handdator

Visa fullständig version : Blodgivare, någon som är?


Flippmode
2013-03-17, 13:55
Hej!

har vi några på kolo som är blodgivare?

Jag funderar på att börja ge blod, dels för att man rätt ofta får kolla att man är frisk, sen karma liksom ;)

Undrar väl lite hur det är, om det är nått man ska tänka på innan man börja ge blod etc?

:cool:

Fuark
2013-03-17, 13:57
jag hade gärna gjort det, men ja avskyr känslan av att någon sakta penetrerar en ådra i min arm med en liten vass nål, och suger ut blod.

att bjuda på blod gör jag gärna, processen inte

Dyrgripen
2013-03-17, 13:58
Hur mycket tjänar man på att ge, egentligen?

Latissimus Dorsi
2013-03-17, 14:00
En macka och typ 60kr som jag förstått det.

Dyrgripen
2013-03-17, 14:01
Haha, fan vad snål jag skulle känna mig om jag tog emot dom pengarna.

LillisJ
2013-03-17, 14:09
Undrar väl lite hur det är, om det är nått man ska tänka på innan man börja ge blod etc?

Har du inte problem med sprutor så har du inget att oroa dej för..

MackeJuve
2013-03-17, 14:34
Jag gör. Men har blivit krångligare nu med blodbussar istället för en blodgivaravdelning på sjukhuset, och dessutom är jag så jävla dålig på att komma till skott med saker och ting så var ett bra tag sen sist...

Flippmode
2013-03-17, 14:56
Okey grabbz, ja om man får nått för det skiter jag i. Som jag skrev så är jag lite hypokondrisk av mig så att få veta att man är frisk på köpet är ju bara en win win situation :D

Snobbe
2013-03-17, 15:00
Jag gör. Men har blivit krångligare nu med blodbussar istället för en blodgivaravdelning på sjukhuset, och dessutom är jag så jävla dålig på att komma till skott med saker och ting så var ett bra tag sen sist...

Fast det finns ju fortfarande ställen du kan lämna blod på.

MackeJuve
2013-03-17, 15:03
Okey grabbz, ja om man får nått för det skiter jag i. Som jag skrev så är jag lite hypokondrisk av mig så att få veta att man är frisk på köpet är ju bara en win win situation :D

Det är mysigt att ge blod :)

Du kommer in till blodavdelningen eller blodbussen, beroende på hur de har det i din stad. Sedan får du lägga dig ner på en bekväm brits, luta dig tillbaka och uthärda det första sticket, känns lite men inte så farligt. Sedan är det bara softa x-antal minuter. Efteråt får du käka asgoda mackor, ingen kollar snett om du tar två, eller tre ;) Sen får du välja vad pengarna ska gå till, och då skänker du dem till barncancerfonden. Sen går du därifrån, du har delat med dig av ditt blod och gett en 50-lapp till välgörenhet och du är mätt :D

MackeJuve
2013-03-17, 15:04
Fast det finns ju fortfarande ställen du kan lämna blod på.

I Norrköping har vi blodbussar. Måste tima in dem. Jag påstår inte att jag inte kan ge blod p.g.a. blodbussarna, utan att jag är lat och bekväm av mig och har inte kommit till skott.

mattilainen
2013-03-17, 16:24
Jag är blodgivare och har själv startat en tråd för att locka folk!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138774

Flippmode
2013-03-17, 18:43
Det är mysigt att ge blod :)

Du kommer in till blodavdelningen eller blodbussen, beroende på hur de har det i din stad. Sedan får du lägga dig ner på en bekväm brits, luta dig tillbaka och uthärda det första sticket, känns lite men inte så farligt. Sedan är det bara softa x-antal minuter. Efteråt får du käka asgoda mackor, ingen kollar snett om du tar två, eller tre ;) Sen får du välja vad pengarna ska gå till, och då skänker du dem till barncancerfonden. Sen går du därifrån, du har delat med dig av ditt blod och gett en 50-lapp till välgörenhet och du är mätt :D

Låter ju underbart! Ja jag kollade när blodbussen kommer till rätt nära mig, fanns inga tider ännu så antar att det är ett tag kvar. Man kunde prenumenera så får man veta när den kommer!

Sen får man väl presenter hemskickade också? :D

Jag är blodgivare och har själv startat en tråd för att locka folk!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138774

Okej! Jamen fan låter ju fett. Låter lite långsökt kanske, men kroppen kan inte få brist på blod eller nått så man påverkas negativt? :p

Amfksp
2013-03-17, 18:46
Man får järntabletter. Du får inte lämna så ofta att du påverkas av det så de är lugnt.

leBrownJames
2013-03-17, 18:58
Det fungerar ju inte att lämna blod som ung man. Jag var där någon gång men man fick inte lämna för att man får inte ha bytt sexpartner senaste halvåret typ? Antar att det har med HIV att göra

Classic Nidde
2013-03-17, 19:13
Jag är blodgivare och tycker att det är allas skyldighet att ge blod så länge det inte finns medicinska skäl att inte göra det. Förväntar man sig att få blod om man (eller en anhörig) behöver det så får man se till att det finns tillgängligt även för andra när de behöver. Det är dessutom inte farligt på något sätt även om man som jag tävlar i olika grenar inom SKKF. Tänk på att man måste vara helt dopingfri också!

Slartibartfast
2013-03-17, 19:28
Det fungerar ju inte att lämna blod som ung man. Jag var där någon gång men man fick inte lämna för att man får inte ha bytt sexpartner senaste halvåret typ? Antar att det har med HIV att göra

Fyra månader är karenstiden i Finland. Allt blod testas ändå och det värsta som kan hända är att dom slänger ditt blod om dom märker att det är könisar i det, och du får ett brev hem på posten där det står "Nu är det slut på snusket, du har aids."

Mitt jobb ordnade blodgivning på kontoret. Reserverade hela översta våningen där dom inrättade en tillfällig blodgivningscentral, så det var bara att knalla dit före kaffepausen. Sjukt bra gjort av firman! Mera sånt.

BelowAverage
2013-03-17, 19:36
Har gjort, inte f.n dock.
Alltid jäkligt trevlig bemanning. Fick mig att inom rimliga gränser tänka mer på cvitamin och järn i min kost med.

Bobbokrull
2013-03-17, 20:03
Lämnar så fort jag får möjlighet till det...känns riktigt bra och aldrig fel att tappa på lite gamm-blod och låta kroppen producera lite nytt och fräscht!!

Dessutom extra kul när man fått sms om att ens blod har kommit till användning vid en operation!

Alfers
2013-03-17, 20:51
Ja för bövelen. Är dessutom O- så jag kan ge till alla, är väldigt omtyckt på blodcentralen.
Ät och drick ordentligt innan så slipper du bli så värst slö direkt efter.

Är inte så komplicerat, man fyller i en hälsodeklaration på en dator (typ: har du varit i afrika eller knarkat) sen får man prata med en tant som säger, "jaha det här var ju inga konstigheter"
Sen lägger man sig i en stol, dom sticker och man ligger kvar tills det är klart, tar någon minut och dom kollar till en under tiden.
Blir man lite yr eller slö efteråt så kan man fika och läsa tidningen ett par minuter.

Oerhört odramatiskt, är inte ens något att tveka över.

Gabriel174
2013-03-17, 21:06
Har tyvärr inte gjort det än. Ska så fort jag kan dock, antagligen redan nu i veckan.

leBrownJames
2013-03-17, 21:15
Fyra månader är karenstiden i Finland. Allt blod testas ändå och det värsta som kan hända är att dom slänger ditt blod om dom märker att det är könisar i det, och du får ett brev hem på posten där det står "Nu är det slut på snusket, du har aids."

Mitt jobb ordnade blodgivning på kontoret. Reserverade hela översta våningen där dom inrättade en tillfällig blodgivningscentral, så det var bara att knalla dit före kaffepausen. Sjukt bra gjort av firman! Mera sånt.

Jaha så pass. Jag fick inte ens lämna något det var konstigt. Jag håller med det var ett grymt initiativ av företaget!

Lellan
2013-03-17, 21:21
Har du inte problem med sprutor så har du inget att oroa dej för..

Jag har noll problem med sprutor, men kan knappt lämna blod när de ska ta prover, helt sjukt är det - men jag slutar blöda. Ssk:orna brukar fråga om jag är rädd då kärlen kan dra ihop sig då tydligen, men är helt jätteärligt talat inte det minsta rädd. Det bara.. slutar. De brukar få samla ihop - dvs sticka flera ggr. Har fått "tack, men det går inte, tackohej!" som reaktion på blodbuss.

Alla KAN uppenbarligen inte, jag är ofrivilligt snål.. :cryout: Borde dessutom vara bra för mig eftersom jag har för högt hb-värde. Men nix, är motsatsen till blödarsjuk (vilket iofs är praktiskt när man skär sig osv, kommer knappt nåt).

Vore intressant om ngn vet varför/hur det kommer sig att man kan var sån här? Som slutar droppa? *popcorn*

eulalia
2013-03-17, 22:04
Jag är väl inte världens flitigaste blodgivare men någon gång då och då har det blitt av. Det man behöver tänka på är väl att man ska känna sig 100% frisk (man får fylla i ett frågeformulär om sjukdommar, sexvanor, tatueringar mm) och att man inte ska slarva med att dricka under dagen. Det har hänt att jag har blivit lite matt och yr en kort stund efteråt men det har gått till sig rätt snart, tror att det har berott på slarv med drickat. Dom flesta vad jag vet känner ingenting alls så det är inget att oroa sig över.

phpoker
2013-03-17, 23:02
Kan man klampa in hos blodbussen och förvänta sig att de tar prover etc på en, eller måste man boka tid först?

Slartibartfast
2013-03-18, 08:28
Jaha så pass. Jag fick inte ens lämna något det var konstigt. Jag håller med det var ett grymt initiativ av företaget!

Sa dom inte varför du inte fick donera? Eller var det för att du sexat?

Såklart, om du fyller i att du sexat (speciellt med en man) så får du inte ge blod. Det är reglerna. Det jag säger, är att ifall du vill ge blod så gör du det, och kanske tänjer på sanningen när du fyller i formuläret.

Allt blod testat som sagt, så ditt aidsblod kommer inte att hamna i nån ändå, utan det kastas. Det värsta som kan hända är att du slösat bort blodtanternas värdefulla tid, genom att donera blod, när du egentligen inte får. Med all sannolikhet är du frisk, och ditt blod kan användas, och vad du fyllt i blanketten är helt irrelevant.

Jag håller mig såklart till sanningen. Jag är forever alone ändå.

Flippmode
2013-03-18, 09:18
Ja för bövelen. Är dessutom O- så jag kan ge till alla, är väldigt omtyckt på blodcentralen.
Ät och drick ordentligt innan så slipper du bli så värst slö direkt efter.

Är inte så komplicerat, man fyller i en hälsodeklaration på en dator (typ: har du varit i afrika eller knarkat) sen får man prata med en tant som säger, "jaha det här var ju inga konstigheter"
Sen lägger man sig i en stol, dom sticker och man ligger kvar tills det är klart, tar någon minut och dom kollar till en under tiden.
Blir man lite yr eller slö efteråt så kan man fika och läsa tidningen ett par minuter.

Oerhört odramatiskt, är inte ens något att tveka över.

Låter ju underbart =)

Flippmode
2013-03-18, 09:35
Kan man klampa in hos blodbussen och förvänta sig att de tar prover etc på en, eller måste man boka tid först?

enligt mamma äre bara gå dit =)

Jag är väl inte världens flitigaste blodgivare men någon gång då och då har det blitt av. Det man behöver tänka på är väl att man ska känna sig 100% frisk (man får fylla i ett frågeformulär om sjukdommar, sexvanor, tatueringar mm) och att man inte ska slarva med att dricka under dagen. Det har hänt att jag har blivit lite matt och yr en kort stund efteråt men det har gått till sig rätt snart, tror att det har berott på slarv med drickat. Dom flesta vad jag vet känner ingenting alls så det är inget att oroa sig över.

Okey! Nä blodprov har man ju tagit, men kanske större mängd här?
Läste på deras sida att man ska avstå från "kraftig motion" närmaste dygnet. Så kroppen påverkas alltså negativt på nått sätt av o ge i från sig blod? =)

OneManArmy
2013-03-18, 10:34
Vill ge men får inte, mitt blodvärde är för lågt :-/

yooii
2013-03-18, 10:38
Det enda negativa med att ge blod är att jag blir risig i magen av järntabletterna, annars är det inga konstigheter över huvudtaget, man får en halvtimme där man kommer från jobbet, goda mackor lite juice och kanske en kaka.



Okey! Nä blodprov har man ju tagit, men kanske större mängd här?
Läste på deras sida att man ska avstå från "kraftig motion" närmaste dygnet. Så kroppen påverkas alltså negativt på nått sätt av o ge i från sig blod? =)
Jag blir seg de närmsta timmarna efter själva blodgivningen men någon träning har inte blivit speciellt lidande av vad jag har märkt.

ikonane
2013-03-18, 10:57
Jag lämnar också blod, i stockholm får man inga pengar men kan välja mellan olika gåvor som vinglas, skålar, trisslott m.m. eller ge bort en nalle till ett sjukt barn på sjukhus.
Man får även ta hur många mackor man vill och är rekommenderat att äta tillräckligt efteråt.

Lite hur det ser ut och vad jag brukar ta i matväg:
http://i9.photobucket.com/albums/a99/k0nane/SamsungGalaxyNote2/PicsPlay_1358322965731_zps643d4193.jpg

Man får inte lämna blod inom 3mån efter ny sexpartner så vi får se när jag som nybliven singel får lämna nästa gång. ;)

Supermicke
2013-03-18, 12:05
flickvännen berättade om en mager kille som opererades, då hade det gått åt 20l blod tydligen. Det rann in sen ut direkt. Som svar på tal när jag undrade om det verkligen behövs stora mängder blod. Så ska nog snart prova ge!

LoveMachine
2013-03-18, 12:19
Jag har gett blod i ett par år nu. Är även uppskriven som blodstamcellsdonator och om det går på röven organdonator. Tycker att det är en ganska liten uppoffring. Visst blir min ganska kassa kondition tillfälligt sämre men inte så mycket. Jag brukar försöka passa in blodgivningen så att jag har kendo dagen innan och tränar på lunchen innan blodgivning. Då brukar det påverka mig minimalt.

Det är klart att det är lite obehagligt just när man sätter nålen men deet är en ganska lite uppofftring. Jag har alltid tyckt att det lilla sticket i fingret man i bland får göra är värre. Det känns så mekaniskt och opersonligt.