handdator

Visa fullständig version : Vilken vitaminmineral rekommenderar ni?


daim
2013-03-17, 00:32
Vilken av de två är bästa alternativet? Optimum Nutrition Opti Men eller Animal Pak?

tjing
2013-03-17, 00:50
Ingen som är överdoserad.

Den som är mest normaldoserad.

aldoschadewitz
2013-03-18, 16:34
Har bara provat opti men. Men säger ändå pak
Postat via en mobil enhet

GymJimmy
2013-03-19, 11:07
Kör just nu med SmartSupps Multivitamin. 100 tabletter, räcker länge och mycket prisvärd enligt mig. :)

Beemel
2013-03-19, 12:50
Jag funderar på hur folk bedömmer att en multivitamineral tablett är bättre än en annan?
Är det baserat på innehållsförteckningen? Eller kan någon allvarligt säga att de upplever skillnad mellan två olika tabletter, självklart förutsatt att innehållen är jämförbara.
Känns spontant som något mikro eller millegram hit eller dit inte borde göra sån extrem skillnad.

edasvangen
2013-03-19, 15:05
Jag funderar på hur folk bedömmer att en multivitamineral tablett är bättre än en annan?
Är det baserat på innehållsförteckningen? Eller kan någon allvarligt säga att de upplever skillnad mellan två olika tabletter, självklart förutsatt att innehållen är jämförbara.
Känns spontant som något mikro eller millegram hit eller dit inte borde göra sån extrem skillnad.

Magnesium/calcium osv kan det skiljas rätt mycket på och vi äter ju olika och har därför olika näringsintag som brister.

Vissa tillskott har tex. inget järn alls, kan vara bra att ha som tillskott för hårt deffande kvinnor.*flex*:naughty:

Beemel
2013-03-19, 15:24
Magnesium/calcium osv kan det skiljas rätt mycket på och vi äter ju olika och har därför olika näringsintag som brister.

Vissa tillskott har tex. inget järn alls, kan vara bra att ha som tillskott för hårt deffande kvinnor.*flex*:naughty:

Låter rimligt, men i såfall är det väl ganska liten ide att från någon annan vilket som är bäst?

edasvangen
2013-03-19, 16:40
Låter rimligt, men i såfall är det väl ganska liten ide att från någon annan vilket som är bäst?

Så sant så, dyker upp liknande trådar ganska ofta så det är bara att söka om man funderar på något.

Till TS: Kör på billigaste du hittar som uppfyller dina krav, om jag ändå måste välja hade jag kört på opti men, billigare och flera doser, en fortfarande dyrt, är det just multivit/mineral du är ute efter behöver du inget fullproppat med aminosyror, örter osv.

Vunnis
2013-03-19, 16:43
Så sant så, dyker upp liknande trådar ganska ofta så det är bara att söka om man funderar på något.

Till TS: Kör på billigaste du hittar som uppfyller dina krav, om jag ändå måste välja hade jag kört på opti men, billigare och flera doser, en fortfarande dyrt, är det just multivit/mineral du är ute efter behöver du inget fullproppat med aminosyror, örter osv.

Här är ju det som är intressant. Du kommer inte kunna titta på pillerburkarna i sig och komma fram till "OH! Den!" utan att ha resten av kosten, och eventuellt andra faktorer, i åtanke.

edasvangen
2013-03-19, 18:06
Här är ju det som är intressant. Du kommer inte kunna titta på pillerburkarna i sig och komma fram till "OH! Den!" utan att ha resten av kosten, och eventuellt andra faktorer, i åtanke.

Visst, men nu undrade han vilket som var det "bästa" alternativet av två dyra produkter, enligt mig är det bästa valfri budgetvariant från någon av de större butikerna, jag går efter pris, det kanske inte han gör då alternativen han har nämnt är dyra(enligt mig då).

Vi vet inte hur han äter osv så jag utgår från att han inte har brist på något och mest vill försäkra sig mot eventuell bristfällig kost, då duger de billigare varianterna oftast och de innehåller inte en massa lull som inte är varken vitaminer eller mineraler.

tjing
2013-03-19, 18:20
Jag funderar på hur folk bedömmer att en multivitamineral tablett är bättre än en annan?
Är det baserat på innehållsförteckningen? Eller kan någon allvarligt säga att de upplever skillnad mellan två olika tabletter, självklart förutsatt att innehållen är jämförbara.
Känns spontant som något mikro eller millegram hit eller dit inte borde göra sån extrem skillnad.

Klart man kan uppleva skillnad av olika doseringar. Är de jämförbara upplever man såklart ingen skillnad.

Sverker
2013-03-19, 18:52
Vitaminer är inte så stor skillnad. Gäller bara att köpa med beta-karoten istället för ren retinol ( vit-A ). Blir lätt för mycket retinol annars.


På mineralsidan är det säremot stor skillnad. Mineralerna bör vara kelaterade, dvs bundna till något organiskt ämne, typ zink-aspartat istället för zinkoxid eller annat oorganiskt.
Upptaget av seleno-methionin är bättre än natriumselenit. Samma sak med magnesiumoxid som absorberas relativt dåligt jmf magnesiumcitrat som absorberas bättre.


Men lider man inte av akut brist utan bara hankar sig fram på små reserver av olika mineral eller vitaminer, lär man inte märka någonting.