handdator

Visa fullständig version : SL 5x5 + löpning


Klensomfan
2013-03-17, 16:54
Jag kör stronglifts 5x5 och funderar på att även börja löpträna och kanske cykla mountainbike för att få upp kondisen.
Hur funkar det att göra det 1 eller 2 ggr i veckan?

Jag vill ju inte sabba styrketräningen.

Ska tillägga att jag är 40 år.

arthax
2013-03-17, 16:57
Sitter i samma båt .. fast är inte riktigt lika lastgammal som du ;)
Någon som lyckats kombinera detta eller har förslag på hur man kan lägga upp det?
Jag tränar m-o-f (madcow) så ett pass på helgen borde funka. Lite osäker på hur återhämtningen påverkas av ett pass under veckan? Förmodligen inte alls ..

z_bumbi
2013-03-17, 19:35
Det enda som händer om det inverkar på din träning är att du får börja om tidigare och när du kört klart programmet så kan du välja något som är mer förlåtande för att du då kan köra längre konditionspass.

Klensomfan
2013-03-17, 20:00
Tack för svaret.
Testar nog ett pass löpning i veckan.

Jona
2013-03-18, 07:31
Jag har provat. Med tre böjpass och en till två markpass i veckan är benen alltid tunga och det är inte särskilt kul att springa i det skicket. Men det går.

z_bumbi
2013-03-18, 08:05
Ska man bara ha ett pass löpning är det nog lättaste att springa direkt efter styrkan den dag man har två dagars vila till nästa pass. Personligen skulle jag nog hellre bara köra ett kort pass efter 2-3 styrkepass om jag vill ha bättre kondition (börja med två och öka till tre). Det blir betydligt mindre slitigt att få in samma totalvolym löpning på det sättet, delvis för att man aldrig behöver ta ut sig.

Hymer
2013-03-18, 11:13
Jag körde 5x5 och bjj/mma/boxning på dom dagarna jag inte gymmade. Det går men man är alltid svin trött i benen,

svenbanan
2013-03-18, 12:35
Vill man köra två pass löpning så kanske man kan göra som bumbi skrev, och köra direkt efter fredagspasset (om man kör styrka må, ons, fre). Samt ytterligare ett löppass innan måndagspasset. Men då får det vara nån timme mellan löpningen och styrkan så man kan få i sig lite energi.

Fredagens löpning lär ju rimligtvis bli rätt lugnt tempo. Men på måndagen borde man kunna vara lite fräsch i benen och kanske springa lite snabbare om man vill det.