunda än folk som fötts med silversked i munnen är rasistiskt!
Den mörkhyade mannen använder droger, det är rasistiskt!
De lyssnar på olika sorters musik, det är rasistiskt!

1/5 poäng. Buhu.

Rahf
2013-03-17, 22:53
Antar att det är den franska filmen med en handikappad man och hans assistent?

Asdf
2013-03-17, 22:53
8.6 på imdb pinsamt värre för henne :)

tp_88
2013-03-17, 22:54
Antar att det är den franska filmen med en handikappad man och hans assistent?
Ja, Intouchables.

mini
2013-03-17, 22:55
Tänker inte läsa recensionen. Att döma av vad du skrev hon sade så verkar hon försöka vara en riktig PK-slyna.


Filmen var vacker på många sätt.

Du vet inget om recensionen eller recensenten men kallar henne slyna? Någon borde tvätta munnen din med tvål.

OnT är det knappast första recensenten som upplever den som rasistisk.

G_lund
2013-03-17, 22:57
OnT är det knappast första recensenten som upplever den som rasistisk.

Man hittar rasism i allt om man letar efter det.
Det är en film ffs.

Rahf
2013-03-17, 22:58
Är ett av ledmotiven i film rasism? Eller är recensenten upprörd för att den innehåller rasistiska inslag?

Diomedea exulans
2013-03-17, 22:59
Nu blev jag sugen på att se filmen.

mini
2013-03-17, 23:00
Man hittar rasism i allt om man letar efter det.
Det är en film ffs.

Ja, om det är en film kan den ju inte presentera karaktärer på ett rasistiskt vis. Dumma mig.

Amfksp
2013-03-17, 23:04
Problemet är snarare att om man inte kan framställa någon stereotypiskt kan man inte skildra verkligheten. Om man vill kalla det rasistiskt så fine.
Som en vis man en gång sa: När var senaste gången någon reste en staty över en recensent?

Olegh
2013-03-17, 23:04
Är en film rasistisk om den skildrar rasism.. *jorgen* ..eller är det måhända perspektivet som kan avgöra saken?

Spontant skulle jag säga att en film inte kan vara rasistisk, men det känns som en billig utväg.


Edit: Kollade på recensionen. Ah. Stereotyper.

dluddeckens
2013-03-17, 23:08
Skapar man filmer om verkligheten - så kommer det finnas spår av postimperialism, rasism, fördomar.

Den realistiska genren skulle nog få sig en törn om man inte fick återberätta dessa saker :)

baggard
2013-03-17, 23:09
Du vet inget om recensionen eller recensenten men kallar henne slyna? Någon borde tvätta munnen din med tvål.

OnT är det knappast första recensenten som upplever den som rasistisk.

Borstar tänderna nu. Hoppas det funkar.

G_lund
2013-03-17, 23:09
Ja, om det är en film kan den ju inte presentera karaktärer på ett rasistiskt vis.

Ungefär så tänker jag också :)

Okej om han kommit in i en bastkjol och dödat honom med ett spjut men nu ska han spela en person som kommer ifrån slummen i frankrike, och han gör det bra. (säger jag som aldrig varit i ett franskt slumområde)

Om något är rasistiskt i mina ögon så är det att verkligen försöka hitta rasistiska motiv i allting.

Rahf
2013-03-17, 23:11
Är en film rasistisk om den skildrar rasism.. *jorgen* ..eller är det måhända perspektivet som kan avgöra saken?

Spontant skulle jag säga att en film inte kan vara rasistisk, men det känns som en billig utväg.

Om en film presenterar en etnicitet som fullständigt ond, korkad, elak, inkompetent, fullständigt över- eller underlägsen, osv, då är den rasistisk. Om filmens generella syn på en del av mänskligheten är svart och vit, då är den också potentiellt rasistisk, eftersom det inte speglar den värld vi lever i. Däremot kan karaktärer definitivt få vara rasistiska.

Olegh
2013-03-17, 23:15
Om en film presenterar en etnicitet som fullständigt ond, korkad, elak, inkompetent, fullständigt över- eller underlägsen, osv, då är den rasistisk. Om filmens generella syn på en del av mänskligheten är svart och vit, då är den också potentiellt rasistisk, eftersom det inte speglar den värld vi lever i. Däremot kan karaktärer definitivt få vara rasistiska.

Sant. Det blir ju på något sätt en fråga om perspektiv då.

Rahf
2013-03-17, 23:22
Ett klart exempel på rasism i film är Birth of a Nation från början av 1900-talet. D.W. Griffith visar afro-amerikaner som opålitliga, själviska, osv.

Jahlunden
2013-03-17, 23:24
Någon som kan hjälpa mig se kopplingen till Pretty Woman?

WHITEFOLKS
2013-03-17, 23:41
Hon beskriver kopplingen i det som att assistenten hjälper brukaren att "se livet".

Morty
2013-03-17, 23:50
Om en film presenterar en etnicitet som fullständigt ond, korkad, elak, inkompetent, fullständigt över- eller underlägsen, osv, då är den rasistisk. Om filmens generella syn på en del av mänskligheten är svart och vit, då är den också potentiellt rasistisk, eftersom det inte speglar den värld vi lever i. Däremot kan karaktärer definitivt få vara rasistiska.

Well put.

tjabon
2013-03-17, 23:51
Filmrecensenter tillför sällan något vettigt.

Jag gillade filmen :)

Tittade på klippet och måste konstatera att jag tycker att hon,
recensenten alltså, verkar vara rätt störd och självupptagen
(precis som många andra SVT-folk som syns i rutan).

mini
2013-03-18, 00:00
Tittade på klippet och måste konstatera att jag tycker att hon,
recensenten alltså, verkar vara rätt störd och självupptagen
(precis som många andra SVT-folk som syns i rutan).

Jag tittade också på klippet och undrar hur du ställde den diagnosen?

Asdf
2013-03-18, 00:13
Hon är troligen inkvoterad

WHITEFOLKS
2013-03-18, 00:15
Jag måste titta på filmen nu så jag kan kommentera hennes kommentar.

Men bara rent allmänt så måste ju karaktärer få göra saker som är stereotypiskt associerade med deras "grupp" utan att det ses som rasistiskt. Det är skillnad på om någon är svart och bra på att dansa och att de är bra på att dansa för att de är svarta.

Tricce
2013-03-18, 00:25
Tittade på klippet och måste konstatera att jag tycker att hon,
recensenten alltså, verkar vara rätt störd och självupptagen
(precis som många andra SVT-folk som syns i rutan).

Hon kunde ju inte pjata jent!

älskarcola
2013-03-18, 00:26
American History X innehåller mer rasism :PppPp 1/5!!!!!!!!!!!!!111

shadowfire
2013-03-18, 00:31
Rasism? huh? var i filmen är det något rasistiskt?

Utan tvekan den bästa film jag sett på flera år, just för att den skildrar möten mellan människor med olika bakgrunder o förutsättningar. Fattig möter rik, slum möter adel osv osv. Är det något filmen skänker så är det ju värme, kärlek och just vänskap!

Musken
2013-03-18, 00:44
Tycker man att den där filmen är rasistisk så har man verkligen ingen jävla aning om vad rasism är.

Filmen var störtskön rakt igenom!

tjing
2013-03-18, 00:51
Sterotyp är den kanske, men ska vi börja analysera all film på det här sättet kan man hitta saker att haka upp sig på i precis alla filmer.

Är filmens roll verkligen att följa moraliska och samhälleliga normer? Klurig debatt, då film onekligen kan påverka människor. Anledningen att kvinnor reagerar oftare än män på sådant (min subjektiva uppfattning) är kanske att de själva har varit och är föremål för diskriminering p g a sitt kvinnliga kön och vita män har sitt på det torra mestadels och ser aldrig något som helst fel i dylika filmer som tråden handlar om.

Det handlar om en ovilja att ens försöka förstår kritiken, oavsett om man håller med den eller inte. Man tycker det är "gnäll" och "pk". Hur känner en svart person för filmen t ex? Hur skulle man själv känna som svart person, som inte känner igen sig i stereotyper om svarta?

Man kan inte bara avfärda kritik som nonsens, samtidigt som det blir smått omöjligt att hantera tillvaron om allt ska analyseras.

Allt är inte antingen eller; "bra film" eller "stereotyp rasism".

Mazr
2013-03-18, 00:58
Shit vad jag vill slå henne på strupen. Gnhh!

Jag kan INTE förstå hur hon kan tycka detta?!? Blir så äckligt ARG-2 ehng röhe23

tjing
2013-03-18, 01:00
Du vill slå henne på strupen för hennes åsikt?

Okej.

tossefar
2013-03-18, 01:02
Det är lovvärt av mini att obstinat vägra erkänna att en feminist har fel. Vilket är fallet här. Tjejen vet inte vad hon pratar om.

Mazr
2013-03-18, 01:04
Mest för hennes läspande och jobbiga röst.

Tål inte när man sönderanalyserar fina solskenshistorier på detta vis. Själva filmen inspirerande mig nåt så otroligt och därav blir jag så vidrigt upprörd av hennes åsikt. Tyvärr blir jag det, och jag önskade att hon skulle ge fan i att recensera filmen över huvud taget, eftersom jag reagerar på detta sättet.

Hon lyckas med att få fram arga och irriterande tankar hos mig, och jag antar att många andra håller med mig. Därför blir jag besviken, när sånt händer. Att hon recenserar filmen på detta sättet.

stolpskott
2013-03-18, 01:05
Tänker inte säga något om recensenten, men hur kan det vara rasistiskt att låta två existerande socio-ekonomiska grupper representeras i en film? Det finns ju de facto svarta människor som beter sig som det hon skulle kalla för en rasistisk stereotyp, får inte de synas i media då eller? Blir det rasistiskt då?

tjing
2013-03-18, 01:10
Tänker inte säga något om recensenten, men hur kan det vara rasistiskt att låta två existerande socio-ekonomiska grupper representeras i en film? Det finns ju de facto svarta människor som beter sig som det hon skulle kalla för en rasistisk stereotyp, får inte de synas i media då eller? Blir det rasistiskt då?

Så sant.

Det är lite väl lätt att hitta rasism ibland. Film ska knappast vara politiska redskap, fastän många kulturliberala personer på vänsterkanten verkar vilja det.

Samtidigt är det så svårt att säga om filmen handlar om en svart och vit persons agerande eller helt enkelt är en samhällsskildring som inte skulle uppmärksammats såhär om båda var svarta eller vita.

Paradoxalt nog är det smått rasistiskt att prata om rasism, eftersom man hela tiden bemödar sig om att hitta rasism fast den kanske inte egentligen finns där. Man hittar den man söker. Och det man söker bekräftar den världsåskådning man har. Man upprätthåller rasism och att det är skillnad på folk och folk, fastän avsikten är "god".

Olegh
2013-03-18, 01:11
Sterotyp är den kanske, men ska vi börja analysera all film på det här sättet kan man hitta saker att haka upp sig på i precis alla filmer.

Är filmens roll verkligen att följa moraliska och samhälleliga normer? Klurig debatt, då film onekligen kan påverka människor. Anledningen att kvinnor reagerar oftare än män på sådant (min subjektiva uppfattning) är kanske att de själva har varit och är föremål för diskriminering p g a sitt kvinnliga kön och vita män har sitt på det torra mestadels och ser aldrig något som helst fel i dylika filmer som tråden handlar om.

Det handlar om en ovilja att ens försöka förstår kritiken, oavsett om man håller med den eller inte. Man tycker det är "gnäll" och "pk". Hur känner en svart person för filmen t ex? Hur skulle man själv känna som svart person, som inte känner igen sig i stereotyper om svarta?

Man kan inte bara avfärda kritik som nonsens, samtidigt som det blir smått omöjligt att hantera tillvaron om allt ska analyseras.

Allt är inte antingen eller; "bra film" eller "stereotyp rasism".

Inte alls dumt skrivet.



Att observera stereotyperna borde ju faktiskt alla kunna lyckas med om man försöker. Jag måste erkänna att det inte alls var något jag tänkte på när jag såg filmen, men visst finns de där. Därefter måste man ju dock fråga sig vad dessa skulle ha för betydelse, användandet i sig är ju mer eller mindre go-to metoden 1A i alla filmer. I den här filmen ser jag faktiskt inte att någon stereotyp porträtteras på ett negativt sätt, utan bara med helt olika kvalitéer.

Att förenkla verkligheten genom att tillskriva vissa sorters människor olika stereotypa egenskaper gör alla hela tiden. Problem uppstår ju egentligen först när man adderar sina värderingar och när man vägrar revidera sina uppfattningar för olika individer.

tjing
2013-03-18, 01:12
Mest för hennes läspande och jobbiga röst.

Tål inte när man sönderanalyserar fina solskenshistorier på detta vis. Själva filmen inspirerande mig nåt så otroligt och därav blir jag så vidrigt upprörd av hennes åsikt. Tyvärr blir jag det, och jag önskade att hon skulle ge fan i att recensera filmen över huvud taget, eftersom jag reagerar på detta sättet.

Hon lyckas med att få fram arga och irriterande tankar hos mig, och jag antar att många andra håller med mig. Därför blir jag besviken, när sånt händer. Att hon recenserar filmen på detta sättet.

Ja, men att skriva att du vill slå henne på strupen gagnar ju ingen. Varför blir du upprörd över hennes åsikt. Har du försökt att förstå den? Om inte, hur kan du avfärda något du inte begrundat?

Just att du blir så förbannad har ju någon slags anledning. Handlar det om att etablissemanget i Sverige ständigt talar om rasism och uttalar sig "politiskt korrekt"? Gör faktumet att hon är kvinna, i en viss maktposition dig ännu argare?

Vad exakt för dig så arg liksom. Tänk om hon har rätt?

stolpskott
2013-03-18, 01:13
Så sant.

Det är lite väl lätt att hitta rasism ibland. Film ska knappast vara politiska redskap, fastän många kulturliberala personer på vänsterkanten verkar vilja det.

Samtidigt är det så svårt att säga om filmen handlar om en svart och vit persons agerande eller helt enkelt är en samhällsskildring som inte skulle uppmärksammats såhär om båda var svarta eller vita.

Paradoxalt nog är det smått rasistiskt att prata om rasism, eftersom man hela tiden bemödar sig om att hitta rasism fast den kanske inte egentligen finns där. Man hittar den man söker. Och det man söker bekräftar den världsåskådning man har. Man upprätthåller rasism och att det är skillnad på folk och folk, fastän avsikten är "god".

+1. Tror det var Morgan Freeman som blev tillfrågad om hur han trodde att man kunde få slut på rasismen, hans svar var: "Stop talking about it".

tjing
2013-03-18, 01:18
+1. Tror det var Morgan Freeman som blev tillfrågad om hur han trodde att man kunde få slut på rasismen, hans svar var: "Stop talking about it".

Ja, det ligger nog en hel del i det. Fördomar och rasism är inte nödvändigtvis samma sak och många fördomar skulle nog försvinna om man slutade älta skillnader hela tiden, trots förment "goda" avsikter.

Mazr
2013-03-18, 01:22
Ja, men att skriva att du vill slå henne på strupen gagnar ju ingen. Varför blir du upprörd över hennes åsikt. Har du försökt att förstå den? Om inte, hur kan du avfärda något du inte begrundat?

Just att du blir så förbannad har ju någon slags anledning. Handlar det om att etablissemanget i Sverige ständigt talar om rasism och uttalar sig "politiskt korrekt"? Gör faktumet att hon är kvinna, i en viss maktposition dig ännu argare?

Vad exakt för dig så arg liksom. Tänk om hon har rätt?

Verkligen inte. Jag var inte direkt seriös med att jag ville slå hennes på strupen.

Jag blir upprörd över hennes åsikt eftersom jag är less på hela debatten. Allt som pågår just nu i media och över hela världen. Människor hakar upp sig på så otroligt dumma saker. I grund och botten är rasism, sexism och andra relaterade saker otroligt simpla, men de har blivit oerhört komplexa pga den samhällsutveckling som vi har.

Att hon är kvinna kunde jag inte bry mig mindre om, men att hon, genom att sitta i TV som gör att hon når miljontals människor, och fortsätter att nämna och argumentera för den påstådda rasismen i denna underbara film fick mig att flippa totalt. Jag ser hela hennes recension som mitt föregående inlägg om "att slå henne på strupen". Totalt onödigt och gagnar ingen, men man drabbas av en otrolig vilja att få ut åsikten trots det, bara för att man kan.

Jag vill bara att man ska fokusera på den större bilden. Alla är människor och dessa begrepp som utnyttjas i media har bara blivit hemska ord som folk slänger ur sig kors och tvärs.

Latissimus Dorsi
2013-03-18, 01:30
Då har jag något att lyssna på imorgon när jag kör marklyft :)

Förstår verkligen inte hur mänskan tänker, vad är det för fel på henne? Som sagt kan man bryta sönder varenda jäkla film till minsta beståndsdel och försöka hitta rasism.

tjabon
2013-03-18, 01:54
Jag tittade också på klippet och undrar hur du ställde den diagnosen?

Ingen diagnos.
Tycker bara att hon känns störig och obehaglig. Inte direkt någon person
som jag skulle kunna/vilja sitta och luncha med under trivsamma och gemytliga
former.
Hon är en person som i mitt tycke verkar ta väldigt mycket plats. Hade hon satt sej vid
mitt lunchbord, tror jag nog att alla hade hållt käften...

Zoidy
2013-03-18, 03:19
Ingen diagnos.
Tycker bara att hon känns störig och obehaglig. Inte direkt någon person
som jag skulle kunna/vilja sitta och luncha med under trivsamma och gemytliga
former.
Hon är en person som i mitt tycke verkar ta väldigt mycket plats. Hade hon satt sej vid
mitt lunchbord, tror jag nog att alla hade hållt käften...

Jag håller med. Det är ärligt talat ganska fjantigt att tycka att något är rasistiskt för att någon från slummen (stoppa pressarna) tar droger och kan dansa. Hennes kritik om att det är så konstigt att folk tycker att vänskapen är oväntad är också helt ofattbar. Det är väl klart fan chansen för vänskap minskar desto mindre två personer har gemensamt? Det gäller ju knappast enbart folk från slummen och rika. Två personer med fullständigt olika intressen har en mindre sannolikhet att bli goda vänner. Det är ju bara att gå utanför dörren och se att världen ser ut så. Är absolut ingenting rasistiskt i det.

feyin
2013-03-18, 07:06
Kanske den bäst filmen jag sett.

pwnyou
2013-03-18, 08:07
Jag kan också se det rasistiska med den, men jag vet inte om det är något speciellt negativt.

Men det vidriga med recensenten är att hon fokuserar mer på rasism än på själva filmen. Hon förkastade en film och gav den 1/5 enbart för att hon inte gillade den politiskt, trots att den var nominerad för nånting och rimligtvis borde vara värd minst 3/5.

+1. Tror det var Morgan Freeman som blev tillfrågad om hur han trodde att man kunde få slut på rasismen, hans svar var: "Stop talking about it".Det där tror jag det ligger mycket i.

Ett exempel på det där är ju att ju blödigare dessa PK-fascister blir, desto mer frustrerade blir vanliga människor.

Tricce
2013-03-18, 08:09
Hmm den är byggd på en truestory..

eternallord
2013-03-18, 08:40
En film är inte rasistisk för att den skildrar existerade stereotyper. Det är en film om två individer, en råkar vara svart, fattig och från förorten och en råkar vara vit och förmögen. Hade det varit mindre rasistiskt om det hade varit en vit trailer park-unge som fick ta hand om en svart businessman? Det finns många svarta som lever i ghetton, mm något vore det rasistiskt att ignorera och undvika att skildra livet för utsatta individer, bara för att det inte är PK.

hahavaffan
2013-03-18, 08:49
För helvete. Nästan lika retarderat som smörjan till eftersnacks-program som "recenserar" och diskuterar varje Girls-avsnitt på SVT.

luderlasse
2013-03-18, 10:01
Kan nog hålla med om att filmen kan upplevas som rasistisk men man behöver ju inte lägga så stor vikt i det i min värld.

Recensenten däremot verkar ju vara helt pantad, lyssna på det hon säger om barnfilmen hon recenserar efter "en oväntad vänskap" hon är läskigt trög, borde inte ha rösträtt...

mini
2013-03-18, 10:20
Det både roar mig och är lite skrämmande hur en tjej som recenserar film på ett sätt ni inte gillar framkallar sådana stora känslor hos er att ni vill både bruka våld och frånta henne rösträtt. Varför provoceras ni så?

Latissimus Dorsi
2013-03-18, 10:30
Handlar inte om en tjej, handlar om en individ som enligt mig har väldigt konstiga åsikter. Vita kränkta män, är vi inte?

awesomooo
2013-03-18, 10:38
Fifan så patetisk brud. Bara i det här landet filmen skulle kunna anses vara rasistisk. Dessutom är den baserad på en verklig händelse och skulle inte vara samma sak om dessa scener som anses vara rasistiska skulle klippas bort eller ens vara med i filmen.

ikonane
2013-03-18, 11:07
Såg den i somras, kan inte säga att jag gillade den precis. Tyckte att den var för förutsägbar och spelade för mycket på att man som tittare skall mysa, ogillas.

Rasistisk och sexistisk kan jag inte hålla med om öht dock.

tossefar
2013-03-18, 11:25
Det både roar mig och är lite skrämmande hur en tjej som recenserar film på ett sätt ni inte gillar framkallar sådana stora känslor hos er att ni vill både bruka våld och frånta henne rösträtt. Varför provoceras ni så?

Vem bryr sig om recensenten är man eller kvinna? Har någon i tråden påstått att kvinnor är sämre på att recensera film?

Personen i fråga resonerar som en utvecklingsstörd, oavsett kön.

Viktor_Balck
2013-03-18, 11:35
Har sett filmen och kan faktiskt inte förstå att alla tycker den är så jäkla bra, den var ok på sin höjd anser jag. Väldigt förutsägbar story som inte berörde mig överhuvudtaget, den ska vara baserad på en verklig händelse och det stämmer säkert, men den känns så kryddad så för mig blev den inte speciellt intressant.

stolpskott
2013-03-18, 11:56
Det både roar mig och är lite skrämmande hur en tjej som recenserar film på ett sätt ni inte gillar framkallar sådana stora känslor hos er att ni vill både bruka våld och frånta henne rösträtt. Varför provoceras ni så?

Det roar mig att en viss typ av feminister alltid drar de mest sexistiska slutsatser. Vad har det faktum att hon är en tjej med saken att göra? Vi hade fått se samma reaktion mot en man ifall han hade kommit med den kanske inte så genomtänkta kritiken.
Hur är det med dig Mini? Du är så grinig nuförtiden.

mini
2013-03-18, 12:29
Tänk så enkelt det är att gå på mig. För enkelhetens skull säger vi att jag inte fått ligga på länge. Kan vi släppa min person nu?
Det är ni som drar slutsatsen att jag gör en feministgrej av det. Jag undrar bara vad som provocerar. Har ni aldrig varit med om att en recension har gått emot er egen åsikt?

stolpskott
2013-03-18, 12:35
Tänk så enkelt det är att gå på mig. För enkelhetens skull säger vi att jag inte fått ligga på länge. Kan vi släppa min person nu?
Det är ni som drar slutsatsen att jag gör en feministgrej av det. Jag undrar bara vad som provocerar. Har ni aldrig varit med om att en recension har gått emot er egen åsikt?

Jo, det har nog de flesta varit med om. Och då klagar folk över den subjektivt dåliga recensionen. Precis som nu. Är det något fel med det?
Folk gillar att klaga, get over it :)

Minimjölk
2013-03-18, 12:37
Direkt när jag såg filemn så tyckte jag den lite för förutsägbar och "överdriven" för att skildra en verklig händelse. Självklart kan man när man filmatiserar överdriva lite för att få en mer spännande film.


I den verkliga historien var tex inte den yngre killen svart. Jag vet inte om det är just detta som några har reagerat på?

Jag reagerade som tittade på hur den yngre killen resonerade och betedde sig och det var lite grann skämskudden fram då jag själv är en vuxen man. Däremot skildrades det ju även som så att många av hans fina sidor visades upp och det var väl det som var huvudpoängen med filmen. Att två personer i det här fallet män med vitt skilda förutsättningar och syn på livet träffas och desto mer de lär känna varandra desto mer inser de att de har att lära om livet av varandra.

Sedan att personerna gestaldades som en ung, bråkig, burdus och allmänt tuff kille från trassliga fårhållande och förorten alternativt en väldigt rik, förmögen och helkroppsförlamad äldre man med väldigt lite roligt i i livet framför sig blir ju bra film men mig veterligen är ju just denna bit helt verklig?

Jag tycker absolut inte att filmen är rasistisk eller sexistisk utan den visar mer upp en man som mognar upp när han träffar rätt person.

Jag tycker filmen är väldigt fin och sevärd i klass med Rain man. Var det inte ett ramskri kring även den filmen med tanke på hur både Tom Cruice och Dustin hoffman framställdes innan de lärde känna varandra? hade reaktionen varit annorlunda om Tom Cruices roll spelats av tex Denzel Washington eller Jamie Foxx?

lanzal
2013-03-18, 12:39
Haha vafan, hon typ, den är stereotyp svart och vit karaktärfilm etc, då är det ju hon som är rasist som ens ser skillnaden på svarta och vita, hon ser rasismen men inte vi andra. Han kommer från en fattig bakgrund etc, kunde lika gärna vart vit och den rika kunde lika gärna vara svart.. vilken jäkla tönt

mini
2013-03-18, 12:55
Jo, det har nog de flesta varit med om. Och då klagar folk över den subjektivt dåliga recensionen. Precis som nu. Är det något fel med det?
Folk gillar att klaga, get over it :)

Det här är så långt bortom att klaga. Det är ett grovt ifrågasättande av recensentens hela person. Jag fattar det inte och blir nyfiken på vilka processer som sätts igång och varför hos folk.

Carnes
2013-03-18, 13:01
Haha vafan, hon typ, den är stereotyp svart och vit karaktärfilm etc, då är det ju hon som är rasist som ens ser skillnaden på svarta och vita, hon ser rasismen men inte vi andra. Han kommer från en fattig bakgrund etc, kunde lika gärna vart vit och den rika kunde lika gärna vara svart.. vilken jäkla tönt

Bästa inlägget i tråden.
Jag är så oerhört trött på folk som skriker om rasism så fort man sätter en icke-vit i ett ''underläge''.. Det kan vara ett slagsmål på youtube, en debatt om Obama, filmen i fråga - eller vad som helst.. Hur ska vi som ett samhälle gå framåt, hand-i-hand om vi hela tiden ska bråka över saker som faktiskt inte ens finns? (Menar ''rasismen'' i filmen, inte riktig rasism som finns).. Det roliga är, att dom största Multikultikramarna är dom som skriker mest om rasism.. Snacka kontraproduktivt.

Kommer aldrig glömma när min kompis(vit) hamnade i slagsmål med sin Afrosvenska klasskamrat, min kompis vann. Skolan drog in han till rektorn med kurator och frågade varför han begick detta hatbrott.. Den afrosvenska klasskamraten var tvungen att övertyga lärare och rektor att det handlade om en försvunnen penna, inte rasism... GAAAH blir så less.

z2d2SzRZvsQ

awesomooo
2013-03-18, 13:09
Morgan Freeman är en vis man.

stolpskott
2013-03-18, 13:14
Det här är så långt bortom att klaga. Det är ett grovt ifrågasättande av recensentens hela person. Jag fattar det inte och blir nyfiken på vilka processer som sätts igång och varför hos folk.

Antar att du har en poäng. Någon skrev att hon tänker som en efterbliven och det är ju givetvis varken sakligt, konstruktivt eller träffsäkert. Men jag tror mer att det har att göra med folks oförmåga att uttrycka sig, anonymiteten på nätet och masshysterin som byggts upp i tråden, än att det är just en kvinna som recenserar. Korkade inlägg är inte sexistiska inlägg mao.

Menigar
2013-03-18, 13:27
Det här är så långt bortom att klaga. Det är ett grovt ifrågasättande av recensentens hela person. Jag fattar det inte och blir nyfiken på vilka processer som sätts igång och varför hos folk.
Är lite nyfiken jag med. Det är ju inte direkt första gången en recensent med lite självgod och uppläxande utstrålning berättar sanningen(tm) för pöbeln om det nya folkliga myset.

frambogir
2013-03-18, 13:54
Här flödar näthatet, minsann!

Dravena
2013-03-18, 14:24
Jag tycker att filmen är fantastisk, eftersom jag själv jobbar med assistans. Verklighetens assistent heter Abdel, så skulle man varit helt korrekt mot historien skulle han väl ha haft sitt ursprung i Mellanöstern.

Recensenten tycker bevisligen inte att filmen är fantastisk och att uttrycka sin åsikt är hennes jobb.

shadowfire
2013-03-18, 15:13
Jag tycker att filmen är fantastisk, eftersom jag själv jobbar med assistans. Verklighetens assistent heter Abdel, så skulle man varit helt korrekt mot historien skulle han väl ha haft sitt ursprung i Mellanöstern.

Recensenten tycker bevisligen inte att filmen är fantastisk och att uttrycka sin åsikt är hennes jobb.

Filmrecensenter brukar inte helt sällan såga filmer som den stora publiken uppskattar, men kanske inte med just de argumenten. Det som blir provokativt är att hon markerar så tydligt att filmen är så otroligt sexistisk och rasistisk och att den i huvudtaget inte borde ha gått på bio i Sverige.

Drar man en parellell så per definition skulle det innebära att tycker man filmen är fantastisk så stödjer/delar man en sexistisk/rasistisk syn, vilket jag nog vågar påstå att många som uppskattade filmen inte håller med om.

Det försvarar dock givetvis inte ett par av trollens kommentarer i tråden om att man vill bruka våld mot henne osv, sådana kommentarer är bara onödiga och större provokation i sig, än recensentens åsikt. Håller med mini här. Nog för att man kan bli upprörd över recensentens provokation, men hejda nätmacholiteten lite.

Synd bara att en sådan fin film med ett i min värld fint budskap, ska dras in i en sådan debatt i huvudtaget. När det äntligen produceras en film som skiljer sig från övriga skräck/action/komedier, så måste den givetvis svartmålas av någon. Å andra sidan, negativ publicitet är positiv publicitet, kanske får det fler att se filmen.

shadowfire
2013-03-18, 15:31
Det jag kan tycka är lite märkligt är att hon hävdar att fransk humor inte gör sig bra utanför Frankrike. Det får mig o fundera på om hon i huvudtaget ens har sett filmen, eller sett den på bio. Båda bioföreställningarna jag var på (i Sverige) så tjöt publiken av skratt, inte minst åt att Omar Sy spelar riktigt, riktigt bra.

Det man kan fundera på kring filmrecensioner överlag är om recensenten ska utgå från sin egen personlighet och egna värderingar i sin recension, eller se till den stora massan?

Om man ser en film som man själv inte finner roande, men resterande 85% av biosalongen i blandade åldrar och kön asgarvar, är en film då icke humoristisk?

luderlasse
2013-03-18, 15:39
Det både roar mig och är lite skrämmande hur en tjej som recenserar film på ett sätt ni inte gillar framkallar sådana stora känslor hos er att ni vill både bruka våld och frånta henne rösträtt. Varför provoceras ni så?

Inte i egenskap av kvinna som hon borde fråntas sin rösträtt, snarare i egenskap av idiot. MVH

grondahl
2013-03-18, 15:49
Det man kan fundera på kring filmrecensioner överlag är om recensenten ska utgå från sin egen personlighet och egna värderingar i sin recension, eller se till den stora massan?


Upplevelsen när man konsumerar kultur är så beroende av individens förkunskap och tidigare erfarenheter att det blir bisarrt om kritiker ska försöka "se till den stora massan". Motiveras kritiken så får man ju ta ställning till den själv.

Amfksp
2013-03-18, 15:56
Inte i egenskap av kvinna som hon borde fråntas sin rösträtt, snarare i egenskap av idiot. MVH

Nej du har fel. Kritiserar man en kvinnas åsikter är det alltid pga att hon är just kvinna, inte att hon säger korkade saker.
En kvinna kan aldrig kritiseras pga sina åsikter, endast pga sitt kön.

shadowfire
2013-03-18, 16:01
Upplevelsen när man konsumerar kultur är så beroende av individens förkunskap och tidigare erfarenheter att det blir bisarrt om kritiker ska försöka "se till den stora massan". Motiveras kritiken så får man ju ta ställning till den själv.

Ja jag förstår din poäng, men skippa helt individuella kritiker då och kravställ att det finns testpaneler istället om man ska jobba med detta på en professionell nivå. Annars måste vi faktiskt värdera vem människan ifråga är, vad har hon för ställningstaganden i övrigt osv för att kunna värdera recensionen i sig.

I en testpanel brukar man blanda personer med olika kön, åldrar, bakgrund och de får komma fram med åsikter. Dels så brukar det bli splittrade åsikter på sina håll, men ibland blir också panelen ense och det sänder också ett budskap.

Lite som att läsa en recension över proteinbars. Om en enda person smakar massa bars o betygsätter så säger det ju inget, men om en panel på 10 personer gör det så har man åtminstone lite att gå efter.

(är för övrigt sur på Timme som lurade på mig Syntha6-proteinet med Cookies & Cream som verkligen smakar kemiskt skit. Där gick jag tyvärr på en enda persons recension och åsikt i mitt val :/)

luderlasse
2013-03-18, 16:02
Nej du har fel. Kritiserar man en kvinnas åsikter är det alltid pga att hon är just kvinna, inte att hon säger korkade saker.
En kvinna kan aldrig kritiseras pga sina åsikter, endast pga sitt kön.

Ah du har så rätt, hur kunde jag vara så dum och tro något annat!

shadowfire
2013-03-18, 16:03
Nej du har fel. Kritiserar man en kvinnas åsikter är det alltid pga att hon är just kvinna, inte att hon säger korkade saker.
En kvinna kan aldrig kritiseras pga sina åsikter, endast pga sitt kön.

så alla kvinnor som inte tycker som dig är slynor?

Eftersom det du återmatar till är just kritik till att man kallade henne för slyna.

Amfksp
2013-03-18, 16:08
så alla kvinnor som inte tycker som dig är slynor?

Eftersom det du återmatar till är just kritik till att man kallade henne för slyna.

Nej, hur drar du den slutsatsen?
Kritiken var ju varför man kritiserade henne som kvinna, mendan jag tycker den absoluta majoritet i tråden kritiserar henne som recensent och inget annat.

Agremont
2013-03-18, 16:11
så alla kvinnor som inte tycker som dig är slynor?

Eftersom det du återmatar till är just kritik till att man kallade henne för slyna.

Jag tror han syftar på att många feminister direkt antar att kritik mot en kvinna måste vara knutet till kön.

Dravena
2013-03-18, 16:15
Jag ser nu att mitt svar blev lite kortare än tänkt. Orkar inte skriva om, men i stort håller jag med skuggan!

shadowfire
2013-03-18, 16:15
Nej, hur drar du den slutsatsen?
Kritiken var ju varför man kritiserade henne som kvinna, mendan jag tycker den absoluta majoritet i tråden kritiserar henne som recensent och inget annat.

Jag tror han syftar på att många feminister direkt antar att kritik mot en kvinna måste vara knutet till kön.

fast var i tråden får ni det till det? :D
Det är det jag inte får ihop... hur fick ni detta till att vara fel o kritisera en kvinna? Mini kommenterade ett inlägg där språkbrukaren kallade tjejen för pk-slyna, men med all rätt kanske? Var kom resten av "kvinnodebatten" ifrån? :)

Var i tråden ser ni kritik mot att man kritiserar henne för sitt kön? :P

mini
2013-03-18, 16:19
Nej, hur drar du den slutsatsen?
Kritiken var ju varför man kritiserade henne som kvinna, mendan jag tycker den absoluta majoritet i tråden kritiserar henne som recensent och inget annat.

Nej. Kritiken var att man inte ifrågasatte hennes recension utan henne. Hon pratar konstigt, borde få ett slag på halsen, är en slyna, borde inte få rösta, är störd och utvecklingsstörd och allt vad det nu var. Det är inte att kritisera henne som recensent. Det är att likt barn med något större ordförråd försöka vara så häftig i sitt nedsättande som möjligt. Jag förstår inte varför man känner ett sådant beov av att ge sig på henne, hon har ju knappast kritiserat någon här. Bara en film.

Amfksp
2013-03-18, 16:25
Film väcker känslor. Många har har sagt att det är bland de bästa filmer dom sett. Antar att det är därför folk blir upprörda. Själv tycker jag bara att uttalandet om att filmen är rasistisk är korkat uttryckt. Världens kanske mest urvattnade ord just nu som används till exakt allt. Snacka om pojken och vargen-syndrom och som förstör arbetet mot riktig rasism.

Agremont
2013-03-18, 16:25
fast var i tråden får ni det till det? :D
Det är det jag inte får ihop... hur fick ni detta till att vara fel o kritisera en kvinna? Mini kommenterade ett inlägg där språkbrukaren kallade tjejen för pk-slyna, men med all rätt kanske? Var kom resten av "kvinnodebatten" ifrån? :)

Var i tråden ser ni kritik mot att man kritiserar henne för sitt kön? :P

Jag menade inte i tråden, utan mer generellt.

shadowfire
2013-03-18, 16:30
Film väcker känslor. Många har har sagt att det är bland de bästa filmer dom sett. Antar att det är därför folk blir upprörda. Själv tycker jag bara att uttalandet om att filmen är rasistisk är korkat uttryckt. Världens kanske mest urvattnade ord just nu som används till exakt allt. Snacka om pojken och vargen-syndrom och som förstör arbetet mot riktig rasism.

errrrhmm, jag tycker du skriver en hel del kloka saker och du har en god ton i det mesta du skriver, men i detta inlägg, vad skiljer det sig från det jag skrev här?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6341403&postcount=76

å vad grundade detta? vilka inlägg o uttalanden? har du haft en kass måndag käre amfibiekulspruteskytten? :)

Nej du har fel. Kritiserar man en kvinnas åsikter är det alltid pga att hon är just kvinna, inte att hon säger korkade saker.
En kvinna kan aldrig kritiseras pga sina åsikter, endast pga sitt kön.

Amfksp
2013-03-18, 16:32
"Nej du har fel. Kritiserar man en kvinnas åsikter är det alltid pga att hon är just kvinna, inte att hon säger korkade saker.
En kvinna kan aldrig kritiseras pga sina åsikter, endast pga sitt kön."

Massor av inlägg och diverse diskussioner, inte nödvändigtvis i denna tråden.
Användaren sandra81 tog upp det så sent som för 1-2 dagar sedan i tråden om polygami.

Bryggan
2013-03-18, 16:38
En rolig och levnadsglad färgad kille....självklart är det rasism! Efter att ha tittat 20 minuter på filmen stängde jag av och spenderade resten av dagen med att bränna franska flaggor!!

shadowfire
2013-03-18, 16:39
"Nej du har fel. Kritiserar man en kvinnas åsikter är det alltid pga att hon är just kvinna, inte att hon säger korkade saker.
En kvinna kan aldrig kritiseras pga sina åsikter, endast pga sitt kön."

Massor av inlägg och diverse diskussioner, inte nödvändigtvis i denna tråden.
Användaren sandra81 tog upp det så sent som för 1-2 dagar sedan i tråden om polygami.

mm, därför det blir lite tok :)
Just med tanke på att det är typ en enda kvinna som skrivit i denna tråd och undrat varför det är legalt o kalla tjejer för slyna. Hon har kanske en poäng här. Av kommentarerna att döma så verkar fler läsa att det kommer från mini än från vad hon faktiskt skriver i just denna tråd. Skärpning.

Jag är långt ifrån överens med miss Mini på många plan, men det hindrar mig inte att läsa objektivt varje inlägg och se om det kan vara något vettigt denna gång som postas. ;)

WHITEFOLKS
2013-03-18, 16:51
Att kalla folk för "saker" är rätt onödigt och är nog mer en brist på förmåga/vilja att uttrycka sig mer kreativt än en fråga om något hat mot en viss folkgrupp. Sen kan ju dessa uttryck vara rasistiska eller sexistiska utan att man har en sådan värdegrund underliggande.

Ett exempel skulle vara att i frustrationen/brist på kommunikationsförmåga ta till ordet "slyna" men inte i sig vara kvinnohatare/sexist.

tjing
2013-03-18, 18:34
Ja, det är klart att reaktionen blir hårdare för att hon är kvinna. Attityden blir aggressivare, man vill inte låta kvinnor bre ut sig på det sättet, pk-slynor med sin jävla feminism. Självklart beror det INTE på att hon är kvinna! Hon är bara jävligt dum i huvudet.

Typ.

Hade recensenten varit en man hade det inte kommit lika aggressiva utfall utan mer diskreta förlöjliganden och diplomatiska formuleringar om dennes världsbild. En man är ju en jämlike och han är ju inte egentligen feminist utan bara förvirrad.

Typ.



Återgår vi till sakfrågan; innehållet i det som sägs i filmen, så är filmen som sagt inget politiskt redskap fastän en del vänster-orienterade tyckare vill göra sociologiska analyser över precis allting. Men recensera filmen för dess filmiska kvaliteter. Ganska oprofessionellt kan jag tycka att blanda ihop de två sakerna.

Vad sägs om Django Unchained t ex, för att ta ett exempel. Varför var Tarantino tvungen att göra en brutal re-make på en superrasistisk film? Hur kan det försvaras av samma filmrecensent? Min poäng är att film är film och politik, politik. Visst påverkar de varandra, men vi kan ju inte kräva att film ska passa vår politiska världsåskådning; det är konst.

Om en målare ställer ut en helt kritvit tavla; är den rasistisk? Löjligt såklart, men kan med sagda filmrecensents logik säkerligen fås till någon slags manifestation för vit hegemoni.

Och hur är man inte rasistisk? Ska varje tonfall mellan människor med olika hudfärg analyseras, varenda blick, kroppspråk etc. Vem har rätten att sitta i TV och stämpla något med rasist-stämpeln och framförallt, vilka bevis finns egentligen för hennes tes. Inga. Det är lite av problemet med subjektivt kvalitativa analyser.

Samtidigt har hon en poäng i att filmen förmodligen uppvisar en viss rasism. Men det spelar ingen roll, det är ingen valkampanjs-film. Det är en film som får göras precis hur som helst.

Fishtank
2013-03-18, 19:22
Nej. Kritiken var att man inte ifrågasatte hennes recension utan henne. Hon pratar konstigt, borde få ett slag på halsen, är en slyna, borde inte få rösta, är störd och utvecklingsstörd och allt vad det nu var. Det är inte att kritisera henne som recensent. Det är att likt barn med något större ordförråd försöka vara så häftig i sitt nedsättande som möjligt. Jag förstår inte varför man känner ett sådant beov av att ge sig på henne, hon har ju knappast kritiserat någon här. Bara en film.

Ja och jag gjorde ett personligt påhopp i mitt påpekande att du bara hugger då något kan vara minsta lilla nertryckande mot det täckta könet.
Min fråga var faktiskt seriös och jag undrar vad det är som fått dig så gudomligt bitter och grinig så att du helt tappat kontakten med verkligheten.

stridis
2013-03-18, 19:27
Ja och jag gjorde ett personligt påhopp i mitt påpekande att du bara hugger då något kan vara minsta lilla nertryckande mot det täcka könet.


Fixade stavfel.

Nordström
2013-03-18, 19:29
Samtidigt har hon en poäng i att filmen förmodligen uppvisar en viss rasism. Men det spelar ingen roll, det är ingen valkampanjs-film. Det är en film som får göras precis hur som helst.

På vilket sätt?

Tyrwing
2013-03-18, 19:35
Jaha så ännu ett flummande PK-pucko hittar "rasism" och "sexism" i allt h*n ser?
Klart man är trött på såna töntar, gå och gräv ner er snälla.

Musken
2013-03-18, 19:44
undrar vad hon tycker om django unchained, hon lär ju fått en hjärtattack pga flitigt användande av ordet nigger. :P

Asdf
2013-03-18, 20:26
undrar vad hon tycker om django unchained, hon lär ju fått en hjärtattack pga flitigt användande av ordet nigger. :P

Hade velat se spartansk rita det i paint :)

Solros
2013-03-18, 21:24
Världens märkligaste skratt från en vuxen kvinna 08:33 i klippet!

För övrigt kändes recensenten jobbig, även om vajdagdjasism är trist.

Herr Oberst
2013-03-18, 21:31
Alla som gillar filmen är självklart rasister.
Alla som tycker recensenten har fel är kvinnohatare.
Alla regissörer som inte har med en svart man i sin film är rasist.
Alla regissörer som har med en svart man i sin film löper 99.99% risk för att någon människa på jorden uppfattar regissören som rasist.

Fan vad allt ska vara svårt alltså!

Minns Åsa Linderborg i en debatt där hon fick frågan "hur får rita en svart flicka" och inte en vågade sig på att ge ett svar till det. Finns att skåda här. 13.20 in i klippet

g1m-4eSs12I&feature=player_detailpage#t=799s

benya
2013-03-18, 21:52
Nej. Kritiken var att man inte ifrågasatte hennes recension utan henne. Hon pratar konstigt, borde få ett slag på halsen, är en slyna, borde inte få rösta, är störd och utvecklingsstörd och allt vad det nu var. Det är inte att kritisera henne som recensent. Det är att likt barn med något större ordförråd försöka vara så häftig i sitt nedsättande som möjligt. Jag förstår inte varför man känner ett sådant beov av att ge sig på henne, hon har ju knappast kritiserat någon här. Bara en film.

Men frågan är varför hon ger en lysande film 1 av 5?
Är det så att hon missat sin uppgift att recensera filmen och ist byggt in egna fördomar och egen indignation som går ut över filmens underhållningsvärde? Ja, om det är fallet, finns det ju fog för att kalla henne allehanda tillmälen. Hon har ju enligt dessa då inte ens försökt göra sitt jobb.

Vissa tillmälen är mer osmakliga än andra; men om grundpoängen kvarstår att hon varit "för mkt" idiot i sin värdering så finns det ju som sagt fog för reaktionerna.

On the other note: kan en rasistisk film inte vara bra och eller underhållande?

Personligen är jag så mkt anti-rasist man kan bli och tyckte filmen var helt underbar!

tjing
2013-03-18, 21:54
På vilket sätt?

Alltså inte som att filmen är rasistisk men att man tolka in ett strukturellt "rasistiskt" tema om man så vill. Men det ligger ju onekligen en viss subjektivitet inbakad.

Mollestam
2013-03-18, 21:55
Mycket whine, filmen är ju ändå rätt dålig, inte originell på något plan och inte är skådespelarna några giganter heller om man säger så.

Latissimus Dorsi
2013-03-18, 22:00
Jag anser att folk som väljer att påpeka ''rasism'' för minsta lilla, och väljer att plocka sönder varenda grej in till minsta beståndsdel för att försöka hitta ett uns antydan till denna s.k rasism ; är de sanna rasisterna.

tjing
2013-03-18, 22:02
Jag anser att folk som väljer att påpeka ''rasism'' för minsta lilla, och väljer att plocka sönder varenda grej in till minsta beståndsdel för att försöka hitta ett uns antydan till denna s.k rasism ; är de sanna rasisterna.

Ja, paradoxalt nog blir effekten kanske lite åt det hållet. Fastän den uttalade intentionen är en annan. Man upprätthåller konstant rasism som begrepp och anser sig hitta den överallt.

Carnes
2013-03-18, 22:03
13:20.. haha classic swede... ''aaazz--- ... aaasså hon är fiiin.. azzå...'' Herregud..

StorEric
2013-03-18, 22:08
Såg pretty woman för länge sedan men tykte den inte var så rasistisk.
Måste nog se om den för jag har för mig att det bara är vita med i den. Men iof kanske det är rasistiskt i sig? Gere har silverfint hår och Julia lockigt = krull == rasist? Hotellet gillar inte henne med krulligt hår heller näe.. men hon kan köra bil som den är stulen i början. Som en biltjuv? med krulligt hår, från förorten? Näe, nu är den filmen förstörd för mig. Rasistfilm...

Fishtank
2013-03-18, 22:29
Fixade stavfel.

Hmm you learn something new every day.
Aldrig benämnt kvinnor så förut i text men kändes bättre än att säga kvinnor för att mini inte skulle ignorera det jag skrev och bryta ihop över att ordet kvinnor är sexistiskt.

Asdf
2013-03-18, 22:31
Såg pretty woman för länge sedan men tykte den inte var så rasistisk.
Måste nog se om den för jag har för mig att det bara är vita med i den. Men iof kanske det är rasistiskt i sig? Gere har silverfint hår och Julia lockigt = krull == rasist? Hotellet gillar inte henne med krulligt hår heller näe.. men hon kan köra bil som den är stulen i början. Som en biltjuv? med krulligt hår, från förorten? Näe, nu är den filmen förstörd för mig. Rasistfilm...

Nejnej! Se här hur hon stryper honom med slipsen i ett bondage liknande maneer! Det är en omvänd rasistfilm!

http://media.tumblr.com/tumblr_m9s7evKcmt1r96rvx.jpg

Herr Oberst
2013-03-18, 22:33
Såg pretty woman för länge sedan men tykte den inte var så rasistisk.
Måste nog se om den för jag har för mig att det bara är vita med i den.

What’s Your Dream? This is Hollywood. Everybody’s got a dream.
Typiskt stereotyp-neger som går runt och skriker som en galning. Roberts, Gere och George Costanza-snubben är helt klart rasister som medverkar i nazzefilmen

mini
2013-03-18, 23:03
Hmm you learn something new every day.
Aldrig benämnt kvinnor så förut i text men kändes bättre än att säga kvinnor för att mini inte skulle ignorera det jag skrev och bryta ihop över att ordet kvinnor är sexistiskt.

Att du är språkligt obildad får du nog skylla på någon annan än mig. Bra försök dock.

Tolkia
2013-03-18, 23:16
Sluta förvånas över att recensenter ger filmer man tycker är bra 1/5 kan man ju göra när det när recensionerna i TV-tablån slutar ge "Den trettonde krigaren" en fyra som "fängslande äventyr".

Ad feministdebatten, så skulle bemötandet mini får i den här tråden kunna användas som bakgrundsmaterial till en kurs om härskartekniker. Man kan undra vad det är som gör att folk blir så provocerade av henne att det så fort hon visar sig börjar välla in inlägg om hur bitter hon är och hur länge sedan det var som hon fick ligga. Eller snarare, jag undrar hur det kommer sig att de som ständigt tillgriper den typen av argumentation inte fattar hur patetiska de framstår.

leBrownJames
2013-03-18, 23:19
Tycker filmen var väldigt vacker och gripande. Vem orkar egentligen bry sig om en vad EN filmrecensent skriver?

stolpskott
2013-03-18, 23:40
Sluta förvånas över att recensenter ger filmer man tycker är bra 1/5 kan man ju göra när det när recensionerna i TV-tablån slutar ge "Den trettonde krigaren" en fyra som "fängslande äventyr".

Ad feministdebatten, så skulle bemötandet mini får i den här tråden kunna användas som bakgrundsmaterial till en kurs om härskartekniker. Man kan undra vad det är som gör att folk blir så provocerade av henne att det så fort hon visar sig börjar välla in inlägg om hur bitter hon är och hur länge sedan det var som hon fick ligga. Eller snarare, jag undrar hur det kommer sig att de som ständigt tillgriper den typen av argumentation inte fattar hur patetiska de framstår.

Asså, det där är ju en lite skev bild av händelseutvecklingen.

Hon ogillade filmen, till stor del, för att den var rasistisk. När de flesta tycker att den inte var det. Det handlar alltså inte om betyget utan motiveringen till betyget.
När mini sedan gick in och sa något som antydde att folk reagerade bara för att det var en kvinna med en åsikt fick det några, inklusive mig, att reagera igen. Det är ett logiskt felslut och det finns inget dåligt med att belysa det.

WHITEFOLKS
2013-03-18, 23:42
Jag måste titta på filmen nu så jag kan kommentera hennes kommentar.

Men bara rent allmänt så måste ju karaktärer få göra saker som är stereotypiskt associerade med deras "grupp" utan att det ses som rasistiskt. Det är skillnad på om någon är svart och bra på att dansa och att de är bra på att dansa för att de är svarta.

Har sett filmen nu och kunde inte direkt hitta någon "omgzrasism".

en stor stark
2013-03-18, 23:44
Har sett filmen nu och kunde inte direkt hitta någon "omgzrasism".

Var den bra?

Carnes
2013-03-18, 23:48
Har sett filmen nu och kunde inte direkt hitta någon "omgzrasism".

Och det är ungefär det den här tråden handlar om.. Livrädda svenskar skriker rasism.. ännu en gång. Riktigt synd alltså.

WHITEFOLKS
2013-03-18, 23:50
Var den bra?

Beror väl på hur man är lagd.

Som någon nämnde så är det rätt förutsägbart och påpushad "feel good". Men den är inte dålig imo. Inget man gråter om man missar men antagligen ingen man ångrar att ha sett heller.

Stereotyperna tycker inte jag är så mycket kopplade till "ras" mer än indirekt utan är mer mot "förortsfolk".

Tolkia
2013-03-18, 23:50
Asså, det där är ju en lite skev bild av händelseutvecklingen.
Jag berör överhuvudtaget inte "händelseutvecklingen" eller vad någon skrivit om recensenten (även om jag i ock för sig också kan undra vad ett uttryck som "slyna" har i sammanhanget att göra, och jag är skeptisk till att motsvarande - pejorativ som syftar på individens sexualmoral - skulle använts om en man) utan uteslutande hur folk beter sig mot mini i tråden.

StorEric
2013-03-18, 23:51
Nejnej! Se här hur hon stryper honom med slipsen i ett bondage liknande maneer! Det är en omvänd rasistfilm!

http://media.tumblr.com/tumblr_m9s7evKcmt1r96rvx.jpg

Men nu vänds min värld upp o ner! Jag var ju säker att det var en rak rasistfilm och nu kommer banbrytande nytänk i form av bondage och att Julia i lockiga håret i själva verket var en Domina. Det är så självklart nu och jag kan åter igen se filmen. Gere är ju såklart killen med makt i livet och måste ha en Domina på sidan av som piskar och stryper honom så han kan släppa kontrollen..

puuuh.. Tack Asdf.. tack..

Safeword. Rodeo Drive..

StorEric
2013-03-18, 23:52
Var den bra?

OT :d

WHITEFOLKS
2013-03-18, 23:54
Nej men det har vi konstaterat redan tidigare att man använder olika skällsord för man/kvinna beroende på vad man tror "tar".

Indirekt blir det ju även att man själv upprätthåller vissa värderingar som vi kanske vill bli av med om man tycker att frigjort sexuellt leverne är hårda skällsord. Lite som att bli kallad hedning har inte direkt effekt på mig men kan nog ta eld i huset i fel delar av världen.

Sen är det ju inte på något sätt "mildare" att vara idiot/bög/stolpskott/vadmannukallarmän i jämförelse med att vara slyna.

Loka
2013-03-18, 23:59
Nej. Kritiken var att man inte ifrågasatte hennes recension utan henne. Hon pratar konstigt, borde få ett slag på halsen, är en slyna, borde inte få rösta, är störd och utvecklingsstörd och allt vad det nu var. Det är inte att kritisera henne som recensent. Det är att likt barn med något större ordförråd försöka vara så häftig i sitt nedsättande som möjligt. Jag förstår inte varför man känner ett sådant beov av att ge sig på henne, hon har ju knappast kritiserat någon här. Bara en film.

Jag håller absolut med dig om att det är pubertal nivå i denna tråd men jag tror att största anledningen till det är för att dessa personer känner sig attackerade av recensenten i fråga. Hon sa att filmen borde förbjudits att visas i Sverige i och med att den är sexistisk och rasistiskt. Det är väldigt lätt att ta det som en förolämpning att man själv är sexistisk och rasistisk för att man gillade filmen. En indirekt kraftig förolämpning har hon lyckats med till en väldigt stor del av Sverige befolkning som gillade filmen. Hon är klart i minoritet med att tycka att filmen bara är en etta av fem.

en stor stark
2013-03-19, 00:01
Beror väl på hur man är lagd.

Som någon nämnde så är det rätt förutsägbart och påpushad "feel good". Men den är inte dålig imo. Inget man gråter om man missar men antagligen ingen man ångrar att ha sett heller.

Stereotyperna tycker inte jag är så mycket kopplade till "ras" mer än indirekt utan är mer mot "förortsfolk".
Hmm okej. Kanske något man bör se någon när man behöver bli lite uppryckt. Om man kan stå ut med lite överdrivet feel good. Vilket man kan göra ibland.
OT :d

Haha förlåt. ;)

Tolkia
2013-03-19, 00:03
Indirekt blir det ju även att man själv upprätthåller vissa värderingar som vi kanske vill bli av med om man tycker att frigjort sexuellt leverne är hårda skällsord.
Ja, så måste det vara. Problemet med att förolämpa folk är att de som blir förolämpade är så överkänsliga. Jag som förolämpar har absolut inget ansvar.

stolpskott
2013-03-19, 00:06
Jag berör överhuvudtaget inte "händelseutvecklingen" eller vad någon skrivit om recensenten (även om jag i ock för sig också kan undra vad ett uttryck som "slyna" har i sammanhanget att göra, och jag är skeptisk till att motsvarande - pejorativ som syftar på individens sexualmoral - skulle använts om en man) utan uteslutande hur folk beter sig mot mini i tråden.

Händelseutveckling var väl ett dåligt ordval. Grejen är att folk inte blev upprörda för betyget, utan p.g.a. motiveringen. Bara appråpå din kommentar om att folk inte borde bry sig om betyget. Att någon sa slyna beror väl mer på att det är en vanlig förolämpning mot kvinnor (tyvärr). Har svårt att köpa att skribenten menade det på ett sexistiskt vis.

Angående Mini och bemötandet hon fått i tråden så kan jag hålla med dig. Jag frågade hur det var med henne och tyckte att hon verkade bitter, men det var inte pga hennes inlägg eller för att vara taskig på något sätt. Tyckte bara att hon känts ovanligt cynisk den senaste tiden och undrade om det. Men mitt beteende spelar iofs ingen roll; andras uppförande är mindre förklarligt.
Men orsaken till att hon fick reaktioner var inte pga hennes blotta uppenbarelse. Det var för att hon antydde att folk reagerade för att det var en kvinna som hade en åsikt, vilket som sagt är ett logiskt felslut och då framkallar reaktioner hos folk. Hur folk sen väljer att uttrycka sin reaktion... där håller jag med dig.

WHITEFOLKS
2013-03-19, 00:14
Ja, så måste det vara. Problemet med att förolämpa folk är att de som blir förolämpade är så överkänsliga. Jag som förolämpar har absolut inget ansvar.

Nej det har jag inte sagt men på något sätt finns ju värderingarna kvar i en själv också ifall det skapar starka känslor hos en, det gör inte att det är fel på en själv eller att man får skylla sig själv. Det är mer för mig intressant att det har en sån effekt och jag tror att det är effekten mer än budskapet som man vill förmedla.

Du kan ju kalla en man för lösaktig, slyna, hora osv. men det får inte samma effekt hos mottagaren. Jag tror det är en större anledning till att män inte kallas "samma saker" snarare än något kvinnohat eller liknande. Män får höra andra värdeord.

Olegh
2013-03-19, 00:43
Jag kan tycka att dessa meta-diskussioner kring hur man kommunicerar sina åsikter är både intressanta, uttjatade och smått meningslösa på samma gång.

WHITEFOLKS
2013-03-19, 00:49
Det blir så när folk inte har någon vilja att förstå varandra och använda det för att "komma fram till något".

Så det blir samma diskussioner som går runt i cirklar, kvinnohat, invandrarfrågor, doping osv..

Det är intressanta frågor som är "viktiga" men när folk är mer intresserade av att föreläsa än att lära sig så blir det inga framsteg gjorda.

stolpskott
2013-03-19, 01:02
Förstår vad ni menar. Min senaste post till Tolkia fick mig att ifrågasätta min existens.

Frisim
2013-03-19, 01:18
Är det ens möjligt att ge en spegling av verkligheten utan an man trampar någon på tårna? Hur tolkades filmen inom Frankrike? Landet har ju en väldigt blandad befolkning vad gäller härkomst, och de var en stormakt under kolonialismen, så de kanske har ett annat sätt att se på saker och ting än vi i Sverige har?

Hursomhelst tycker jag att recensenten går lite långt när hon tycker att filmen skulle förbjudas i Sverige. Eller var den verkligen så sexistisk och rasistiskt att den kan orsaka någon slags skada på samhället?

Tyckte i övrigt om filmen, det är en fin berättelse.

skaparn
2013-03-19, 01:45
Jesu Kristi Kyrka Av Sista Dagars Heliga


Jag har hängt på kolo, sett och läst allsköns dumheter, förvånats över oförblommerade åsikter som jag annars filtrerar i min vardag genom ett slags umgängesbias, samt växt upp i en mindre ort med hockey som viktigaste samtalsämne.
Men. Den här tråden har hittills levererat överraskning på överraskning. Antingen trollar alla, eller så är till och med några av de medlemmar som jag annars dömt som vettiga också en del av den enorma dumfesten på The Internet.

Vissa verkar tro att en kulturyttring inte kan vara rasistisk. Bra där.

Andra verkar ha sett en melodramatisk film på ett språk annat än engelska för första gången och blir bottenlöst kränkta när en person i TV menar att den inte är det mästerverk som dessa sagt att den är, till alla på som orkat lyssna på gymnasieskolan.

Vidare kopplar några en efterlysning på något slags rim och reson till brist på sex. Kom igen, den dissen var dålig redan på den tiden Depeche fortfarande inte visste vad en gitarr var.

Och ja, dålig recension, tycker jag i alla fall. Men är det verkligen första gången ni hört en sådan?

Slutligen bör ni, som efter att ha fått stå till svars för erat första inlägg innehållandes "PK-slyna" och "strupslag" börjar slingra er, fundera på varför ni skrev det över huvud taget, och hur de tuffa slentrianinläggen relaterar till de i media omtalade kommentarsfält där allt möjligt efterblivet skrivs. Ni är så förbannat nära de människor som utmålas som monster, med all rätt, att ni fattar inte, och jag blir uppriktigt ledsen av att läsa det.

en stor stark
2013-03-19, 01:54
Jesu Kristi Kyrka Av Sista Dagars Heliga


:d

Jaeg
2013-03-19, 08:19
Jesu Kristi Kyrka Av Sista Dagars Heliga


Jag har hängt på kolo, sett och läst allsköns dumheter, förvånats över oförblommerade åsikter som jag annars filtrerar i min vardag genom ett slags umgängesbias, samt växt upp i en mindre ort med hockey som viktigaste samtalsämne.
Men. Den här tråden har hittills levererat överraskning på överraskning. Antingen trollar alla, eller så är till och med några av de medlemmar som jag annars dömt som vettiga också en del av den enorma dumfesten på The Internet.

Vissa verkar tro att en kulturyttring inte kan vara rasistisk. Bra där.

Andra verkar ha sett en melodramatisk film på ett språk annat än engelska för första gången och blir bottenlöst kränkta när en person i TV menar att den inte är det mästerverk som dessa sagt att den är, till alla på som orkat lyssna på gymnasieskolan.

Vidare kopplar några en efterlysning på något slags rim och reson till brist på sex. Kom igen, den dissen var dålig redan på den tiden Depeche fortfarande inte visste vad en gitarr var.

Och ja, dålig recension, tycker jag i alla fall. Men är det verkligen första gången ni hört en sådan?

Slutligen bör ni, som efter att ha fått stå till svars för erat första inlägg innehållandes "PK-slyna" och "strupslag" börjar slingra er, fundera på varför ni skrev det över huvud taget, och hur de tuffa slentrianinläggen relaterar till de i media omtalade kommentarsfält där allt möjligt efterblivet skrivs. Ni är så förbannat nära de människor som utmålas som monster, med all rätt, att ni fattar inte, och jag blir uppriktigt ledsen av att läsa det.

Din recension av tråden får 1/5. Lillgammalt med religiösa inslag, inte alls så djup som den vill framstå vara utan faller rätt platt.

Loke
2013-03-19, 08:54
Händelseutveckling var väl ett dåligt ordval. Grejen är att folk inte blev upprörda för betyget, utan p.g.a. motiveringen. Bara appråpå din kommentar om att folk inte borde bry sig om betyget. Att någon sa slyna beror väl mer på att det är en vanlig förolämpning mot kvinnor (tyvärr). Har svårt att köpa att skribenten menade det på ett sexistiskt vis.

Angående Mini och bemötandet hon fått i tråden så kan jag hålla med dig. Jag frågade hur det var med henne och tyckte att hon verkade bitter, men det var inte pga hennes inlägg eller för att vara taskig på något sätt. Tyckte bara att hon känts ovanligt cynisk den senaste tiden och undrade om det. Men mitt beteende spelar iofs ingen roll; andras uppförande är mindre förklarligt.
Men orsaken till att hon fick reaktioner var inte pga hennes blotta uppenbarelse. Det var för att hon antydde att folk reagerade för att det var en kvinna som hade en åsikt, vilket som sagt är ett logiskt felslut och då framkallar reaktioner hos folk. Hur folk sen väljer att uttrycka sin reaktion... där håller jag med dig.

Men kom igen, försöker du få det till att det var genuin omtanke som fick dig att fråga om hennes bitterhet? Det är så oerhört töntigt att du först kommer med en sådan härskarteknik och sen försöker skylla på "folk" när Tolkia (läs "mamma") kommer in i tråden. Ska man vara en internetidiot får man fan stå för det eller välja ett annat beteende. Antingen fortsätter du på samma linje som tidigare och frågar även Tolkia varför hon är bitter, eller så gör du en pudel och säger "förlåt".

skaparn
2013-03-19, 10:09
Din recension av tråden får 1/5. Lillgammalt med religiösa inslag, inte alls så djup som den vill framstå vara utan faller rätt platt.

Härligt med metarecensioner. Är det nu jag ska kalla dig PK-slyna och önska slå ditt struphuvud?


Önskar förövrigt att du hade rätt på punkten lillgammal.

Amfksp
2013-03-19, 10:12
Härligt med metarecensioner. Är det nu jag ska kalla dig PK-slyna och önska slå ditt struphuvud?


Önskar förövrigt att du hade rätt på punkten lillgammal.

Det tycker jag du ska göra! Jaeg kommer säkert gråta sig till sömns i flera månader..

Vinter
2013-03-19, 10:18
Nä nu är måttet rågat, nu röstar jag på SD!

stridis
2013-03-19, 10:29
Jag börjar bli lite trött på detta. Film brukar leka med stereotyper och klichéer, de mindre bra brukar bara bestå av sådana. Det i sig är inte rasistiskt.

Nu har jag inte sett filmen så jag avstår att uttala mig om den eller vad den är värd för betyg men lite svårt att undgå det hysteriska tonläget.

Sniggel
2013-03-19, 11:03
med andra ord så kan recensenten dö i en eld och världen vore ett bättre ställe.

Näthat!!111

Sniggel
2013-03-19, 11:08
vita män har sitt på det torra

Det där är en myt. Pojkar/män har en hel del problem de också och som inte syns pga hur de uppfostras av samhället att inte prata om dem (för de är män och ska minsann vara starka).
Tjejer har det lättare på den punkten eftersom det är helt ok för en tjej att söka stöd hos tredje part.

Sniggel
2013-03-19, 11:32
En film är inte rasistisk för att den skildrar existerade stereotyper. Det är en film om två individer, en råkar vara svart, fattig och från förorten och en råkar vara vit och förmögen. Hade det varit mindre rasistiskt om det hade varit en vit trailer park-unge som fick ta hand om en svart businessman? Det finns många svarta som lever i ghetton, mm något vore det rasistiskt att ignorera och undvika att skildra livet för utsatta individer, bara för att det inte är PK.

Det är farligt att inte få lov att skildra verkligheten. Eller ännu värre, censurera gammal litteratur för att verkligheten var mer rasistisk då:

http://www.guardian.co.uk/books/2011/jan/05/huckleberry-finn-edition-censors-n-word

stolpskott
2013-03-19, 12:06
Men kom igen, försöker du få det till att det var genuin omtanke som fick dig att fråga om hennes bitterhet? Det är så oerhört töntigt att du först kommer med en sådan härskarteknik och sen försöker skylla på "folk" när Tolkia (läs "mamma") kommer in i tråden. Ska man vara en internetidiot får man fan stå för det eller välja ett annat beteende. Antingen fortsätter du på samma linje som tidigare och frågar även Tolkia varför hon är bitter, eller så gör du en pudel och säger "förlåt".

Viktigt att göra skillnad på omtanke och nyfikenhet. Jag var inte på något sätt ute efter att göra en ad hominem, om du väljer att tro det får du göra det. Konstatera att jag ställde en fråga, inte ett påstående, om hur hon mådde.

Whatever, off topic som fan och mitt samvete är rent.

pwnyou
2013-03-19, 12:55
Näthat!!111Jag skrattade IRL när jag läste det här inlägget :D

Vinters också, även om det var ett "not sure if srs" moment.

Bra analyser, dåliga analyser, skön mix av feminism, antifeminism, rasism, PK-fascism, näthat och we-shall-all-overcome.

Jag ger fan tråden 10/10, would read again.

Fishtank
2013-03-19, 22:08
Att du är språkligt obildad får du nog skylla på någon annan än mig. Bra försök dock.

Så eftersom du är så modig och storaktig som människa så kanske du kan bemöta min fråga istället för att gråta över att ett gammaldags sätt att benämna tjejer hade en bokstav fel.
Du kan också vara så stormodig att varna mig med ditt riktiga konto om du har några problem med frågan om varför du tycker om att hata på män i varje genusdiskussion.

Att feminism har gott överbord i vissa fall finns det nog fler personer som håller med om. Att jämlikhet är något att eftersträva tycker nog också det flesta är rätt. Att hata på män för att de är män känns mindre korrekt då det bara är att vända på steken, tyvärr är det dit feminism i media verkar söka sig.

Inb4 ban, i sådana fall tackar jag för mig på forumet.
Lite tråkigt att man inte får ifrågasätta folks motiv till deras ståndpunkt.
Att ställa en retorisk fråga som inte krävde ett svar borde ej belönas med varningar, särskilt inte då mods beter sig likadant.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

difeddy
2013-03-19, 22:14
Nä nu är måttet rågat, nu röstar jag på SD!

:laugh::laugh:

Tolkia
2013-03-19, 22:20
Du kan också vara så stormodig att varna mig med ditt riktiga konto om du har några problem med frågan om varför du tycker om att hata på män i varje genusdiskussion.
Om man vill försöka verka tuff genom att förolämpa moderatorerna är det bra att ha koll på vilka som är moderatorer. F.ö. heter det "storsint".

mini
2013-03-19, 22:26
Så eftersom du är så modig och storaktig som människa så kanske du kan bemöta min fråga istället för att gråta över att ett gammaldags sätt att benämna tjejer hade en bokstav fel.
Du kan också vara så stormodig att varna mig med ditt riktiga konto om du har några problem med frågan om varför du tycker om att hata på män i varje genusdiskussion.

Att feminism har gott överbord i vissa fall finns det nog fler personer som håller med om. Att jämlikhet är något att eftersträva tycker nog också det flesta är rätt. Att hata på män för att de är män känns mindre korrekt då det bara är att vända på steken, tyvärr är det dit feminism i media verkar söka sig.

Inb4 ban, i sådana fall tackar jag för mig på forumet.
Lite tråkigt att man inte får ifrågasätta folks motiv till deras ståndpunkt.
Att ställa en retorisk fråga som inte krävde ett svar borde ej belönas med varningar, särskilt inte då mods beter sig likadant.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Jag kan inte varna dig eftersom jag varken är moderator eller admin.
Sedan vet jag inte vad det är för fråga jag ska svara på. Jag "hatar inte på män". Däremot hatar jag att Kolozzeum blir mer och mer likt Flashback för varje dag. Jag undrade var proportionerna i reaktionerna fanns. Tycker du själv att det är rimligt att skriva att en recensent är en (och jag sammanfattar) utvecklingsstörd slyna som borde misshandlas och få indragen rösträtt? Och att det är rimligt att anta att det när jag frågar vad som provocerar så med henne bara beror på att jag får för lite ***? Man får absolut ifrågasätta folks motiv. Om du undrar om mitt motiv i sakfrågan kan du fråga. Om du undrar över mitt privatliv kan du fortsätta undra.

Fishtank
2013-03-19, 22:33
Fast nu var frågan inte om du fick för lite *** utan mer varför du bara engagerar dig i dessa debatter. Du har väldigt logiska och bra åsikter i många ämnen men de enda gånger man ser dig inflika i en debatt är då den spårat ur till man mot kvinna. Att du tror att det var en seriös fråga förvånar mig, även tolkia verkar ha trott att det var det.
Att vissa av inläggen var helt efterblivna reaktioner på hennes recension håller jag med om. Att däremot försöka motivera att en bra film som är verklighetsbaserad är rasistisk för vissa stereotyper kommer mötas med häftiga reaktioner som du noterat. Att sedan dra alla över en kam då de skrev efterblivna kommentarer förhoppningsvis inte gjorde det enbart för att hon var kvinna utan för att recensionen var katastrofalt PK och korkad känns skumt. Om vissa är anonyma kvinnohatare fine, men tråden handlade egentligen inte om det men den styrdes fort dit av vissa inlägg tyvärr.

Tolkia nu håller jag inte stenkoll på vilka som modererar och tänker inte lägga ner tid på att se om Autocorrect gjort allt korrekt i en forumpost.
Däremot tycker jag det är konstigt att ingen moderator vågade stå för varningen. Hade jag velat förolämpa någon hade jag formulerat mig annorlunda.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

skaparn
2013-03-19, 22:48
Däremot hatar jag att Kolozzeum blir mer och mer likt Flashback för varje dag.

Även min slutsats, men så är det också ett väl känt faktum att jag är en slyna.

en stor stark
2013-03-19, 22:50
Men vi är väl inte riktigt på flashbacks nivå än?

mini
2013-03-19, 22:54
Jag diskuterar det jag är intresserad av eller där jag tror att det behövs. Men den här tråden handlar inte om mig. Jag har hållit mig till ämnet. Jag kommer fortsätta där.