handdator

Visa fullständig version : Är du morgonmänniska eller kvällsmänniska?


Diomedea exulans
2013-03-16, 15:05
Är du morgonmänniska, alltså pigg på morgonen, eller kvällsmänniska, alltså pigg på kvällen?

tumme
2013-03-16, 15:10
Jag är kväll/nattmänniska. Brukade få mina bästa pluggtimmar mellan 22-01.

Men går ju vänja sig. Går upp kl6 för att åka till jobbet varje dag nu. Bara tvinga sig i säng så funkar det.

Gpajpen
2013-03-16, 15:12
Kvällsmänniska till maximalt max. Extremt pigg på kvällarna. Extremt rastlös på kvällarna, full av energi, ork, initiativ, idéer, lösningar. Vill inte gå och lägga mig för vill inte att det ska bli morgon. Ju längre ifrån morgonen ju bättre mår jag. Allt känns självklart och roligt och intresserande.

Morgnarna/dagarna består av trötthet, ångest, depression, nedstämdhet, orkeslöshet, ser bara problem, allt är jobbigt tungt och svårt. Ibland omöjligt att motivera sig till dom absolut lättaste sakerna. Tankar om livet. Är det det här livet går ut på. Etc.

Ganymedes
2013-03-16, 15:13
Jag är nästintill självmordsbenägen på morgonen. Morgonen kan vara mysig och vacker, men inte de första 30 min efter man vaknat. Då är det döööden.

Morty
2013-03-16, 15:15
Kvällsmänniska men melatonin och 9h+ per natt har hjälpt mycket.

mattepatte
2013-03-16, 15:33
Morgonmänniska i 23 år and going strong.

awesomooo
2013-03-16, 16:26
Morgon. har inga problem alls med att gå upp 06:00 på en helg som idag.

dream_theater_
2013-03-16, 16:32
Varken eller!

Duran
2013-03-16, 17:02
Då jag var yngre så var jag kvälls- natt- och morgonmänniska samtidigt. Nu är jag bara förmiddagsmänniska, resten av dygnet är jag frånvarande.

Knaz
2013-03-16, 17:06
Natt ska de va! Längtar tills jag hittar något nattjobb!

mangemani
2013-03-16, 17:21
får jag typ 15 min på morgonen att bara ligga och vakna till, så är jag pigg sedan.
är även en kvällsmänniska, pigg som bara den, vore det inte för jobb och träning, så skulle jag kunna vara uppe långt in på nätterna.

mattilainen
2013-03-16, 17:32
alltså.. Jag är kvällsmänniska egentligen men om det handlar om jobb är jag morgonmänniska. Då får man sluta tidigare och kan få eftermiddagen fri..

tjing
2013-03-16, 17:40
Kvällsmänniska.

+1 på mattilainen angående jobb.

pwnyou
2013-03-16, 17:45
Koffeinmänniska.

ceejay
2013-03-16, 17:46
piggast på kvällen

Gpajpen
2013-03-16, 17:55
alltså.. Jag är kvällsmänniska egentligen men om det handlar om jobb är jag morgonmänniska. Då får man sluta tidigare och kan få eftermiddagen fri..

Ja självklart vill man ha eftermiddagen fri som kvällsmänniska också eftersom det är då man börjar må bra.

mattilainen
2013-03-16, 18:17
Ja självklart vill man ha eftermiddagen fri som kvällsmänniska också eftersom det är då man börjar må bra.

Jo absolut men jag har kompisar som vill jobba kväll då dom inte orkar gå upp på morgonen typ.

bear.flowertwig
2013-03-16, 18:18
Kvällsmänniska till maximalt max. Extremt pigg på kvällarna. Extremt rastlös på kvällarna, full av energi, ork, initiativ, idéer, lösningar. Vill inte gå och lägga mig för vill inte att det ska bli morgon. Ju längre ifrån morgonen ju bättre mår jag. Allt känns självklart och roligt och intresserande.

Morgnarna/dagarna består av trötthet, ångest, depression, nedstämdhet, orkeslöshet, ser bara problem, allt är jobbigt tungt och svårt. Ibland omöjligt att motivera sig till dom absolut lättaste sakerna. Tankar om livet. Är det det här livet går ut på. Etc.

+1

Kvällsmänniska men melatonin och 9h+ per natt har hjälpt mycket.

Utveckla gärna...?

muddler
2013-03-16, 19:53
Kvälls/nattmänniska utan tvekan. Försöker dock ställa om mig till ett svenssonkneg nu när jag tvingas gå upp 08.

Tolkia
2013-03-16, 20:14
Jag var morgonmänniska tills jag flyttade hemifrån och slutade gå och lägga mig på kvällarna. Med konstant sömnbrist är det typ omöjligt att vara morgonpigg. Min "biologiska" dygnsrytm drar nog snarare åt uppstigning runt sex-sju, men det fungerar ju inte när allt roligt händer på kvällarna.

agazza
2013-03-16, 20:20
Kan vi öppna pollen så man kan se dam och herr fördelning.

Jag är kvällsmänniska, sambon morgonmänniska. kass kombo

Olegh
2013-03-16, 20:25
Varken eller, tror jag. Det är svårt att säga när man inte har en fungerande dygnsrytm. Den vrids ju förvisso alltid åt fel håll, men det har mer att göra med att allt tråkigt man ska göra sker första halvan av ens vakna tid, alltså behöver man hela tiden mer tid för att göra annat efteråt..

VoDaresVins
2013-03-16, 20:45
Kvällsmänniska. Stiger ändå upp rätt tidigt varje morgon tack vare hård diciplin för att hinna få gjort nåt med dagen.

Diomedea exulans
2013-03-16, 20:47
Kan vi öppna pollen så man kan se dam och herr fördelning.

Inte mig emot.

miaz
2013-03-17, 07:48
är fortfarande morgonmänniska, men förra vintern var det nästan löjligt.
brukade då kliva upp runt 4 på morgonen ibland. 5 var vanligt. efter 6 hände inte.
numer är väl 6-7vanligast. idag vakna jag kvart över 6.

ceejay
2013-03-17, 07:50
jag gick upp en stund nu, egentligen är jag kvällsmänniska. Men jobbet gör så att jag har problem att sova längre än såhär just nu. Måste försöka igen.

Kryss
2013-03-17, 09:21
Konstant trött, men lite mindre trött på em/kväll än morgnarna.

Går upp 7 varje vardag och runt 8-9 om helgerna, låter som en dröm att kunna vakna och faktiskt vara pigg.

C.E.J.
2013-03-17, 16:23
Varken eller, tror jag. Det är svårt att säga när man inte har en fungerande dygnsrytm. Den vrids ju förvisso alltid åt fel håll, men det har mer att göra med att allt tråkigt man ska göra sker första halvan av ens vakna tid, alltså behöver man hela tiden mer tid för att göra annat efteråt..

Mm. Man vill vara vaken x timmar och sova y timmar, sådana att x+y>24.

tlk
2013-03-17, 16:34
Som piggast och mest effektiv mellan 06:00 och 10:00 på förmiddagen. Sen går det utför.

ikonane
2013-03-20, 14:20
Helt random, jobbar natt som behovare så ibland är man vaken natt och ibland dag. Vilket gör dygnsrytmen rätt random, vissa dygn sover jag 2h andra 15h.

AronP
2013-03-20, 14:24
Kvällsmänniska som tvingar mig själv att vara morgonmänniska.

MackeJuve
2013-03-20, 14:53
Kan någon förklara för mig hur dessa personer fungerar som säger:"Va sov du till halv 1? Jag vaknar vid 9 och sen är jag klarvaken och går upp". Alltså alla måste väl älska att somna om? Det är ju det bästa som finns. Får slita för att komma upp innan 12 när jag är ledig.

C.E.J.
2013-03-20, 15:21
Kan någon förklara för mig hur dessa personer fungerar som säger:"Va sov du till halv 1? Jag vaknar vid 9 och sen är jag klarvaken och går upp". Alltså alla måste väl älska att somna om? Det är ju det bästa som finns. Får slita för att komma upp innan 12 när jag är ledig.

De är typ A. Har dålig självkänsla som de försöker bota genom att prestera maximalt i allt för att visa sig duktiga för andra, åtar sig en massa projekt så att de inte riskerar att ha fritid (då kommer hjärnspökena fram). Detta plus lutherska vanföreställningar om att sova är lättja och lättja är av ondo. Hope this helps!

Mazr
2013-03-20, 15:27
albatross!

begt
2013-03-20, 15:34
Det varierar mycket. Har ganska lätt att ställa om ifall jag behöver göra det.

Men det känns onekligen skönt att ha gjort en massa sysslor, och åkt fem mil skidor, innan de andra jag delar lgh med har vaknat.

hurril
2013-03-20, 15:37
Kvällsmänniska. Egentligen handlar det mest om målet för tusen solars brinnande hat. På morgonen handlar det om mig och alla andra, på kvällen bara alla andra.

Raschmus
2013-03-20, 15:39
Kvällsmänniska samtidigt som jag älskar tidiga mornar när jag väl kommit upp. Himla härlig känsla att sitta i bilen 05:00 och känna du har en jävligt lång dag att uträtta storverk alternativt rånkeball på.

knuckles
2013-03-20, 16:36
Tidiga mornar ger en bra känsla men att sova länge är skönare, är trött hela tiden förutom på förmiddag, på eftermiddag kväll o morgon blir man trött

tlk
2013-03-20, 17:32
Kan någon förklara för mig hur dessa personer fungerar som säger:"Va sov du till halv 1? Jag vaknar vid 9 och sen är jag klarvaken och går upp". Alltså alla måste väl älska att somna om? Det är ju det bästa som finns. Får slita för att komma upp innan 12 när jag är ledig.

Tvärtom så är ju det skönaste att vakna på morgonen. Känna att det är en ny fantastisk dag med spännande äventyr och nya möten på gång. Dags att utvecklas. Och hoppa ur sängen. Ligga och dra sig å snooza är rätt otrevligt å trist.

Sniggel
2013-03-20, 17:50
Jag är nästintill självmordsbenägen på morgonen. Morgonen kan vara mysig och vacker, men inte de första 30 min efter man vaknat. Då är det döööden.

Det mest omfattande problemet med livet är att gå upp på morgonen. Det kanske inte är det värsta man kan utsättas för. Men tar man hänsyn till omfattningen (29200 tillfällen) så är det nog det som är det mest besvärande :P
Jag hade nog föredragit ett 30-timmarsdygn för det är en sån typ av rytm jag får om jag inte behöver passa tider. Då går jag och lägger mig när jag är trött och går upp när jag är utvilad.

Sniggel
2013-03-20, 17:52
Tvärtom så är ju det skönaste att vakna på morgonen. Känna att det är en ny fantastisk dag med spännande äventyr och nya möten på gång. Dags att utvecklas. Och hoppa ur sängen. Ligga och dra sig å snooza är rätt otrevligt å trist.

Låter underbart :D

MackeJuve
2013-03-20, 21:56
Tvärtom så är ju det skönaste att vakna på morgonen. Känna att det är en ny fantastisk dag med spännande äventyr och nya möten på gång. Dags att utvecklas. Och hoppa ur sängen. Ligga och dra sig å snooza är rätt otrevligt å trist.

Skön inställning men att somna om skulle vara otrevligt och trist? Du vaknar ju och är trött, vända, vrida på sig lite, byta sovställning och sen slumra till, det är ju helt fantastiskt.

Diomedea exulans
2013-03-20, 22:22
Skön inställning men att somna om skulle vara otrevligt och trist? Du vaknar ju och är trött, vända, vrida på sig lite, byta sovställning och sen slumra till, det är ju helt fantastiskt.

När man inte kan somna om längre blir det skittråkigt.

Har haft det problemet t ex när jag sovit över hos vänner som vaknar sådär fyra timmar senare än en själv.

Sniggel
2013-03-20, 23:20
När man inte kan somna om längre blir det skittråkigt.

Du menar efter 3-4 timmar? :d

andeem
2013-03-20, 23:29
Hur pigg som helst på morgonen om jag fått komma i säng i rimlig tid (före 22) på kvällen. Men det blir ju sällan så så därför är jag trött både morgon och kväll. Men kan inte sova efter 08:00.

tlk
2013-03-21, 09:52
Skön inställning men att somna om skulle vara otrevligt och trist? Du vaknar ju och är trött, vända, vrida på sig lite, byta sovställning och sen slumra till, det är ju helt fantastiskt.

Does not compute. Är väl inte trött när jag vaknar. Då är jag ju fullt utsövd och redo för en ny härlig dag.

calle83
2013-03-21, 10:28
är absolut ingen morgon människa har väldigt svårt med personer som är pigga och vill prata =) vill bara sitta själv med min kaffe och frulle utan några ljud. men efter 1 tim så brukar jag ha piggnat till och är social igen =)

spoon
2013-03-21, 11:28
Ställer jag inte klockan på semestern så hamnar min dygnsrytm mellan 10:00-02:00 ungefär.

MangeWbg
2013-03-21, 11:31
Är ALLTID trött tror det är kroniskt trötthet. Satt faktiskt och funderade på det innan och jag har nog (som jag kan minnas) aldrig känt mig utvilad inte ens när jag är ledig och får sova ut om man säger så ZOMBIETRÖTT alltid!

Gpajpen
2013-03-21, 11:46
Does not compute. Är väl inte trött när jag vaknar. Då är jag ju fullt utsövd och redo för en ny härlig dag.

?

Varför skulle du inte vara trött när du vaknar? Kroppen och hjärnan måste väl vakna upp osv? Eller vafan dom sa i biologin?

Och exakt vad är det som är så härligt med en ny dag? Äta skita pissa jobba träffa folk etc som du redan gjort hundratusentals gånger?

Diomedea exulans
2013-03-21, 12:02
Du menar efter 3-4 timmar? :d

Även tidigare ibland. ;)

Ställer jag inte klockan på semestern så hamnar min dygnsrytm mellan 10:00-02:00 ungefär.

Tror det där har att göra med lite vad man gör. Mina kompisar som fjällvandrar ibland säger att man kommer in i en naturlig dygnsrytm av att vakna 5 på morgonen efter ett tag.

Sniggel
2013-03-21, 12:04
Va nu inte för avundsjuka på tlk :P

Gpajpen
2013-03-21, 12:21
Does not compute. Är väl inte trött när jag vaknar. Då är jag ju fullt utsövd och redo för en ny härlig dag.

Va nu inte för avundsjuka på tlk :P
Nej men det känns som en jävla käftsmäll när man själv i hela sitt jävla fucking liv vaknat som en jävla zombie. Jag var fan trött på morgonen redan när jag var 7 bast. Spelar ingen roll vad man gör, har en hel livstid av olika förutsättningar som bevis.

Sniggel
2013-03-21, 12:25
Nej men det känns som en jävla käftsmäll när man själv i hela sitt jävla fucking liv vaknat som en jävla zombie. Jag var fan trött på morgonen redan när jag var 7 bast. Spelar ingen roll vad man gör, har en hel livstid av olika förutsättningar som bevis.

Jo jag känner igen det där. Minns inte exakt när jag började vara morgon/fördmiddagstrött men det började nånstans där för mig med. Har inverkat negativt på studierna och även det sociala. Om man inte orkar vara social innan klockan 12 så är man ju redan utanför "gruppen" när man börjar vakna till liv efter lunch. Tough shit :D
Det har dock blivit något bättre med åren. Insikten att det inte är jobbigare att gå upp klockan 3, 4, 5 eller 6 jämfört med 7 är ju också positivt. Det blir inte jobbigare än vad det är att gå upp klockan 7. Klarar man det, klarar man att gå upp när som helst på dygnet. Så det är ju positivt :D

tlk
2013-03-21, 12:59
?

Varför skulle du inte vara trött när du vaknar? Kroppen och hjärnan måste väl vakna upp osv? Eller vafan dom sa i biologin?

Och exakt vad är det som är så härligt med en ny dag? Äta skita pissa jobba träffa folk etc som du redan gjort hundratusentals gånger?

Vaknar normalt en halvtimme innan mitt larm går av. Brukar inte känna mig speciellt som en zombie. Tror inte på det där med att hjärnan måste vakna.

Men klart ibland så snoozear man och sover in ordentligt och kommer inte ur sängen förräns 0700 på dagen :) YOLO!!!


Själv tycker jag mina dagar brukar vara väldigt givande. Och även om jag mest träffar samma folk under "arbetsdagen" så är det ungefär
alltid givande möte på minst ett plan. Alltid spännade och trevligt ju.

Sen efter runt 12 på dan så går det fan verkligen utför. Fattar verkligen inte folk som tycker det är SYMPATISKT att sitta
på krogen 9-10 på kvällen. Då sover man ffs. Bara otrevligt att behöva umgås med folk då.

rolf
2013-03-21, 13:36
Kvällsmänniska samtidigt som jag älskar tidiga mornar när jag väl kommit upp. Himla härlig känsla att sitta i bilen 05:00 och känna du har en jävligt lång dag att uträtta storverk alternativt rånkeball på.
This. Det är jävligt gött att vara vaken tidigt - förutsatt att man vaknar utvilad av sig själv och inte måste tvinga sig upp. Tyvärr händer det ju inte så jävla ofta..

tano
2013-03-21, 14:07
Är i princip alltid pigg. Är ofta uppe relativt sent men vaknar ändå relativt tidigt på morgonen. Händer nästan aldrig att jag sover längre än till nio oavsett om det är helg, semester eller varit en sen natt. Använder väldigt sällan väckarklockan. Jag gissar att jag antingen haft tur med generna eller så beror det på att man alltid skött kost och träning samt haft en bra hållen dygnsrytm ända sedan barnsben.

jego
2013-03-21, 14:22
FM är enda tiden på dygnet som jag är pigg. Ställer aldrig klocka till jobbet då jag alltid vaknar 06:00 oavsett. Har jag varit ute och svirat sover jag max till kl 09. Dte är bara så det är inget självvalt. På tiden när man sov över hos kompisar hände det ofta att jag stack där ifrån på fm dagen efter då jag inte orkade vänta på att vännerna skulle vakna och iställer ville göra något av dagen. Som tur va har jag numer en fru och barn som är lika morgonpigga som mig.

Sniggel
2013-03-21, 15:26
Vi får väl enas om att folk kan vara helt olika. Om jag går regelbundet går upp klockan 6 och lägger mig 22 är jag som piggast mellan 16-24 ca.
Med det menar jag om jag gör ett undantag från att gå och lägga mig 22 så är jag pigg fram till 24. Men tröttheten kommer inte förrän 2 timmar senare. Det är vid denna tidpunkten jag kan tycka att det är härligt att gå och lägga sig.
Nu är det istället att man tvingar sig till vaket tillstånd tidigt på dagen och tvingar sig att sova på kvällen för att ha ork dagen därpå.

Fast även om man skulle hitta någon sysselsättning där man började klockan 9-10 så kvarstår fortfarande problemet att man vill ha ett längre dygn. Det blir lite mer humant med dygnsrytmen eftersom ljuset får tid på sig att väcka en, men det blir ju aldrig bra om inte någon stor asteroid träffar och saktar ner jordens egenrotation.