handdator

Visa fullständig version : Sjukt hungrig efter träningen


Lina89
2013-03-16, 19:42
I fredas efter att jag tränat så kände jag mig sjukt hungrig. Har räknat ut att jag ska äta 1558 Kcal varje dag. Men de går ju inte hålla om jag ska bli så sjukt hungrig efter träningen.. Kände bara att jag behövde en massa energi och att jag ville äta en massa mat. Jag tränar ju och allt detta för att gå ner i vikt men vill ju inte gå hungrig efter träningen. Hjälper de att ta någon protein drink efter eller något tros?

Jeneric
2013-03-16, 19:44
Varför inte helt enkelt planera in en måltid efter träningen inom dina 1558 kcal?

Lina89
2013-03-16, 19:57
jo men jag vill ju äta ganska mycket mer än de som är inom ramen efter åt.

Och så glömde jag skriva att jag sitter på buss 1,5 Timme innan jag är hemma och ibland går ju inte bussen på en gång häller. Och då blir de ju lätt att jag kanske springer till Mc Donalds och trycker i mig en meny, vilket kanske inte är de bästa.

Kan de va så att jag tränar för hårt efter som att jag blir sån efter? Just den dagen hade jag kört ett ganska jobbigt konditions pass.

Känns som lite korkade frågor men är helt grön inom detta.

Wzup2u
2013-03-16, 20:01
hahaha....
träning kräver mat...
vad äter du innan träning? om du nu blir så superhungrig? mcdonalds vafan skitmat som inte mättar och tillför fel kcal.
ta en stor gainer eller whey så håller du dig i schakt på bussen hem.

Lina89
2013-03-16, 20:10
Tack du, som sagt så har jag nyss börjat med detta så är helt grön och har typ koll på ingenting.

Äter mackor eller gröt till frukost sen buss in till stan har matte som börjar kl10 och ta någon macka där som dom bjuder på slutar kl12 och då går jag till gymmet. Jo jag har kan nog hänga med på att donken inte är de bästa men va fan när man kommer ut från gymmet och man är rätt hungrig och de är de första man ser så blir de rätt lockande.

Wzup2u
2013-03-16, 20:26
Tack du, som sagt så har jag nyss börjat med detta så är helt grön och har typ koll på ingenting.

Äter mackor eller gröt till frukost sen buss in till stan har matte som börjar kl10 och ta någon macka där som dom bjuder på slutar kl12 och då går jag till gymmet. Jo jag har kan nog hänga med på att donken inte är de bästa men va fan när man kommer ut från gymmet och man är rätt hungrig och de är de första man ser så blir de rätt lockande.

då äter du ju inte mkt innan träning plus att din middag [är efter träning?]
lägg in en lunch innan gym eller eaa kanske.

nej men ät stabilare, och hinner du inte äta direkt efter träning inom någon timma eller 2 drick en gainer.. eller en whey och komplettera att ta med en banan..
sen vet jag inte vad du småäter på mcdonalds efter gym? är ju mer som mellamål isf..

tjing
2013-03-16, 20:29
Olika träning påverkar hunger olika. Intensiv träning tenderar att minska hungern, medan lättare/medelhård träning tenderar att öka den eller inte påverka. Det är också lite olika mellan män och kvinnor sett till träning, där män oftare får minskad hunger och kvinnor ökad, vilket har att göra med evolutionära "behov" som i att kunna föda barn etc. Kvinnor svarar i regel lite sämre än män på nutritionell stress, med hunger, försämrat humör, hormonförändringar osv.

Konditionsträning verkar också kunna uppreglera hunger mer än styrketräning hos många, delvis p g a att man faktiskt i regel gör av med fler kalorier och att styrketräningen är en mer intermittent fysiologisk stressor (man drar av ett set, vilar osv) och konditionsträningen en konstant stress. Undantaget är mer intervallbaserad konditionsträning som i studier har visat kunna minska hunger.

Protein och fiberrika grönsaker mättar bra. Ett tips är således att äta mycket protein i måltiden efter träning om du är väldigt hungrig. Börja med att äta protein och grönsaker (broccoli, blomkål etc) och känn efter hur hungern känns. Det är möjligt att du blir mättare snabbare än du tror. Fyll på med kolhydrater och fett efter behov.

Maysan
2013-03-16, 20:33
Vad sägs om att börja med Periodisk Fasta? Min första måltid är runt 12.00 - 13.00. Vilket brukar vara efter mitt träningspass. Tycker det funkar grymt bra och man är mätt efter det. Den måltiden brukar vara möjligtvist 60% av mitt dagliga energiintag. Sen som de andra säger, planera dina måltider. Köp en proteinshake om så behagas. Finns alltid bättre alternativ än att äta snabbmat. Banan? Proteinshake? Keso?

Wzup2u
2013-03-16, 20:44
orecis som jag skrev banan, whey, och som du fick mer tips om keso osv. dock rekomenderar jag även lite kolhydrater efter träning kör på en whey eller så enkelt som en baguette med keso banan och avokado i. kolhydrat,protein och bra ina baguette bag =)

zeusden1
2013-03-16, 21:31
orecis som jag skrev banan, whey, och som du fick mer tips om keso osv. dock rekomenderar jag även lite kolhydrater efter träning kör på en whey eller så enkelt som en baguette med keso banan och avokado i. kolhydrat,protein och bra ina baguette bag =)

Det framgår ju tydligt att TS vill gå ner i vikt. Hon har en kcalbudget på ~1500kcal och därför känns det som en baguette är "slöseri" med värdefulla makros. Ser till vad hon faktiskt efterfrågar, tips på hur hon ska bota hungern, ter sig ditt förslag som ganska dåligt. Den mättnadsgrad som bröd ger kan liknas vid Sveriges totalförsvar.

Du har fått tips på periodisk fasta. Detta innebär att man bara äter under vissa tider på dygnet, förslagsvis mellan kl 15-23, och den större delen efter träningen. Detta är ett väldigt bra tips som fungerar för väldigt många under en planerad viktnedgång. Det är dessutom lättare, tycker jag personligen, att räkna kalorier om man äter mer sällan (för att inte tala om den psykologiska effekten av att faktiskt kunna äta sig mätt när man väl äter). Jag upplever att jag mår bättre om jag alla fall får känna en viss utfyllnad av magen - typ extremt mycket broccoli eller liknande livsmedel med lågt kaloriinnehåll.

Tips på livsmedel med mycket volym till relativt lite kalorier; potatis, ris, bulgur, kvarg, grönsaker som broccoli, haricots verts, vitkål osv. Mycket kött kan mätta väldigt bra, men kan i vissa fall innehålla mycket kalorier.

Jeml
2013-03-18, 09:35
om du vill gå ner i vikt får du räkna med att vara hungrig då och då.. själv kan jag gå väldigt hungrig under deff, man får bita ihop helt enkelt eller vara fet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nisse1976
2013-03-18, 11:49
Olika träning påverkar hunger olika. Intensiv träning tenderar att minska hungern, medan lättare/medelhård träning tenderar att öka den eller inte påverka.

Exakt sådär fungerar det för mig.

Pretorian
2013-03-18, 13:06
Äter du bara mackor eller?

Knatcharn
2013-03-18, 13:11
Lägg det största målet mat efter träningen, problem solved. Bättre att träna hungrig, då kan du tänka att du som belöning får käka efteråt. ;)