handdator

Visa fullständig version : Axlar


n3o
2013-03-16, 16:36
Tja,

Jag har några frågor om axelträning.

1. Va är det för skillnad mellan militärpress/skivstångspress framför huvudet och bakom huvudet? Tar det på baksida axlar om man kör bakom huvudet?

2. Rekommenderar ni att man kör stående eller sittande militärpress för bäst utveckling av axlar? Har provat båda och båda känns helt ok

3. Vad är den bästa övningen för att utveckla baksida axlar? Själv kör jag bara några set omvända flyes.

Tack!
/neo

Sheogorath
2013-03-16, 16:41
Tja,

Jag har några frågor om axelträning.

1. Va är det för skillnad mellan militärpress/skivstångspress framför huvudet och bakom huvudet? Tar det på baksida axlar om man kör bakom huvudet?

2. Rekommenderar ni att man kör stående eller sittande militärpress för bäst utveckling av axlar? Har provat båda och båda känns helt ok

3. Vad är den bästa övningen för att utveckla baksida axlar? Själv kör jag bara några set omvända flyes.

Tack!
/neo

1. Press framför (där man som regel håller smalare) tar mer på övre bröst, bakom tar mer på utsida axel. Båda ska ses som övningar framförallt för framsida axel. Ingen press tar på baksida axel speciellt mycket. Baksida axlar tränar man i ryggövningar och de särskilda övningarna för muskelgruppen.

2. Båda är OK. Sittande görs bäst utan ryggstöd för att skydda ryggen när man kör maxtungt och kanske annars blir frestad att svanka för mycket. Att svanka för mycket går inte sittande utan ryggstöd eftersom tyngdpunkten inte tillåter det.

3. Jag tycker olika varianter av omvända flyes är bäst (hantlar, maskin, kablar). Andra gillar rodd-drag mot bröstet mer.

pezrulezhaakon
2013-03-16, 23:13
n3o


1, Press framför är mer effektiv för främre delta och har lägre skaderisk än press bakom. Press bakom nacken faller under kategorin onödiga övingar.

2, Stående är mest fördelaktig. hellre sittande utan ryggstöd, än med ryggstöd.

3, Finns många varianter och många utföranden för att träffa bakre delta effektivt. Huvudfunktionen är att flytta överarmen bakåt med belastning.

n3o
2013-03-17, 09:11
Tack grabbar! Då är det bara kör på och öka vikterna så kommer väll axlarna förr eller senare :D

Pinsir
2013-09-17, 11:23
Kändes onödigt att starta en ny tråd. Vart lite fundersam angående just axelträning. Är det inte väldigt lätt att man använder mer trapzen än axeln?

För när man kör hantelsidolyft så ska man ju se till att man håller ner axlarna och gör som en liksom dra ut ifrån sig rörelse som att ska nudda väggen på varje sida.

Och är det samma sak om man kör axelhantelpress att man då ska försöka hålla nera axlarna samtidigt som man bara lyfter själv axeln och inte allting trapz m.m?

Svårt att förklara med text. Trapzen är helt stilla medans det är axeln som rör sig.

Samt hur högt ska man gå i ex axelhantelpress? Så långt man kan lyfta upp vikten eller precis ovanför huvudet?

MS1
2013-09-17, 11:32
Framåtlutad flyes och Facepulls tycker jag tar bäst på baksidan axlar.
Men nu är jag nybörjare och har kanske fel.