handdator

Visa fullständig version : Äggtipps, kokning och skalning.


StorEric
2013-03-17, 13:18
Ett kärt ämne för många som bygger är väl ändå ägg?

TILLAGA
Hur de tillagas varierar och hur man skalar på bästa effektivaste sätt skiljer nog.
Jag har märkt att vissa gånger är äggen lättare att skala andra svårare även fast tilllagningssättet har varit samma? Irriterade när halva ägget försvinner vid skalning. (Troligen beroende på ägg leverantör/kvalitet)
Anyway.
Jag lägger i äggen i ljummet vatten och kokar upp. När vattnet börjat koka är det 3 min på gasspis och 4 min på induktionshäll. (Då blir det ungefär lika geggiga som JAG gillar). Efter det sköljer dem i iskallt vatten 15-20 sek.

SKALA
Sen är det en sport för mig att försöka skala ägget så skalet sitter ihop.
Dvs, det som blir kvar efter skalning är två delar, ett skalat ägg, och en remsa äggskal. (se bild)
För detta krossar jag lätt skalet med baksidan av en sked, typ duttar runt om till skalet är kross. Sedan öppnar upp det på trubbiga sidan för att försöka få tag i "underskinnen" och dra.
Funkar bra ibland och helg kasst ibland.

http://imageshack.us/a/img5/1732/imag0710jm.jpg

Tips mottages gärna för att få skalningen att fungera JÄMT.

GymJimmy
2013-03-19, 11:17
När jag skalar ett ägg så använder jag en sked. Först slår jag på hela ägget så skalet blir krossat runt om. Sen skalar jag av en liten bit med händerna, sen tar jag skeden och bara "drar" runt hela ägget. Tar typ 5 sek :)

Lychgate
2013-03-20, 09:08
Tips mottages gärna för att få skalningen att fungera JÄMT.

ttdsgyeWer4

olle lindblad
2013-03-20, 09:20
ttdsgyeWer4

Kul knep. Har en känsla av att det inte är att rekommendera för löskokta ägg.
Till TS: Ju färskare ägg är desto lättare att skalet inte lossnar så lätt. Prova att lägga äggen i isvatten en minut.

Simonbaws
2013-03-20, 15:00
köp en äggkokare! äggen är riktigt lättskalade

Wzup2u
2013-03-20, 18:32
efter kok kyl det i kallt vatten en stund sen skala

Kvicksilver
2013-03-20, 18:38
Lite ot men... restauranger köper kokta/skalade i storförpackning.
Någon som vet om man som privatperson kan köpa det någonstans?

Wzup2u
2013-03-20, 18:57
Lite ot men... restauranger köper kokta/skalade i storförpackning.
Någon som vet om man som privatperson kan köpa det någonstans?

vi har köpt in stora sådana partier mot jul och nu påsk då vi får dåligt med tid...
från grossistföretag dock.

ica m.m har börjat med färdigkokta ägg dock inte i storpack utan lite mer som mellanmål ägg 1pack 2pack och 4pack.